Gå til innhold

Kreft på tunga? Bilder! Noen som har hatt lignende før?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hatt et «sår» som kommer og går på tunga siden oktober ish. Det starter lite, og blir større og større for hver dag. Tilslutt blir det så stort at det ikke lenger er synlig også blir det borte. Jeg har vært hos legen som sendte meg til biopsi, men da jeg hadde fått time til biopsi var det omtrent borte så de gjorde ikke noe. Hun som tok undersøkelsen mente at det mest sannsynlig ikke er kreft da det kommer og går jevnlig. Hun sa også at tungen og munnhulen kjentes fin ut og fant ingen klumper. 

Jeg fikk også beskjed om å ringe de asap om det kom tilbake, og det har det gjort. 5-6 ganger siden, men jeg er livredd for sprøyter og skjæring.. så tør ikke ringe de for da vet jeg at jeg må ta biopsi😭 Og det har endret utseendet nå enn hva det har sett ut som de andre gangene..  siste bildene er slik det ser ut nå. Frykten for sprøyter og kniver overgår dessverre frykten for at det kan være noe kjempefarlig. 

456D9F8C-0D5C-49AC-8AE9-C6D0283A1FB2.jpeg

EA06118A-A059-4B02-9AAC-637EC2AC87F1.jpeg

47E89A54-A8CD-4B31-9CD8-449BF53F9934.jpeg

A842B201-EEF7-44C7-956D-8EE346B1ACC9.jpeg

Anonymkode: b2d3c...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå til legen!!! Det kan godt være noe helt ufarlig, og da går du og bekymrer deg unødvendig :) Og hvis det er noe skummelt er det bedre å få tatt det så tidlig som mulig. Dette klarer du!

Anonymkode: 3d915...f65

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finne utav om det er kreft så må det faktisk en biopsi til. Hvis man kunne sett på kun kroppsdeler for å diagnosisere så hadde medisin vært fryktelig enkelt. 

Dra til fastlegen din, snakk om fobien din og legg en plan for hvordan dere skal gjøre det.

Ingen her kan diagnosisere deg, og hvis noen forsøker så må du bare vite at det er bullshit. 

Anonymkode: 9ff9c...e1a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

da jeg hadde fått time til biopsi var det omtrent borte så de gjorde ikke noe

Ta med bildene og vis frem til legen neste gang.

Anonymkode: ca5b2...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en «kart-tunge». Det er noe mat eller lignende du reagerer på. 

Anonymkode: 4cc37...405

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ta med bildene og vis frem til legen neste gang.

Anonymkode: ca5b2...3cd

Jeg gjorde det, og hun på sykehuset som skulle ta biopsien sa ikke så mye om de.. Bare at munnhule og tunge kjentes fint ut. Og når jeg spurte om det kan være kreft sa hun at kreft oppfører seg ikke slik, at det kommer og går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Perleugla skrev (37 minutter siden):

Ingen her kan svare deg. Du må ringe legen.

Helt riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perleugla skrev (55 minutter siden):

Ingen her kan svare deg. Du må ringe legen.

Vet her at ingen kan gi meg konkret svar, men tenkte at kanskje noen har hatt akkurat samme greia. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det samme som har kommet og gått i rundt tolv år. Har snakket med 5-6 leger og hver tannlege jeg har vært hos. De har prøvd ulike ting, men ingenting funker helt. Tror det er geographic tongue eller noe. Ingen vet årsaken, men ingen har noen gang snakket om kreft. Jeg har blitt ganske vant til det og bryr meg ikke så mye. Kan bare ikke spise spesielt sterk mat, for da svir det.

Anonymkode: 42e84...1aa

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sånne sår som kommer og går. Har Geografisk tunge. Det er visse type mat jeg reagerer på en gang, men neste gang går det greit. Holder meg unna det jeg vet jeg får sår av. Tunga kan bli helt glatt hvis jeg spiser det jeg ikke tåler, særlig en del frukt og grønnsaker. Ettersom årene har gått har jeg fått dype furer i tunga som til tider blør. Ikke morsomt. 

Anonymkode: 48163...1c2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal ta kontakt med en tannlege. Det ser ut som geografisk tunge, men greit å få det vurdert av noen som har kompetanse på munnhulen.

Sitat

The condition may affect only part of the tongue, with a predilection for the tip and the sides of the tongue,[4]or the entire dorsal surface at any one time. The condition goes through periods of remission and relapse. 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Geographic_tongue

Anonymkode: 449e3...f08

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alltid gå til lege, og ikke tro alt man leser på internet.

Men «geographic toungue» er en ting. Det kommer og går. Lager lignende merker på tunga som du har. Men jeg er ikke utdannet lege. Absolutt ikke. 

https://rarediseases.org/rare-diseases/geographic-tongue/

Anonymkode: 90d3d...b09

Munnhulesymptomer er det strengt tatt mest fornuftig å gå til tannlege med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har også sånne sår som kommer og går. Har Geografisk tunge. Det er visse type mat jeg reagerer på en gang, men neste gang går det greit. Holder meg unna det jeg vet jeg får sår av. Tunga kan bli helt glatt hvis jeg spiser det jeg ikke tåler, særlig en del frukt og grønnsaker. Ettersom årene har gått har jeg fått dype furer i tunga som til tider blør. Ikke morsomt. 

Jeg har også de furene. Jeg blør heldigvis ikke, men får veldig vondt når jeg drikker mye alkohol og reagerer spesielt på retter med tomat og chili. Det er plagsomt, men jeg tenker ikke spesielt mye over det lenger unntatt at jeg må spørre på visse restauranter om maten er sterk. Tok en titt nå, og tunga er ganske rød med furer og et par glattere områder. 

For meg begynte det som hos deg da jeg var rundt 18, TS. Dessverre ble det bare verre før det jevnet seg ut da jeg var rundt 20, og sånn har det vært i ti år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men anbefaler absolutt å snakke med lege eller tannlege altså, og få det bekreftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Munnhulesymptomer er det strengt tatt mest fornuftig å gå til tannlege med.

Nja, ikke alltid. Jeg gikk til tannlege med spørsmål om jeg hadde sopp i munnnhulen, og han hadde kunne ikke svare meg på det. Ba meg gå til lege. 

Anonymkode: 90d3d...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har også de furene. Jeg blør heldigvis ikke, men får veldig vondt når jeg drikker mye alkohol og reagerer spesielt på retter med tomat og chili. Det er plagsomt, men jeg tenker ikke spesielt mye over det lenger unntatt at jeg må spørre på visse restauranter om maten er sterk. Tok en titt nå, og tunga er ganske rød med furer og et par glattere områder. 

For meg begynte det som hos deg da jeg var rundt 18, TS. Dessverre ble det bare verre før det jevnet seg ut da jeg var rundt 20, og sånn har det vært i ti år nå.

Ja, sterk mat og tomat er helt ille. Jeg tåler lite frukt eller sur mat. Dritt egentlig.

Det begynte pent hos meg også, har vel hatt det i en 15 års tid. Hos meg begynte det også på siden av tunga, med årene har det kommet overalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den brutale sannheten er at du må ringe de og takke ja til biopsi for å få svar, og du bør vise bildene til den som skal ta biopsien. Du henvises ikke for biopsi på gøy, det koster staten penger og helsepersonell tid. Hvis legen eller tannlegen din ikke kan sette en diagnose uten biopsi, så kan hvert fall ingen i kommentarfeltet på kvinneguiden eller bilder du finner på diverse nettsider gi deg svar. Mange orale tilstander kan ha lignende utseende og krever derfor biopsi for sikker diagnostikk. Det er helt tullete at folk her inne kommenterer at de «har akkurat det samme som deg», for det kan de umulig vite om de har.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...