Gå til innhold

Bonusforeldre med til BUP, ppt osv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg lurer på om en forleder kan nekte den andre forelderens samboer/ektefelle å være med på møter som på BUP og PPT? Kan forelder med samboer/ektefelle overstyre den andre forelderens ønske om å ikke ha med en tredjepart?

Har en venn som lurer og vi finner ikke noen konkret på det, virker som det ikke er noe lov på det? Det er spesielle årsaker til dette og det har ingenting med hevn/sjalusi å gjøre.

Takknemlig for svar hvis noen har erfaring eller kunnskap om dette.

Mvh

Anonymkode: c87b3...682

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det synes jeg de kan nekte. Er personopplysninger om barnet, det er ikke ditt barn, ikke snakk om ei dame til eksen min hadde fått vært med, og tar heller ikke med min samboer.

Anonymkode: 6c6b5...c77

• Liker 11
  • Hjerte 4
Skrevet

Jeg har hatt med min samboer (bonuspappa). Han er med i den daglige omsorgen. 
Far har ikke vist interesse, har lite samvær. Bonuspappa kjenner barnet bedre enn far. Jeg har ikke spurt far om det er greit og ppt/bup har ikke sagt noe. Far har ikke vært med på noen møter. 
diverse skjemaer som vi har fylt ut hver for oss (elektroniske greier) har ppt og bup valgt å sende til bonuspappa og ikke far. 

Anonymkode: e1906...cbd

• Liker 11
Skrevet

Ja, den kan nekte. Barnet har også et personvern.

• Liker 6
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

har ppt og bup valgt å sende til bonuspappa og ikke far. 

Og det har de lov til? 

Anonymkode: 82c3f...120

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og det har de lov til? 

Regner jeg med når de har gjort det. Har ikke sjekket opp det selv, tenkte at det var helt naturlig siden han kjenner barnet bedre enn far. Skolen har også fått de samme skjemaene. 
Må logge inn med bankid så det hadde vel blitt stoppet om det ikke var greit? 

• Liker 1
Skrevet

Det er min venn som ikke har lyst til ha ha tredjepart med. Mye pga ting som skal tas med når bonusforelder ikke var inni bildet.  Det er ingen vonde følelser mellom de to, men min venn vil helst at bare den andre forelderen er med.

Men har min venn lov til å "nekte"  eller er det synsing fra eventuell etat som er avgjørende? Er det noen håndfaste regler/lov på dette området?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Regner jeg med når de har gjort det. Har ikke sjekket opp det selv, tenkte at det var helt naturlig siden han kjenner barnet bedre enn far. Skolen har også fått de samme skjemaene. 

Handler jo ikke om hvem som kjenne

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er min venn som ikke har lyst til ha ha tredjepart med. Mye pga ting som skal tas med når bonusforelder ikke var inni bildet.  Det er ingen vonde følelser mellom de to, men min venn vil helst at bare den andre forelderen er med.

Men har min venn lov til å "nekte"  eller er det synsing fra eventuell etat som er avgjørende? Er det noen håndfaste regler/lov på dette området?

Det er foreldrene/foresatte som er innkalt til slike møter, så ja, det kan man. Bonusforeldre/steforeldre har ingen selvstendig rett til å delta på dette og foreldre har heller ikke krav på å ha med ny samboer/ektefelle. Dersom en forelder ikke ønsker det så gir man beskjed. Aktuell etat kan ikke overkjøre dette, da innkalling går til foresatte. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Handler jo ikke om hvem som kjenne

Det er foreldrene/foresatte som er innkalt til slike møter, så ja, det kan man. Bonusforeldre/steforeldre har ingen selvstendig rett til å delta på dette og foreldre har heller ikke krav på å ha med ny samboer/ektefelle. Dersom en forelder ikke ønsker det så gir man beskjed. Aktuell etat kan ikke overkjøre dette, da innkalling går til foresatte. 

Tuen takk for godt svar.

Skrevet

Vi hadde med bonusfar på bup etter min datters eget ønske. Også fordi hun bor med oss, og er svært sjeldent på besøk hos sin biologiske far. Det var overhodet ikke noe problem. 

Anonymkode: 7f60a...19a

• Liker 2
Skrevet

Om det er bonusforeldre som deltar i daglig omsorg, er det i aller høyeste grad relevant at de får informasjon og opplæring også. 

Anonymkode: 5bd9f...690

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er jo foreldrene som skal være med på disse møtene.

Bonusforeldre tenker jeg kan være som "reserve" hvis foreldre ikke kan, eller hvis foreldre/barn spesifikt ønsker det, etc.

Hvis ene forelderen ikke ønsker den andres partner der, så skjønner jeg ikke poenget med å tvinge det igjennom. Selv om barnet synes det er greit.

Anonymkode: 9532e...c9c

• Liker 6
Skrevet

Dette er en sak mellom barn og foreldre. Om den ene foreldren ikke ønsker en tredjepart med på slike møter skal det aksepteres. 
barnet har personvern, bup bryter taushetsplikt ved å informere bonus foreldre om barnets vansker 

Anonymkode: 2672d...ff5

Skrevet

Forstår situasjonen. Men samtidig burde bonusforeldre bli inkludert nettopp med tanke på barnets beste. De er med på den daglige omsorgen til barnet. Å få informasjon direkte er bedre enn at det går mellom en mellomperrson. Selv om det er mor eller far.

Kan ikke den forelderen som ikke vil fortelle bonusforelder avtale et møte helt alene? Så ta det derfra. Prat med bup og hør hva de mener 🙂

Dere andre som mener bonusforeldre ikke burde bli inkludert burde gå i seg selv. Ønsker dere ikke at barnet skal ha det bra? Så klart må omsorgspersoner få riktig informasjon. 

Er selv mor og for at min samboer skal kunne behandle mine barn med god omsorg må han være inkludert. 

Samme gjelder for mine barns venner. Ser jeg at de sliter med noe spør jeg altid foreldrene. Da er det enklere for meg å vita hva jeg kan gjøre for å bidra.

Anonymkode: 17825...5dc

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Kun de som har foreldreansvar har etter loven rett til å være med på møter ang mindreårige barn. 

Den andre foreldren kan sette ned foten der, med retten på sin side, dersom en steforelder møter på utviklingssamtaler på skolen og ellers i helseforetak. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har din venn prøvd å bare si dette til den andre parten? 'Du, jeg vil helst at partner ikke er med på dette møtet da det omhandler mye før partner kom inn i bildet. Vi kan heller vurdere om partner bør være med på det som omhandler fremtiden og hvordan vi best kan hjelpe barnet.'

Anonymkode: ab490...fad

• Liker 5
Skrevet

Har sjelden sett bonusforeldre bidra med noe bra i denne sammenhengen. I hvert fall ikke om ballansen er skeiv. 

I alle samarbeid. Tenk på barnet. Og spis litt kameler. Det er ikke alltid enkelt å dele et barn.

• Liker 2
Skrevet

Syns at noe skal bare mor og far gjøre.

det betyr ikke at bonusforeldre ikke blir informert, men ærlig talt da? Har du med deg ny ektefelle som støtte for DEG? Eller barnet? Klarer du ikke fortelle hva bup/ppt sa selv til ektefellen din?

Anonymkode: e9316...93b

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vent. Sendte de samme skjema ett til deg og ett til bonus? Eller sendte de ett til barnets far og ett til bonus? Uansett høres det galt ut og det må ha skjedd en misforståelse tenker jeg.

Anonymkode: 66f69...29a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vent. Sendte de samme skjema ett til deg og ett til bonus? Eller sendte de ett til barnets far og ett til bonus? Uansett høres det galt ut og det må ha skjedd en misforståelse tenker jeg.

Anonymkode: 66f69...29a

Nei?

Her har barnet minimal kontakt med far, det ble dermed sendt skjema til avlastningshjemmet i stedet for far - de ser barnet en dag i uka og hver tredje helg, far ser barnet noen timer av gangen noen ganger i året ifbm avlastning. 

Slike skjema er for å få et helhetlig bilde av barnets utfordringer, og må dermed fylles ut av noen som faktisk kjenner barnet. Biologi er irrelevant i den forbindelse. 

Anonymkode: ab490...fad

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...