Gå til innhold

Hva har vært din gang i behandling - PCOS

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når gikk du til legen? Hva var første medisin, og eventuelt andre, tredje osv? Når satt spiren, evt prøver du enda? Normalvektig? Alder?

Anonymkode: a458e...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når gikk du til legen? Hva var første medisin, og eventuelt andre, tredje osv? Når satt spiren, evt prøver du enda? Normalvektig? Alder?

Mistenker du at du har det eller nylig fått diagnosen?

Jeg gikk til legen etter noen måneder uten mensen, kun korte mellomblødninger. Hadde i tillegg fått positive EL-tester uten å ha hatt EL. Fikk da diagnosen PCOS etter blodprøver og ultralyd. 

Fikk letrozol og ovitrelle med en gang, prøvde enkel dose, men det hjalp ikke (fikk ikke EL) Prøvde dobbel dose og dette hjalp 😊

Spiren satt på andre pp, men endte i SA. Dette er 4 måneder siden og har ikke blitt gravid igjen enda. 

Jeg er 28 år og normalvektig.

Endret av Elise93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttet på p-piller etter 10+ år september 2020. Gikk rett i syklus og ble gravid (endte i kjemisk). Etter 3 vanlige sykluser på mellom 27-29d gikk det plutselig 3mnd uten at jeg fikk eggløsning. Oppsøkte fastlegen og fikk henvisning til gynekolog 4mnd frem i tid. Gikk til privat gynekolog påfølgende uke og fikk påvist pcos og ble satt på metformin. Da kom syklusen tilbake, men lengre (EL på dag 21-25). Var ikke blitt gravid til timen hos offentlig gyn, ble da satt på enkel dose letrozol og mannens sæd ble testet. Viste seg at han hadde få/dårlige svømmere i tillegg. Ble gravid i prøveperiode 8 etter å ha prøvd å bli gravid i 13mnd. Er nå 21 uker på vei 🥰

Både jeg og mannen er ellers friske og raske 29-åringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elise93 skrev (1 time siden):

Mistenker du at du har det eller nylig fått diagnosen?

Jeg gikk til legen etter noen måneder uten mensen, kun korte mellomblødninger. Hadde i tillegg fått positive EL-tester uten å ha hatt EL. Fikk da diagnosen PCOS etter blodprøver og ultralyd. 

Fikk letrozol og ovitrelle med en gang, prøvde enkel dose, men det hjalp ikke (fikk ikke EL) Prøvde dobbel dose og dette hjalp 😊

Spiren satt på andre pp, men endte i SA. Dette er 4 måneder siden og har ikke blitt gravid igjen enda. 

Jeg er 28 år og normalvektig.

Hatt diagnosen lenge, men synes jeg får lite informasjon. Har vært både hos fastlege og privat på volvat, men eneste beskjeden jeg har fått er å prøve ut metformin, og hvis jeg ikke blir gravid ila 6 mnd skal jeg ta kontakt. Hva som skjer etter det vet jeg ikke, til tross for at jeg har etterspurt info både fra legen og privat. Derfor spør jeg :) er nysgjerrig på hva som blir neste steg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruspulver skrev (14 timer siden):

Sluttet på p-piller etter 10+ år september 2020. Gikk rett i syklus og ble gravid (endte i kjemisk). Etter 3 vanlige sykluser på mellom 27-29d gikk det plutselig 3mnd uten at jeg fikk eggløsning. Oppsøkte fastlegen og fikk henvisning til gynekolog 4mnd frem i tid. Gikk til privat gynekolog påfølgende uke og fikk påvist pcos og ble satt på metformin. Da kom syklusen tilbake, men lengre (EL på dag 21-25). Var ikke blitt gravid til timen hos offentlig gyn, ble da satt på enkel dose letrozol og mannens sæd ble testet. Viste seg at han hadde få/dårlige svømmere i tillegg. Ble gravid i prøveperiode 8 etter å ha prøvd å bli gravid i 13mnd. Er nå 21 uker på vei 🥰

Både jeg og mannen er ellers friske og raske 29-åringer. 

Gratulerer! Få jeg spøøre hvor årlig mannes sæd var og om dere gjorde noe med det? Eller prøvde dere bare videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke resultatene, men nok til å gjøre det vanskeligere å bli gravid. Vi gjorde ikke så mye, fortsatte å prøve og ble gravide rett etter vi fikk resultatene. Neste steg var å starte prosessen med ivf ettersom vi allerede hadde brukt over 1 år 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Her er min (litt lange) historie:

Sluttet på p-ring november 2018 og begynte å prøve aktivt i februar 2019. Jeg fikk skikkelig dårlig hud, og syklusene ble stadig mer uregelmessige med svake og lange blødninger. Dro til fastlegen i august 2019 og fikk henvisning til gynekolog med time i oktober. Fikk påvist mild PCOS. Prøvde til sammen kanskje 10-12 forsøk med letrozol og ovitrelle over en periode på over et år. Etter hvert også levaxin. Jeg responderte tilsynelatende bra på medisinene, modnet ofte mer enn ett egg, men ble aldri gravid. 

Jeg ble lei av letrozol og ba om henvisning videre. Fikk det høsten 2020, oppstart prøverør våren 2021.

Uttak 1: Gonal-f og fyremadel: 30 egg ut, 1 befruktet med ICSI og satt inn. Negativt. 

Uttak 2 (sommer) : Gonal-f og fyremadel: 25 egg ut. Ingen brukbare. 

Uttak 3 (høst) : Metformin, Gonal-f, fyremadel og dostinex. 17 egg ut, noen befruktet med ICSI og noen med IVF. 4 blasto på frys, 1 egg inn, og da ble jeg gravid for aller første gang. Nå er jeg litt over halvveis i graviditeten. 

Jeg er normalvektig og var 31 da jeg begynte å prøve. Før jeg sluttet på prevensjon hadde jeg ingen mistanke om at noe var galt. Ingen sykdommer hos mannen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttet på cerazette da jeg var 27ish. Prøvde halvhjertet en stund, har ingen syklus så det skulle jo et mirakel til men lot det gå mens jeg gjorde ferdig noe utdanning og jobbet med å gå ned i vekt (vanskelig).

Søkte hjelp hos gynekolog etter et par år, var da 28. Fikk provera for å fremprovosere blødning + letrozol for å stimulere eggløsning. Utsatte noen mnd pga. omstendigheter og ville gå ned i vekt samtidig som jeg tok metformin.

Første runde enkel dose letrozol gav ingen resultat og ingen eggløsning, så pp2 tok jeg dobbel dose letrozol og det resulterte i eggløsning og graviditet. Var 30 da babyen kom :)

Ønsker ikke nr.2 enda, men tenker å forberede meg best mulig. Det innebærer å trene opp kroppen etter svangerskapet, gå ned i vekt (i alle fall 20kg tenker jeg) og jobbe med hormonbalansen og forhåpentligvis få mer regelmessig syklus. Tenker moderat lavkarbo + periodisk faste + høydose D-vitamin. Så får se hvordan det går.

Anonymkode: f5863...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.2.2022 den 12.44):

Sluttet på cerazette da jeg var 27ish. Prøvde halvhjertet en stund, har ingen syklus så det skulle jo et mirakel til men lot det gå mens jeg gjorde ferdig noe utdanning og jobbet med å gå ned i vekt (vanskelig).

Søkte hjelp hos gynekolog etter et par år, var da 28. Fikk provera for å fremprovosere blødning + letrozol for å stimulere eggløsning. Utsatte noen mnd pga. omstendigheter og ville gå ned i vekt samtidig som jeg tok metformin.

Første runde enkel dose letrozol gav ingen resultat og ingen eggløsning, så pp2 tok jeg dobbel dose letrozol og det resulterte i eggløsning og graviditet. Var 30 da babyen kom :)

Ønsker ikke nr.2 enda, men tenker å forberede meg best mulig. Det innebærer å trene opp kroppen etter svangerskapet, gå ned i vekt (i alle fall 20kg tenker jeg) og jobbe med hormonbalansen og forhåpentligvis få mer regelmessig syklus. Tenker moderat lavkarbo + periodisk faste + høydose D-vitamin. Så får se hvordan det går.

Gikk du mer ned i vekt ved hjelp av metformin? 

Vært hos gynokolog selv denne uka, ble satt rett på metformin og letrozol.

Anonymkode: 67ceb...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.2.2022 den 20.34):

Gikk du mer ned i vekt ved hjelp av metformin? 

Vært hos gynokolog selv denne uka, ble satt rett på metformin og letrozol.

Anonymkode: 67ceb...603

Metforminen (eller jeg tok glucophage da, samme virkestoff) kan ha bidratt til vektnedgang, men hovedsakelig skyldtes det nok kostomlegging og at jeg begrenset antall måltider. Vanskelig å si hvor stor forskjell det utgjorde, har ikke begynt på det igjen ennå. 

Spennende da :) Lykke til! Det er mange som har god hjelp av begge de legemidlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...