Cyndaquil Skrevet 12. februar 2022 #1 Del Skrevet 12. februar 2022 Mange nyheter var gledens i dag, som at munnbindet forsvinner og mesteren. Så lei av å gå pakket inn . MEN det at korona syke ikke gir sykdomskarantene tror jeg vil før at personer som har covid men ikke feber, blir presset på jobb av arbeidsgivere «til å bare prøve» . hva tror dere? Greia er ar covid ikke bare er feber. Jeg testa positivt for 6 dager siden. Har ikke hatt feber på lenge MEN har ikke krefter. Å ta ut av oppvaksmaskinen gjør at jeg må sette meg ned etterpå . Jeg har en merkelig hodepine som hele tiden er der, og har nesten ikke stemme. Jeg jobber i helsevensenet men har heldigvis en fordypningsfull sjef. Men det vet jeg det ikke er alle som har. Mange som nermest får avhør om de ringer inn syk «kan du ikke bare prøve ?» . Før slapp korona syke å få avhør og kunne slappe av hjemme å bli helt frisk. Dette nye tiltaket fører jeg til at det gjør at flere syke blir presset på jobb eller gitt dårlig samvittighet hva tror dere ? 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bttb Skrevet 12. februar 2022 #2 Del Skrevet 12. februar 2022 Jeg tror som deg. Folk vil bli pressa i jobb - en uting. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gullhjerte Skrevet 12. februar 2022 #3 Del Skrevet 12. februar 2022 Absolutt. Men, det er ingen forskjell da fra andre smittsomme sykdommer/forkjølelser. Så ansvaret plasseres dit det hører hjemme hos voksne arbeidstakere: føler du deg i grei nok form til å jobbe? Da kan du gå på jobb. For syk? Da må du bli hjemme og melde deg syk. Smitten er overalt nå, så selv om Per kommer smittsom på jobb så kan du likevel bli smittet av Kari som ikke har symptomer. Det ligger også en anbefaling der inntil videre. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hatsumomo Skrevet 12. februar 2022 #4 Del Skrevet 12. februar 2022 bttb skrev (8 minutter siden): Jeg tror som deg. Folk vil bli pressa i jobb - en uting. Tror jeg også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady T Skrevet 12. februar 2022 #5 Del Skrevet 12. februar 2022 Jeg også ble veldig sliten etter jeg hadde corona. Nå fikk barna corona etter meg, og jeg måtte være hjemme med de, men tror ærlig talt ikke jeg hadde orket noe annet, og hvertfall ikke jobb 🤷🏻♀️😅 Har logget meg på hjemmekontor, men gjort minimalt. Så sliten 🙈😴 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet 12. februar 2022 #6 Del Skrevet 12. februar 2022 Jeg tror ikke det. Føler man seg syk og ikke i stand til å utføre jobben sin uavhengig av korona eller ei så ringer man arbeidsplassen og informerer om at man er syk og må holde seg hjemme. Arbeidsgiver har ingen rett til å vite hvordan syk. Eneste er at hvis det er sykdom som gjør at arbeidsgiver kan tilrettelegge så bør man oppgi noe info. Men ved feber, migrene, generell utslåtthet av korona/annen sykdom o.l. vil fortsatt være grunn til å holde seg hjemme til en føler seg bedre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tone83 Skrevet 12. februar 2022 #7 Del Skrevet 12. februar 2022 Man må jo tenke som før korona. Man kunne være hjemme ved sykdom da også. Virker som folk nå plutselig tror de kun kan være hjemme ved lovpålagt isolasjon😅 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olive_North Skrevet 12. februar 2022 #8 Del Skrevet 12. februar 2022 På min arbeidsplass virker det som vi har lavere terskel nå, om du ikke setter andre i fare får du komme på jobb. Samtidig som det er den enkeltes ansvar å holde avstand om man vet man har utfordringer som kan gjøre deg sjukere enn andre… 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2sommerfugler Skrevet 12. februar 2022 #9 Del Skrevet 12. februar 2022 Tone83 skrev (38 minutter siden): Man må jo tenke som før korona. Man kunne være hjemme ved sykdom da også. Virker som folk nå plutselig tror de kun kan være hjemme ved lovpålagt isolasjon😅 Jeg tror nok dessverre at det er mange arbeidsgivere som nå har skjønt at man kan ha hjemmekontor selvom man er syke også. Før coronaen hadde vi ikke hjemmekontor i noe særlig utbredt grad - så var man syk var man hjemme og kunne hvile. Nå føler jeg at (iallefall der jeg jobber) så er det nærmest forventet at man jobber på hjemmekontor uansett hvor syk man er. Det hjelper heller ikke at 3/4 av mine kollegaer har corona nå og jobber fullt hjemmefra. Da føler man plutselig at man virkelig må være dausjuk for å holde sengen. Når de da også fjerne isolasjonstiden så føler iallefall jeg personlig at de nærmest går ut å sier at dette er ikke nok til at du må holde deg hjemme - og da er jeg redd min arbeidsgiver forventer enda mer 😕 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Villfisker Skrevet 12. februar 2022 #10 Del Skrevet 12. februar 2022 Cyndaquil skrev (1 time siden): Mange nyheter var gledens i dag, som at munnbindet forsvinner og mesteren. Så lei av å gå pakket inn . MEN det at korona syke ikke gir sykdomskarantene tror jeg vil før at personer som har covid men ikke feber, blir presset på jobb av arbeidsgivere «til å bare prøve» . hva tror dere? Greia er ar covid ikke bare er feber. Jeg testa positivt for 6 dager siden. Har ikke hatt feber på lenge MEN har ikke krefter. Å ta ut av oppvaksmaskinen gjør at jeg må sette meg ned etterpå . Jeg har en merkelig hodepine som hele tiden er der, og har nesten ikke stemme. Jeg jobber i helsevensenet men har heldigvis en fordypningsfull sjef. Men det vet jeg det ikke er alle som har. Mange som nermest får avhør om de ringer inn syk «kan du ikke bare prøve ?» . Før slapp korona syke å få avhør og kunne slappe av hjemme å bli helt frisk. Dette nye tiltaket fører jeg til at det gjør at flere syke blir presset på jobb eller gitt dårlig samvittighet hva tror dere ? Akkurat det der er en skikkelig uting. De har ikke noe med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cyndaquil Skrevet 12. februar 2022 Forfatter #11 Del Skrevet 12. februar 2022 Villfisker skrev (53 minutter siden): Akkurat det der er en skikkelig uting. De har ikke noe med det. Men det gjøres. Veldig vanlig. Kjenner flere som ikke tørr å dra på matbutikken som syk fordi de er redd for å bli sett «Kari er frisk nok til å dra på butikken, da kunnet hun jobbet» forige jobben min: varierer formen , feks at man i perioder er veldig sliten eller vondt i hodet etter sykdom , får man bare beskjed om å komme likevel med «tilrettelegging». Men tilrettelegg funker ikke, man vet ikke når det e er hektisk . Sier man i fra om at tilretteleggingen ikke funka fikk man som svar «Ååh det var syns. Men du overlevde dagen da! Så bra» 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammamora90 Skrevet 12. februar 2022 #12 Del Skrevet 12. februar 2022 Jeg tenker at det kommer til å bli ca. slik det var før korona. Har vel litt med kulturen på arbeidsplassen å gjøre og i hvilken bransje man jobber i. Jeg har forstått det slik at i helsevesenet er de generelt flinke med å holde seg hjemme ved sykdom på grunn av hensynet til pasientene, og at det er lite press der på å gå på jobb når man er syk. Andre steder skryter man av at man gikk på jobb med 40 grader i feber siden det bare er "å ta noen ibux". Typisk blir dette sakt på pauserommet når praten går i å diskutere en kollega som er hjemme på grunn av influensa. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Villfisker Skrevet 12. februar 2022 #13 Del Skrevet 12. februar 2022 Cyndaquil skrev (1 time siden): Men det gjøres. Veldig vanlig. Kjenner flere som ikke tørr å dra på matbutikken som syk fordi de er redd for å bli sett «Kari er frisk nok til å dra på butikken, da kunnet hun jobbet» forige jobben min: varierer formen , feks at man i perioder er veldig sliten eller vondt i hodet etter sykdom , får man bare beskjed om å komme likevel med «tilrettelegging». Men tilrettelegg funker ikke, man vet ikke når det e er hektisk . Sier man i fra om at tilretteleggingen ikke funka fikk man som svar «Ååh det var syns. Men du overlevde dagen da! Så bra» Ja, det gjøres, men de har ikke lov til å spørre og grave på den måten engang. Enda mindre kollegene, men de er ofte verst. Virker som mange tror de har rett til å vite grunnen. Slik at de kan avgjøre om den var gyldig eller ikke. Hvis de ikke tør å gå i matbutikken, syns jeg det sier mye om det arbeidsmiljøet. Nå er det veldig stor forskjell på å presse seg ut i butikken på 15 min, og på en hel arbeidsdag også. Sånne kolleger er ekle. De trenger tydeligvis mer å gjøre, så de ikke har tid til å spre kvalme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rosemarin Skrevet 12. februar 2022 #14 Del Skrevet 12. februar 2022 Tone83 skrev (5 timer siden): Man må jo tenke som før korona. Man kunne være hjemme ved sykdom da også. Virker som folk nå plutselig tror de kun kan være hjemme ved lovpålagt isolasjon😅 Forskjellen er at nå har man kunnet være hjemme med «god samvittighet» og ingen på jobben har kunnet sagt noe på at du holder deg hjemme. Vanligvis er det jo ofte sånn at når man melder seg syk eller folk er borte så skapes det irritasjon og problemer som skaper dårlig samvittighet og man føler virkelig man må presse seg mer enn det som er bra før man holder Seg hjemme. Nå må vi tilbake dit, og det er vanskelig for mange 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 12. februar 2022 #15 Del Skrevet 12. februar 2022 Det vi må slutte med er jo å tenke på covid-19 som en helst spesiell sykdom som vi må ta spesielle hensyn til. Det er jo ikke bare feber som er avgjørende for om man er hjemme fra jobb eller ikke, det er allmenntilstanden. Klarer man ikke, så klarer man ikke, og da må man jo bare fortelle sjefen det. Og så må voksne mennesker tørre å stå i valgene sine, og ikke la seg overtale til noe de åpenbart er for syke til. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blekkulfina Skrevet 12. februar 2022 #16 Del Skrevet 12. februar 2022 Enhver arbeidsgiver med respekt for sine ansattes ve og vel bør vel fortsatt holde seg til myndighetenes anbefalinger- som er at man skal holde seg hjemme i fire dager ved positiv test! Det er mye ellers i samfunnet som også kun er anbefalt, og ikke påbudt, så hvorfor skal man plutselig ikke bry seg om slikt i det hele tatt? Det vil vel ikke gagne noen om hele arbeidsplassen ligger nede for telling samtidig heller, fordi folk kommer syke på jobb og smitter resten av røkla😅 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rorodinbåt Skrevet 12. februar 2022 #17 Del Skrevet 12. februar 2022 Ja tror nok dessverre det, har allerede følt tidligere også. På jobben min har det vært slik at etter man er ute av isolasjon så er det forventa at man skal komme på jobb uavhengig av at man ikke er frisk. Har hatt folk på jobb som har vært veldig syke og har følt seg trua tilbake til jobb. så er ikke noe glad for at isolasjon i fire dager nå er en anbefaling, tror nok arbeidgiver kommer til og bruke det mot oss. Er et yrke man gir av seg selv hele tiden og man egentlig bør være i god form før man er tilbake på jobb. Jeg har ikke hatt det enda og gruer alt nå til og evt få det. Er stor smitterisiko og enda større nå. Denne gjennopninga er ikke noe bra, de kunne ha venta en stund, iallefall med å oppheve isolasjon regel..... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 12. februar 2022 #18 Del Skrevet 12. februar 2022 Muligens, men hva skal man egentlig gjøre? Slik har det jo egentlig vært før korona også. Det er synd noen arbeidsgivere presser folk på jobb uansett, men da får man sørge for sykemelding slik at arbeidsgiver ikke har noe man skulle ha sagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet 13. februar 2022 #19 Del Skrevet 13. februar 2022 Ja, det tror jeg vil skje. Det er tiltak de burde droppet, evt det skulle vært tydelig(ere) spesifisert at det kun skal gjøres hvis den ansatte er helt(!) symptomfri OG det er helt nødvendig for at samfunnskritisk virksomhet skal kunne utføres. Eller noe slikt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg