Gå til innhold

Ikke vits å begynne med strikking når man er veldig dårlig i matte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har så lyst til å lære meg å strikke,  er så mange fine gensere og andre ting som hadde vært fantastisk å kunne lage selv. 

Men både når jeg ser oppskrifter og ser videoer hvor folk prater om strikkeprosesser, oppskrifter osv så ser jeg at det er mye tall. 

Jeg sliter med dyskalkuli,  dvs dysleksi versjonen av matte. 

Bare å gi opp å begynne med strikking da? 

Anonymkode: cf67e...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må absolutt ikke gi opp strikkedrømmen! Bare finn en veldig god oppskrift som hjelper deg gjennom prosjektet. Jeg synes Petiteknit er suveren, og du bør prøve en av nybegynneroppskriftene hennes. Hun har også fått laget veldig gode hjelpevideoer. Prøv f.eks. Novise sweater https://www.petiteknit.com/products/novise-genser

Når det er sagt, så må du kunne telle, og du må kunne lese tall. Hvis det står at du skal legge opp 106 masker, må du forstå tallet, og kunne telle antallet masker (eller du kan få noen til å hjelpe deg med det). 

Endret av Grønt blad
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vanskelig for å tro at noen som skriver prikkfritt norsk ikke kan telle små tall.

Anonymkode: 08fa4...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har så lyst til å lære meg å strikke,  er så mange fine gensere og andre ting som hadde vært fantastisk å kunne lage selv. 

Men både når jeg ser oppskrifter og ser videoer hvor folk prater om strikkeprosesser, oppskrifter osv så ser jeg at det er mye tall. 

Jeg sliter med dyskalkuli,  dvs dysleksi versjonen av matte. 

Bare å gi opp å begynne med strikking da? 

Anonymkode: cf67e...eb5

Begynn i det små, jeg er sikker på du klarer å få til det du er nok interessert i☺️

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dyskalkuli og strikker som bare rakker’n. Strikker både for hånd og maskin. Hekler gjør jeg også.

Skjønner ikke hva dyskalkuli skal ha med strikking å gjøre. Bare begynn du 😊

Anonymkode: 9b2b6...f6c

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har vanskelig for å tro at noen som skriver prikkfritt norsk ikke kan telle små tall.

Anonymkode: 08fa4...e8d

Hørt om dyskalkuli? Foreslår at du leser deg litt opp. 

Anonymkode: a1971...8f1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strikk petiteknit sine oppskrifter så går det bra, hun er i en helt egen klasse når det kommer til å skrive gode oppskrifter.

Vil ikke anbefale deg å starte med Rauma, Sandnes eller lignende sine oppskrifter før du i hvertfall har god erfaring, de er knotete. 

Jeg jobber i garnbutikk og kjøper man garnet i butikk er det bare å stikke innom om man lurer på noe. Hvis ikke ville jeg kjøpt garn av en liten butikk, som garntopia de er veldig behjelpelige med bla fargevalg gjennom insta.

Strikkeinsta er også en fantastisk fin ting, og mange som vil hjelpe der også🥰

Anonymkode: fbf06...8b0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du telle til 300? Sjeldent man trenger mer enn det. 

Anonymkode: 0bba0...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ghostface

Har tenkt den samme tanken. Har litt lyst med håndarbeid, men når jeg ser på min mor som regner mens hun strikker, så tenker jeg at det ikke er noe for meg da jeg alltid har vært dårlig i matte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også dyskalkuli og jeg strikker konstant. Det er svært få ganger tall har stoppet meg, men når det skjer skriver jeg til personer på Instagram som har strikket det samme, og får det inn med svært små teskjeer. Men som sagt, det er uhyre sjeldent. 

Anonymkode: 5af8a...3cf

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se video av Østerdalsbrura om du ønsker å lære å strikke økninger uten at det blir hull:

Tråd som inneholder mange gode tips og råd og linker til videoer og andre tråder med gode tips:

 

Anonymkode: fb1f1...acb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å prøve! 

I noen oppskrifter står det at en skal øke eller felle jevnt fordelt... det er vel en av de få gangene det er en må regne, MEN det finnes strikkekalkulatorer (app) som gjør dette for deg. Så da er det kun å kunne telle som er det du må kunne!

 

Lykke til!

Anonymkode: 4e856...5bd

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan strikke. Til økning og felling finnes det apper som regner ut for deg og noen av de appene har også tellehjelp.

Anonymkode: 23509...cf4

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ghostface skrev (5 minutter siden):

Har tenkt den samme tanken. Har litt lyst med håndarbeid, men når jeg ser på min mor som regner mens hun strikker, så tenker jeg at det ikke er noe for meg da jeg alltid har vært dårlig i matte.

Det finnes flust av oppskrifter der du må regne litt (eller mye), spesielt i "gamle dager", men man trenger jo ikke starte med dem. Petiteknit har nærmest revolusjonert strikkeverdenen fordi hun har superenkle oppskrifter der alt kommer inn med teskje. Ganske utrolig at ikke de store, f.eks. SandnesGarn har gjort det samme tidligere.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig du prøver deg! Den første genseren jeg strikket var carly pullover, gratis oppskrift fra Drops. Før det hadde jeg strikket oppvaskkluter og luer. Genseren er enkel, og fordi man strikker ovenfra og ned er det lett å få den i passelig lengde. 
Er det ikke lettere for deg å forholde deg til antall/tall på noe konkret du kan ta på og se, og ikke bare tall/regnestykke som står skrevet på papir? Og nettet er fullt av praktiske videoer som forklarer og viser det strikketekniske. 
Lykke til - heier på deg!!!

Anonymkode: d8646...b62

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å begynne med en kvadratisk gryteklut? Da jeg lærte å strikke begynte jeg med helt basic lapper av restegarn og ulike oinnestørrelser. Øvde på å legge opp masker, strikke rett og vrang og å felle av på slutten. Deretter prøvde jeg skjerf og så lue. 

Det er mye telling i strikking, men når jeg bare følger oppskriften (med linjal og blyant for å holde orden på hvor langt jeg er kommet. Og sånne hengelåser i strikketøyet) har jeg aldri måtte regne. 

Anonymkode: 934d0...a7a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Med appen Strikkehjelperen er det superenkelt! Bruker den hele tiden, mye bedre enn å sitte med kalkulator og tenke hardt hvordan jeg skal øke/felle jevnt 🙈

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva med å begynne med en kvadratisk gryteklut? Da jeg lærte å strikke begynte jeg med helt basic lapper av restegarn og ulike oinnestørrelser. Øvde på å legge opp masker, strikke rett og vrang og å felle av på slutten. Deretter prøvde jeg skjerf og så lue. 

Det er mye telling i strikking, men når jeg bare følger oppskriften (med linjal og blyant for å holde orden på hvor langt jeg er kommet. Og sånne hengelåser i strikketøyet) har jeg aldri måtte regne. 

Anonymkode: 934d0...a7a

Det kommer litt dårlig frem, men jeg bruker kun oppskrifter hvor jeg ikke må regne. Men som noen nevner finnes det apper osv som kan hjelpe😊

Anonymkode: 934d0...a7a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ghostface
Grønt blad skrev (17 minutter siden):

Det finnes flust av oppskrifter der du må regne litt (eller mye), spesielt i "gamle dager", men man trenger jo ikke starte med dem. Petiteknit har nærmest revolusjonert strikkeverdenen fordi hun har superenkle oppskrifter der alt kommer inn med teskje. Ganske utrolig at ikke de store, f.eks. SandnesGarn har gjort det samme tidligere.

Ja, jeg må begynne med babysteps før jeg kan begynne med noe avansert. Det er helt sikkert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Har vanskelig for å tro at noen som skriver prikkfritt norsk ikke kan telle små tall.

Anonymkode: 08fa4...e8d

Jøje meg, mulig du må lese bittelitt mer om dyakalkuli. 

Anonymkode: 6c9fb...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...