AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #21 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 17.2.2022 den 10.12): Vi skal få oss hund og har egentlig lyst på en hannhund for å slippe løpetid hos tisper. Vi ønsker en rolig, men sosial familiehund. Andre innspill på valg av kjønn hos hunder? Anonymkode: d0295...b00 Hunn hundene har kun mensen 1-2ganger i året Hann hundene er parings gale og små skvetter tiss for å markere seg over alt hele året. Anonymkode: 6df2a...9b6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #22 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hunn hundene har kun mensen 1-2ganger i året Hann hundene er parings gale og små skvetter tiss for å markere seg over alt hele året. Anonymkode: 6df2a...9b6 Hunder har ikke mensen Anonymkode: 81acd...4d2 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #23 Skrevet 19. februar 2022 Her var det mye diskriminering mot menn. De har følelser de og. Spøk til side har jeg aldri merket på hannhunden min at tisper i nærheten har løpetid på annet enn at han piper litt på tur. Han er roligere enn tispen jeg har. Det eneste negative er at han skvetter litt ute Anonymkode: 2a671...0fe 1
Min_hund_er_Grå Skrevet 19. februar 2022 #24 Skrevet 19. februar 2022 Det er ikke noe problem å ha hannhunder. Man sørger for at hunden får brukt kroppen og hodet, et snev av lydighet ordner resten. Markering kan man sette lydighet på om man vil, jokking og alle andre unoter er også i bunn og grunn lydighet eller oppdragelse. Problemet til folk er at man bruker ikke bikkja si til noe. Dem får aldri ut hverken fysisk eller psykisk energi på en slik måte at dem faktisk blir slitne og tilfredse. 5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #25 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Her var det mye diskriminering mot menn. De har følelser de og. Spøk til side har jeg aldri merket på hannhunden min at tisper i nærheten har løpetid på annet enn at han piper litt på tur. Han er roligere enn tispen jeg har. Det eneste negative er at han skvetter litt ute Anonymkode: 2a671...0fe At det var? Ingen har nevnt menn med et eneste ord før du kom på banen Anonymkode: 83f99...5e5
Sola de Skrevet 19. februar 2022 #26 Skrevet 19. februar 2022 Jeg har kun hatt tisper og skal jeg ha hund igjen, blir det tispe det også. Bakdelen med å ha tisper, er når de blir gamle, så kommer eventuelle jursvulster og kanskje livmorbetennelse man må være observant på, men ellers ser jeg kun fordeler.
xinnia Skrevet 19. februar 2022 #27 Skrevet 19. februar 2022 Uten tvil- Hannhund!! Tisper er ikke enklere - hverken de på 2 eller 4 ben. De har pms, innbilt sære og egenrådig. Joda hannhunder kan være litt mer utfordrende som unghund, men med litt trening og oppdragelse, så får du verdens beste. Men de blir gjerne ikke voksne før de er rundt 3 år. - aldri hatt hanner som markerer overalt - ingen jokker ( annet enn når de skal parre selvsagt) - ingen piper eller uler- selv ikke når husets tispe har løpetid. Rett og slett fordi jeg ikke tillater det. Mine er super bortskjemt- ligger i senga, får maten servert med skje etc.. men jeg krever 'folkeskikk' Men man MÅ selvsagt gidde å ta jobben. 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #28 Skrevet 19. februar 2022 For vår rase er hannhunden mer leken og mer på, men kan reagere på naboer innen noen km med løpetid, tipser er litt mer sta, men roligere. Før hadde vi en annen rase. Tipse som var ganske stri, men eneste vi merket rundt løpetid var interessen fra naboer og at hun hovnet litt opp. Anonymkode: 4d9c0...284
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #29 Skrevet 19. februar 2022 Jeg har hatt begge deler, og synes ikke hannhunden min ble koko av løpetid, dog begeistret. Han var en enklere hund med mindre vilje og større forutsigbarhet. Men tispen er mye mer kosete, og det veier opp for mye annet. Er det viktig for deg å ha en i sofaen som gjerne vil ligge helt inntil deg og nyter kos, skal du kanskje ha tispe. Anonymkode: ea775...649
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #30 Skrevet 19. februar 2022 Vi valgte tispe rett og slett for de vi kjente med hundeerfaring rådet oss til det. Vi er veldig fornøyd med valget. Anonymkode: 8ac21...7ac 1
345 Skrevet 19. februar 2022 #31 Skrevet 19. februar 2022 Når man leser denne tråden skulle man tro det er vanskelig å få solgt hannvalper. Er det det? Vi har hannhund og har ikke opplevd noe styr med det, egentlig. Jeg har hatt tispe før. Når vi har dårlig tid så går det mye kjappere å lufte (altså få hunden til å tisse) med hann enn tispe, da Det kan jo være en liten fordel en gang i blant.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #32 Skrevet 19. februar 2022 Jeg er på hannhund nr 3, og er veldig fornøyd med det! Har aldri opplevd uling eller jukking, heller ikke overdreven markering ute. Hvis tisper i nabolaget har løpetid, kan de ha vært litt ekstra interessert i å snuse i grøftekanten, men ikke noe mer enn det. Nåværende er kastrert pga prostataproblemer og bryr seg ikke om tisper overhode. Veldig glade hunder som er stabile i humøret. Skal aldri ha tispe☺️ Anonymkode: 2d361...b4d 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #33 Skrevet 19. februar 2022 Jeg synes hannhunder er dummere, liker tispene bedre enda de kan være særere og surere. Anonymkode: 2aad7...191
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #34 Skrevet 19. februar 2022 345 skrev (3 timer siden): Når man leser denne tråden skulle man tro det er vanskelig å få solgt hannvalper. Er det det? Vi har hannhund og har ikke opplevd noe styr med det, egentlig. Jeg har hatt tispe før. Når vi har dårlig tid så går det mye kjappere å lufte (altså få hunden til å tisse) med hann enn tispe, da Det kan jo være en liten fordel en gang i blant. På noen raser er det langt lettere å få solgt tispevalp, ja. Anonymkode: 83f99...5e5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #35 Skrevet 19. februar 2022 Er det ikke bare å kastrere hannhunden hvis det er så stort problem? Anonymkode: 4af8d...6d5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #36 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det ikke bare å kastrere hannhunden hvis det er så stort problem? Anonymkode: 4af8d...6d5 Ikke nødvendigvis. Usikre hannhunder bør helst ikke kastreres, da det vil føre til mindre produksjon av "mot" hormonet, og man kan derfor se en økning av adferdsproblemer knyttet til usikkerhet/frykt. Anonymkode: 81acd...4d2 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #37 Skrevet 20. februar 2022 Har en liten hannhund på snart 1 år og jeg kjenner ikke igjen noe av dette😅 Han har aldri jukket, ult eller markert alle veier. Han ble stueren 4 mnd gammel, og markerer aldri inne. Han markerer kun et par ganger på tur, og det er det også mange tisper som gjør. Ser uansett ikke helt problemet med litt markering ute, så lenge man ikke må stoppe hele tiden. Han er ekstremt kosete og rolig, egentlig en drømmehund. Noen hannhunder kan selvsagt være noen hormontroll, men ikke alle😊 søsteren min sin tispe er forresten helt ekstrem på å stikke av når hun har løpetid. Hun står og piper og vil ut hele tiden, hun er rett og slett klar som et egg hele den perioden. Det kan også være ganske slitsomt. Med andre ord, man vet ikke alltid hva man får, enten det er hannhund eller tispe. Anonymkode: 9bbd5...01e
skruf Skrevet 20. februar 2022 #38 Skrevet 20. februar 2022 Ser flere nevner jokking her; det er noe som kan forekomme både hos hannhund og tisper. Det har ikke noe med seksualdrift å gjøre, men det er stressrelatert/indre stress som gir utløp i den adferden Mange tror det bare er kåte hannhunder som jokker, men mulig det er mere utbredt blant hanner pga de blir stressa over tisper med løpetid rundt omkring, og hannhunder er mere «på» enn tisper Vi har hatt to tisper, og den første hunden vår var 8 år da vi fikk oss valp. Hun hadde aldri jokket før, men hun mistrivdes veldig med valp i hus og da hendte det at hun begynte å jokke. Men det var enkelt å trene det bort, i tillegg til at hun etterhvert aksepterte valpen. Nå har vi bare en hund, og hun jokker også en sjelden gang hvis hun er stresset. Det skjer aldri helt ut av det blå, men det er relatert til konkrete hendelser som oppstår (f.eks hvis katten har knabbet senga hennes) som gjør at det blokker seg litt i hodet hennes Ser også noen nevner at tisper er sure og konstant pms……det er ikke min erfaring etter å ha hatt tispe i 14 år i allefall. Begge har vært utrolig kosete og rolige å ha i hus. Enkel å dressere, tar ting kjapt. 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #39 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Er det ikke bare å kastrere hannhunden hvis det er så stort problem? Anonymkode: 4af8d...6d5 Testosteron styrer så mye mer enn bare uryddig oppførsel. I USA har flere eiere begynt å gi testosterontilskudd til kastrerte hannhunder for å få dem gladere, mer aktiv. Kastrering av normale hannhunder er nærmest dyreplagere da mye av den naturlige atferden slipes bort. Anonymkode: 24bd0...edb 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #40 Skrevet 20. februar 2022 Jeg personlig foretrekker hannhunder helt klart. Har fått et mye nærere forhold og dypere kontakt i forhold til tisper. Føler tisper generelt liker å vær litt mer i fred, og blir litt gretne som gamle. Anonymkode: f8a5c...f2e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå