Gå til innhold

Tilbakefall av akne etter isotretinoin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt uren hud siden tidlig i tenårene, og etter tusenvis av kroner sløst på hudpleieprodukter og allslags så dro jeg meg selv til fastlegen. Fikk resept på epiduo (krem) og tetracyclin (tabletter). Det fungerte greit, og jeg skulle fortsette med epiduo etter endt kur. Da kom kvisene tilbake. Gikk tilbake på antibiotikaen og etter endt kur skjedde det samme igjen, hele tre ganger. Etter alt dette fikk jeg endelig en henvisning til hudlege, som satte meg på isotretinoin. Det fungerte som en drøm, og i flere mnd etter endt kur var jeg kvisefri.. Men plutselig en dag kom alt tilbake.. Så jeg fikk ny henvisning til hudlege og startet på en ny runde på isotretinoin, meeen... Det samme skjedde igjen. Kvisene kom tilbake et par mnd etter endt kur. Jeg hadde dog fått en resept på differin (krem) denne gangen som jeg skulle bruke om jeg fikk litt kviser igjen, så jeg har brukt den i et par måneder nå, men det er ikke helt optimalt. Jeg har en streng hudpleierutine (Cerave, Paula's Choice, La Roche-Posay, The Ordinary, Cosrx - GODE produkter) og jeg har en sunn livsstil, så det er absolutt ikke der feilen ligger.

Uansett, jeg vet ikke om jeg orker å gå igjennom prosessen med en ny henvisning til hudlege og isotretinoin enda en gang. Har noen forslag? Jeg har lest litt om tretinoin - noen som har prøvd noen av disse kremene og kan anbefale? Jeg tenker at isotretinoin har jo fungert så lenge jeg har gått på det, men jeg kan ikke gå på en tung kur for alltid, så kanskje det er lettere om jeg finner en sterk krem som jeg kan bruke regelmessig? 

Anonymkode: 2e767...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har legen sjekket for hormonelle årsaker bak akne?

Noen er dessverre forbannet med akne ut livet. Det vil nok ordne seg i overgangsalderen. 

Anonymkode: 3ded0...819

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har legen sjekket for hormonelle årsaker bak akne?

Noen er dessverre forbannet med akne ut livet. Det vil nok ordne seg i overgangsalderen. 

Anonymkode: 3ded0...819

Jeg vet ikke. Hos hudlegen fikk jeg beskjed om at jeg hadde en moderat form for akne vulgaris. Men i og med at både isotretinoin og tetracyclin har fungert mens jeg har gått på det så vil jeg tro det finnes andre løsninger også. Jeg har ikke tenkt til å bare godta å leve med vond akne i 40 år til. :) 

Anonymkode: 2e767...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kjipt! Er selv på slutten av 2. iso-kur. Håper effekten holder lenge denne gangen. Jeg har ikke noen magisk løsning til deg, men har hørt om at folk har hatt god effekt av spironolakton.

Anonymkode: 1221a...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt siden tenårene selv, men ønsket ikke å gå på iso (var hos hudlege 2 ganger og fikk det forskrevet, men feiget ut begge gangene) fordi det er en "hestekur" med mange bivirkninger. Men og fordi jeg innbiller meg at kvinner har større sjanse for å få tilbakefall pga fluktuerende hormoner, og kan måtte ende opp med å måtte ta kur nummer 2,3 og 4..

Jeg føler jeg har fått god hjelp av å ta Calcium D-Glucarate (hjelper bl.a kroppen med å kvitte seg med overflødig østrogen, du kan jo lese litt om det Understanding your hormonal acne: What causes it and how to fix it (pollie.co) ), i tillegg til skinoren. Bruker og anti acne pads, og en salisylsyrerens.

 

Anonymkode: 3ae9e...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har hatt uren hud siden tidlig i tenårene, og etter tusenvis av kroner sløst på hudpleieprodukter og allslags så dro jeg meg selv til fastlegen. Fikk resept på epiduo (krem) og tetracyclin (tabletter). Det fungerte greit, og jeg skulle fortsette med epiduo etter endt kur. Da kom kvisene tilbake. Gikk tilbake på antibiotikaen og etter endt kur skjedde det samme igjen, hele tre ganger. Etter alt dette fikk jeg endelig en henvisning til hudlege, som satte meg på isotretinoin. Det fungerte som en drøm, og i flere mnd etter endt kur var jeg kvisefri.. Men plutselig en dag kom alt tilbake.. Så jeg fikk ny henvisning til hudlege og startet på en ny runde på isotretinoin, meeen... Det samme skjedde igjen. Kvisene kom tilbake et par mnd etter endt kur. Jeg hadde dog fått en resept på differin (krem) denne gangen som jeg skulle bruke om jeg fikk litt kviser igjen, så jeg har brukt den i et par måneder nå, men det er ikke helt optimalt. Jeg har en streng hudpleierutine (Cerave, Paula's Choice, La Roche-Posay, The Ordinary, Cosrx - GODE produkter) og jeg har en sunn livsstil, så det er absolutt ikke der feilen ligger.

Uansett, jeg vet ikke om jeg orker å gå igjennom prosessen med en ny henvisning til hudlege og isotretinoin enda en gang. Har noen forslag? Jeg har lest litt om tretinoin - noen som har prøvd noen av disse kremene og kan anbefale? Jeg tenker at isotretinoin har jo fungert så lenge jeg har gått på det, men jeg kan ikke gå på en tung kur for alltid, så kanskje det er lettere om jeg finner en sterk krem som jeg kan bruke regelmessig? 

Anonymkode: 2e767...e2f

Isotretinoin er utrolig sterkt og heavy for kroppen og organene. Så det er jo ikke anbefalt å ta denne mange ganger, i hvert fall ikke på samme år. Det er ganske hensynsløst av hudlegen i så fall.. Men kjenner flere som har måttet gå på denne flere runder (det er personer som typisk bruker feil produkter for huden, og masse fuktighetskremer som ikke er anbefalt for deres hudtype o.l), jeg selv har gått på kuren èn gang - og det holdt for meg. Urenhetene har kommet tilbake noen ganger, men jeg begynte å bruke helt naturlige produkter istedenfor masse annet tull, f.eks rens fra Lush + toner, og naturlige kremer samt aktive ingredienser fra The Ordinary (Zinc dråper). 

Zinc dråpene anbefaler jeg til alle med urenheter, for disse tablettene man får hos legen FØR man blir henvist til hudlege, er zinc-tabletter.. 

Brukte du fuktighetskremer når du gikk på Isotretinoin? Har hørt om flere som bruker MASSE fuktighet i ansiktet når de går på denne kuren, men det skal man jo IKKE gjøre. Hele meningen med kuren er jo at alt skal tørke helt ut, for at produksjonen skal "restille" seg selv. 

Endret av Rosatoast
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosatoast skrev (1 time siden):

Isotretinoin er utrolig sterkt og heavy for kroppen og organene. Så det er jo ikke anbefalt å ta denne mange ganger, i hvert fall ikke på samme år. Det er ganske hensynsløst av hudlegen i så fall.. Men kjenner flere som har måttet gå på denne flere runder (det er personer som typisk bruker feil produkter for huden, og masse fuktighetskremer som ikke er anbefalt for deres hudtype o.l), jeg selv har gått på kuren èn gang - og det holdt for meg. Urenhetene har kommet tilbake noen ganger, men jeg begynte å bruke helt naturlige produkter istedenfor masse annet tull, f.eks rens fra Lush + toner, og naturlige kremer samt aktive ingredienser fra The Ordinary (Zinc dråper). 

Zinc dråpene anbefaler jeg til alle med urenheter, for disse tablettene man får hos legen FØR man blir henvist til hudlege, er zinc-tabletter.. 

Brukte du fuktighetskremer når du gikk på Isotretinoin? Har hørt om flere som bruker MASSE fuktighet i ansiktet når de går på denne kuren, men det skal man jo IKKE gjøre. Hele meningen med kuren er jo at alt skal tørke helt ut, for at produksjonen skal "restille" seg selv. 

Jeg gikk på kuren først i 2017 og så i 2019 igjen. Men jeg var lite plaget av bivirkninger, så når jeg sier at jeg ikke orker å gå tilbake på den så er det mer hele prosessen med henvisning, blodprøver månedlig osv. Ellers har jeg mye kunnskaper om hudpleie og jeg har brukt årevis å finne en rutine som passer for meg. Jeg liker ikke naturlige ingredienser da disse er forsket lite på og har hatt lite til null effekt på meg. Lush og TBS styrer jeg unna for eksempel. 

Ja, jeg brukte fuktighetskrem. Jeg vet ikke hvor du har fått den informasjonen fra, men det er helt feil. Fuktighetskrem og solkrem er det eneste man er anbefalt å bruke. Iso skal stoppe talgproduksjonen, det er ikke nødvendig å gå rundt med flass i huden for å få effekt. Faktisk kan det være ødeleggende for hudbarrieren. Jeg brukte La Roche-Posay Effaclar H under begge kurene og bruker den fortsatt. Den er faktisk laget spesielt for de som går på isotretinoin. 

Anonymkode: 2e767...e2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har slitt siden tenårene selv, men ønsket ikke å gå på iso (var hos hudlege 2 ganger og fikk det forskrevet, men feiget ut begge gangene) fordi det er en "hestekur" med mange bivirkninger. Men og fordi jeg innbiller meg at kvinner har større sjanse for å få tilbakefall pga fluktuerende hormoner, og kan måtte ende opp med å måtte ta kur nummer 2,3 og 4..

Jeg føler jeg har fått god hjelp av å ta Calcium D-Glucarate (hjelper bl.a kroppen med å kvitte seg med overflødig østrogen, du kan jo lese litt om det Understanding your hormonal acne: What causes it and how to fix it (pollie.co) ), i tillegg til skinoren. Bruker og anti acne pads, og en salisylsyrerens.

 

Anonymkode: 3ae9e...d1f

Det er definitivt en tung kur for kroppen, men jeg fikk ekstremt lite bivirkninger. Slet egentlig kun med tørrhet i hud og slimhinner, noe jeg holdt under sjakk med fuktighetskrem, lypsyl og neseolje. Men ja, det er utrolig kjipt å endelig bli kvitt kvisene og få smakt på livet uten uren hud, bare for å havne tilbake til der man var i starten. Huden min er dog ikke like ille som tidligere ettersom jeg har en god hudpleierutine og bruker differin, men jeg vil gjerne bli kvitt de siste restene også. 

Men tusen takk, jeg tenker jeg får prøve det ut. Skader jo definitivt ikke!

Anonymkode: 2e767...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Rosatoast said:

Isotretinoin er utrolig sterkt og heavy for kroppen og organene. Så det er jo ikke anbefalt å ta denne mange ganger, i hvert fall ikke på samme år. Det er ganske hensynsløst av hudlegen i så fall.. Men kjenner flere som har måttet gå på denne flere runder (det er personer som typisk bruker feil produkter for huden, og masse fuktighetskremer som ikke er anbefalt for deres hudtype o.l), jeg selv har gått på kuren èn gang - og det holdt for meg. Urenhetene har kommet tilbake noen ganger, men jeg begynte å bruke helt naturlige produkter istedenfor masse annet tull, f.eks rens fra Lush + toner, og naturlige kremer samt aktive ingredienser fra The Ordinary (Zinc dråper). 

Zinc dråpene anbefaler jeg til alle med urenheter, for disse tablettene man får hos legen FØR man blir henvist til hudlege, er zinc-tabletter.. 

Brukte du fuktighetskremer når du gikk på Isotretinoin? Har hørt om flere som bruker MASSE fuktighet i ansiktet når de går på denne kuren, men det skal man jo IKKE gjøre. Hele meningen med kuren er jo at alt skal tørke helt ut, for at produksjonen skal "restille" seg selv. 

Sink tabletter funker faktisk på meg. Jeg hadde ikke troa men huden min har aldri vært så fin som nå. Etter noen måneder med fin hud så sluttet jeg med tablettene men da kom det litt tilbake. Det var da jeg visste det var sink tablettene som funket! Får bare en liten kvise her og der nå. Verdt å prøve!

Anonymkode: a0e2e...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Sink tabletter funker faktisk på meg. Jeg hadde ikke troa men huden min har aldri vært så fin som nå. Etter noen måneder med fin hud så sluttet jeg med tablettene men da kom det litt tilbake. Det var da jeg visste det var sink tablettene som funket! Får bare en liten kvise her og der nå. Verdt å prøve!

Anonymkode: a0e2e...159

https://www.tights.no/butikk/bodyfuel-super-strength-sink-et-ars-forbruk/?gclid=Cj0KCQiAu62QBhC7ARIsALXijXS9v2niz59RE4OTm9fPV4H9hFl5fhC1BggtGd4goFR7v6RvBq7ULo4aAqpzEALw_wcB

Er sånn her innafor? 

Anonymkode: 2e767...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vil tro det? Jeg tar sink tabletter fra apotek, men sink er vel sink uansett hvem som produserer det. Tror mine er 25mg

Anonymkode: a0e2e...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på isotretinoin for over ti år siden, og har de siste årene fått litt tilbakefall. Hos meg blir huden tydelig verre av melkeprodukter, spesielt melk og fløte. Yogurt, vanlig ost og rømme går fint i små doser. Andre oster enn ordinær hvitost og brunost gir meg utbrudd.

Jeg tar og zink-tilskudd, men er usikker på hvor mye det hjelper.

Anonymkode: 9e7bf...301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 34 år gammel og i samme båt TS. Har gått på diverse medisinsk hudpleie til tusenvis av kroner, flere runder på antibiotika (som ødela hele tarmfloraen min) som tenåring, p-piller (Diane) uten effekt og to runder med isotritinoin. Første runde med iso førte til tilbakefall etter bare 2 måneder (!!!). Etter andre runde med iso holdt kvisene seg borte i 3 år, men nå er de tilbake som før. Har gitt litt opp. Unngår melkeprodukter, tar sink, prøvd nattlysolje, omega-3 og diverse - men ingenting har hatt effekt utenom iso (helt til tilbakefallene). Nå vil jeg ikke ta det igjen før jeg eventuelt er 100% sikker på at jeg ikke skal ha flere barn. 

Men det er dritkjipt, særlig når hudleger sier så bastant at «INGEN skal måtte behøve å plages med kviser i dag». 😒

Anonymkode: 6451f...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.2.2022 den 15.10):

Sink tabletter funker faktisk på meg. Jeg hadde ikke troa men huden min har aldri vært så fin som nå. Etter noen måneder med fin hud så sluttet jeg med tablettene men da kom det litt tilbake. Det var da jeg visste det var sink tablettene som funket! Får bare en liten kvise her og der nå. Verdt å prøve!

Anonymkode: a0e2e...159

Sink er gull verdt for huden, så anbefaler disse Zinc-dåpene fra TheOrdinary. Fåes kjøpt på H&M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
AnonymBruker skrev (På 15.2.2022 den 15.10):

Sink tabletter funker faktisk på meg. Jeg hadde ikke troa men huden min har aldri vært så fin som nå. Etter noen måneder med fin hud så sluttet jeg med tablettene men da kom det litt tilbake. Det var da jeg visste det var sink tablettene som funket! Får bare en liten kvise her og der nå. Verdt å prøve!

Anonymkode: a0e2e...159

Hvor mange mg sink om dagen går du på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rosatoast skrev (På 15.2.2022 den 12.23):

Isotretinoin er utrolig sterkt og heavy for kroppen og organene. Så det er jo ikke anbefalt å ta denne mange ganger, i hvert fall ikke på samme år. Det er ganske hensynsløst av hudlegen i så fall.. Men kjenner flere som har måttet gå på denne flere runder (det er personer som typisk bruker feil produkter for huden, og masse fuktighetskremer som ikke er anbefalt for deres hudtype o.l), jeg selv har gått på kuren èn gang - og det holdt for meg. Urenhetene har kommet tilbake noen ganger, men jeg begynte å bruke helt naturlige produkter istedenfor masse annet tull, f.eks rens fra Lush + toner, og naturlige kremer samt aktive ingredienser fra The Ordinary (Zinc dråper). 

Zinc dråpene anbefaler jeg til alle med urenheter, for disse tablettene man får hos legen FØR man blir henvist til hudlege, er zinc-tabletter.. 

Brukte du fuktighetskremer når du gikk på Isotretinoin? Har hørt om flere som bruker MASSE fuktighet i ansiktet når de går på denne kuren, men det skal man jo IKKE gjøre. Hele meningen med kuren er jo at alt skal tørke helt ut, for at produksjonen skal "restille" seg selv. 

Typisk person man ikke skal stole på. Du er jo bare fullstendig bak mål på så mange måter

Anonymkode: 3345e...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale at du tar turen til en hudpleier som bruker/selger Obagi sine hudprodukter og får laget et program som passer din hud. Det gjør underverker for min hud. Jeg har vært gjennom iso-kur og er forsiktig med meieriprodukter.

Anonymkode: 73872...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Acne kan gi seg utslag om man har parasitter. Ta en kur, så vil du se at acnen forsvinner.

Anonymkode: 13e7d...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...