Gå til innhold

Trenger hjelp til å forstå oppstart av novicegenseren (skjønner ikke oppskriften..)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal starte på novicegenseren. Har lest oppskriften + sett video utallige ganger, men det er starten jeg ikke skjønner.. 

Det starter med å legge opp masker til min størrelse. Deretter står det" strikk 9 cm rundt i vrangbord (1 rett og en vrang) Men så strå det: " Strikk neste omgang sammen med oppleggskanten opp på venstre pinne og denne strikkes rett sammen med første maske på venstre pinne. Fortsett etter samme fremgangsmåte ut omgangen til alle oppleggsmasker er strikket rett sammen med maskene på pinnen" Her skjønner jeg ingenting? Menes det at jeg først skal strikke 9 cm vrangbord og så dette? Og hva betyr dette?? Videre strå det skift til rundpinne 7 ved å strikke alle masker som rettmasker over på nye rundpinnen - og dette forstår jeg. Og så skal jeg strikke økninger. Også greit. Men dette jeg har uthevet forstår jeg INGENTING av. Kan noen hjelpe??????

Anonymkode: ecfed...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal strikke slik at den blir dobbelt. altså strikke de maskene du har på pinnen sammen med en "løkke" fra oppleggskanten.  Om du ikke forstår det kan du bare sy den ned, med løse sting. 

Anonymkode: 73de6...ae3

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er uthevet betyr at man skal strikke ned kanten for å få den dobbelt. Siden du ikke forstår det foreslår jeg at du hopper over det og fortsetter på neste steg, og heller syr ned kanten til slutt😄

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal brette halskanten dobbel og strikke oppleggskanten sammen med neste omgang. Om du synes det er vanskelig, kan du bare bytte til pinne 7, strikke videre og sy halskanten ned til slutt. 

På PetiteKnits hjemmeside ligger det videoer av alt, forresten. 

Anonymkode: 8cfad...088

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal lage vrangborden dobbel ved å strikke den sammen med oppleggskanten. Men du kan droppe det og heller sy den fast senere. 

Anonymkode: 6619f...8df

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først strikker du 9 cm vrangbord. Når den er strikket skal du brette det du har strikket (som er halsen) i to og strikke det du har på pinnen sammen med maskene du la opp. Da får du en dobbel halskant og slipper å sy den ned senere. Men det er også mulig hvis du ikke forstår. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk fro svar - jeg har sett video -og det var bare en kort instruksjonsvideo at hun har lagt opp maskene og starter å strikke en rett og en vrang. Neste video er om økninger....

Er det noen som kan forklare meg med t-skje? Hva mener dere med å sy sammen istedenfor? Istedenfor hva? Skal jeg ikke bare strikke en vanlig vrangbord og så fortsette i oppskriften? Vet jeg er veldig dum.. Men vil gjerne forstå/lære.  Noen som orker å forklare meg hva jeg skal gjøre?

Anonymkode: ecfed...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bestemmer deg for å sy, så viser denne videoen hvordan

 

Anonymkode: 9f08b...b29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vises hvordan halsen strikkes sammen slik at dfen blir dobbel

 

Anonymkode: 9f08b...b29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen genser der man strikker dobbel hals til slutt

 

Anonymkode: 9f08b...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva mener dere med å sy sammen istedenfor? Istedenfor hva?

Sy halsen dobbel i stedet for å strikke halsen sammen slik at den blir dobbel.

Anonymkode: 9f08b...b29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare sydd ned kanten på alle mine novicegensere, har ikke tolmodighet til å lære meg å strikke kanten ned 😂

Anonymkode: 8a1f3...183

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvis du bestemmer deg for å sy, så viser denne videoen hvordan

 

Anonymkode: 9f08b...b29

Herregud - NÅ forstår jeg - takk!!!! Skjønte ikke at vrangborden var lang og skulle brettes i to - takk!!!!

Anonymkode: ecfed...19f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Herregud - NÅ forstår jeg - takk!!!! Skjønte ikke at vrangborden var lang og skulle brettes i to - takk!!!!

Anonymkode: ecfed...19f

Men det finnes videoer av hvordan du strikker den ned også. Personlig syns jeg det blir finere (det er lettere å få de elastisk syns jeg). Det er ikke vanskelig å strikke den ned når du først ser teknikken. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

takk alle sammen - herlig!

Anonymkode: ecfed...19f

Lykke til med strikkingen 🥰

Anonymkode: 9f08b...b29

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...