Gå til innhold

Er forkjølet, men har tenkt å ta dose 3, hvorfor sier de at man ikke skal ta vaksinen mens man er syk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har stadig vært syk i det siste og må hele tiden avlyse dose 3 pga det. Nå er jeg forkjølet igjen, og skal nå da dose 3 og kommer garantert til å være forkjølet da. Jeg gidder ikke avlyse flere ganger, jeg kommer til å få korona lenge før jeg får tatt dose 3 på denne måten.

Ser det står at man ikke skal ta vaksinen hvis man er forkjølet, men hvorfor ikke egentlig? Er det kun fordi man kan bli dobbelt dårlig med forkjølelse og bivirkninger? Hvis det er den eneste grunnen så ser jeg ikke vitsen med å avlyse, da får jeg heller stå i det. 

Eller er det en annen grunn?

Anonymkode: 05e19...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje for å ikke smitte folk rundt deg, i tilfelle du egentlig har corona? :klo: 

Anonymkode: b6e98...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er syk har du et virus immunforsvaret jobber med. Immunforsvaret er derfor "opptatt". Det kan føre til at vaksinen ikke får ønsket effekt, enten ved at den virker dårligere eller ved at du får sterkere bivirkninger. Det er altså for ditt eget beste av du må være frisk.

I tillegg er det uheldig om de som vaksinerer blir syke, siden de er viktige yrkesgrupper som er i kontakt med mange hver dag.

Du bør forøvrig kontakte legen din angående de hyppige forkjølelsene dine. Det kan f.eks skyldes mangel på vitamin d, noe som er vanlig på denne tiden.

Anonymkode: 512a8...3a7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi at du ikke skal få en eventuellt forverret tilstand. Hvis du allerede er syk er immunforsvaret ditt litt nede. 

Anonymkode: aee72...cdb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi var bittelitt forkjølt da hun tok dose 1 ifjor, hun ble så dårlig at naboene kjørte henne på legevakta, det fikk hun streng beskjed om å ikke ta neste vaksine om hun så har minste tegn til forkjølelse 

Anonymkode: c69a3...a8e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...