Lorieen Skrevet 9. februar 2022 #41 Del Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): 1: Han trenger videre trening i ? bruke bøkene for ? forklare noe. 2: Jobbe med arbeidsbøker ? øve på ? skrive referat. 3: Hun har fortsatt litt igjen ? jobbe med når det gjelder ? forberede seg. Håper noen vil hjelpe🙂 Anonymkode: 0a43c...fac 1) Å, å 2) Og, å 3) å, å Mange her inne som ikke har filla peil på grammatikk, ser jeg! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #42 Del Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ja, men hva med setning 2 da: 2: Jobbe med arbeidsbøker ? øve på ? skrive referat. Øve er jo og verb i infinitiv🤷♂️ Anonymkode: 0a43c...fac Fordi man skal gjøre to(2) ting. Man skal jobbe med arbeidsbøker OG man skal øve på å skrive referat. Det er to forskjellige ting man skal gjøre. Man skal gjøre begge deler. I setning 1. Han trenger videre trening i å bruke bøkene for å forklare noe. Er dette ikke to forskjellige ting man skal gjøre. Man skal bruke bøker til å forklare. Ikke forklare OG bruke bøker. Anonymkode: e0562...770 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #43 Del Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Letharia: Denne setningen hadde jeg strevd med🙈 Jeg hadde nok satt og på slutten. "Prøve og lære folk som vil lære", siden det er to verb. Hvorfor er det noen ganger å mellom to verb i infinitiv, men andre ganger og? Anonymkode: 0a43c...fac Oftest bruker man jo bare og hvis det ikke er før verb i infinitiv Vi bruker bare og mellom to infinitiv dersom det er to ting vi lister opp. Dersom vi gjør det er det mulig å gjenta starten av setningen for hvert verb : "Jeg liker å løpe og jeg liker å sykle" Blir til "jeg liker å løpe og sykle" Mens "man må ... heller prøve å lære folk som vil lære " ikke er to ting ramset opp, setningen har ikke samme mening om man gjentar starten, og da skal det heller ikke være og "man må heller prøve og man må heller lære folk som vil lære" Anonymkode: 05b59...8bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #44 Del Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Letharia: Denne setningen hadde jeg strevd med🙈 Jeg hadde nok satt og på slutten. "Prøve og lære folk som vil lære", siden det er to verb. Hvorfor er det noen ganger å mellom to verb i infinitiv, men andre ganger og? Anonymkode: 0a43c...fac Nei. Bare nei. Anonymkode: 05c36...3bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #45 Del Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Litt som f.eks, da? Anonymkode: 5e39c...5e8 Eh.. kom ikke det frem i teksten ? Anonymkode: 07988...499 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #46 Del Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): 1: Han trenger videre trening i ? bruke bøkene for ? forklare noe. 2: Jobbe med arbeidsbøker ? øve på ? skrive referat. 3: Hun har fortsatt litt igjen ? jobbe med når det gjelder ? forberede seg. Håper noen vil hjelpe🙂 Anonymkode: 0a43c...fac 1. Han trenger videre trening i å bruke bøkene for å forklare noe. 2: Jobbe med arbeidsbøker og øve på å skrive referat. 3: Hun har fortsatt litt igjen å jobbe med når det gjelder å forberede seg. En huskeregel jeg bruker når det er «for» i setningen, da er det Å. Tar du bort for (må av og til omskrives litt) blir det OG. Ut for å søke tjeneste. Ut og søke tjeneste. Anonymkode: fa3cd...446 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå