Gå til innhold

[PCOS] Hva funket for å få kortere/regelmessig syklus?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk barn for 1 år siden, det ble unnfanget ved hjelp av femar fordi jeg hadde null(!) syklus før. Har fått mensen spontant én gang etter fødsel (mange år siden sist det skjedde), så spent på om det blir forandring og at det faktisk blir en syklus fremover. Tenker at jeg bør prøve å få syklusen på plass før vi ønsker å prøve på barn nr.2 om ett år eller to.

Så da lurer jeg på hva du med PCOS har gjort for å få mer regelmessig syklus? Alt av livsstilstiltak, kosthold, kosttilskudd, you name it :)

Anonymkode: c57f2...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså noe som faktisk fungerer som ikke er på resept er full dose av myo + d-chiro inositol. Fåes kjøpt på urtesenteret.no her i norge. 
før jeg begynte på metformin begynte jeg på denne, og den hjalp. I sammen med metformin over en periode på et år har jeg nå gått fra 50-80 dagers syklus til 30-32 dagers syklus, men det tok som sagt et år og var med metformin. Men myo+ d-chiro inositol hjalp på syklusen og mindre mens de månedene jeg tok det alene før jeg fikk metformin. Du kan google det, spesielt på amerikansk, ekstremt mye bra omtale og sammenlignes med effekten til merformin, altså å stabilisere hormoner via insulin. 

Anonymkode: f3c5e...fdb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke PCOS, men gikk fra å ha menstruasjon 3-5 ganger i året til hver måned ved hjelp av kosttilskuddet «Inner Balance»👏🏼

Anonymkode: eec9b...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laura80 skrev (1 time siden):

Vitex agnus castus! Definitvt! 

Interessant, hvordan bruker du det? Går du på det fast?

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Altså noe som faktisk fungerer som ikke er på resept er full dose av myo + d-chiro inositol. Fåes kjøpt på urtesenteret.no her i norge. 
før jeg begynte på metformin begynte jeg på denne, og den hjalp. I sammen med metformin over en periode på et år har jeg nå gått fra 50-80 dagers syklus til 30-32 dagers syklus, men det tok som sagt et år og var med metformin. Men myo+ d-chiro inositol hjalp på syklusen og mindre mens de månedene jeg tok det alene før jeg fikk metformin. Du kan google det, spesielt på amerikansk, ekstremt mye bra omtale og sammenlignes med effekten til merformin, altså å stabilisere hormoner via insulin. 

Anonymkode: f3c5e...fdb

Hørt om inositol ja, rart det ikke selges på apotek egentlig. Blir det dyrt å stå på fast?

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Har ikke PCOS, men gikk fra å ha menstruasjon 3-5 ganger i året til hver måned ved hjelp av kosttilskuddet «Inner Balance»👏🏼

Den fra protein.no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får min del var det å leve på lavkarbo. Gikk også en god del ned i vekt. 

Anonymkode: 41719...a54

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den fra protein.no?

Stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mild PCOS. Har mensen, men lange sykluser på ca. 40-50 dager. Enkel kur letrozol fikk syklusen ned i normal lengde (29 dager) og jeg ble raskt gravid  :)  Men når det skal sies - for 8-9 år siden gikk jeg på moderat lavkarbodiett. Da gikk jeg på cerazette og hadde mistet mensen, men plutselig fikk jeg blødninger igjen. Så at kosthold har en påvirkning på hormoner/syklus tror jeg absolutt. 

Anonymkode: 31bdc...077

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Interessant, hvordan bruker du det? Går du på det fast?

Hørt om inositol ja, rart det ikke selges på apotek egentlig. Blir det dyrt å stå på fast?

Den fra protein.no?

Vitex er en urt du kan kjøpe i pille eller dråpeform på helsekost. Tas fra starten av mensen og fram til positiv el test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg sluttet med ppille så varierte syklusene fra 31 til 45 tmo 50 dager en gang. Nå e det 29-31. Det jeg begynte med da det forandra seg var å drikke Brennesle te en kopp hver dag. Holder på med det fortsatt + bringebærblad te fram til EL. aner ikke om det e det som hjalp  men hadde en syklus på 45, så 50 dager, begynte med teen og neste hvar 29 dager.

Anonymkode: 7fe35...919

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laura80 skrev (På 9.2.2022 den 14.07):

Vitex er en urt du kan kjøpe i pille eller dråpeform på helsekost. Tas fra starten av mensen og fram til positiv el test.

Aha. Må vente til ny syklus dukker opp da. Takk :)

AnonymBruker skrev (På 9.2.2022 den 14.09):

Riktig kosthold gir bedre hormonbalanse. Lavkarbo!

Anonymkode: a63a9...338

Ja, har absolutt troen på det! :)

AnonymBruker skrev (På 9.2.2022 den 16.01):

Da jeg sluttet med ppille så varierte syklusene fra 31 til 45 tmo 50 dager en gang. Nå e det 29-31. Det jeg begynte med da det forandra seg var å drikke Brennesle te en kopp hver dag. Holder på med det fortsatt + bringebærblad te fram til EL. aner ikke om det e det som hjalp  men hadde en syklus på 45, så 50 dager, begynte med teen og neste hvar 29 dager.

Kjøper du det? Eller tørker du nesler selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.2.2022 den 23.49):

Aha. Må vente til ny syklus dukker opp da. Takk :)

Ja, har absolutt troen på det! :)

Kjøper du det? Eller tørker du nesler selv?

Kjøper på helsekost, bringebærblad som løs te, brennelse i teposer (merke KLOSTER)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...