Gå til innhold

Hva synes dere om religiøse navn på ateister?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mor er kristen, men ingen i resten av familien er det. Men samboer med hans familie er kristne, og de liker kristne navn. Men ingen av de går i kirken eller ber noe særlig til gud. De er kristne på papiret.
Jeg er selv ateist men synes kristne navn kan være veldig fine. Tenker ikke på typiske navn som Aron, Noah, Isak eller Daniel. Vi liker litt uvanlige kristne navn, Uriel, Castiel og for eks. Joel.

Vi har ikke bestemt oss enda og tar gjerne i mot forslag. Vil ikke at gutten vår skal hete noe ekstremt uvanlig heller, men vil helst at det skal være litt annerledes, og enkelt å uttale.
Er det greit at barnet har et religiøst navn selv om man ikke selv er religiøs? 

Anonymkode: d5373...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mulig at kristne finner en spesiell betydning i navn fra Bibelen, men for alle oss andre er det bare navn….

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt rart. Men, det er så mange som gir barna sine navn uten å tenke på navnets historie eller betydning at det kommer er stykke bak i rekka når det gjelder rarhet og navn.

Anonymkode: 4fba1...21c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minmorsbarn skrev (5 minutter siden):

Det er mulig at kristne finner en spesiell betydning i navn fra Bibelen, men for alle oss andre er det bare navn….

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er litt rart. Men, det er så mange som gir barna sine navn uten å tenke på navnets historie eller betydning at det kommer er stykke bak i rekka når det gjelder rarhet og navn.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religiøse navn er på topp, men velger du de mer spesielle antar nok mange at dere er kristne.

Anonymkode: 7289e...129

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Religiøse navn er på topp, men velger du de mer spesielle antar nok mange at dere er kristne.

Anonymkode: 7289e...129

Det har jeg faktisk ikke tenkt på, haha. Men takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er veldig glad for at jeg ikke har et bibelnavn

Anonymkode: 91962...258

Kan jeg spørre hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo de religiøse tatt disse "religiøse" navnene fra et sted, da. De dukket jo ikke bare opp med religionene.

Anonymkode: a1499...b54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig. Jeg visste ikke at noe annet enn Noah var fra Bibelen av de du nevnte 😅 

Anonymkode: aae00...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn eksisterer jo ved siden av religion, det er ikke sånn at religionen har "funnet opp" navnene eller har enerett på dem. De har bare benyttet noen navn, som var vanlige på den tiden de skrev Bibelen. På samme måte som dagens kultur (filmer/serier/bøker) ofte bruker navn som finnes allerede.

Kan folk som ikke tilber "Friends" bruke navnet Monica?

Anonymkode: 9f68f...2fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnene fra bibelen er nok eldre enn selve religionen. Folk hadde da navn før 4000 år siden.

Mitt og mannens  navn er norrøne , barna har romerske  navn.

Betyr ikke vi tror på norrøn  mytologi  av den grunn.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rogadame skrev (2 minutter siden):

Navnene fra bibelen er nok eldre enn selve religionen. Folk hadde da navn før 4000 år siden.

Men det er mange norrøne navn som ikke har noe med mytologi å gjøre. Bibelske navn er ..ja, fra Bibelen, en mytologisk bok 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Min mor er kristen, men ingen i resten av familien er det. Men samboer med hans familie er kristne, og de liker kristne navn. Men ingen av de går i kirken eller ber noe særlig til gud. De er kristne på papiret.
Jeg er selv ateist men synes kristne navn kan være veldig fine. Tenker ikke på typiske navn som Aron, Noah, Isak eller Daniel. Vi liker litt uvanlige kristne navn, Uriel, Castiel og for eks. Joel.

Vi har ikke bestemt oss enda og tar gjerne i mot forslag. Vil ikke at gutten vår skal hete noe ekstremt uvanlig heller, men vil helst at det skal være litt annerledes, og enkelt å uttale.
Er det greit at barnet har et religiøst navn selv om man ikke selv er religiøs? 

Velger du dette vil du vel helst bli tatt for å være en litt mer enn middels hekta Supernatural-fan. 

Anonymkode: d4632...949

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går jo an å skille mellom navn som finnes i hellige bøker (som jo bare er navn fra den tiden og det stedet), og navn som direkte refererer til religionen, som Kristian/Kristine/Kristoffer/etc. og Dorothea/Thea.

Anonymkode: 94538...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Velger du dette vil du vel helst bli tatt for å være en litt mer enn middels hekta Supernatural-fan. 

Anonymkode: d4632...949

Hahah, er akkurat det vi er. Men synes de er fine uavhengig om de er fra Supernatural eller ikke altså.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALT er uansett bedre enn norrøne navn som Ravn, Falk, Saga, Odin, Balder, Frøya🤢

Anonymkode: 2dd55...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rogadame skrev (11 minutter siden):

Ja det stemmer jo.. Godt poeng! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...