AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #1 Skrevet 15. februar 2022 Jeg bor på 130kvm med trapper, har hageflekk. Jeg er mye hjemme og kan ikke gå på lange turer. Ønsker meg liten hund uten avlssykdommer og andre fæle ting. Hunden må gå overens med barn. Jeg ønsker ikke en med mye pels, da jeg kan regere hvis det det blir mye pels. Hvilken hunderase kan passe oss? Pris er ikke relevant. Anonymkode: faaba...b94
Chiubi Skrevet 15. februar 2022 #2 Skrevet 15. februar 2022 Hvis du virkelig ønsker deg hund, bør du se på hva du kan tilby hunden, ikke om hunden passer din livsstil. 9
Vimsepims Skrevet 15. februar 2022 #3 Skrevet 15. februar 2022 Har du vurdert å låne/passe en hund i 2-3 ukers tid? Både ift allergi og turer. Og barn. Forøvrig er det barna som må gå overens med hunden, og ikke motsatt. De må være såpass store at de kan behandle hunden pent og respektere dens grenser. 1 1
Arx Skrevet 15. februar 2022 #4 Skrevet 15. februar 2022 Hva kan du tilby en hund? Du skriver at du ikke kan gå lange turer, men hvor mye mosjon kan du tilby en hund? Mental trening? Og desverre er det ingen raser der alle individer liker barn, så må gå overens med barn er ingen garanti. 8
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #5 Skrevet 16. februar 2022 Chiubi skrev (8 timer siden): Hvis du virkelig ønsker deg hund, bør du se på hva du kan tilby hunden, ikke om hunden passer din livsstil. Selvfølgelig må hunden passe min livsstil, jeg skjønner at jeg ikke kan ha fuglehund f.eks. Man må tilpasse seg til hunden uandett selvfølgelig, men visse raser er jo helt utelukket. Tenkte kanskje folk hadde idéer til hvilke raser vi burde titte på. Jeg har lyst på mops, men kan ikke ha det når de avles til lidelse. Hva med Chihuahua? Anonymkode: faaba...b94 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #6 Skrevet 16. februar 2022 Kanskje en mellom-stor puddel? Anonymkode: 413d8...bc2 3
Spell Skrevet 16. februar 2022 #7 Skrevet 16. februar 2022 Jeg tror de aller fleste hunderasene som ikke krever spesielt av mosjon, ikke er de sunneste rasene dessverre. Dette er selskapshunder som er avlet for utseende. De små rasene er spesielt utsatt for tannproblemer (tennene får ikke plass/feil tannstilling, tannstein osv), patellalukasjon, øyesykdommer, kan ikke føde selv og mm. Pudlene som er nevnt over her, altså ikke de aller minste toypudlene, er ganske friske, men mitt inntrykk er at de aller fleste pudler krever en del mosjon, om ikke bjeffer de og kan bli svært vanskelige. Klarer du å gå flere turer om dagen, og kan mosjonere hunden i hagen, så kan puddel være et alternativ. Chihuahua er en rase som har vært mye dårlig avl på i lang tid, sykdommene de får er vanligvis ikke så ille at de må/burde avlives, slik at de kan leve veldig lenge, men jeg synes ikke dette er en frisk rase. Det er også vanskelig å trene de til ikke å bjeffe, og de kan være veldig tøffe til å være så små. De går heller ikke nødvendigvis veldig godt med barn. Ikke en rase jeg er spesielt glad i, men de klarer seg som regel med lite mosjon i det minste. 1
Troyamin Skrevet 16. februar 2022 #8 Skrevet 16. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Selvfølgelig må hunden passe min livsstil, jeg skjønner at jeg ikke kan ha fuglehund f.eks. Man må tilpasse seg til hunden uandett selvfølgelig, men visse raser er jo helt utelukket. Tenkte kanskje folk hadde idéer til hvilke raser vi burde titte på. Jeg har lyst på mops, men kan ikke ha det når de avles til lidelse. Hva med Chihuahua? Anonymkode: faaba...b94 Men hva kan du tilby en hund? Hva slags mosjon ser du for deg? Hvilke andre aktiviteter vil du bruke den til? Hvordan ser hverdagen din ut? Er barna hundevennlige? Vil de espektere når du setter grenser for hva de kan og ikke kan gjøre med hunden? Hvilke allergivennlig raser har du omgått og vet at du tåler? For det er individuelt hvilke allergikere som reagerer på de forskjellige typene. Endret 16. februar 2022 av Troyamin Staveleifer. Alt for tidlig oppe til å være på KG... 3 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #9 Skrevet 16. februar 2022 Troyamin skrev (5 timer siden): Men hva kan du tilby en hund? Hva slags mosjon ser du for deg? Hvilke andre aktiviteter vil du bruke den til? Hvordan ser hverdagen din ut? Er barna hundevennlige? Vil de espektere når du setter grenser for hva de kan og ikke kan gjøre med hunden? Hvilke allergivennlig raser har du omgått og vet at du tåler? For det er individuelt hvilke allergikere som reagerer på de forskjellige typene. Jeg kan tilby mye kos og omsorg. Derfor tenkte jeg på mops som er litt lat. Jeg er kronisk syk og kan være mye selskap for hunden. Som mosjon går jeg 10.000 skritt hver dag, men jeg løper ikke. Jeg kan leke med den og ta den med dit jeg skal, men jeg ønsker ikke å bruke den til dressur/agility, hinderløyper, utstillinger eller slike aktiviteter. Hverdagen min er å stå opp gjøre alt klart for skole, så er jeg hjemme resten av dagen inkludert de 10000 skrittene og så er det jo barn hjem fra skole og fullt kjør til klokka 20-21. Barna vil respektere hunden og meg, det er jeg så sikker på som jeg kan få blitt. Vet dessverre lite om hvilke hunder jeg tåler. Men jeg ønsker jo en liten hund og ikke en stor, er mange korthårede som er små. Som sagt så tenker jeg på Chihuahua, men de har vel mye problemer? Andre aktuelle raser? Anonymkode: faaba...b94
LadyGrey Skrevet 16. februar 2022 #10 Skrevet 16. februar 2022 Hvorfor vil du ha hund? Hunder trenger mosjon og mental stimuli. Er det for for kos og selskap passer katter utmerket til det. Vil du ha et dyr som er barnevennlig, er det viktigste å ha barn som er dyrevennlig.. 5
LadyGrey Skrevet 16. februar 2022 #11 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg kan tilby mye kos og omsorg. Derfor tenkte jeg på mops som er litt lat. Jeg er kronisk syk og kan være mye selskap for hunden. Som mosjon går jeg 10.000 skritt hver dag, men jeg løper ikke. Jeg kan leke med den og ta den med dit jeg skal, men jeg ønsker ikke å bruke den til dressur/agility, hinderløyper, utstillinger eller slike aktiviteter. Hverdagen min er å stå opp gjøre alt klart for skole, så er jeg hjemme resten av dagen inkludert de 10000 skrittene og så er det jo barn hjem fra skole og fullt kjør til klokka 20-21. Barna vil respektere hunden og meg, det er jeg så sikker på som jeg kan få blitt. Vet dessverre lite om hvilke hunder jeg tåler. Men jeg ønsker jo en liten hund og ikke en stor, er mange korthårede som er små. Som sagt så tenker jeg på Chihuahua, men de har vel mye problemer? Andre aktuelle raser? Anonymkode: faaba...b94 Du skriver at du ikke ønsker en rase med avlssykdommer, hvorfor vurderer du mops og chihuahua da? 6 2
LadyGrey Skrevet 16. februar 2022 #12 Skrevet 16. februar 2022 Ta rasevelgeren på NKK sine sider, velg dine preferanser for hunden du ønsker og se hvilke raser som kommer opp.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #13 Skrevet 16. februar 2022 Har du tid til å bruke på hunden? Jeg har mellompudddel, en vanvittig fin og rolig hund om den får nok stimulig. Med stimuli mener jeg ikke lange gåturer. Min klarer seg fint med en tur på 45.min og så hjernetrim/altivisering i form kong med godbiter, trene på triks, godbitsøk, leke gjemsel osv. Men uansett bør du ha tid til mins 1,5-2 timer med aktivisering med hunden hver dag. Hvis du ikke kan tilby dette og kun vil ha selskap, tror jeg og katt kan passe bedre. Anonymkode: e69ec...606 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #14 Skrevet 16. februar 2022 LadyGrey skrev (9 minutter siden): Du skriver at du ikke ønsker en rase med avlssykdommer, hvorfor vurderer du mops og chihuahua da? Jeg har også sagt flere ganger at de er utsatt for sykdommer og derfor etterspør jeg andre aktuelle raser. Anonymkode: faaba...b94 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #15 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har du tid til å bruke på hunden? Jeg har mellompudddel, en vanvittig fin og rolig hund om den får nok stimulig. Med stimuli mener jeg ikke lange gåturer. Min klarer seg fint med en tur på 45.min og så hjernetrim/altivisering i form kong med godbiter, trene på triks, godbitsøk, leke gjemsel osv. Men uansett bør du ha tid til mins 1,5-2 timer med aktivisering med hunden hver dag. Hvis du ikke kan tilby dette og kun vil ha selskap, tror jeg og katt kan passe bedre. Anonymkode: e69ec...606 De fleste jeg kjenner som har hund bruker ikke 2 timer på trening hver dag. De jeg kjenner med små hunder behandler de som katter. Anonymkode: faaba...b94
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #16 Skrevet 16. februar 2022 LadyGrey skrev (8 minutter siden): Ta rasevelgeren på NKK sine sider, velg dine preferanser for hunden du ønsker og se hvilke raser som kommer opp. Takk! Anonymkode: faaba...b94
LadyGrey Skrevet 16. februar 2022 #17 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har også sagt flere ganger at de er utsatt for sykdommer og derfor etterspør jeg andre aktuelle raser. Anonymkode: faaba...b94 Ta rasevelgeren på NKK sine sider. Det kan gi en liten pekepinn på aktuelle raser, men man må ikke glemme av at hunder er unike individer som kan avvike fra hvordan rasen burde være. 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #18 Skrevet 16. februar 2022 Petit brabancon Det var rasen jeg fikk. Men den er jo vanske så lik Mops, som jeg jo ikke vil ha pga sykdommene (stakkars hund). Katt er uaktuelt fordi de hopper opp på bord, benker, møbler osv. Anonymkode: faaba...b94 1
LadyGrey Skrevet 16. februar 2022 #19 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Petit brabancon Det var rasen jeg fikk. Men den er jo vanske så lik Mops, som jeg jo ikke vil ha pga sykdommene (stakkars hund). Katt er uaktuelt fordi de hopper opp på bord, benker, møbler osv. Anonymkode: faaba...b94 Det gjør hunder også.. Kosen med dyr er jo ha de i nært i sofaen feks. Tror du burde revurdere det å ha dyr i hus. 6
LadyGrey Skrevet 16. februar 2022 #20 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): De fleste jeg kjenner som har hund bruker ikke 2 timer på trening hver dag. De jeg kjenner med små hunder behandler de som katter. Anonymkode: faaba...b94 Og det er ikke greit. Kan tørre å påstå at 30-35% av alle hunder i Norge, ikke får den aktiviteten og oppmerksomheten de fortjener. Alt for mange hunder ligger 14-18 timer i bur hver dag. Liten tissetur morgen og kveld. Og en litt lengre tur om ettermiddagen. Bare fordi mange har ett slikt hundehold, betyr det ikke at det er greit. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå