Gå til innhold

tispe vs hannhund

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi skal få oss hund og har egentlig lyst på en hannhund for å slippe løpetid hos tisper. Vi ønsker en rolig, men sosial familiehund.  Andre innspill på valg av kjønn hos hunder? 

Anonymkode: d0295...b00

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg opplever at tisper har løpetid en til to ganger i året, litt avhengig av størrelse, mens hannhunder har løpetid hver gang man går ut av døra. 

Eneste ulempen med tispe og løpetid, slik jeg ser det, er at det er et par-tre uker to ganger i året som vi ikke kan gå tur med bestevennen.

Anonymkode: ca35e...b3a

• Liker 11
Skrevet

Jeg synes også det er stress med hannhund. Men det kommer helt an på hannhunden! Ikke alle stresser og uler og sulter seg når nabotispa har løpetid eller skvetter overalt. Men noen gjør det. Jeg er mest vant til tisper, synes det er greiest. 

Husk at rase spiller inn her. Hannhunder av noen raser er notoriske på å markere inne, kan være mer overseksuelle og pågående overfor andre hunder, m.m. Og tisper av noen raser kan slite mer med hormonelle plager, innbilt drektighet, m.m. Så ville tenkt på hvilken rase dere sikter på og forhørt meg med folk som har den rasen, om det er betydelige kjønnsforskjeller. 

Anonymkode: 83f99...5e5

Skrevet

lite problem m min Toller iallfall. Ikke noe sulting og uling selv om det er en rase som er veldig "på" og glad i damelukt;) - Ps- Tisper kan vel gå tur selv om de er i løpetid?  

Anonymkode: 8661b...60d

Skrevet

If you want a good dog, buy a male. If you want a great dog, buy a bitch and cross your fingers! 

Anonymkode: 6efb1...bc5

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har hatt begge deler, og skal ikke ha hannhund flere ganger. Når de kommer inn fra tur så er de stresset og skal jokke, griner og styrer og finner seg ikke til ro. Gjelder absolutt ikke alle, men er mye mer avslappende med en tispe som har ser 1-2 ganger i året. 

Anonymkode: cc7b5...12f

• Liker 1
Skrevet

Har hannhund, og hadde ikke valgt det igjen. Jokker på alt, markerer på alt, stress og sikling og mister hue fullstendig i øyeblikket vi går ut døra. 

Anonymkode: bbad6...18a

• Liker 2
Skrevet

Har passet hannhund, har ikke opplevd det som beskrives her for utenom markering. Er det virkelig så stor forskjell på tispe- og hannhunder generelt?

Skrevet

Har aldri hatt hannhund. Jeg har tispe, egentlig litt tilfeldig. Hun har løpetid to ganger i året. Bruker truse på henne. Hun blir litt rar i de periodene. Vil ikke gå tur og sutrer litt 🙃

Anonymkode: 2eaaa...c2e

Skrevet

Jeg har hatt begge deler. Frøkna jeg har nå løper hver 8mnd og der er helt klart å foretrekke forran hanhund. Det er så deilig å slippe den evige markeringen over alt så fort vi går ut av huset. Hun oppleves mye roligere og tilfreds en de 2 hanhundene jeg har hatt. Jeg skal aldri ha hanhund igjen. 

Anonymkode: a162a...760

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

lite problem m min Toller iallfall. Ikke noe sulting og uling selv om det er en rase som er veldig "på" og glad i damelukt;) - Ps- Tisper kan vel gå tur selv om de er i løpetid?  

Anonymkode: 8661b...60d

Hvis kommentaren var til meg, så skriver jeg jo at hun ikke kan gå tur med bestevennen som altså er en rimelig hormonpåvirket hannhund. Det kunne jeg jo presisert.

Ellers er det klart at hun får tur når hun har løpetid også, men da gå vi sammen med andre tisper eller alene. 😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Har passet hannhund, har ikke opplevd det som beskrives her for utenom markering. Er det virkelig så stor forskjell på tispe- og hannhunder generelt?

Tror nok dessverre det er ganske arvelig dette her. Mange oppdrettere legger for lite vekt på slike egenskaper, mener jeg. Men det er jo så mange ting å selektere på, at å prioritere avlshanner som ikke er stressa hormonidioter er vanskelig. 

Anonymkode: 83f99...5e5

• Liker 3
Skrevet

Jeg har erfaring med begge deler og skal ALDRI ha hannhund igjen! 
Året rundt ble han idiot hver gang noen i nabolaget hadde løpetid. 
spiste ikke, ulte, dro vanvittig i båndet på tur, herjet og hylte. 
Det er mye mer løpetid med hannhund enn en tispe. 
Tispene har løpetid 2 uker ca hver 7. mnd. Ingen hyling eller tull, bare litt mer gulvvask. MYE enklere!!! 

Anonymkode: ee1d8...4ce

• Liker 3
Skrevet

Har bare hatt hannhunder (er på nr. 4 nå) og kommer aldri til å kjøpe meg tispe. Mine hannhunder blir trent sammen med tisper og har de løpetid, så trener jeg enkel kontakt veldig tett på/der de satt. De skal kunne konsentrere seg både på trening og konkurranser. 

Jeg har passet tisper som har stått (vært på topp i løpetid) og det har gått fint. Litt ivrige kan dem bli, men de kan fint slappe av i samme rom. Mine hannhunder har aldri ult, mistet appetitt eller endret adferd. Og dette tror jeg kommer av at de blir utsatt for det og at det kommer "krav" om at man ikke skal bry seg. 

Anonymkode: e40b4...658

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har bare hatt hannhunder (er på nr. 4 nå) og kommer aldri til å kjøpe meg tispe. Mine hannhunder blir trent sammen med tisper og har de løpetid, så trener jeg enkel kontakt veldig tett på/der de satt. De skal kunne konsentrere seg både på trening og konkurranser. 

Jeg har passet tisper som har stått (vært på topp i løpetid) og det har gått fint. Litt ivrige kan dem bli, men de kan fint slappe av i samme rom. Mine hannhunder har aldri ult, mistet appetitt eller endret adferd. Og dette tror jeg kommer av at de blir utsatt for det og at det kommer "krav" om at man ikke skal bry seg. 

Det høres jo ut som om du tar dette skikkelig på alvor og at du er en flink trener. Høres veldig bra ut, men jeg opplever ikke mange som deg, dessverre! 

Jeg opplever at jeg går tur med min løpske tispe og må løfte henne fordi en overkåt, løs hannhund finner oss et stykke fra eieren. Det er den eneste gangen jeg løfter henne for andre hunder, bare så det er sagt, men jeg ser for meg at om vi traff dere og selv om du hadde hunden løs. så ville det ikke vært et problem.

Jeg har hatt hannhund, men det var en negativ erfaring for meg, både med tanke på stadig løping etter løpske tisper, men også fordi den hadde generelt dårlig gemytt. 

Jeg tror nok ofte vi er fornøyd med det vi har erfaring med, og det er jo godt at vi ikke vil ha samme kjønn, hele gjengen. Hva hadde det gjort med videre oppdrett? :ler:

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vokst opp med hannhunder og har derfor selv valgt å anskaffe meg tisper når jeg selv skulle ha hund. 

Erfaringen min er at tisper er generelt roligere, og de er lettere å få til mtp oppdragelse. Hannhunder er striere og mere sta. Mye roligere å ha i hus, de går ikke på veggene og prøver å stikke av når ei tispe i nabolaget har løpetid (flere av hannhundene vi hadde i oppveksten fikk opp ytterdøra og stakk av, måtte ta av dørhåndtaket på innsiden da det ikke alltid hjalp å låse døra heller). Tisper markerer ikke overalt på tur heller. Eller markerer inne i frustrasjon over at nabo-lekkerbiskenen har løpetid og hannhunden er klar som ett egg for action. Hannhunder er mere på året rundt. 

Vi er på tispe nr 2 nå, og begge har hatt løpetid 1-2 ganger i året. Og det er lite stress med det. Hun vi har nå blør i ca 10-14 dager, og vi trenger ikke bruke bleie på henne da det er lite blod og hun er flink å holde seg ren. Har noen gamle håndduker som er «løpetidhåndduker» som jeg legger på senga hennes, på plassen hennes i sofaen og i buret i bilen. Hun blir litt mere masete i tiden før løpetid og under løpetid. Men ikke noe ekstremt, er bare ekstra klengete og vil hyppigere ut på tur. Og lar henne såklart aldri løpe fritt når hun har løpetid

Vi kommer i allefall aldri til å få oss hannhund, løpetid er null stress. 

• Liker 1
Skrevet

Kommer jo an på bruken. Jeg har en jakthund, vil at den skal være klar for trening, jakt og jaktprøber når som helst. Vil ikke måtte droppe jakt eller trening pga løpetid. 

Ellers er han sta og egenrådig. Når det gjelder løpetid så merker jeg det med at han blir urolig og kan spinne fra ene rommet til andre rommet når tispa går forbi. Slitsomt, men levelig. Han er faktisk ikke helt idiot hele tiden. Er vi på tur så er han konsentrert om oppgavene (trening på gå på plass og ikke dra i bandet feks og kontakt). 

Anonymkode: 23acd...021

Skrevet

Jeg har vokst opp med hund, stort sett tisper. To ganger hadde foreldrene mine hanhunder, og de var som beskrevet i noen av innleggene over, altså "løpetid" hele tiden. Tispene de hadde var rolige og greie. I mitt voksne liv har vi og hatt hund, en gang hanhund (med kontinuerlig "løpetid") , resten tisper. Vi har venner og familie som har hanhunder, men det blir aldri aktuelt her. 

Anonymkode: caee7...207

Skrevet

Vi har forsåvidt jakthund, engelsk setter, og løpetid har til nå aldri vært et hinder ift trening eller selve jakta. Hun er regelmessig mtp løpetid; bruker å få løpetid rett før jul og i juni. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det høres jo ut som om du tar dette skikkelig på alvor og at du er en flink trener. Høres veldig bra ut, men jeg opplever ikke mange som deg, dessverre! 

Jeg opplever at jeg går tur med min løpske tispe og må løfte henne fordi en overkåt, løs hannhund finner oss et stykke fra eieren. Det er den eneste gangen jeg løfter henne for andre hunder, bare så det er sagt, men jeg ser for meg at om vi traff dere og selv om du hadde hunden løs. så ville det ikke vært et problem.

Jeg har hatt hannhund, men det var en negativ erfaring for meg, både med tanke på stadig løping etter løpske tisper, men også fordi den hadde generelt dårlig gemytt. 

Jeg tror nok ofte vi er fornøyd med det vi har erfaring med, og det er jo godt at vi ikke vil ha samme kjønn, hele gjengen. Hva hadde det gjort med videre oppdrett? :ler:

Takk 🙂 Når vi trener, så er det det skal fokuseres på og ikke løpske tisper, så derfor ønsker jeg tisper med løpetid velkommen på treninger. Så får jeg heller senke forventninger på trening hvis de faller litt ut. Men, det skjer sjeldent. Og når tisper med løpetid er noe vi møter på konkurranser, så er det mitt ansvar at mine hannhunder takler dette. 

På tur, har dem ikke oppgaver som holder dem opptatt, men jeg leser de såpass godt at jeg ser hvis de begynner å lukte og være noe. Er man føre var, så er det lettere å få dem inn. Og jeg liker best å ha dem løse der det er oversiktlig. 

Men, for noen år siden, så opplevde jeg faktisk å få kjeft av en eier som hadde tispe med løpetid. Hun var løs og løp bort til mine hannhunder i bånd, som mente at jeg ikke burde gå tur der når han hadde sin løs. 🤦‍♀️

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...