Drizzt Skrevet 13. februar 2022 #21 Del Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 11.2.2022 den 14.19): OL første dopingskandale er et faktum. Og gjett fra hvilket land 🙊 Har Russland noen gang vurdert bare, jeg vet ikke, å ikke jukse i sport? De vet at de vil få mer utbytte av å lære å bli god på dem? Det dummeste nå er jo at ROC-medaljer offisielt ikke teller for Russland, så hvorfor ta seg bryet med å dope utøverne? Spesielt siden dette skulle være det siste ROC-OL og Russland vil være tilbake ved neste. Men nå vil IOC garantert multi-banne Russland på nytt. Anonymkode: 2a065...fc1 Jeg føler synd på 15-åringen som mest sannsynlig tok alt hun ble gitt av trenere og leger. Hun er fortsatt et barn. Mest sannsynlig uten å vite at hun ble dopet. Men doping er doping og hun burde blitt utestengt i noen måneder slik andre idrettsutøvere har vært for å bruke samme stoff. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #22 Del Skrevet 14. februar 2022 Og så ser det ut som Russland kommer unna med jukset sitt igjen da. Nå skal altså rene utøvere konkurrere med en som har testet positivt for doping, for akkurat det er det ingen som bestrider. Egentlig burde alle andre land nå trekke sine utøvere fra konkurransen, så kan de tre russerne stå der alene. Det hjelper egentlig lite om Valieva senere blir utestengt og fratatt sin medalje, de andre utøverne blir fratatt en rettferdig konkurranse. Noen blir også fratatt det øyeblikket med heder og ære på medaljeseremonien, så lenge en som jukser vinner gullet. Faktisk er det uklart om det i det hele tatt blir noen medaljeseremoni om Valieva vinner en medalje, og hun kommer til å vinne gull om ikke noe helt spesielt skjer. Jeg er trist på hennes vegne, hun kan ikke vinne i dette her, hun er et offer for systemet rundt henne, men juks er juks, uansett. Og som en som har fulgt kunstløpsporten i mange år, kan jeg si at jeg denne gang ikke kommer til å se damenes konkurranse. Den er ikke rettferdig, og er derfor fullstendig uinteressant. Det jeg nå virkelig håper at kommer ut av dette, selvsagt i tillegg til at Valieva utestenges en periode og fratas alle medaljer hun har vunnet etter den positive testen, er at ISU hever aldersgrensen for deltakelse i internasjonale seniorkonkurranser. Ellers kommer Russland til å fortsette å bruke dette smutthullet med utøvere som er for unge til å bli håndtert som voksne for alt det er verdt. Man burde ikke være gammel nok til å konkurrere med voksne, før man er gammel nok til å ta konsekvenser som en voksen. Og så håper jeg undersøkelsene av trenerteamet kommer til å sende Eteri Tutberidze og co til søppelhaugen der de hører hjemme. De bruker unge jenter som verdiløse ting, lar dem skinne noen få år før de må pensjonere seg med kroniske ryggskader, depresjoner eller spiseforstyrrelser, kaster dem til side som ferdigtygd tyggegummi. Og treningsmetodene er beryktet, med underernæring, 12 timers treningsdager og fullt kjør med hopp i så mange timer at kroppene ikke tåler det. En av løperne deres er for tiden ute med skade, en fraktur i hoften av en type man vanligvis bare ser hos langt eldre mennesker. Og når legen som er tilknyttet teamet tidligere er utestengt fra idretten, fordi han tilrettela for doping av andre russiske utøvere, så kan man jo lure på hvor mange i denne klubben som faktisk er rene. Men dessverre blir jeg overrasket om denne saken får noen andre konsekvenser enn en liten smekk på lanken. Som en amerikaner sa da hun skulle summere opp Russlands holdninger til doping og øvrig juks: Rules for thee, but not for me. Anonymkode: 84e10...f3b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 14. februar 2022 #23 Del Skrevet 14. februar 2022 Tråden er ryddet for brukerangrep. Phavi, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 15. februar 2022 #24 Del Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 11.2.2022 den 18.10): What? 🥴 Tror du det bare er vertsnasjonen som deltar i OL? 😂 Anonymkode: 2a065...fc1 Det samme lurte jeg på😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #25 Del Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 13.2.2022 den 12.33): Er det så morsomt at du gråter? Anonymkode: fd48c...034 Forklar tankegangen din da du skrev det du skrev. Hvorfor kan man ikke snakke om Russland når ol er i kina? Anonymkode: 2a065...fc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #26 Del Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 14.2.2022 den 10.29): Og så ser det ut som Russland kommer unna med jukset sitt igjen da. Nå skal altså rene utøvere konkurrere med en som har testet positivt for doping, for akkurat det er det ingen som bestrider. Egentlig burde alle andre land nå trekke sine utøvere fra konkurransen, så kan de tre russerne stå der alene. Det hjelper egentlig lite om Valieva senere blir utestengt og fratatt sin medalje, de andre utøverne blir fratatt en rettferdig konkurranse. Noen blir også fratatt det øyeblikket med heder og ære på medaljeseremonien, så lenge en som jukser vinner gullet. Faktisk er det uklart om det i det hele tatt blir noen medaljeseremoni om Valieva vinner en medalje, og hun kommer til å vinne gull om ikke noe helt spesielt skjer. Jeg er trist på hennes vegne, hun kan ikke vinne i dette her, hun er et offer for systemet rundt henne, men juks er juks, uansett. Og som en som har fulgt kunstløpsporten i mange år, kan jeg si at jeg denne gang ikke kommer til å se damenes konkurranse. Den er ikke rettferdig, og er derfor fullstendig uinteressant. Det jeg nå virkelig håper at kommer ut av dette, selvsagt i tillegg til at Valieva utestenges en periode og fratas alle medaljer hun har vunnet etter den positive testen, er at ISU hever aldersgrensen for deltakelse i internasjonale seniorkonkurranser. Ellers kommer Russland til å fortsette å bruke dette smutthullet med utøvere som er for unge til å bli håndtert som voksne for alt det er verdt. Man burde ikke være gammel nok til å konkurrere med voksne, før man er gammel nok til å ta konsekvenser som en voksen. Og så håper jeg undersøkelsene av trenerteamet kommer til å sende Eteri Tutberidze og co til søppelhaugen der de hører hjemme. De bruker unge jenter som verdiløse ting, lar dem skinne noen få år før de må pensjonere seg med kroniske ryggskader, depresjoner eller spiseforstyrrelser, kaster dem til side som ferdigtygd tyggegummi. Og treningsmetodene er beryktet, med underernæring, 12 timers treningsdager og fullt kjør med hopp i så mange timer at kroppene ikke tåler det. En av løperne deres er for tiden ute med skade, en fraktur i hoften av en type man vanligvis bare ser hos langt eldre mennesker. Og når legen som er tilknyttet teamet tidligere er utestengt fra idretten, fordi han tilrettela for doping av andre russiske utøvere, så kan man jo lure på hvor mange i denne klubben som faktisk er rene. Men dessverre blir jeg overrasket om denne saken får noen andre konsekvenser enn en liten smekk på lanken. Som en amerikaner sa da hun skulle summere opp Russlands holdninger til doping og øvrig juks: Rules for thee, but not for me. Anonymkode: 84e10...f3b Du vet at det finnes mange ærlige og «rene» russiske idrettsutøvere? Tror du ikke de er drittlei av generaliserende bs? Anonymkode: d39be...041 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #27 Del Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du vet at det finnes mange ærlige og «rene» russiske idrettsutøvere? Tror du ikke de er drittlei av generaliserende bs? Anonymkode: d39be...041 Så, det du fikk ut av mitt ganske lange innlegg, var kun den første setningen? Eller leste du ikke lenger. For det er vel ikke generaliserende tull at man bør heve aldersgrensen, både med tanke på utøvervelferd og at alle deltakere skal behandles etter det samme reglementet? Og det finnes en del dokumentasjon på at det som skjer i klubben Sambo 70 ikke er mye å glede seg over, i alle fall ikke for oss som synes utøvernes fysiske og mentale helse er viktigere enn imponerende hopp og mange medaljer. På en pressekonferanse uttalte til og med IOC-president Thomas Bach, at han er rystet over hva han så fra team Tutberidze i går. Om det du reagerer på er at jeg, og mange andre med meg, inkludert mange nåværende og tidligere toppidrettsutøvere, er lei av Russlands ukultur når det kommer til idrett, så er det ikke oss enkeltpersoner du skal rette pekefingeren mot. Du må snakke til dem som har sørget for at denne ukulturen har fått livsvilkår, og som gjør at den fortsatt lever i beste velgående. Vi som er lei ønsker å se beviser på endringer i russisk idrett, men i stedet får vi hele tiden se at alt er ved sitt gamle, ingenting har skjedd. Ikke noe annet land har et så dårlig rykte når det kommer til doping, og det er opp til Russland og det russiske systemet å gjøre noe med. Sitat kunstløplegende Irina Rodnina: "Situasjonen med Kamila Valijeva er en stor skandale for vår sport, og viktigst, vi vet ikke hva konsekvensene blir. Hvorfor er Russland så mislikt? Jeg har et annet spørsmål: Hvorfor gjør Russland så mange feil? Hvor mange medaljer har vi mistet på grunn av doping? Rundt 40! Jeg er redd det blir tøffere konsekvenser i fremtiden. Russland kan for eksempel bli utestengt helt fra de neste olympiske leker". Gjør rett, ta et oppgjør med egen ukultur, og Russland vil ikke lenger bli mistrodd på samme måte. Visst går det utover rene russiske utøvere, men det er den russiske dopingkulturen som må klanders, ikke oss som er dritt lei. Det sagt så er det mange som burde skjerpe seg med tanke på ordbruk, som ofte kan minne om hat mot en hel nasjon, gjerne fra folk som knapt noen gang har snakket med en russer. Og ikke minst med tanke på at hovedpersonen i denne saken er en 15 år gammel jente, som sannsynligvis ikke har visst at hun er dopet, og som er like sjokkert som alle oss rundt. Men jeg synes virkelig ikke mitt opprinnelige innlegg havner i den kategorien. Anonymkode: 84e10...f3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå