Gå til innhold

Strikking for begynnere

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sist jeg strikket var på barneskolen. Nå har jeg innsett at jeg har for mye fritid og har lyst til å ta dette opp igjen. Problemet er at jeg ikke husker noe som helst! Har noen noen gode råd til hvor jeg kan få lært å strikke skikkelig fra bunnen av?

Anonymkode: bc808...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du finner alt på Youtube! Både på norsk og engelsk 😊 Ville startet med å søke opp "hvordan legge opp til strikk" og "strikke rett og vrang". Jeg lærte meg å strikke på nytt for noen år siden, og det første jeg strikket var et enkelt pannebånd i vrangbord (to pinner rett og to pinner vrang, for eksempel) og det var en grei nybegynnerøvelse for å få det inn i hendene igjen.

Anonymkode: ee0af...f9f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du finner alt på Youtube! Både på norsk og engelsk 😊 Ville startet med å søke opp "hvordan legge opp til strikk" og "strikke rett og vrang". Jeg lærte meg å strikke på nytt for noen år siden, og det første jeg strikket var et enkelt pannebånd i vrangbord (to pinner rett og to pinner vrang, for eksempel) og det var en grei nybegynnerøvelse for å få det inn i hendene igjen.

Anonymkode: ee0af...f9f

Ja, det er masse informasjon og det er problemet! ;) Det er veldig mye dårlig også. Tenkte å høre om noen hadde noen konkrete eksempler så jeg kunne gå rett på sak. Og det må inn med teskje! Selv det du skriver om vrangbord er noe jeg ikke aner hva er. (Selv om jeg har hørt om 'rett' og 'vrang' i forbindelse med strikking.)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er masse informasjon og det er problemet! ;) Det er veldig mye dårlig også. Tenkte å høre om noen hadde noen konkrete eksempler så jeg kunne gå rett på sak. Og det må inn med teskje! Selv det du skriver om vrangbord er noe jeg ikke aner hva er. (Selv om jeg har hørt om 'rett' og 'vrang' i forbindelse med strikking.)

Garnstudio har veldig gode videoer, så se gjerne på de :) 

https://www.garnstudio.com/video.php?action=search&c=1&lang=no

Anonymkode: a7c1b...f86

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Petiteknit! Novice genser er en veldig fin genser å begynne med, og petiteknit er i en egen klasse når det kommer til å skrive oppskrifter! Hun har også mange gode instruksjonsvideoer!

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøpte boka; Denne boka lærer deg å strikke" på ark. Flott bok son enkelt forklarer det grunnleggende + illustrasjonsbilder og enkle oppstartsoppskrifter. Lærte mye basic av den + supplerte med videoer på YT. På skappelstrikk finner du en fin og kort oversikt over det mest grunnleggende også (8 korte videoer totalt)

Jeg begynte for 6 uker siden og er helt hekta nå. Skal starte på novice genseren nå som flere anbefaler her. Har til nå strikket skjerf, kluter og lue. Startet med div små prøvelapper for å lære grunnleggende teknikker. Er fortsatt helt fersk, men lærer underveis. Øving gjør mester!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden finner du mange gode tips og videoer m.m. og linker til andre tråder med gode tips m.m.

Anonymkode: b739b...ce2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Her kan du finne gode videoer https://www.garnstudio.com/video.php?lang=no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østerdalsbrura har mange gode videoer der hun viser og forklarer veldig godt om ulike strikketeknikker og hun har også videoer der hun viser steg for steg alt du trenger å vite når du strikker bl.a.  selbuvotter og raglangenser🥰

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 måter å felle av på (det finnes mange flere).

Vanlig avfelling

Elastisk avfelling

Icord avfelling

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Om du går til Youtube og søker opp Kimmie Munkholm eller Østerdalsbrura, så finner du mange svært gode videoer der de viser og forklarer ting veldig godt 🥰

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...