Gå til innhold

Bonusforeldre med til BUP, ppt osv

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Handler jo ikke om hvem som kjenne

Det er foreldrene/foresatte som er innkalt til slike møter, så ja, det kan man. Bonusforeldre/steforeldre har ingen selvstendig rett til å delta på dette og foreldre har heller ikke krav på å ha med ny samboer/ektefelle. Dersom en forelder ikke ønsker det så gir man beskjed. Aktuell etat kan ikke overkjøre dette, da innkalling går til foresatte. 

Anonymkode: 82c3f...120

Dette stemmer ikke.

Bonusforeldre har ingen selvstendig rett til å bli med, men det holder at en av de foresatte godtar det.

Dvs. dersom mor og far har delt foreldrerett, så har begge rett til å ta med seg sin samboer. Det holder at én av barnets foresatte godkjenner at vedkommende er med. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Lønnesirup01 skrev (1 time siden):

Dette stemmer ikke.

Bonusforeldre har ingen selvstendig rett til å bli med, men det holder at en av de foresatte godtar det.

Dvs. dersom mor og far har delt foreldrerett, så har begge rett til å ta med seg sin samboer. Det holder at én av barnets foresatte godkjenner at vedkommende er med. 

Dette høres ikke riktig ut. 

Det er to foreldre som har det juridiske foreldreansvaret for barnet. Dermed er det disse to som skal ha opplysninger om barnet. At andre - utenforstående - skal kunne være med på møter som potensielt har sensitive opplysninger om barnet høres ikke riktig ut, ei heller at det er ok at bare en forelder bestemmer dette. 

fint hvis du kan linke til hvor dette er nedfelt. 

• Liker 4
Skrevet
Lønnesirup01 skrev (2 timer siden):

Dette stemmer ikke.

Kan du vise til lov, eksempler på dette? Det holder ikke med at du bare mener det.

Anonymkode: c87b3...682

• Liker 3
Gjest kruspersilletaco
Skrevet

På skolen må begge foreldrene skrive under på at steforeldre kan bli med på foreldremøter feks, så rart at det skal være strengere enn på BUP i så fall..

Skrevet
Lønnesirup01 skrev (3 timer siden):

Dette stemmer ikke.

Dette handler jo ikke om hva foreldre har rett til, men at dette omhandler personopplysninger om barnet. Så det holder ikke at kun en forelder godkjenner dette om den andre forelderen som har foreldreansvar motsetter seg det. 

Anonymkode: 82c3f...120

• Liker 3
Skrevet

Vi var nettopp i denne situasjonen for en del år tilbake . 
Vi, far og mor far var innkalt til BUP for å starte opp utredningen av vårt felles barn. 
Da meldte en steforelder sitt ønske om å bli med på møtene. 
Det ble blankt avvist av BUP siden personvernloven krever beskyttelse av barnets personopplysninger. 
I tillegg så har denne personen ingenting med å overhøre opplysninger om graviditet og fødsel og veien videre. 
Det skulle bare mangle. 
Men for å si det sånn . 
Vedkommende  i vår sak var ikke blid for å bli utelatt. 
Men en plass må grensen gå 

Anonymkode: b43a4...9d2

• Liker 7
Skrevet

Stemor her. Fikk ingen innblikk opplegget med PPT. Mor var ikke interessert i det. Men forventet at jeg skulle vise forståelse for barnets adferdsproblemer og tilrettelegge og hjelpe til å hverdagen. Det er også meg som er mest hjemme med barna. Min samboer har null peiling og jeg er utdannet innen fagfeltet til bup/ppt.

🤷🏼‍♀️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Om det er bonusforeldre som deltar i daglig omsorg, er det i aller høyeste grad relevant at de får informasjon og opplæring også. 

Anonymkode: 5bd9f...690

Det er ikke lov pga personvernloven. 
BUP informerte oss 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Forstår situasjonen. Men samtidig burde bonusforeldre bli inkludert nettopp med tanke på barnets beste. De er med på den daglige omsorgen til barnet. Å få informasjon direkte er bedre enn at det går mellom en mellomperrson. Selv om det er mor eller far.

Kan ikke den forelderen som ikke vil fortelle bonusforelder avtale et møte helt alene? Så ta det derfra. Prat med bup og hør hva de mener 🙂

Dere andre som mener bonusforeldre ikke burde bli inkludert burde gå i seg selv. Ønsker dere ikke at barnet skal ha det bra? Så klart må omsorgspersoner få riktig informasjon. 

Er selv mor og for at min samboer skal kunne behandle mine barn med god omsorg må han være inkludert. 

Samme gjelder for mine barns venner. Ser jeg at de sliter med noe spør jeg altid foreldrene. Da er det enklere for meg å vita hva jeg kan gjøre for å bidra.

Anonymkode: 17825...5dc

Hvis du vet hva slags informasjon BUP søker etter hos foreldrene så hadde du forstått hvorfor det ikke er lov . 
De verner barnet og den andre forelderens private opplysninger, men mest barnet . 
Hjelper ikke hvor hyggelig bonusmor/far er. 
Har ingenting med saken å gjøre. 
Unntaket må vel være i de tilfellene der den ene forelderen ikke er tilstede i barnets liv 

• Liker 4
Skrevet

Her kom stefar kom tidlig inn i bildet, og far har hun bare kontakt med en gang i måneden nå som hun er eldre. Hun fylte ut et skjema med hvem som stod henne nærmest og hvem hun ville ha med seg. Det er meg, mor, som stod henne nærmest, i tillegg søster og stefar. Da vi gikk på familiesamtale/gruppe, så ble stefar med etter hennes eget ønske.

Dette mao ikke noe vi har presset gjennom, men noe hun selv har ønsket. Far har ikke lagt seg opp i dette, fordi han ikke er så involvert. Det er stefar og meg som går på skolemøter, BUP og som har fulgt henne opp gjennom vanskelige tider. Hovedsakelig meg, men stefar er også med i de møtene der det faller seg naturlig. 

Anonymkode: 3fa5e...95b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her kom stefar kom tidlig inn i bildet, og far har hun bare kontakt med en gang i måneden nå som hun er eldre. Hun fylte ut et skjema med hvem som stod henne nærmest og hvem hun ville ha med seg. Det er meg, mor, som stod henne nærmest, i tillegg søster og stefar. Da vi gikk på familiesamtale/gruppe, så ble stefar med etter hennes eget ønske.

Dette mao ikke noe vi har presset gjennom, men noe hun selv har ønsket. Far har ikke lagt seg opp i dette, fordi han ikke er så involvert. Det er stefar og meg som går på skolemøter, BUP og som har fulgt henne opp gjennom vanskelige tider. Hovedsakelig meg, men stefar er også med i de møtene der det faller seg naturlig. 

Anonymkode: 3fa5e...95b

Hvor gammel var datter siden hun kunne bestemme?

Anonymkode: c87b3...682

• Liker 2
Skrevet
Maiava88 skrev (7 minutter siden):

Stemor her. Fikk ingen innblikk opplegget med PPT. Mor var ikke interessert i det. Men forventet at jeg skulle vise forståelse for barnets adferdsproblemer og tilrettelegge og hjelpe til å hverdagen. Det er også meg som er mest hjemme med barna. Min samboer har null peiling og jeg er utdannet innen fagfeltet til bup/ppt.

🤷🏼‍♀️

Jeg synes det er helt riktig av mor. 
Hun har full rett i at hun og barnet får skjerme sine høyst private opplysninger dom skriver seg helt tilbake fra svangerskapet og videre . 
At du er dyktig i ditt fag har desverre ingenting med saken å gjøre. 
Det som er sørgelig og irriterende i din situasjon er at du lever sammen med en mann som ikke er oppegående som far i forhold til den situasjonen barnet hans er i. 
Det ikke din  jobb å være far. 
Barnet har allerede en mor, og da er det opp til deg om du synes det er levelig for deg å være en «serviceperson» 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes det er helt riktig av mor. 
Hun har full rett i at hun og barnet får skjerme sine høyst private opplysninger dom skriver seg helt tilbake fra svangerskapet og videre . 
At du er dyktig i ditt fag har desverre ingenting med saken å gjøre. 
Det som er sørgelig og irriterende i din situasjon er at du lever sammen med en mann som ikke er oppegående som far i forhold til den situasjonen barnet hans er i. 
Det ikke din  jobb å være far. 
Barnet har allerede en mor, og da er det opp til deg om du synes det er levelig for deg å være en «serviceperson» 

Om mor nekter stemor innsyn i barnets utfordringer, kan hun heller ikke forlange stemors forståelse for avvikende adferd. 

Det er selvsagt ok å nekte stemor info, men da må jo stemor forholde seg til barnet som "normalt". 

Så her må mor velge. Holde stemor utenfor, eller få en oppdatert stemor som kan håndtere barnets behov. Det er enten eller. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Forstår situasjonen. Men samtidig burde bonusforeldre bli inkludert nettopp med tanke på barnets beste. De er med på den daglige omsorgen til barnet. Å få informasjon direkte er bedre enn at det går mellom en mellomperrson. Selv om det er mor eller far.

Kan ikke den forelderen som ikke vil fortelle bonusforelder avtale et møte helt alene? Så ta det derfra. Prat med bup og hør hva de mener 🙂

Dere andre som mener bonusforeldre ikke burde bli inkludert burde gå i seg selv. Ønsker dere ikke at barnet skal ha det bra? Så klart må omsorgspersoner få riktig informasjon. 

Er selv mor og for at min samboer skal kunne behandle mine barn med god omsorg må han være inkludert. 

Samme gjelder for mine barns venner. Ser jeg at de sliter med noe spør jeg altid foreldrene. Da er det enklere for meg å vita hva jeg kan gjøre for å bidra.

Anonymkode: 17825...5dc

Og siden det er best med direkte informasjon, så kunne kanskje foreldrene til vennene til barnet ditt vært med på bup-møtene også! Og besteforeldrene og naboene og hele slekta!

😀

Anonymkode: 9532e...c9c

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Og siden det er best med direkte informasjon, så kunne kanskje foreldrene til vennene til barnet ditt vært med på bup-møtene også! Og besteforeldrene og naboene og hele slekta!

😀

Anonymkode: 9532e...c9c

Når ble naboer og hele slekta del av daglig omsorg? Eller blitt forventet å ta til seg bonusbarnet som eget barn? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Om det er bonusforeldre som deltar i daglig omsorg, er det i aller høyeste grad relevant at de får informasjon og opplæring også. 

Tror det kan ha litt betydning hvor gammelt barnet er og hva barnet selv ønsker. Men regner med at foreldre med foreldreansvar kan overkjøre deres ønske. 

Anonymkode: bf0c7...1ac

• Liker 1
Skrevet

En bekjent av meg er bonusfar og den som har alle møter med disse etatene da verken mor eller far ser ut til å ha ressurser til å håndtere situasjonen. Hans kone, barnas mor, kaster inn håndkledet, og barnas far er vel sjelden edru nok til å møte. Det stiller seg vel anderledes siden ingen protesterer mot det.

Anonymkode: 6c3a7...8d6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om mor nekter stemor innsyn i barnets utfordringer, kan hun heller ikke forlange stemors forståelse for avvikende adferd. 

Det er selvsagt ok å nekte stemor info, men da må jo stemor forholde seg til barnet som "normalt". 

Så her må mor velge. Holde stemor utenfor, eller få en oppdatert stemor som kan håndtere barnets behov. Det er enten eller. 

Det er ikke det det er snakk om. 
Å delta på møter med BUP er ikke stemors oppgave. Det er far og mor sin jobb. 
Ingen som påstår at stemor ikke går bite diagnosen eller tiltak. 
Hun må finne seg i at loven er slik. 
Hva hun og barnefar blir enige hjemme hos dem er en ting, men hun har ingen myndighet til å blande seg inn i utredninger 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Lønnesirup01 skrev (7 timer siden):

Dette stemmer ikke.

Dette stemmer ikke! Den ene biologiske foreldren kan nekte å la bonusforeldre delta. 

Jussen er helt klar på dette. 

Endret av tirben
  • Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror det kan ha litt betydning hvor gammelt barnet er og hva barnet selv ønsker. Men regner med at foreldre med foreldreansvar kan overkjøre deres ønske. 

Anonymkode: bf0c7...1ac

Jeg tror ikke steforeldre er med på slik for gøy, men pga et ønske om å hjelpe best mulig. 

Foreldre kan åpenbart velge å ikke inkludere steforeldre. Men da kan de heller ikke forvente at steforeldre opptrer som om de hadde all info. 

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...