Gå til innhold

Hvilken hund passer oss?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg kan tilby mye kos og omsorg. Derfor tenkte jeg på mops som er litt lat. Jeg er kronisk syk og kan være mye selskap for hunden.

Som mosjon går jeg 10.000 skritt hver dag, men jeg løper ikke. 

Jeg kan leke med den og ta den med dit jeg skal, men jeg ønsker ikke å bruke den til dressur/agility, hinderløyper, utstillinger eller slike aktiviteter.

Hverdagen min er å stå opp gjøre alt klart for skole, så er jeg hjemme resten av dagen inkludert de 10000 skrittene og så er det jo barn hjem fra skole og fullt kjør til klokka 20-21. 

Barna vil respektere hunden og meg, det er jeg så sikker på som jeg kan få blitt.

Vet dessverre lite om hvilke hunder jeg tåler. Men jeg ønsker jo en liten hund og ikke en stor, er mange korthårede som er små. Som sagt så tenker jeg på Chihuahua, men de har vel mye problemer? Andre aktuelle raser?

Anonymkode: faaba...b94

Hva med whippet? Korthåret, bjeffer lite og er veldig bedagelige og vennlige. Så lenge den får gå noen kilometer hver dag, og den har selskap i deg, så vil den være fornøyd. Ingen spesielle helseplager, men lurt å passe på at oppdretter ikke avler på nervøse dyr

Anonymkode: 3a1cf...01c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det med barn er jo noe en hver hund må tilvennes. Ingen er automatisk hverken snille eller slemme med barn. Men ja, tenk på hva du kan tilby. Hvor mye fysisk og mental trening kan du gi en hund i hverdagen?

Anonymkode: 647dd...844

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg bor på 130kvm med trapper, har hageflekk.

Jeg er mye hjemme og kan ikke gå på lange turer.

Ønsker meg liten hund uten avlssykdommer og andre fæle ting.

Hunden må gå overens med barn.

Jeg ønsker ikke en med mye pels, da jeg kan regere hvis det det blir mye pels.

Hvilken hunderase kan passe oss? Pris er ikke relevant.

For en hund er det å være sammen med flokken også aktivisering, så det er ikke slik at de må ha mye fysisk aktivitet om du unngår de hundene som er brukshunder og arbeidshunder.  Er den med deg og du har tid å bruke på den, og går noen km om dagen så er hunden glad den. Selskap og flokktilhørighet er viktigst for hunden i tillegg til å få dekt grunnleggende behov.  

Anonymkode: c1cba...827

• Liker 1
Skrevet
LadyGrey skrev (7 minutter siden):

Det gjør hunder også.. Kosen med dyr er jo ha de i nært i sofaen feks. 

Tror du burde revurdere det å ha dyr i hus. 

Jeg sa ikke sofa, jeg sa benken. F.eks. kjøkkenbenken. Hat aldri sett en liten mops hoppe syv ganger egen høyde rett opp.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg sa ikke sofa, jeg sa benken. F.eks. kjøkkenbenken. Hat aldri sett en liten mops hoppe syv ganger egen høyde rett opp.

Du skrev at katt var uaktuelt fordi de hopper på bord, benker og møbler. 

En middels stor hund som whippet vil lett kunne stjele mat fra benk og bord om den vil.. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva med whippet? Korthåret, bjeffer lite og er veldig bedagelige og vennlige. Så lenge den får gå noen kilometer hver dag, og den har selskap i deg, så vil den være fornøyd. Ingen spesielle helseplager, men lurt å passe på at oppdretter ikke avler på nervøse dyr

Anonymkode: 3a1cf...01c

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For en hund er det å være sammen med flokken også aktivisering, så det er ikke slik at de må ha mye fysisk aktivitet om du unngår de hundene som er brukshunder og arbeidshunder.  Er den med deg og du har tid å bruke på den, og går noen km om dagen så er hunden glad den. Selskap og flokktilhørighet er viktigst for hunden i tillegg til å få dekt grunnleggende behov.  

Anonymkode: c1cba...827

Talk for gode svar.

Jeg skjønner at jeg tydeligvis også burde stimulere hunden litt mer enn å bare være sammen med den, det får jeg til ettersom uansett er hjemmeværende.

Men 2 timer hver dag med aktiv stimuli i form av lydighetstrening tror jeg nesten ingen med hund faktisk gjør. Det må være en forsvinnende liten andel av hundeeiere?

Jeg sjekket ut wippet, men den var ganske svær? Kunne bli opptil 20kg.

Kanskje det ikke finnes friske småhunder... Sånne skikkelig små.

Skrevet
LadyGrey skrev (1 minutt siden):

Du skrev at katt var uaktuelt fordi de hopper på bord, benker og møbler. 

En middels stor hund som whippet vil lett kunne stjele mat fra benk og bord om den vil.. 

Man må ha kjæledyr i sofaen. 🤗

Whippet var litt stor.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Talk for gode svar.

Jeg skjønner at jeg tydeligvis også burde stimulere hunden litt mer enn å bare være sammen med den, det får jeg til ettersom uansett er hjemmeværende.

Men 2 timer hver dag med aktiv stimuli i form av lydighetstrening tror jeg nesten ingen med hund faktisk gjør. Det må være en forsvinnende liten andel av hundeeiere?

Aktivisering trenger slettes ikke være lydighetstrening. Det kan og bør være noe form for søk/nesearbeid i løpet av en dag. Snuseturer (man går i hunden sitt tempo og lar den snuse så mye den vil), mat servert i kong, slikkematter og lignende aktivitetsleker. Trene på triks, morsomt for både hund og eier. 

Valpetiden er krevende! Kanskje en voksen/eldre omplasseringshund kunne vært noe? Det er overflod av hunder på finn.no som trenger nytt hjem. 

Det aller viktigste man gjør er å sosialisere og miljøtrene valpen. Gå i slakt bånd og innkalling er også viktig å trene på. Sitt, bli og rull rundt kan komme senere. 

Å ha hund er en livsstil. Hunden eksisterer 24/7 og du må ta hensyn til hunden i det meste du velger å gjøre. Reise, besøk, andre hobbyer, familie osv.

Hund er kostbart, den skal ha kvalitetsfôr, utstyr, forsikring, leker og kanskje den trenger dekken og lignende om vinteren. 

Hund er ikke en hobby du tar frem når du har tid og energi. 

Endret av LadyGrey
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kan tilby mye kos og omsorg. Derfor tenkte jeg på mops som er litt lat. Jeg er kronisk syk og kan være mye selskap for hunden.

Som mosjon går jeg 10.000 skritt hver dag, men jeg løper ikke. 

Jeg kan leke med den og ta den med dit jeg skal, men jeg ønsker ikke å bruke den til dressur/agility, hinderløyper, utstillinger eller slike aktiviteter.

Hverdagen min er å stå opp gjøre alt klart for skole, så er jeg hjemme resten av dagen inkludert de 10000 skrittene og så er det jo barn hjem fra skole og fullt kjør til klokka 20-21. 

Barna vil respektere hunden og meg, det er jeg så sikker på som jeg kan få blitt.

Vet dessverre lite om hvilke hunder jeg tåler. Men jeg ønsker jo en liten hund og ikke en stor, er mange korthårede som er små. Som sagt så tenker jeg på Chihuahua, men de har vel mye problemer? Andre aktuelle raser?

Men - hvor mye mosjon kan du tilby? Du svarer ikke på det. Om du hovedsakelig ønsker dyr for selskap ville jeg sett på et annet dyr enn hund. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Talk for gode svar.

Det finnes flere friske småhundraser, men de krever mye mosjon 😅 Altså det finnes mange friske individer av de små selskapshundene også, men det er en ganske stor andel som ikke er friske. Og det som har kommet frem om engelsk bulldog og cavalieren gjelder nok for ganske mange raser.

Om du ikke kan tenke deg puddel, så er bichon frise en overraskende frisk rase. Den er i litt samme kategori som puddel med tanke på uteseende og pelsstell, men tror den kan klare seg med litt mindre mosjon enn puddelen. Vet ikke helt hvordan det er med oppdrett i Norge, men den er tidvis en populær rase, så det har nok vært en del dårlig avl her også, så hvilken oppdretter man velger har en del å si. Bichon tror også er brukt mye i blandingsavl på "designerhundene" som er populære nå, så du kommer nok borti mye rart om du ser på denne rasen.

• Liker 2
Skrevet

Du kan fint trene katter til å ikke hoppe på benker, klore på møbler o.l. men vil ikke anbefale det i stedet for hund hvis målet er å gjøre minst mulig da katter også trenger aktivisering, lek, hjernetrim og oppdragelse. Det er bare det at ekstremt mange ser på katter som enkle dyr som bare eksisterer og gidder ikke å sette seg inn i katteatferd og behov slik som man gjør når man skaffer seg hund. Så en god del katter er understimulert. Men selvfølgelig, en utekatt vil nok trenge mye mindre enn en hund (innekatter trenger mye.) 

Dyr krever litt på en eller annen måte uansett, så bra at du tenker på det før du tar steget. Ville anbefalt deg å satt deg så mye inn i hundehold før du får hund som du kan, se serier/les/spør, så får du et bedre inntrykk av hva som faktisk trengs. 

Anonymkode: 3f345...b2e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du kan fint trene katter til å ikke hoppe på benker, klore på møbler o.l. men vil ikke anbefale det i stedet for hund hvis målet er å gjøre minst mulig da katter også trenger aktivisering, lek, hjernetrim og oppdragelse. Det er bare det at ekstremt mange ser på katter som enkle dyr som bare eksisterer og gidder ikke å sette seg inn i katteatferd og behov slik som man gjør når man skaffer seg hund. Så en god del katter er understimulert. Men selvfølgelig, en utekatt vil nok trenge mye mindre enn en hund (innekatter trenger mye.) 

Dyr krever litt på en eller annen måte uansett, så bra at du tenker på det før du tar steget. Ville anbefalt deg å satt deg så mye inn i hundehold før du får hund som du kan, se serier/les/spør, så får du et bedre inntrykk av hva som faktisk trengs. 

Anonymkode: 3f345...b2e

Ja, katter er kjempe fine og smarte dyr! Har to selv, og de kan flere triks og er mer lydige enn mange hunder jeg kjenner. Kan også gå tur med de både med og uten bånd, og de kan være med i bil, tog, buss, pulk til hytta og det som er uten problemer. Nå er vi ikke så strenge med de når de hopper opp på bord og benker når vi ikke er der, vi vasker alltid overflater før det brukes uansett, men når vi spiser og lager mat så vet de veldig godt at dette ikke er lov! Kloring på sofa gjør de fortsatt innimellom om de vil ha oppmerksomhet og er rampete, men det er ikke slik at det blir spesielt merker av det. De har kloretre, klorestolpe og klorematte som brukes flittig, så sofaen brukes ikke til det behovet. Nå er dette utekatter, og elsker å være ute på sommeren, men nå på vinteren er de omtrent bare inne. De krever da ganske mye oppmerksomhet og stimuli for tiden....

Vi er veldig glad i hund også, men vi har verken tid eller økonomi til å ha det akkurat nå, og kattene gir oss mer enn nok selskap! 

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville sett meg om etter en voksen omplasseringshund.

Da vet du hva du får mtp gemytt, vant til barn, mosjonsbehov og slike ting. Er eierne genuint interesserte i å finne et godt hjem kan du også be om å ha hunden på prøve, for å se om dere passer sammen, og i forhold til allergi. 

Det er stadig hunder som blir omplassert fordi de har separasjonsangst, og ikke kan være noe særlig alene. Er det noe du kunne tatt på deg, om du er mye hjemme?  

• Liker 3
Skrevet
Chiubi skrev (21 timer siden):

Hvis du virkelig ønsker deg hund, bør du se på hva du kan tilby hunden, ikke om hunden passer din livsstil.

Samtidig skriver TS at  hunden må gå overens med barn, men hun burde spørre om barna er i stand til å gå overens med en hund for det er veldig sjelden hunden er problemet, derimot er det ofte eier og barna som skaper konflikten. 

Personlig syns jeg dette er et minimum for alle hunder:

en eier som er aktiv og tar hunden med på minst to korte og en lengre tur hver dag, ikke lar hunden være alene mer enn max 8 timer, er aktiv med mental trening i en eller annen form og stødig på at familien må ta hensyn til hunden på alle plan ikke at hunden skal tilpasse seg familien. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...