AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #1 Skrevet 13. februar 2022 Det sies at flere enn man tror sliter med mage/tarm. Har du mageproblemer? Hvis ja, hvilke plager har du? Anonymkode: bfc22...a86
Michaelhe Skrevet 13. februar 2022 #2 Skrevet 13. februar 2022 (endret) Ja, av og til. Jeg spiser da litt yogurt, biola etc, og innbiller meg at det hjelper. Jeg har alltid hatt litt følsom mage. Det skal lite til. Endret 13. februar 2022 av Michaelhe
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #3 Skrevet 13. februar 2022 Jeg har følsom mage. Veksler mellom løs og hard avføring, mye luft. Reagerer på matvarer som kål, løk, rotgrønnsaker, div frukter, grove korn produker og kunstig søtning. Anonymkode: b858a...d74 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #4 Skrevet 13. februar 2022 Ja, men det er min egen feil. Har laktoseintoleranse, men spiser mat med melk for ofte.. Anonymkode: a2806...37b
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #5 Skrevet 13. februar 2022 Michaelhe skrev (4 timer siden): Ja, av og til. Jeg spiser da litt yogurt, biola etc, og innbiller meg at det hjelper. Jeg har alltid hatt litt følsom mage. Det skal lite til. Biola hjelper ivertfall for meg Anonymkode: 5404e...435
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #6 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har følsom mage. Veksler mellom løs og hard avføring, mye luft. Reagerer på matvarer som kål, løk, rotgrønnsaker, div frukter, grove korn produker og kunstig søtning. Anonymkode: b858a...d74 Textbook IBS med andre ord. Regner med du spiser lav fodmap siden du tydeligvis reagerer på høy fodmap. Anonymkode: b8517...eb3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #7 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Textbook IBS med andre ord. Regner med du spiser lav fodmap siden du tydeligvis reagerer på høy fodmap. Anonymkode: b8517...eb3 Har ingen diagnose… kan godt hende det er IBS, lever greit med det til vanlig om jeg ikke fråtser i de matvarene jeg vet skaper problemer.. Anonymkode: b858a...d74
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #8 Skrevet 13. februar 2022 Sliter med oppblåst mage, egentlig hele tiden er så ille at jeg føler at jeg sliter med pusten til tider. Har tatt gastroskopi og der meinte de at alt så bra ut og kaller plagene IBS. Prøvd low fodmap men det hjalp ingenting. Så havnet jeg på kurs med en ekspert på cøliaki og han var overbevist om at det var det som måtte feile meg. Uansett, gidder ikke å ta ny gastroskopi så jeg får bare leve med det å prøve å kutte gluten, lettere sagt enn gjort. Ellers så har jeg normal avføring og går på do nesten uten unntak 1-2 ganger om dagen. Anonymkode: f6722...088
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #9 Skrevet 13. februar 2022 Ja, av og til. Noen ganger er det ting jeg har spist. Tåler ikke kunstig søtning i det hele tatt. Får kraftige luftsmerter av det så det holder jeg meg unna. Hvitløk reagerer jeg også på av og til, men spiser det allikevel. Hvis jeg har spist usunt så reagerer magen også, men det er vel naturlig. Jeg kan også slite med magen på grunn av angst. Får luft og av og til diaré når jeg har veldig mye angst. Anonymkode: e682e...977 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #10 Skrevet 13. februar 2022 Litt for mye magesyre og mye luftplager. Tror det særlig kommer når jeg har spist eller drukket noe med kunstige søtstoffer. Av og til litt hard mage og det hender ikke så sjelden at det er en dag eller to mellom hver gang jeg har avføring. Men litt trim hjelper nesten alltid. Og når jeg da må, så må jeg virkelig og ganske akutt. Av og til kan akkurat det være litt problematisk for det hender at jeg må på do når jeg er ute og løper eller sykler. Jeg har ikke tall på alle de gangene jeg har vært nødt til å løpe inn i skogen for å få det gjort. Heldigvis ikke plaget med diare. Anonymkode: 490d5...7cc
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #11 Skrevet 13. februar 2022 Avføringen er normal, som ab i innlegg #8 går jeg på do 1-2 ganger om dagen. Men jeg sliter mye med luft, føler ikke jeg får ut nok og er dermed oppblåst hele tiden, hver dag. Sikkert en kombinasjon av mat jeg ikke tåler og stress, anspenthet osv. Jeg planlegger å dra til legen og be om koloskopi da jeg er arvelig belastet for tarmkreft og selvfølgelig blir bekymret. Anonymkode: 1d292...f88 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #12 Skrevet 13. februar 2022 Ja har SIBO og IBS. Slitt med søvn i 4 år nå pga voldsom oppblåsthet om natten (i tynntarm, noe som gjør at det presses mye mot diafragma). Kan ikke spise annet enn fisk til kvelds, ellers har jeg små sjanser til å få sove ok. Leger i Norge virker å ha lite kunnskap om dette, og det er derfor dårlig med hjelp å få. Anonymkode: a59f4...623
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #13 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja har SIBO og IBS. Slitt med søvn i 4 år nå pga voldsom oppblåsthet om natten (i tynntarm, noe som gjør at det presses mye mot diafragma). Kan ikke spise annet enn fisk til kvelds, ellers har jeg små sjanser til å få sove ok. Leger i Norge virker å ha lite kunnskap om dette, og det er derfor dårlig med hjelp å få. Anonymkode: a59f4...623 Hvis du har fått påvist SIBO så har du vel fått antibiotika? Anonymkode: b8517...eb3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #15 Skrevet 13. februar 2022 Nei har ikke det. Kontaktet fastlegen min etter å ha fått resultat fra pusteprøve (LAB1), men han hadde ikke hørt om SIBO. Tror dette gjelder de fleste leger, og i Norge er de jo også veldig restriktive med antibiotika (som jo for så vidt er en bra ting). Hadde en kort periode kontakt med en ernæringsfysiolog, men følte ikke at hun hadde nok kompetanse til å hjelpe meg. Anonymkode: a59f4...623
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #16 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvis du har fått påvist SIBO så har du vel fått antibiotika? Anonymkode: b8517...eb3 Nei har ikke det. Kontaktet fastlegen min etter å ha fått resultat fra pusteprøve (LAB1), men han hadde ikke hørt om SIBO. Tror dette gjelder de fleste leger, og i Norge er de jo også veldig restriktive med antibiotika (som jo for så vidt er en bra ting). Hadde en kort periode kontakt med en ernæringsfysiolog, men følte ikke at hun hadde nok kompetanse til å hjelpe meg. Anonymkode: a59f4...623
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #17 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nei har ikke det. Kontaktet fastlegen min etter å ha fått resultat fra pusteprøve (LAB1), men han hadde ikke hørt om SIBO. Tror dette gjelder de fleste leger, og i Norge er de jo også veldig restriktive med antibiotika (som jo for så vidt er en bra ting). Hadde en kort periode kontakt med en ernæringsfysiolog, men følte ikke at hun hadde nok kompetanse til å hjelpe meg. Anonymkode: a59f4...623 Hvilke av pusteprøvene var positiv? Hvis alle rør før rør 7 og 8 er negativ og rør 7 og 8 er positiv, er dette godt mulig et falskt positivt resultat. Du må uansett bli henvist til gastroenterolog for å få antibiotika hvis prøverør før rør 7 og 8 er positiv. Det er ikke en fastlegeoppgave. Anonymkode: b8517...eb3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #18 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvilke av pusteprøvene var positiv? Hvis alle rør før rør 7 og 8 er negativ og rør 7 og 8 er positiv, er dette godt mulig et falskt positivt resultat. Du må uansett bli henvist til gastroenterolog for å få antibiotika hvis prøverør før rør 7 og 8 er positiv. Det er ikke en fastlegeoppgave. Anonymkode: b8517...eb3 Kan du tolke dette resultatet? Ja burde kanskje be om å bli henvist. Legen foreslo aldri dette selv. Har vel gått og trodd de ikke har kunnskap om dette på gastroavdeling på sykehus heller. Anonymkode: a59f4...623
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #19 Skrevet 13. februar 2022 Har IBS. Så er jeg i tillegg veganer så her er det litt magesmerter, mye luft og en del løs avføring😄 Anonymkode: 518eb...9fc
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #20 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kan du tolke dette resultatet? Ja burde kanskje be om å bli henvist. Legen foreslo aldri dette selv. Har vel gått og trodd de ikke har kunnskap om dette på gastroavdeling på sykehus heller. Anonymkode: a59f4...623 Slik jeg ser det, er den positiv for hydrogen på S4 og S5, og når den er positiv (over 20) allerede på S4 som er bare etter 60 minutt, er det en mulighet du har SIBO. Test 7 og 8 er nok i tykktarmen, så de kan du i alle fall se bort ifra. Det hevdes også av noen at hvis man har en peak for metan uansett tidspunkt på over 10ppm er dette et positivt resultat. Hos deg er den positiv allerede fra start (før du har drukket laktuloseblandingen) og jeg er ingen lege så jeg kan ikke si om det kan ha med om du ikke har spist slik du skal dagen før testen osv. Det står her: The results reported by the NUNM SIBO Lab are based on the manufacturer’s recommendations, which uses the difference between the peak value compared to the lowest preceding value in the first 120 minutes (+/- 5 min deviation). SIBO may be suspected for increases ≥ 20 PPM for H2, ≥ 12 PPM for CH4, and ≥ 15ppm for combined H2+CH4. (1) A high baseline for methane and an early rise is a standard methane pattern (9). Gas levels that fall after an elevated baseline and continue to reduce or remain low during the first two hours, may indicate an improper preparation diet. https://sibocenter.com/interpreting-results/ Ut i fra disse resultatene kan det se ut til at den er positiv for hydrogen og negativ for metan. er meget omdiskutert om laktulose-pustetest kan brukes til å diagnostisere SIBO, fordi alternativet glukose som noen mener er bedre, kan føre til flere falsk negative resultat. Sitat Pimentel et al8 suggested that a rise in breath hydrogen 20 ppm above basal levels within 90 minutes after ingestion of lactulose should be considered as diagnostic of SIBO. This criterion has not been validated. Moreover, it presumes that mouth-to-cecum transit time is always greater than 90 minutes, so that a peak in breath hydrogen within 90 minutes after lactulose ingestion must be due to bacterial fermentation in the small bowel. However, this assumption is not correct. Mouth-to-cecum transit time in Asian populations is often shorter than 90 minutes. For example, in our study, median mouth-to-cecum transit time in 12 healthy Indian subjects was 65 minutes (range 40 to 110 minutes).9 In a study of 45 healthy Taiwanese, mean mouth-to-cecum transit time was 85 minutes (standard deviation 37).10 Therefore, a large proportion of these healthy subjects would have been diagnosed as having SIBO if Pimentel's criterion had been employed. Anonymkode: b8517...eb3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå