Gå til innhold

Vet man noe om eventuelle skadevirkninger ved vegansk kosthold i de tilfellene vegansk kosthold blir praktisert på små barn og gjennom hele


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

David_Nittenbourog skrev (På 19.2.2022 den 20.46):

Det er egentlig ikke så veldig interessant hva steinaldermenneskene spiste, fordi de spiste det som var lettest tilgjengelig der boplassen deres var. Om det var maten som menneskekroppen er best tilpasset å spise er en annen sak. Alle steinaldermennesker var både jegere og sankere.

Jeg har ikke studert steinalderkosthold i detalj, og orker ikke gjøre det i kveld, men jeg kan gi det følgende resonnement. Frukter og grønnsaker inneholder proteiner, bare ikke like mye som rent kjøtt. Til gjengjeld har de mer karbohydrater, som er vår primære energikilde.

Steinaldermenneskene spiste nok ikke brokkoli, men de spiste helt sikker planter med omtrent samme næringsinnhold som brokkoli. En voksen mann som er i moderat aktivitet trenger ca. 60 gram proteiner om dagen. En steinaldermann var sikkert mer aktiv og trengte kanskje 100-150 gram. Brokkoli har 3 gram protein per 100 gram, og 27 kcal per 100 gram. Om du spiser brokkoli tilsvarende 2000 kcal (man bør selvsagt ikke gjøre det i praksis) vil man få i seg 222 gram proteiner.

Til spørsmål 2: Steinaldermenneskene ville ha dødd av forstoppelse og mangel på vitaminer og andre næringsstoffer om de spiste omtrent bare kjøtt. Dessuten er smaken av sukker noe alle mennesker instinktivt liker veldig godt. Det er fordi det betyr at "her kommer det karbohydrater". Så steinaldermenneskene spiste nok de bærene og fruktene de kunne finne der de bodde.

BTW du vet at vi har kultivert de fleste planter vi spiser ganske kraftig? Det var ikke mye næring i ville planter... De var bitre med lite fruktkjøtt.

Sånn ser vill banan ut:

Banana1.jpg

Gulrot:

Carrot1.jpg

Fersken:

Peach1.png

Mais:

teosinte_ancestor_of_corn.jpg

Vill brokkoli/rosenkål/blomkål/kål/grønnkål/kålrabi (den til venstre)

3-2.jpg

Vannmelon:

2-2.jpg

Anonymkode: f5bed...5bf

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

missbluebird skrev (På 20.2.2022 den 18.58):

Vært veganer i flere år (10+), aldri hatt bedre blodprøver og har bare mangel på vitamin D. Spiser ikke tilskudd av noen sort men spiser veldig variert. Ungene er det også, og ikke noe problem med det. Alt lages fra bunn men noen ganger tyr man til frossenmat etc som er "vegansk" men disse inneholder mye fint som er laget i et laberatorium, så blir ikke ofte av det.

Mange idrettsutøvere og andre som er veganere rundt omkring i verden. Ikke noe problem. Masse mat som lages i dag som inneholder elementer du ikke trenger :) Marketing og sponsinger er fine saker. Bare å se langt nok tilbake så ble leger og andre sponset og promoterte at tobakk og cola var bra.

Interessant. Hvordan får du i deg b12? Trodde det måtte, tilskudd til, at det var helt umulig uten?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser noen B12 piller av og til, men blodprøvene viser at jeg har høye B12 verdier opp mot det maksimale i gjennomsnitt. Så vet egentlig ikke hva jeg får det igjenom. 

Kan sikkert henge samen med at jeg jobber med hendene i jord ofte og ikke er over hygenisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...