Gå til innhold

Satt tilbake på TUL…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg var på TUL igår (6+5) og ble satt tilbake 1 uke. Men jeg skjønner ikke hvordan det er mulig… gyn målte ganske mange ganger for å være helt sikker. 
(var hjerteaktivitet)

Jeg har testet for eggløsning samt at jeg fikk veldig svak positiv test allerede 7dpo. 8 dpo var det en tydelig babystrek. Testet hver dag frem til IKM med fin stigning. Deretter tok jeg en clearblue digital som viste 3+ en uke etter IKM.

Så om jeg virkelig bare er 5+5 så har jeg fått positiv test 1 dpo og det er jo fysisk umulig?! 

skal tilbake om 14 dager og jeg har allerede litt panikk over hele greia 😕

Norn som har vært borti det samme? 

Anonymkode: f6728...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være litt vanskelig å måle helt eksakt så tidlig. Crl 5+5 er vel ca 3 mm og crl 6+5 er ca 7 mm?  Gjerne rett meg dersom jeg tar feil. Poenget er at å sette pila litt feil utgjør mange dager så tidlig. 

Når det er sagt, jeg har "alltid" blitt målt noen dager kortere og det har aldri hatt bra utfall for meg, men flere her inne har det gått bra for. 

Så det er litt vanskelig, har full forståelse for det ❤ men akkurat nå er det bare å vente på ny måling. for mange går dette bra! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kommer til å gjøre en ny vurdering på ordinær ultralyd mellom uke 18 og 20. 

Uavhengig av termin, så har du fått bekreftelse på at baby er der og hjertet slår. Hvorfor får du egentlig panikk? Mange komme både før og etter termin, har ikke så mye å si. 😊 

Anonymkode: 714b1...e44

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at TUL ikke kunne påvirke den opprinnelige terminen? Terminen settes etter siste mens helt frem til OUL. 

Anonymkode: 2daef...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man vet når El var, så kan egget gå i dvale før det utvikler seg. Samme med at det kan utvikle seg og vokse raskere. En ultralydtermin stemmer aldri 100%. 

Anonymkode: 340d6...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selv om man vet når El var, så kan egget gå i dvale før det utvikler seg. Samme med at det kan utvikle seg og vokse raskere. En ultralydtermin stemmer aldri 100%. 

Anonymkode: 340d6...208

Nei, nå må du gi deg. Det går ikke an. Biologisk er dette umulig. Gi kilde når du kommer med slike påstander. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til at jeg får panikk er at det er fysisk umulig å få positiv test 1-2 dpo… hadet det ikke vært for positive tester tidlig så hadde jeg forsonet meg med at el var litt forsinket eller at egget har brukt lang tid på å feste seg 😣 Har opplevd 2 MA tidligere, så er livredd for at det er det som skjer nå også.

gynekologen målte som sakt flere ganger mer en «normalt» når jeg forklarte når jeg fikk pos test. Men jeg krysser fingrene for at det er en liten feilmåling og at alt ser fint ut om to uker ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jet var på TUL 6+3. Ble målt til det samme. Men jeg testet EL og tempet. Når du ikke temper vet du ikke nøyaktig EL. Noen ganger kan test være like sterk/sterkere, men fortsette slik i noen dager om du ikke tester mer fordi egget ikke klarte å slippe etter ca 24-48t.

Anonymkode: 634e6...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jet var på TUL 6+3. Ble målt til det samme. Men jeg testet EL og tempet. Når du ikke temper vet du ikke nøyaktig EL. Noen ganger kan test være like sterk/sterkere, men fortsette slik i noen dager om du ikke tester mer fordi egget ikke klarte å slippe etter ca 24-48t.

Anonymkode: 634e6...dc0

Jeg har både tempet, testet el, har samboer som dro på sjøen dagen etter antatt EL + positiv graviditetstest 7-8 dpo 😅 så jeg skjønner ikke hvordan det kan være rett evt

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde det samme som deg. Hjertet sluttet å slå noen dager etterpå, endte i SA.

Anonymkode: bb584...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motsatt her. Forrige gang jeg ble gravid, ble jeg satt halvannen uke frem. Noe som jeg syntes var helt uforståelig. Jeg har eggløsning tidlig i syklusen, og ifølge sykehusets beregninger måtte jeg da altså ha blitt gravid på syklusdag 1 eller 2, mens jeg hadde mensen. Veldig rart.

Anonymkode: cb3ff...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også målt en uke lengre enn jeg beregnet selv. Tror det er vanskelig å måle helt rett når det er så smått. Jeg var veldig på at det ikke gikk at jeg var en uke mer da jeg var der i uke 7, fordi jeg visste helt sikkert når eggløsning var og testet positiv 9 dpo. Men hun målte flere ganger og målte en uke mer hver gang. Men jeg visste det ikke stemte. Så kan man være uheldig at de måler feil så blir det en uke mindre istedenfor. Det er snakk om mm i målingene. Ikke ta sorgene på forskudd, men skjønner du tenker det verste.  Jeg mistet forresten 3 uker senere selv om hun målte den større. 

Anonymkode: 3a793...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble satt tilbake i begge mine svangerskap. Hadde ikke tul før rundt uke 10. Uansett ble det tatt utgangspunkt i mens-termin fram til oul. Med første var jeg veldig sikker på at mens-termin var korrekt, og barnet kom dagen før😊

Anonymkode: 6f087...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg trodde at TUL ikke kunne påvirke den opprinnelige terminen? Terminen settes etter siste mens helt frem til OUL. 

TUL har satt termin for meg alle graviditeter. Avvik fra TUL gjorde også at jeg fikk ny OUL fordi det ikke stemte overens

Anonymkode: f021f...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

I de fleste andre land er det vanlig å sette termin ved TUL uke 11-13, så mulig dette blir standard også i Norge når de endelig får innført TUL for alle. Men ikke så tidlig som uke 6, da er fosteret så lite at feilmarginene blir for store. Mye lettere å få nøyaktige mål litt senere.

Til TS: jeg har opplevd å bli satt tilbake en uke ved ca samme tidspunkt; den graviditeten endte i SA (til tross for at jordmora som utførte undersøkelsen mente at alt så fint ut, var hjerteaktivitet osv.). Neste gang jeg var gravid ble jeg satt tilbake 5 dager ved ca samme tidspunkt, men den graviditeten gikk bra og ble også satt fram igjen ved neste ultralyd i uke 12. Jeg skjønner godt at du er bekymret (har vært der selv!), men opp til en uke avvik er altså ikke uvanlig på det tidspunktet uten at det er noe galt. Med mindre du opplever blødning, så ville jeg vært forsiktig optimistisk fram til neste UL ❤️

Anonymkode: e8580...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro på TUL da jeg var 6+5 og ble satt tilbake til 5 +6. I likhet med deg visste jeg eksakt når jeg hadde eggløsning osv men gynekologen sa det var ingenting å tenke på. Eggløsning kunne vært senere enn jeg trodde. Testet positivt noen dager før mensen også så ble ganske bekymret. Allikvel en ukes tid etter hadde det utviklet seg videre og på TUL nå i uke 12 ble jeg satt frem 4 dager, så er nesten der jeg trodde jeg var tidligere. Er nå i uke 15 og så langt alt bra. 

Anonymkode: cbbad...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring med det samme endte med en MA. Hjerteslagene var dog dvaske og langsomme. Det kunne være at det var et embryo med helt nyoppstått hjerteaktivitet men mest sannsynlig var det en begynnende MA eller SA mht hvor langt jeg selv mente jeg var kommet. Det endte med det siste. Husker du raten på hjertefrekvensen? Kan si noe om du var i uke 5 eller 6.

Anonymkode: 289ba...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme skjedde meg på UL, etter menstermin var jeg 7+1 men etter deres målinger var jeg 6+1 :) Men på UL i uke 12 målte de meg til menstermin igjen, og på OUL målte de 1 dag forskjellig fra menstermin.

Tror det er rundt uke 12 de kan måle mest nøyaktig.  

Anonymkode: 15802...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gladhistorie. Var på tidlig ul ca uke 7+1, og ble da satt tilbake (husker ikke hvor mye). Da fikk de ikke noe godt bilde av embryo, så fikk ikke målt størrelse, men plommesekken var for stor el liten (husker ikke) og hjertet slo for fort eller sakte (husker ikke det heller) I forhold til svangerskapslengde. Jeg var helt sikker på eggløsning og jeg hadde på dette tidspunktet hatt 5 SA. Så gynekologen ga meg ikke noe særlig til håp. Men to uker senere så alt normalt ut:) Og jeg ble til og med satt fram et par dager ift eggløsning! Og i dag er "resultatet" 5,5 år og skal begynne på skolen til høsten:) Dette var i tillegg hos erfarne gynekologer som jobbet primært med fruktbarhet og ivf, og top notch utstyr.

Nå er det ingen her som vet hvordan det vil gå med din graviditet, men jeg tenker at målinger så tidlig i graviditeten er vanskelige for gynekologen. Ellers så er det positivt at hjertet slår tenker jeg. 

Skjønner at det er vanskelig. Ønsker deg all lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...