Gå til innhold

Hvorfor ble strikket så ekstremt stramt da jeg satte ermer inn på rundpinnen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Overskriften sier det meste... strikker Olives slåom, og etter at jeg satte inn ermene på pinnen ble alt skikkelig stramt. Det er så stramt at jeg sliter veldig med å få maskene fra vaieren til selve pinnen for å strikke. Hva i all verden kan ha skjedd og hvorfor? Hva hjelper?

Anonymkode: 85fc6...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt vanlig. Det ordner seg etter et par runder. 

Anonymkode: bde6e...7e9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt vanlig. Det ordner seg etter et par runder. 

Anonymkode: bde6e...7e9

Men jeg får altså ikke til å strikke det 😅 Eller, når sant skal sies har jeg ikke prøvd å strikke det ennå, fordi det er så ekstremt stramt og. Kanskje det blir lettere om jeg strikker de første maskene som ikke er så veldig stramme? 

Skiftet til en rundpinne med lenger vaier i et håp om at det skulle bli bedre av å få spredd maskene litt mer, og måtte klippe av selve strikkepinnen for å få det ført over, siden maskene ikke går over selve pinnen, så det sier litt om hvor stramt det er 😬

Anonymkode: 85fc6...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du ikke satte dem over på en tykkere pinne?🤔

Anonymkode: efeaf...335

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men jeg får altså ikke til å strikke det 😅 Eller, når sant skal sies har jeg ikke prøvd å strikke det ennå, fordi det er så ekstremt stramt og. Kanskje det blir lettere om jeg strikker de første maskene som ikke er så veldig stramme? 

Skiftet til en rundpinne med lenger vaier i et håp om at det skulle bli bedre av å få spredd maskene litt mer, og måtte klippe av selve strikkepinnen for å få det ført over, siden maskene ikke går over selve pinnen, så det sier litt om hvor stramt det er 😬

Anonymkode: 85fc6...823

Alle sliter de første rundene. Jeg løser det ved å strikke et par masker over på langpinne som jeg flytter over til rundpinnen. Så det tar litt lang tid, men etter en 3-4 runder så løsner det veldig. 

Anonymkode: 25257...2a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er, som sagt over her, ganske vanlig. Man må bare kjempe seg gjennom ett par runder, så går det seg til. Har også hatt det så stramt at det er bare såvidt maskene går inn på pinnen, men det går seg til 

Anonymkode: 57eba...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er du sikker på at du ikke satte dem over på en tykkere pinne?🤔

Anonymkode: efeaf...335

Helt sikker. Målte pinnen fordi jeg begynte å lure selv.

Det hjelper i hvert fall å høre at det er vanlig! 😊 Mistet helt motivasjonen til å fullføre strikket, men nå skal jeg prøve litt til og så satser jeg på det ordner seg, selv om det blir et slit.

Anonymkode: 85fc6...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt sikker. Målte pinnen fordi jeg begynte å lure selv.

Det hjelper i hvert fall å høre at det er vanlig! 😊 Mistet helt motivasjonen til å fullføre strikket, men nå skal jeg prøve litt til og så satser jeg på det ordner seg, selv om det blir et slit.

Anonymkode: 85fc6...823

Haha, måtte bare spørre fordi jeg har prestert å gjøre den feilen selv ;)

Anonymkode: efeaf...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Haha, måtte bare spørre fordi jeg har prestert å gjøre den feilen selv ;)

Anonymkode: efeaf...335

Fort gjort! 😄

Anonymkode: 85fc6...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ofte trangt på overgangen til ermene og selve ermene til du får strikket et stykke.

Er det det du mener?

Da jukser du det til og bruker en strømpepinne i tillegg der, til det begynner å bli komfortabelt å strikke.

Tenk på at det egentlig er tre rør, som du nå skal føye sammen til en runding.

 

Anonymkode: 904fc...76a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal strikke over ermene de første rundene så pleier jeg å strikke sånn: strikker halvparten av maskene på ermet (ish), drar så  høyre pinne opp (sånn at en del av vaieren er fri for masker) slik at jeg kan bøye vaieren og strikke resten, når jeg er ferdig med ermet og er på bolen igjen så strekker jeg bare vaieren tilbake inn i maskene. 

Anonymkode: f6894...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips, men keg tror egentlig det er for sent å gjøre noe, det er rett og slett så stramt at det ikke går an å flytte på maskene. Har strikket litt og fått ene ermet samlet på strikkepinnen, men det er klin umulig å få det langt nok opp på pinnen så keg får strikket det... 🙄

Anonymkode: 85fc6...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for alle tips, men keg tror egentlig det er for sent å gjøre noe, det er rett og slett så stramt at det ikke går an å flytte på maskene. Har strikket litt og fått ene ermet samlet på strikkepinnen, men det er klin umulig å få det langt nok opp på pinnen så keg får strikket det... 🙄

Anonymkode: 85fc6...823

Ta med til en striklebutikk og se om de kan hjelpe? Jeg pleier i den overgangen der å operere med 2-3 rundpinner for å kunne komme til. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for alle tips, men keg tror egentlig det er for sent å gjøre noe, det er rett og slett så stramt at det ikke går an å flytte på maskene. Har strikket litt og fått ene ermet samlet på strikkepinnen, men det er klin umulig å få det langt nok opp på pinnen så keg får strikket det... 🙄

Anonymkode: 85fc6...823

Joda, ikke gi deg! Jeg trodde også det på min første genser og var klar til å kaste den i søppelet. Strikk 2-3 masker på en langpinne og flytt de over på rundpinnen som du skulle ha brukt å strikke med. Så fortsetter du slik til du ser du klarer å bruke rundpinnen frem til neste ermet og begynner med strømpepinnen igjen. 

Det tar litt lengre tid, men det vil løsne! 

Anonymkode: 25257...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tangent said:

Ta med til en striklebutikk og se om de kan hjelpe? Jeg pleier i den overgangen der å operere med 2-3 rundpinner for å kunne komme til. 

Jeg bruker også flere pinner akkurat på de omgangene det er som strammest.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Joda, ikke gi deg! Jeg trodde også det på min første genser og var klar til å kaste den i søppelet. Strikk 2-3 masker på en langpinne og flytt de over på rundpinnen som du skulle ha brukt å strikke med. Så fortsetter du slik til du ser du klarer å bruke rundpinnen frem til neste ermet og begynner med strømpepinnen igjen. 

Det tar litt lengre tid, men det vil løsne! 

Anonymkode: 25257...2a8

Tror ikke det funker? får jo ikke tatt av maskene av pinnen etter de er strikket fordi det er så stramt at det sitter fast. Eller misforstår jeg hva du mener nå? 

Anonymkode: 85fc6...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror ikke det funker? får jo ikke tatt av maskene av pinnen etter de er strikket fordi det er så stramt at det sitter fast. Eller misforstår jeg hva du mener nå? 

Anonymkode: 85fc6...823

Ja, det funker!

Anonymkode: 25257...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, det funker!

Anonymkode: 25257...2a8

Skal gi det et siste forsøk før jeg rekker opp hele driten. Godt at det bare er et lite strikk i nyfødtstørrelse, så jeg har heldigvis ikke brukt mye tid på det 😅

Anonymkode: 85fc6...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Skal gi det et siste forsøk før jeg rekker opp hele driten. Godt at det bare er et lite strikk i nyfødtstørrelse, så jeg har heldigvis ikke brukt mye tid på det 😅

Anonymkode: 85fc6...823

Gi det et par runder i hvert fall!

Anonymkode: 25257...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...