Gå til innhold

Bør vi unngå navnet «Kjersti» fordi ingen klarer å uttale «kj»-lyden lenger..?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi ønsker å kalle opp barnet etter avdød bestemor. Vi er begge glade i navnet… Men så nevnte en venninne av meg at «ingen» barn klarer å si «Kjersti» lenger, og at hun kommer til å bli kalt «Skjersti». Når man uttaler det slik, får jo navnet den samme «Skj»-lyden to ganger på rad, og det er jo ikke pent. Er det slik at «Kj»-lyden virkelig er på vei bort..?

Anonymkode: f37de...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine barn på hhv. 10 og 14 uttaler kj-lyden. Det gjelder jo bare å oppdra ungene sine. 😉

Anonymkode: 365e8...67e

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mine barn på hhv. 10 og 14 uttaler kj-lyden. Det gjelder jo bare å oppdra ungene sine. 😉

Barn blir mer påvirket av hva andre barn sier og gjør enn de blir av hva foreldrene sier og gjør.

Anonymkode: 2df6a...7c2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs sikkert hvor i landet dere bor. Her jeg bor sier ungene kj. Det er verre i Bergen.

Anonymkode: 19971...208

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tre barn på 5, 10 og 13 uttaler Kj-lyden som den skal. 
De har en tante som heter Kjersti 😅

Anonymkode: b2f73...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Barn blir mer påvirket av hva andre barn sier og gjør enn de blir av hva foreldrene sier og gjør.

De kan fortsatt lære seg den og bruke den når de blir voksne nok til å skjønne at skj tilhører barnespråk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette snakket vi akkurat og og sjekket med barna.. Alle barna våre + vennene deres uttalte det korrekt. Føler dette er en talefeil som kun gjelder de som er 20-30 år i dag 😅

Anonymkode: b0b37...8f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er sant. Mine sier kj-lyden uten problemer, men når de var yngre så gjorde de det ikke. Problemet var ikke at de ikke klarte å si den men de gjorde det bare ikke. Rettet (minnet de på) konsekvent på dem i noen uker og så var babyspråket glemt, heldigvis. Klarer ikke ta voksne som ikke snakker rent alvorlig.

Anonymkode: a8db5...418

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk logoped i 1. klasse fordi jeg ikke klarte kj-lyden. Tidene forandrer seg...

Endret av Thyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet bør unngås på grunn av Kjersti Grini sin oppførsel på Farmen...

Anonymkode: 35627...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint navn! Mine barn på 20, 18 og 15 uttaler kj-lyden uten noen problemer. Har alltid gjort det. Har inntrykk av at det var en periode hvor det var «in» å uttale den feil, men at den tiden er forbi for lengst.

Anonymkode: 461ae...bbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Supert navn! Der jeg komme fra uttaler vi kj mer som tj, noe jeg syns er fint! Hadde ikke brydd meg om noen sa skj i stedet for kj

Anonymkode: 53b35...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene mine (12 og 13) klarer å uttale kj-lyden uten problemer, men som regel "gidder" de ikke. Er nok en sosial greie også. Unger hører dessverre mer på venner enn foreldre her. 

Anonymkode: 4c51c...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Rogaland og tror ikke jeg kjenner noen her som ikke kan Kj-lyden :) 

Anonymkode: 71ec3...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Navnet bør unngås på grunn av Kjersti Grini sin oppførsel på Farmen...

Anonymkode: 35627...b62

Så mye tåpelig en skal høre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bor i Rogaland og tror ikke jeg kjenner noen her som ikke kan Kj-lyden :) 

Anonymkode: 71ec3...7cc

Samme her. Det gjelder både barn og voksne. Jeg jobbet i barnehage sammen med ei som het Kjersti, og barna klarte også fint å si navnet hennes. 

Anonymkode: ff1ed...2f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ungene mine (12 og 13) klarer å uttale kj-lyden uten problemer, men som regel "gidder" de ikke. Er nok en sosial greie også. Unger hører dessverre mer på venner enn foreldre her. 

Anonymkode: 4c51c...2b0

Men hvorfor vil de høres ut som babyer? Hvorfor forteller du dem ikke at det ikke er kult å ikke kunne snakke rent og at de snakker babyspråk? Hvordan skal de bli tatt alvorlig som voksne arbeidssøkende? 

Anonymkode: a8db5...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Støttes. Har to barn selv som ofte må minnes på disse lydene, men av helt andre grunner. De er tospråklige og det andre språket har ikke disse lydene i det hele tatt og de som har det andre språket som morsmål hører ikke forskjell på "s", "kj" og "skj" i det hele tatt. Men vi har vært igjennom hva det egentlig betyr når de har sagt "skjede" i stedet for "kjede" og andre heller uheldige ord, så de prøver hvertfall hardt å få det riktig :)

Endret av nisselue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...