Gå til innhold

Stagnert vekttrening

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I begynnelsen kunne jeg øke på kilo på vektene hver uke. Men nå har det stagnert og har måtte redusere vekten og antall rep de to siste ukene. Trener styrke 4-5 ganger i uken. Er det normalt? Løser det seg opp etterhvert? 

Anonymkode: 8a166...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan gå opp og ned, men det bør ikke fortsette nedover i lang tid. Husk at mange variabler i livet kan påvirke dette. Stress, matinntak, søvn, arbeidsbelastning osv.

Husk også at du ikke kan forvente å øke hver uke for alltid. Da ville du blitt topptrent eliteutøver på et par år.

Så skynd deg sakte, men ikke godta at det går nedover i flere uker. Da må du gjøre justeringer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du må redusere, får du i deg nok proteiner/mat og nok hvile mellom øktene? Hva du klarer vil alltid komme an på dagsform, hvis du blir svakere er det noe feil et sted da. Jeg har hatt mye progresjon etter at jeg begynte å trene styrke, men det går ikke jevnt fra uke til uke lenger, nå kan jeg stå stuck i flere måneder før jeg klarer tyngre/flere reps. Jeg hører på kroppen min og fokuserer på stabilitet, gode teknikker og jevn trening, så blir det bra til slutt :)

Anonymkode: 1be87...647

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar 🙏

Jeg får i meg mye proteiner og nok mat. Søvn er det desverre ikke så mye av og aldri hatt god søvn.

Har delt opp øktene med overkropp og underkropp annenhver dag og 2-3 hviledagen før jeg starter igjen. Jeg har også to kondisjonsøkter 2 ganger i uken på kvelden. 

Noen øvelser står stille, mens andre øvelser så har jeg måtte gå ned på tyngden og reps. Prøver å variere litt nå, siden jeg står stille 🤔

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen forskjell i kvaliteten på øvelsene du gjør nå kontra før? Jeg måtte også gå litt ned på tyngde og reps da jeg begynte å få teken på skikkelig teknikk, det ble tyngre da jeg slutta å jukse. Bare hiver ut forslag her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er det noen forskjell i kvaliteten på øvelsene du gjør nå kontra før? Jeg måtte også gå litt ned på tyngde og reps da jeg begynte å få teken på skikkelig teknikk, det ble tyngre da jeg slutta å jukse. Bare hiver ut forslag her :)

Det er faktisk godt mulig 🤔 Lærer jo hele tiden, så kan hende riktig/bedre teknikk har gjort det hardere. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er faktisk godt mulig 🤔 Lærer jo hele tiden, så kan hende riktig/bedre teknikk har gjort det hardere. 

Ts

Nå følte jeg meg uansett smart her 😂 Det hadde jo vært det beste hvis det var løsningen! Uansett er jeg helt enig i det han andre sier, hvis man hadde hatt progresjon hver uke, hadde man vært atlet på et år og det er ikke tilfelle :) Skynd deg sakte, spis og hvil nok og jobb med å få på plass skikkelig kvalitetsøvelser, så blir det bra til slutt 👏

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok hvile, og gjerne bytte av programmer kan gjøre nytten. Jeg stagnerer om jeg har samme program mer enn 10-12 uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nå følte jeg meg uansett smart her 😂 Det hadde jo vært det beste hvis det var løsningen! Uansett er jeg helt enig i det han andre sier, hvis man hadde hatt progresjon hver uke, hadde man vært atlet på et år og det er ikke tilfelle :) Skynd deg sakte, spis og hvil nok og jobb med å få på plass skikkelig kvalitetsøvelser, så blir det bra til slutt 👏

Synes det var smart jeg å 😅👍 Ja, hadde vært den beste løsningen. Men kanskje jeg er litt utålmodig også, som du og flere sier, man kan jo ikke ha fremgang hele tiden, så jeg får lære meg å ha litt tolmodighet også 😎

I dag klarte jeg å øke vekten på armene 💪👏 

miss summers skrev (6 timer siden):

Nok hvile, og gjerne bytte av programmer kan gjøre nytten. Jeg stagnerer om jeg har samme program mer enn 10-12 uker. 

Jeg har begynt å bytte litt på programmet ettersom jeg lærer mer og mer, og nye øvelser jeg vil prøve. Men holder fast på noen øvelser 😀

Jeg har dog 6-7 økter med trening man - torsdag/fredag. Burde jeg kanskje heller tatt en pause på onsdag i stede for fredagen/lørdagen? 

Så glad jeg har noen å spørre her inne 😀

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes det var smart jeg å 😅👍 Ja, hadde vært den beste løsningen. Men kanskje jeg er litt utålmodig også, som du og flere sier, man kan jo ikke ha fremgang hele tiden, så jeg får lære meg å ha litt tolmodighet også 😎

I dag klarte jeg å øke vekten på armene 💪👏 

Jeg har begynt å bytte litt på programmet ettersom jeg lærer mer og mer, og nye øvelser jeg vil prøve. Men holder fast på noen øvelser 😀

Jeg har dog 6-7 økter med trening man - torsdag/fredag. Burde jeg kanskje heller tatt en pause på onsdag i stede for fredagen/lørdagen? 

Ts

Er du villig til å legge ut programmet i detalj? Ble spent på å se hvordan du fordeler det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Enig i at det da vil være nyttig å se programmet ditt. Litt avhengig av det handler det om nok restitusjon for de ulike muskelgruppene osv. Jeg trener selv tre fullkroppsøkter i uka nå, ingenting mer. Gjort det siden en stund før jul, og har økt dramatisk i vekt på enkelte ting. Nå stagnerer jeg på bein, så jeg endrer til (sannsynligvis) et push/pull program 4 dager i uka. 

Det er noe som heter å overdrive også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte dere på øvelsene jeg tar? Aner ikke helt hva alt heter. Men kan prøve å forklare 😅

Mandag og onsdag Ben:

Apparater: Beinpress. Knestrekk. Legg curl. Sånn man fester til benet, drar benet bakover og til siden. 

Med vekter: heve og senke benet på en platå. Hoppe med bena samlet opp og ned på en boks. En spenst øvelse som er litt vanskelig å forklare. Hoppe på ett ben til siden og tilbake med andre benet. Markløft. Knebøy, men bena ut til siden. (trener for å få bedre spenst i tillegg til styrke). 

Tirsdag og torsdag overkropp

Apparater: nedtrekk brett grep. Ro to hender. Brystpress. Pull down. Dra vekter bakfra og frem en og en hånd. Drar vekter bakfra og over hodet. Triceps push down. 

Fritrening: press opp over skuldrene. Stående fronthev. Bicepscurl. Ligge på benk skrått nedover og ta bicepscurl foran meg. Broen på benk og uten benk. Planken og div mageøvelser. 

Varmer opp med 20 jogging/løping. Avslutter med tøying av hele kroppen. 

Tirsdag og torsdag er det også ballidrett en times tid på kvelden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte reps, men tar til jeg ikke klarer mer. Ca 6-10reps  x 3 på alt bortsett fra spent og mageøvelser. Der er jeg oppi 15-20 reps x 3. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...