Gå til innhold

normalt at 5-åringer kaller opp foreldrene sine?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei igjen!

Har et lite problem som jeg vil lufte her inne.

Som tittelen sier har vi det problemet at eldstesønnen

vår kaller oss for de styggeste ting.Det skal ingenting til før han gjør

det.F.eks. hvis han er ute og leker og får beskjed om at nå må han snart komme inn igjen fordi det er snart leggetid,blir han kjempesint og kaller oss for "drittkjerring" eller "drittgubbe".Dette er ganske slitsomt og ikke minst irriterende og høre på.Og jeg vet at disse ordene ikke kommer fra oss.En annen dag jeg skulle hente han i barnehagen spurte han hva vi skulle ha til middag og når jeg svarte ble han like sint og kalte meg for "drittkjerring". :oops: Er dette normalt for 5-åringer?Jeg bare spør,skulle tro jeg hadde en ten-åring i huset....Når han var mindre og bannet,brukte jeg bare å overhøre det,og det funket bra...helt til nå.Nå klarer jeg ikke å overhøre det og blir sint på ham.Har et par ganger reagert med at han ikke får godnatthistorie på sengen(noe han elsker)uten at det hjelper stort...Hvis han er sur kommer han også med "trusler".Som "hvis du ikke hører på meg skal jeg rive av deg håret" eller "brekke beinet ditt" o.s.v. :o

Dere må for all del ikke tro at det er sånn vi sier til han og at det er derfor han sier det til oss,for sånn er det absolutt ikke.Han har heller ikke eldre søsken som kan lære han slike ting.Kun en yngre bror som jeg

frykter skal lære det av sin eldre.Han er ikke konstant sint og sur,men jeg synes det er nok nå allikevel.Kan dette være normalt???Håper det er andre som har erfaring med dette som kan gi meg ideer om hvordan jeg skal kunne løse dette på en ok måte... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke vanlig at 5 åringer svarer sånn. Hva med å prøve å inndra en av lekene hans når han sier sånt? Kaste dem i søpla f.eks. Noe han selv må gjøre selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jr. hadde snakket slik til meg hadde jeg inndratt absolutt alle privilegier i hele verden, null leker, null video, null absolutt ingenting. Du må få 5-åringen til å forstå han oppnår absolutt INGENTING med slik oppførsel.. Og når han blir sur og furter på rommet e.l... så ikke gi ham oppmerksomhet eller prøv å trøst ham.. han kommer tilbake til deg når han har tenkt igjennom det han selvfølgelig opplever som straff....

Men husk for guds skyld at du ikke skal skyve han fra deg... plassen på fanget er der som vanlig.. og når vi har raptusperioder hjemme.. så forteller jeg ham mange ekstra ganger at jeg er glad i ham uansett hvordan han oppfører seg.. slik at han ikke føler seg avvist.. men det er handlingene hans som avvises.

Men når det er sagt.... så skal man huske på at alle barn er forskjellige og det som fungerer hjemme hos meg, behøver ikke fungere for din sønn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

Jeg vil gerne skrive dette svaret på engelsk om det er ok, for min norsk er ikke så bra.

I want to tell you about a method which might be very good for situations exactly like this. It's called "time out" and involves that every time your son calls you a bad name he has to go to a spesial place you have picked out and stay there for 5 minutes (5 because he is 5 years old).

Before you start using this method you havce to explain to your son what to expect. Usa a couple of days to prepare him. Say something like: "your father and I don't like that you call us these bad names and we like to help you stop doing that." Then you explain that if he does call you names he will have to go to that special place and stay there for 5 minutes before he can come out again. The place you pick should be a boring place, not his bedroom. It should NOT be a scary place. Some use the toilet or the washroom. It is very good to use a egg clock to monitor the time because you can put it right outside the place and it rings when the time is over. That way it is no chance that you will forget the time and it also prevents the kid to yell at you constantly asking if the time is over. When he hears the clock ring he knows he can come out.

When you start using this method just use it to change one or two bad behaviors whith your son, more is to much and only confusing. When your son calls you a bad name you should use no more than 10 words and 10 second to tell him to go to the "time out" place. If he refuses, you take him there firmly. After the 5 minutes you should not scold him but ask him if he understood why he went to this place, and tell him why if he didn't understand.

During the time he is in "time out" he should get no attention at all from you. Don't talk to him, don't yell at him and don't go to him, unless of course he is so mad that he might hurt him self or somthing in the place.

This really works. I've useed this method for both my 2,5 years old daughter to help her stop hitting people, and my 7,5 yera old to help her stop talking to us in a rude way. This method is recommended by professionals. Ypu have to be very consistant and do this every time he break the rule of not calling you bad names. You must not let him threat you, don't listen to it. This is his way of getting attention.

Jeg håper du forstod det jeg skrev, men denne metoden virker verkligen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Det var deilig å se at det ikke bare er oss som sliter med en frekk 5 åring. Jeg syns at det siste forslaget på engelsk her var veldig ok, det skal jeg jammen meg prøve.

Men til dere som sier at dere aldri hadde tolerert slik fra deres egne unger, tenk dere om. Alle barn er forskjellige og barna trenger ikke være "pøbler" selv om de til tider sier ting som ikke er fint eller gjør stikk motsatt av det som er blitt sagt.Jeg mener ikke at de skal få lov, men det er en form for "løsrivning".

Noen barn går stille og rolig gjennom dette, mens andre viser klart og tydelig at de begynner å bli selvstendige. Når de er så små forstår de ikke at de sårer eller at dette ikke høres bra ut i andres ører, men de lærer i denne perioden...MYE...

Vi som foreldre lærer også. Vi har vært gjennom noen liknende episoder tidligere da han var yngre, men etter noen dager eller ukers jobbing fra alle parter har det gått over.

Bare for å få si det, så gutten vår veldig snill og lydig, men av og til bare må han presisere at han ikke vil gjøre akkurat det vi sier og av og til er mamma og pappa "kjempe dumme" eller "dumskaller" eller til og med "drittkjerring"

Stygge ord hører de over alt, de lærer i barnehage, skole eller ute i gata. Kunsten er å finne en måte for å få barnet til å forstå at de går over grensen. Jeg skal virkelig prøve de 5 minuttene jeg. Lykke til dere andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hei.

Men til dere som sier at dere aldri hadde tolerert slik fra deres egne unger, tenk dere om. Alle barn er forskjellige og barna trenger ikke være "pøbler" selv om de til tider sier ting som ikke er fint eller gjør stikk motsatt av det som er blitt sagt.

Jeg ville fremdeles ikke tolerert slik snakk av min sønn.. han er så fullstendig klar over at man ikke skal kalle noen stygge ting.. Og som jeg skrev i mitt første innlegg: Men når det er sagt.... så skal man huske på at alle barn er forskjellige og det som fungerer hjemme hos meg, behøver ikke fungere for din sønn

Barn løsriver seg.. de SKAL løsrive seg.. men hva det har med å kalle noen for stygge ting... det henger ikke på greip for meg..

Og at barn til tider gjør ting stikk motsatt, ja selvfølgelig.. det gjør da jr. ofte.. han er som en vanlig 5 åring.. opptatt av alt annet i verden enn å gjøre det han blir bedt om... Men å kalle meg for drittkjærring eller annet?? Kan ikke se at det henger sammen heller..

Jeg får da innimellom høre at jeg er en dum mamma.. som stiller krav til ham som han ikke vil være med på.. Men jeg er voksen og noen ganger må det være slik.. Men synes det går en grense på at et barn kaller mamma og pappa for dumme... (det er jo alle foreldre til tider :) bare spør barna!) og det å kalle foreldrene sine skjellsord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Analysering i dette forumet er tydeligvis populært, men kjære gjest(Dahlia??), du glemte og ta med kommentaren som kom etter det du fremhev. Jeg gjorde uttrykk for at dette ikke er lovlig eller kall det akseptabelt om du vil. Jeg kan fortelle at jeg selv blir rasende når jeg får høre det, heldigvis er det sjelden.

Men jeg mener at det er feil av deg å avfeie dette som løsrivning, og ikke kom å fortell meg at det å si "dumme mamma" er så mye bedre og mer riktig. Da glemmer du at en 5 åring fremdeles er liten og skal lære seg mye før de skal ut i de voksnes verden.

Jeg vil påstå og si at en 5 åring ikke vet hva de fleste ord som: fuck, jævla, drittkjerring/gubbe osv, betyr, de vet/hører kanskje at det har en veldig negativ klang, men forstår ikke hvor fælt ordet er. De får høre dette av eldre unger i gata f.eks. som de ser opp til og adopterer uttrykkene.

Det blir som regel foreldrene som får høre disse ordene først og kanskje i sammenheng med et sinne uttbrydd, da skal vi selvfølgelig slå ned på dette med en gang.

Løsrivning er ikke bare posetiv holdninger det er også å se hvor langt en kan strekke seg, hvor mye galt kan en gjør før noen reagerer, hvilke stygge ting kan jeg si, hvor lenge en kan irritere søsken osv.

Senere blir lyging og stjeling uttprøvd, forhåpentligvis i liten grad, men de fleste vil prøve.

Poenget er jo selvfølgelig at vi som foreldre slår ned på våre håpefulle rettleder dem om hva som er rett og galt.

Men det er viktig å innse at "podene" ikke alltid er like engle snille og de vil som oss før dem prøve og feile på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en 5 åring ikke vet hva fuck og andre ting betyr kan jeg gå med på, men når en 5 åring gjentatte ganger kaller sin mor drittkjerring eller pappa for drittgubbe så må du ikke komme og fortelle meg at han ikke vet hva han sier!! For det vet ihverfall min 5 åring.. og det blir vel foreldrenes oppgave og fortelle barnet at fuck er et stygt ord og at det ikke aksepteres bruk av det?

At løsrivning skjer både på godt og vondt er vel ganske naturlig og kan ikke huske at jeg har påstått noe annet..

Og så vidt jeg kan se Pearl.. så vil hverken du eller jeg akseptere at barn bruker skjellsord.. vi er enige der...

Ja.. barn plukker opp ord her og der, det er ikke til å unngå.. men da må det jo være vårt ansvar å ta fatt i dette? jeg mener at dette inngår i den sosiale kompetansen barnet bør ha med seg som ryggsekk videre i livet; omsorg, empati, respekt osv. Og det har man ikke om man kaller folk for stygge ting.. Ja, kanskje barnet ikke vet hva som er stygt, men da MÅ foreldrene gripe fatt i det.

Man må selvfølgelig ta hensyn til barnet når man gjør dette og det som passer for min sønn passer nødvendigvis ikke for ditt barn. Men vi kjenner våre barn best og må takle dette ut fra det ståstedet. Men spørsmålet til vedkommende som startet tråden var vel om dette var vanlig og om hva man kan gjøre med det? Og da vil vedkommende få forskjellige svar utfra den erfaring vi har med våre egne barn?

Hvor liten eller stor ens 5 åring kommer vel an på modenhet, og den kan variere veldig i den alderen, hvorvidt barnet har søsken, går i barnehage osv. har også stor betydning for modenhet..

Hos oss jobber barnehagen i tett samarbeid med foreldrene, mye med sosial kompetanse... Skjellsord er bortimot ukjent, mobbing eksisterer ikke og som forelder ser jeg stor forskjell på modenheten til barna i forhold til respekt fra før prosjektet begynnte og til nå...

Og det at dumme mamma kan misforstås.. er nok min feil.. jr. gir godt uttrykk for at det er handlingen min som er dum...

Avlutter med et lite gullkorn, jr. mistet en tann og utbryter.. Mamma, nå kan jeg ikke plystre!!! men det kunne jeg ikke før heller, så det gjør ikke noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei,

har dere fortalt guttungen at dere blir utrolig lei dere når han sier sånt? Det kan nemlig hjelpe.

Men ja - 5 års gamle gutter kommer gjerne i en ganske kraftig trassalder, det virker som om de skal ta igjen for de andre trassaldrene som gjerne ikke er så kraftige som de er hos jenter.

Jeg har innført en regel her hjemme og det er at ingen har lov å si ord de ikke skjønner hva betyr - kanskje dette kan være en start for dere også.

Straff er å inndra en eller annen gode - barnetv, godnatthistorie, det beste pålegget i verden el l.

(Jeg må bare innrømme at jeg en gang for mange år siden vasket min da 3 års gammel datter med litt såpe, men det var fordi jeg var dum nok til å true henne med dette, og var nødt til å gjennomføre straffen jeg hadde gitt - hun satt konstant å bannet ved bordet :oops: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ikke kjekt å bli kalt drittkjerring,nei.Tror det er viktig at du får vist sønnen din at du ikke aksepterer oppførselen hans, uten at du lar deg provosere for mye...... Det virker ofte bare mot sin hensikt. GlingGlo`s metode høres bra ut... Kunsten er å få vist at du ikke tolererer språkbruken hans uten å gi han for mye oppmerksomhet.

Lykke til!

Eli_Na

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...