AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #1 Del Skrevet 16. februar 2022 Jeg elsker å høre på podcast og pløyer meg igjennom deler av arkivet til NRK Radio med flere episoder om dagen. Akkurat nå hører jeg på Mellom Oss og Havarikommisjonen-episodene av denne serien. Her er det terapeuter som analyserer forhold som har havarert, og den ene terapeuten har en veldig tydelig talefeil der hun ikke kan uttale bokstaven R. I en vestlands-dialekt som denne terapeuten har der hun også legger stort trykk på R synes jeg dette er veldig forstyrrende i et radioprogram/podcast som denne. Radio er jo talens medium og jeg for min del vil helst høre på gode radiostemmer. Jeg hadde ikke satt pris på en høy og nasal stemme på radio og jeg setter ikke pris på talefeil. Jeg hører ikke på Else Kåss sin podcast men synes podden Mellom Oss har interessant innhold som jeg gjerne vil få med meg til tross hun med talefeil. Klarer du å høre på radio hvor vertene har grov dialekt eller talefeil? Synes du de burde holde seg unna radio eller skal alle få tilgang til talens medium. Anonymkode: f48b0...03d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #2 Del Skrevet 16. februar 2022 Nei, jeg synes det er fint med mangfold så vi ikke glemmer at det finnes talefeil, dialekter osv. Anonymkode: a3c53...e0e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #3 Del Skrevet 16. februar 2022 Klarer det ikke, jeg måtte slutte og høre på Pålogga av samme grunn. Takler ikke å høre på folk som ikke behersker kj-lyd. Anonymkode: 9a7a3...242 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #4 Del Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, jeg synes det er fint med mangfold så vi ikke glemmer at det finnes talefeil, dialekter osv. Anonymkode: a3c53...e0e Man glemmer jo ikke at det finnes vanskelige dialekter og talefeil bare fordi de ikke er på radio Anonymkode: f48b0...03d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #5 Del Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Klarer det ikke, jeg måtte slutte og høre på Pålogga av samme grunn. Takler ikke å høre på folk som ikke behersker kj-lyd. Anonymkode: 9a7a3...242 å ikke kunne si kj er dialekt i Oslo vet jeg. jeg har en venn som godt kan forskjell på kjede og skjede, men har lagt av seg kj-lyden etter å ha bodd mange år i Oslobyen Anonymkode: f48b0...03d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #6 Del Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 16.2.2022 den 16.29): den ene terapeuten har en veldig tydelig talefeil der hun ikke kan uttale bokstaven R. I en vestlands-dialekt som denne terapeuten har der hun også legger stort trykk på R Hun er vel fra Bergen. Anonymkode: 7050f...8d2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #7 Del Skrevet 17. februar 2022 Det er ganske distraherende å høre på talefeil, ja. Men at de skal bli utelukket fra radio? Nei. Anonymkode: bc4aa...16b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 18. februar 2022 #8 Del Skrevet 18. februar 2022 Liker godt Else Kåss Furuseth og hun har jo talefeil, så null utelukking! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #9 Del Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 16.2.2022 den 16.33): Klarer det ikke, jeg måtte slutte og høre på Pålogga av samme grunn. Takler ikke å høre på folk som ikke behersker kj-lyd. Anonymkode: 9a7a3...242 Det handler ikke om å beherske kj lyden. Det er fordi slike som deg ikke klarer holde tritt med at språk endrer seg, og kj lyden er noe som endrer seg og har vært i endring leeenge...på tide å skjønne at kj som mange uttaler som sj er kommet for å bli...nå har de fleste fått nyte kj lyd som blir til sj lyd i 30 år Anonymkode: 1f23b...73a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #10 Del Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 16.2.2022 den 16.29): Jeg elsker å høre på podcast og pløyer meg igjennom deler av arkivet til NRK Radio med flere episoder om dagen. Akkurat nå hører jeg på Mellom Oss og Havarikommisjonen-episodene av denne serien. Her er det terapeuter som analyserer forhold som har havarert, og den ene terapeuten har en veldig tydelig talefeil der hun ikke kan uttale bokstaven R. I en vestlands-dialekt som denne terapeuten har der hun også legger stort trykk på R synes jeg dette er veldig forstyrrende i et radioprogram/podcast som denne. Radio er jo talens medium og jeg for min del vil helst høre på gode radiostemmer. Jeg hadde ikke satt pris på en høy og nasal stemme på radio og jeg setter ikke pris på talefeil. Jeg hører ikke på Else Kåss sin podcast men synes podden Mellom Oss har interessant innhold som jeg gjerne vil få med meg til tross hun med talefeil. Klarer du å høre på radio hvor vertene har grov dialekt eller talefeil? Synes du de burde holde seg unna radio eller skal alle få tilgang til talens medium. Anonymkode: f48b0...03d Vet hvem du mener. Husker ikke navnet men hun er gift med Steinar Sagen og har en slags utvannet Bergens dialekt som er helt forferdelig å høre på. Anonymkode: 577c6...8b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #11 Del Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det handler ikke om å beherske kj lyden. Det er fordi slike som deg ikke klarer holde tritt med at språk endrer seg, og kj lyden er noe som endrer seg og har vært i endring leeenge...på tide å skjønne at kj som mange uttaler som sj er kommet for å bli...nå har de fleste fått nyte kj lyd som blir til sj lyd i 30 år Anonymkode: 1f23b...73a Klart det handler om det. Å si skjøleskap, skjino osv. er barnespråk. Anonymkode: b3e7f...bcb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #12 Del Skrevet 18. februar 2022 Jeg syns det er flott at folk med talefeil og ulike dialekter får være på radio og tv. Mangfold er supert, og så bør heller folk lære seg å være mer tolerante og rause. Jeg elsker for eksempel Else Kåss Furuseth. Hun hadde ikke vært den samme uten talefeilen sin❤️ Anonymkode: adbdf...2bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #13 Del Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Klart det handler om det. Å si skjøleskap, skjino osv. er barnespråk. Anonymkode: b3e7f...bcb Nei, det er ikke barnespråk. Det er en talefeil, som nå er så vanlig at det strengt tatt ikke kan kalles talefeil engang. Det sier mye om folk som prøver å påføre andre skam og mindreverdighetskomplekser ved å kalle talefeilen deres for barnespråk… Anonymkode: adbdf...2bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #14 Del Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det er ikke barnespråk. Det er en talefeil, som nå er så vanlig at det strengt tatt ikke kan kalles talefeil engang. Det sier mye om folk som prøver å påføre andre skam og mindreverdighetskomplekser ved å kalle talefeilen deres for barnespråk… Anonymkode: adbdf...2bc Det er ikke en talefeil. Nevøen min på 13 kan si kj-lyden, men velger å ikke gjøre det. Ergo ingen talefeil. Anonymkode: b3e7f...bcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå