AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #21 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, av og til. Noen ganger er det ting jeg har spist. Tåler ikke kunstig søtning i det hele tatt. Får kraftige luftsmerter av det så det holder jeg meg unna. Hvitløk reagerer jeg også på av og til, men spiser det allikevel. Hvis jeg har spist usunt så reagerer magen også, men det er vel naturlig. Jeg kan også slite med magen på grunn av angst. Får luft og av og til diaré når jeg har veldig mye angst. Anonymkode: e682e...977 Samme her. Hvis det er noe jeg skal feks, og gruer meg litt til, så får jeg diaré. Også hvis jeg blir litt stressa. Alt reagerer magen på. Anonymkode: ec92c...f71
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #22 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Slik jeg ser det, er den positiv for hydrogen på S4 og S5, og når den er positiv (over 20) allerede på S4 som er bare etter 60 minutt, er det en mulighet du har SIBO. Test 7 og 8 er nok i tykktarmen, så de kan du i alle fall se bort ifra. Det hevdes også av noen at hvis man har en peak for metan uansett tidspunkt på over 10ppm er dette et positivt resultat. Hos deg er den positiv allerede fra start (før du har drukket laktuloseblandingen) og jeg er ingen lege så jeg kan ikke si om det kan ha med om du ikke har spist slik du skal dagen før testen osv. Det står her: The results reported by the NUNM SIBO Lab are based on the manufacturer’s recommendations, which uses the difference between the peak value compared to the lowest preceding value in the first 120 minutes (+/- 5 min deviation). SIBO may be suspected for increases ≥ 20 PPM for H2, ≥ 12 PPM for CH4, and ≥ 15ppm for combined H2+CH4. (1) A high baseline for methane and an early rise is a standard methane pattern (9). Gas levels that fall after an elevated baseline and continue to reduce or remain low during the first two hours, may indicate an improper preparation diet. https://sibocenter.com/interpreting-results/ Ut i fra disse resultatene kan det se ut til at den er positiv for hydrogen og negativ for metan. er meget omdiskutert om laktulose-pustetest kan brukes til å diagnostisere SIBO, fordi alternativet glukose som noen mener er bedre, kan føre til flere falsk negative resultat. Anonymkode: b8517...eb3 Tusen takk for utfyllende svar 🙂Jeg mener jeg var nøye på å spise som jeg skulle dagen før testing. Er tidvis plaget av treg mage, og har lest at dette kan være en indikasjon på metan dominant SIBO. Jeg får ta en prat med fastlegen igjen, og spørre om henvisning. Anonymkode: a59f4...623
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #23 Skrevet 15. februar 2022 Michaelhe skrev (På 13.2.2022 den 5.04): Ja, av og til. Jeg spiser da litt yogurt, biola etc, og innbiller meg at det hjelper. Jeg har alltid hatt litt følsom mage. Det skal lite til. AnonymBruker skrev (På 13.2.2022 den 9.43): Biola hjelper ivertfall for meg Anonymkode: 5404e...435 Hjelper det dere med én gang eller hvis dere drikker det over tid? Hvor mye drikker dere? Anonymkode: bfc22...a86
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #24 Skrevet 15. februar 2022 Ja, har IBD(crohns) akkurat for øyeblikket godt under kontroll med medisiner, krysser alt for at det varer. I dårligere perioder er det inntil 40 tømninger i døgnet, ekstreme magesmerter, kvalme og generell verking i alle ledd/muskler ender gjerne med innleggelse for væske og hestekur med kortison. Anonymkode: 13127...cc4
Silva Pluvialis Skrevet 15. februar 2022 #25 Skrevet 15. februar 2022 (endret) . Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #26 Skrevet 15. februar 2022 Jeg tror jeg har Ulcerøs kolitt, men de har satt diagnosen IBS på meg. Vært under utredning siden 2017, prøvd utallige dietter og medisiner uten virkning. Eneste som funker litt er Resolor og Imodium. Resolor tømmer meg og Imodium stopper systemet. Vært på AAP grunnet dette frem til i år, men har fått en jobb nå jeg håper å kunne fungere i(kontor). Har på de verste dagene 20-30 tømminger per dag, men på en god dag går jeg ikke på do, da får jeg riktignok straffen dagen etter. Har bedt om ny utredning på nytt sykehus siden jeg har flyttet til en ny by, leverte avføringsprøver i dag. Så gastrolegen der hadde skrevet IBD? Så håper nesten på ny diagnose, vet det finnes fler medisiner mot feks Chrons og Ulcerøs kolitt enn paraplydiagnosen IBS. Man skal vel ikke ønske seg en diagnose, men føler ikke IBS passer mtp symptomene mine. Når jeg må på do er det så akutt at jeg kan knapt vente 5 minutter. Har faktisk gjort i buksa flere ganger, det er utrolig nedverdigende. NAV kan også ta seg en bolle, de mente jeg skulle gå med bleie for å fortsette å jobbe som lærer, det nektet jeg å gjøre. Tør knapt å bruke kollektivtrafikk, men må det til min nye jobb, i verste fall må jeg ty til taxi - men det blir dyrt i lengden. Eneste jeg ikke har prøvd er fekaltransplantasjon, men det er ikke offentlig godkjent enda, har ikke råd til å gjøre det privat. Anonymkode: 7ba79...a77
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå