Gå til innhold

gastroskopi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hey! 
er en jente på 19 som har blitt sendt til gastroskopi fra legevakta! men greia er at jeg har helt syykt angst når når kommer til kvalme, oppkast, brekninger osv! tror du jeg kan få narkose eller noe som gjør at jg ikke kjenner noe? vet man får en sånn spray og at det bare er barn som får narkose men for meg så blir ikke bare den sprayen nok! blir hysterisk bare noen i familien er kvalm lsm! så kommer aldri til å kunne klare og få en slange nedi halsen! Plzz svar så fort så mulig

Anonymkode: abeb0...79f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan be om beroligende og bedøvende spray. 

• Liker 3
Skrevet
Troyamin skrev (1 minutt siden):

Du kan be om beroligende og bedøvende spray. 

hjelper det? er første gang og er livredd

Skrevet

Jeg fikk narkose. Var 33 år.

Anonymkode: 57463...77e

• Liker 1
Skrevet
madeleine02 skrev (Akkurat nå):

Det fungerer så lenge du er innstilt på at det er et visst ubehag du bare må gjennom. Du blir liksom litt likegyldig. Er du hysterisk, vil ingenting hjelpe. Jeg synes både sykepleier og lege er flinke til å forklare, til enhver tid, hva de holder på med. Det gir en liten følelse av kontroll. Noe som igjen gjør det lettere å slappe av. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk narkose. Var 33 år.

Anonymkode: 57463...77e

ja for jeg er livredd! har angst for å kaste opp og brekke meg osv så vil helst ikke kjenne noe i det hele tatt

Skrevet

Du får beroligende, og spray i halsen. De vil nok ikke bruke narkose med det første. Samtidig er det jo litt avhengig av hvorfor du skal ha gastroskopi. Slik jeg forstår det, så er det noe akutt? Så de vil evt vurdere behovet for en evt narkose. 

Men det går faktisk ganske greit å ta det. Jeg har hatt begge deler flere ganger, pga sykdom, og gastroskopien gikk mye, mye bedre enn jeg trodde. Jeg takler ikke å ha andre oppi ansiktet i det hele tatt, kan brekke meg når jeg pusser tenner osv, så jeg gruet meg veldig. Men så gikk det så mye bedre enn jeg trodde. Riktignok med ekstra beroligende da.

Anonymkode: b80c1...8bc

• Liker 1
Skrevet

Du kan be om narkose men du må gjøre det på forhånd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du får beroligende, og spray i halsen. De vil nok ikke bruke narkose med det første. Samtidig er det jo litt avhengig av hvorfor du skal ha gastroskopi. Slik jeg forstår det, så er det noe akutt? Så de vil evt vurdere behovet for en evt narkose. 

Men det går faktisk ganske greit å ta det. Jeg har hatt begge deler flere ganger, pga sykdom, og gastroskopien gikk mye, mye bedre enn jeg trodde. Jeg takler ikke å ha andre oppi ansiktet i det hele tatt, kan brekke meg når jeg pusser tenner osv, så jeg gruet meg veldig. Men så gikk det så mye bedre enn jeg trodde. Riktignok med ekstra beroligende da.

Anonymkode: b80c1...8bc

ja, de er 100% for at jg har enten magesår eller noe med blindtarmen! så måtte ta det med engang! 

Skrevet

Du kan få beroligende intravenøst, som gjør at du slutter å være redd. De er vanligvis veldig flinke til å passe på pasientene, ta hensyn og støtte deg. Men hvis du skal ha det må noen følge deg, du kan ikke kjøre. Siden det er en rus.

Anonymkode: 64487...c5f

Skrevet
5 minutter siden, madeleine02 said:

Tar du vært hos tannlegen? Det er mye verre etter min mening.

Hos begge kan du be om en veldig tynn sprøyte med smertestillende/beroligende. Det hjelper. Ring de på forhånd og spør om de tilbyr dette, om det får deg til å slappe mer av.

Anonymkode: bb9ff...219

Skrevet

Magesår eller blindtarmen?? 

• Liker 1
Skrevet

Du kan få beroligende intravenøst, som gjør at du slutter å være redd. De er vanligvis veldig flinke til å passe på pasientene, ta hensyn og støtte deg. Men hvis du skal ha det må noen følge deg, du kan ikke kjøre. Siden det er en rus.

Anonymkode: 64487...c5f

åja ok! kom bare veldig fort!

Skrevet
Svinet skrev (Akkurat nå):

Magesår eller blindtarmen?? 

blindtarmen er det de frykter men har lsm vondt over navelen og på høyre side så vet ikke…

Skrevet

Veldig rart med gastroskopi hvis de mistenker blindtarmen..

Jeg fikk narkose, men da var det planlagt gastroskopi, og jeg måtte ha en god grunn, holdt ikke å bare være redd. Du får beroligende og spray så du ikke brekker deg. 

Anonymkode: c6af3...97a

Skrevet

blindtarmen er det de frykter men har lsm vondt over navelen og på høyre side så vet ikke…

Magesår smertene ligger i mellomgulvet i magen. Min bt sprakk på fotballtrening da jeg var ti. Magesår fikk jeg for 15 år siden, tror dem, usikkert fordi jeg hadde tatt nexiumkur før gastroskopien. Da er det vanskelig å se. Det du beskriver virker som blindtarmen men det for meg gikk det fryktelig fort, fra trening via hjem og rett på sykehus og da var jeg nærmest bevisstløs. Lykke til med gastroskopien, jeg tok uten noe, holdt på å forgå. Veldig ubehagelig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hey! 
er en jente på 19 som har blitt sendt til gastroskopi fra legevakta! men greia er at jeg har helt syykt angst når når kommer til kvalme, oppkast, brekninger osv! tror du jeg kan få narkose eller noe som gjør at jg ikke kjenner noe? vet man får en sånn spray og at det bare er barn som får narkose men for meg så blir ikke bare den sprayen nok! blir hysterisk bare noen i familien er kvalm lsm! så kommer aldri til å kunne klare og få en slange nedi halsen! Plzz svar så fort så mulig

Hei Senk skuldrene pust med maven.

Jeg har hatt slange ned i maven også andre veien, Det er ikke ondt, Du for bedøvende spray i halsen ,det gjør at du ikke for så føling i halsen, viktig å svelge og slappe av ved å puste sakte og i nesa, når først slangen er gått forbi svelge blir det bedre.

Det går helt sikker bra Lykke til

• Liker 1
Skrevet
Rapptuss skrev (4 minutter siden):

Hei Senk skuldrene pust med maven.

Jeg har hatt slange ned i maven også andre veien, Det er ikke ondt, Du for bedøvende spray i halsen ,det gjør at du ikke for så føling i halsen, viktig å svelge og slappe av ved å puste sakte og i nesa, når først slangen er gått forbi svelge blir det bedre.

Det går helt sikker bra Lykke til

er gastroskopi noe man gjør hos legen eller sykehuset? er livredd sykehuset på grunn av andre ting som har skjedd… det er også en av grunnene til at jg helst vil ha narkose når jg skal gjøre noe sånt..

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

er gastroskopi noe man gjør hos legen eller sykehuset? er livredd sykehuset på grunn av andre ting som har skjedd… det er også en av grunnene til at jg helst vil ha narkose når jg skal gjøre noe sånt..

Hospitalet. Lege pluss flere sykepleiere rundt operasjonssengen. Sånn var det med meg ihvertfall. 

Skrevet

Jeg sliter med at jeg brekker meg veldig lett, og helt ærlig så synes jeg det var ganske ille å få den slangen ned i halsen. Mye bedre å få den opp i ræva.

Fikk vival 1t30min før, det hjalp minimalt så fikk ei sprøyte med no greier rett før, synes ikke det hjalp noe særlig heller. Du får bedøvelsesspray også da, og det er tross alt fort ferdig. 

Anonymkode: d2c3e...e52

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...