AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #1 Skrevet 13. februar 2022 Når begynte tenåringene deres å smake/drikke alkohol? hva slags konsekvenser hadde dere om de kom beruset/fulle hjem? Anonymkode: 3091a...cc8
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #2 Skrevet 13. februar 2022 Ingen alkohol her enda. 15 år. Noen klassekamerater har fester med alkohol. I hjem der det er lite "ressurser".. Anonymkode: ddc77...691
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #3 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ingen alkohol her enda. 15 år. Noen klassekamerater har fester med alkohol. I hjem der det er lite "ressurser".. Anonymkode: ddc77...691 Du følte du måtte slenge på det ja… Anonymkode: 3091a...cc8 8 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #4 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du følte du måtte slenge på det ja… Anonymkode: 3091a...cc8 Enig. Har en 20 åring. Det var kompiser fra velstående hjem som begynte å drikke først. Eller de skjulte det lengere for foreldrene. Anonymkode: 704c9...dd6 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #5 Skrevet 13. februar 2022 15 og 17 her. Har avtale om at de kan ringe når som helst og jeg henter uten å bli sur. Har gitt beskjed om at jeg ønsker at de venter med å drikke til de blir 18. Og snakket om hvordan alkohol kan påvirke både kropp og sinn og at man kan miste kontrollen og bli utsatt for ting man ikke ønsker og ting som kan skade dem for livet. Utover det har jeg ikke gitt straff. Fordi jeg vet at ungdom kommer til å drikke og da er det bedre at de vet at de kan komme trygt hjem uten å risikere straff. Hittil har bare eldste vært veldig full to ganger. Da ble straffen dagen derpå at jeg ikke tok hensyn til at hen var fyllesyk. Resten av gangene har de hatt såpass kontroll at jeg merket lite til alkoholinntaket. Anonymkode: aaefd...268 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #6 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når begynte tenåringene deres å smake/drikke alkohol? hva slags konsekvenser hadde dere om de kom beruset/fulle hjem? Anonymkode: 3091a...cc8 Første gang han var full i alle fall foran oss var han nesten 17,men vet han drakk før det Anonymkode: 0ad64...279
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #7 Skrevet 13. februar 2022 Takk for svar Anonymkode: 3091a...cc8
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #8 Skrevet 13. februar 2022 Her er det nulltoleranse for alkohol før de er 18. fordi det er LOVEN. Og de skal lære seg å respektere norske lover Anonymkode: 60f67...4a3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #9 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her er det nulltoleranse for alkohol før de er 18. fordi det er LOVEN. Og de skal lære seg å respektere norske lover Anonymkode: 60f67...4a3 Det er ikke ulovlig før man blir 18 Anonymkode: 3091a...cc8 4
KristinF Skrevet 13. februar 2022 #10 Skrevet 13. februar 2022 Jeg drakk fra jeg var 15, og mamma og pappa visste det. Jeg fikk ha vorspiel hjemme, mens de satt på kjøkkenet og så både kjørte de oss og hentet oss på byen. Aldri fått kjeft, og de sa alltid at jeg bare måtte ringe hvis det var noe. Vi er tre unger som har fått samme oppdragelse, og det har gått strålende med oss alle! Lillebroren min fikk til og med brenne sprit hjemme, hehehe
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #11 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er ikke ulovlig før man blir 18 Anonymkode: 3091a...cc8 Selvfølgelig er det det! Herre.. Anonymkode: ddc77...691
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #12 Skrevet 13. februar 2022 Barna mine er lite interessert i alkohol og ingen av dem drakk noe før de var godt over 18. Sjelden de vil ha noe alkohol om de blir budt nå i voksen alder heller. Anonymkode: 58906...e91
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #13 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Enig. Har en 20 åring. Det var kompiser fra velstående hjem som begynte å drikke først. Eller de skjulte det lengere for foreldrene. Anonymkode: 704c9...dd6 Det er min erfaring også. I tillegg stakk de hodet i sanden og nektet å tro at deres barn gjorde noe som helst. Vel, jeg hadde observert disse barna både fulle og ruset på andre ting, men holdt kjeft når de sto der med nesa i sky og påsto at barnet deres aldri ville funnet på noe sånn. Mine smakte nok alkohol sånn rundt 16-årsalder, begge to. Nå er de over 30, og den ene tar en øl en gang i blant, den andre tar seg en fest i ny og ne. Mine barn fikk beskjed om å alltid komme hjem, uansett hva som hadde skjedd. Desto flere konsekvenser, desto mer lurer og lyver de til foreldre, og de unngår helst å komme hjem. Det vil ikke jeg. De skal hjem, uansett! Anonymkode: 3e3c0...b9c
Gjest Smeltemann Skrevet 13. februar 2022 #14 Skrevet 13. februar 2022 Er det så mange som drikker nå til dags? Trodde det var mest narkotiske stoffer.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #15 Skrevet 13. februar 2022 Min gutt på 16 år drikker. Det gjør kompisene også. Ikke alle foreldrene som vet det, men jeg har visst det hele tiden. Har et veldig åpent forhold med sønnen min og hans venner uten at jeg mister min integritet som mor av den grunn. Jeg synes det er viktigere med åpenhet og ærlighet enn negative konsekvenser for en hver ting. Jeg har selv vært ung og husker det heldigvis fortsatt veldig godt. Anonymkode: 7cdd6...266
Jdz Skrevet 13. februar 2022 #16 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Selvfølgelig er det det! Herre.. Anonymkode: ddc77...691 Nei, det er det ikke. Det er ikke ulovlig å drikke alkohol før man blir 18. Det er imidlertid forbudt å overdra alkohol til mindreårige, men alkoholloven omfatter likevel ikke om en forelder som gir 17-åringen et glass vin til middagen. Smeltemann skrev (9 minutter siden): Er det så mange som drikker nå til dags? Trodde det var mest narkotiske stoffer. Ikke like mange som før, men det er heller ikke mye bruk av narkotika blant norsk ungdom sammenlignet med andre vestlige land.
Gjest Smeltemann Skrevet 13. februar 2022 #17 Skrevet 13. februar 2022 Jdz skrev (Akkurat nå): Ikke like mange som før, men det er heller ikke mye bruk av narkotika blant norsk ungdom sammenlignet med andre vestlige land. Det er bra, var en generasjon sist på 90 først på 2000 som var vel utforskende mht narkotika.
Jdz Skrevet 13. februar 2022 #18 Skrevet 13. februar 2022 Smeltemann skrev (Akkurat nå): Det er bra, var en generasjon sist på 90 først på 2000 som var vel utforskende mht narkotika. Tror vi var på en tilsvarende "topp" før covid som den vi hadde på 90- og 2000-tallet i forhold til hvor mange som prøver. Dette er jo faktisk trender og går i perioder, men de aller, aller, aller fleste prøver jo aldri. Selv ikke Cannabis. Og selv for de som prøver går det jo som regel bra. Jeg var i et miljø hvor det ble eksperimentert en del på sent 90-/tidlig 2000-tall, men ingen kom egentlig ut av det men rusproblemer (foruten meg som hadde en laaaang periode hvor jeg drakk alt for mye).
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #19 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Selvfølgelig er det det! Herre.. Anonymkode: ddc77...691 Nei det er det altså ikke Anonymkode: 3091a...cc8 3
Ulrikke Skrevet 13. februar 2022 #20 Skrevet 13. februar 2022 16-åringen har nok smakt, men hun har aldri vært beruset. Vet det fordi vi alltid henter. Hun har beskjed om at vi ønsker at hun venter, men at hun uansett skal ringe hvis hun eller noen venner er i trøbbel (eller venner ikke tør reise hjem fordi det blir bråk). Ønsker mye heller dialog og oversikt enn straff og konsekvens. Vil heller vite hva hun gjør, og at hun tør å oppsøke oss og be om hjelp, enn at hun føler hun må gjøre alt i smug og vi ikke aner noenting. Funker for oss. Det betyr ikke at vi er kompiser istedenfor foreldre, men at vi skjønner at man kan ha to tanker i hodet samtidig og at man er utsatt for mye press som ung....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå