Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjorde dere det? Fungerte det for dere? Ble det bedre og ble det varig endring?

Anonymkode: ae4f3...5f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen med erfaring? Er desperat etter å få ungen til å sovne raskere og av seg selv.

Skrevet

Har du prøvd trøstetrappen? Over lengre tid?

Anonymkode: 795db...2db

• Liker 1
Skrevet

Jeg prøvde en mildere variant av den. Barnet gråter i maks 1 min før du skal trøste. Helsestasjonen anbefalte den. Funket veeeldig bra! Sov natta igjennom etter ca 4- 5 dager! Himmelsk! Hun var vel rundt 10 mnd da. 

Anonymkode: 371e8...53e

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Les dette. Skrikekurer er IKKE bra for barn. 

http://lykkeligbarndom.no/2012/09/16/forbud-mot-skrikekurer/

Anonymkode: 880d6...f36

Ikke ideelt nei, men alt er bedre enn sånn vi har det nå. Søvnmangel og frustrasjon er også skadelig.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du prøvd trøstetrappen? Over lengre tid?

Anonymkode: 795db...2db

Er ikke det for spedbarn? Min er snart 1år.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg prøvde en mildere variant av den. Barnet gråter i maks 1 min før du skal trøste. Helsestasjonen anbefalte den. Funket veeeldig bra! Sov natta igjennom etter ca 4- 5 dager! Himmelsk! Hun var vel rundt 10 mnd da. 

Anonymkode: 371e8...53e

Hvor kan man lese om den måten? Hvor er du, går du ut av rommet og så inn igjen etter 1min?

Skrevet

Prøvde det én gang, og han gråt til han kastet opp. Vi hadde god erfaring med en mild variant av opp-ned-metoden.

• Liker 1
Skrevet
Rosa Dartle skrev (1 minutt siden):

Prøvde det én gang, og han gråt til han kastet opp. Vi hadde god erfaring med en mild variant av opp-ned-metoden.

Hvor lenge måtte dere holde på da? Ser for meg at det blir mange mange løft😬 At vi legger barnet ned og det spretter opp igjen umiddelbart...

Skrevet

Brukte Ferbermetoden på begge mine. Funket på den ene, ikke på den andre. 

På den det funket:

1.kveld: Gråting i 20 minutter. Jeg var innom på 2.minutt, 5.minutt, 9.minutt og 15.minutt.

2.kveld: Samme prosedyre, men han sovnet etter 15 minutt.

3.kveld: Gråting i 8 minutter, og så stille. 

4.kveld: Gråting kun ved legging, sovnet fort etter det.

Alle kvelder etter det: Helt rolig ved leggetid, sovnet fort.

Dette var ved 6 måneders alder. Jeg var da så deprimert og søvnløs at jeg var desperat etter rolig leggetid. 

Anonymkode: e36ca...874

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Funket hos oss, men i mildere variant. Gikk inn hver 6. minutt, og ga god tid til kos før vi la ned barnet og sa god natt. Opplevde at begge barna sov bedre og la seg med mer selvtillit i ettertid, og er heller rause hvis de kommer til oss om natten☺️

Anonymkode: c7231...9b8

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvor lenge måtte dere holde på da? Ser for meg at det blir mange mange løft😬 At vi legger barnet ned og det spretter opp igjen umiddelbart...

Jeg må si at det første året er mye blackout, vi hadde kolikk-barn. Jeg husker at det var mye opp og ned men vi byttet på og ga oss ikke siden vi ville gi det et reelt forsøk, og det føltes verdt det etterpå. Og som at jeg ikke gjorde barnet mitt vondt i tillegg. Jeg syntes det stred imot alt å ikke trøste den gråtende babyen min da jeg testet Ferber i ren desperasjon.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Brukte Ferbermetoden på begge mine. Funket på den ene, ikke på den andre. 

På den det funket:

1.kveld: Gråting i 20 minutter. Jeg var innom på 2.minutt, 5.minutt, 9.minutt og 15.minutt.

2.kveld: Samme prosedyre, men han sovnet etter 15 minutt.

3.kveld: Gråting i 8 minutter, og så stille. 

4.kveld: Gråting kun ved legging, sovnet fort etter det.

Alle kvelder etter det: Helt rolig ved leggetid, sovnet fort.

Dette var ved 6 måneders alder. Jeg var da så deprimert og søvnløs at jeg var desperat etter rolig leggetid. 

Anonymkode: e36ca...874

Takk for svar. Ja, det går på psyken (og parforholdet) løs når man strever sånn med legging og søvn :(

Hva tror du gjorde at det ikke funket på nr.2? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Funket hos oss, men i mildere variant. Gikk inn hver 6. minutt, og ga god tid til kos før vi la ned barnet og sa god natt. Opplevde at begge barna sov bedre og la seg med mer selvtillit i ettertid, og er heller rause hvis de kommer til oss om natten☺️

Anonymkode: c7231...9b8

Hvor lenge holdt dere barnet før dere la det ned? Til det ble helt rolig?

Skrevet

Tok en mildere variant. La barnet ned, sa natta/sang osv, gikk ut av rommet. Ventet, når han begynte å gråte drøyde vi kanskje ett minutt og inn igjen, trøstet uten å ta barnet opp og repeter. Gikk vel fire dager så sovnet han fint. Da var han åtte måneder. 

Anonymkode: d65b6...e2e

• Liker 1
Skrevet

Når vi vet at dette ikke er metoder som er bra for barna, hvorfor sprer dere dette da? Barna resignerer og lærer seg at deres følelser og behov ikke blir møtt når de sier ifra at de trenger hjelp/nærhet/omsorg. 

Det er nå dere legger grunnlaget for barnets psykiske helse. 

Det er en KORT periode av livet deres. De første årene er hjernen i en enorm utvikling, det er de viktigste årene, hvor grunnlaget legges! 

Barna trenger å bli møtt når de gråter. Trøstes, bært, vugges - det som funker for ditt barn - men, du må VÆRE DER sammen med barnet. Ikke GÅ IFRA et barn som kommuniserer med hele seg at JEG TRENGER DEG! 

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Foreldre som driver med gråtekur burde mistet omsorgen. Fy faen. 

Anonymkode: 04525...fa3

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når vi vet at dette ikke er metoder som er bra for barna, hvorfor sprer dere dette da? Barna resignerer og lærer seg at deres følelser og behov ikke blir møtt når de sier ifra at de trenger hjelp/nærhet/omsorg. 

Det er nå dere legger grunnlaget for barnets psykiske helse. 

Det er en KORT periode av livet deres. De første årene er hjernen i en enorm utvikling, det er de viktigste årene, hvor grunnlaget legges! 

Barna trenger å bli møtt når de gråter. Trøstes, bært, vugges - det som funker for ditt barn - men, du må VÆRE DER sammen med barnet. Ikke GÅ IFRA et barn som kommuniserer med hele seg at JEG TRENGER DEG! 

Ja... Da skjønner du kanskje hvor desperate vi er? Det er ingen hjelp å få, føler helsesøsteren bare trekker på skuldrene og sier vi må gjøre det som passer for oss. Ingenting funker, alle parter er slitne og sure og det skader også tilknytningen.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Foreldre som driver med gråtekur burde mistet omsorgen. Fy faen. 

Sterke ord. Du er vel en sånn som er velsignet med en enkel sovebaby og er overbevist om at hen er det fordi du er så innmari flink?

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja... Da skjønner du kanskje hvor desperate vi er? Det er ingen hjelp å få, føler helsesøsteren bare trekker på skuldrene og sier vi må gjøre det som passer for oss. Ingenting funker, alle parter er slitne og sure og det skader også tilknytningen.

Sterke ord. Du er vel en sånn som er velsignet med en enkel sovebaby og er overbevist om at hen er det fordi du er så innmari flink?

Hva er det som er problematisk med søvnen da? Er det leggingen eller mye oppvåkninger? 

Anonymkode: 1182b...c83

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, på ingen måte. Men jeg kunne aldri utsatt barnet mitt for gråtekur. 

• Liker 3
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...