Gå til innhold

Håpløst med middager

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man husker at det er foreldre som oppdrar barn. Og så stiller man seg selv noen kritiske spørsmål om hvorfor akkurat ens egne barn er blitt kresne. Og så kommer man frem til noen ubehagelige svar som man så tar tak i. 

Og så får man ikke-kresne barn.

For jeg kjenner ingen voksne som har et normalt godt forhold til mat med kresne barn. Så deri ligger det noen ubehagelige erfaringer.

Anonymkode: b34ed...d00

Største tullet jeg har hørt. Vi har to barn som har fått nøyaktig samme oppdragelse og mat av de samme foreldrene. Noen ER bare mer kresne. 

Vi har bare fortsatt å tilby grønnsaker og ting som de ikke liker. Blir de eksponert for det lenge nok, så smaker de til slutt. Ikke dropp middager, gjør de varierte og fortsett og eksponer de for det!

Anonymkode: 62c3f...374

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Middag er kos, ikke plikt. 

Anonymkode: 79993...f3e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Fordi det ikke var relevant? At du må spekulere i årsaker er ikke mitt problem. Ts

Anonymkode: d9c63...e52

Hvorfor nevne det senere om det ikke var relevant?

Anonymkode: ff437...4ef

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for alle synspunkter! Får vel bare ta tiden til hjelp, og mase litt mindre tror jeg. Pleier aldri å blande maten til barna, de liker uansett ikke saus eller lignende, så legger bare maten hver for seg på tallerken. Men de kan jo få prøve å velge mer selv som noen foreslår. Litt vanskelig spesielt med eldste dog. Han har noen ting han aksepterer, som feks blomkål, men om han kan velge så velger han det bort. Spiser det under "frivillig tvang." Så er redd det blir endre mindre variert om de får styre helt selv.

Ts

Så vidt jeg vet er det motsatt. At dersom mat ikke blir så viktig for foreldrene, at de selv kan velge hva de vil ha på tallerkenen og det ikke blir press og mas så vil de ofte begynne å smake på flere ting. Måltidet blir koselig og en hyggelig stund fremfor noe alle gruer seg til. Det tror jeg alle er tjent med! Slutt å ha så høye forventninger, spiser de til andre måltider er ikke middag så viktig.

Foreldrekoden / Hedvig Montgomery har en fin podcast Om kresne barn.

Vår på 2,5 spiste i grunn kun ris til middag i dag. Hun får forsyne seg selv, og ville først bare ha ris. Så ønsket hun å få litt saus og kylling, og forsynte seg også med salat. Spiste en tomat, men ellers tok hun bare tunga borti kyllingen og sausen. Vi lager ikke noe oppstyr eller prater om at hun er flink som smaker eller maser på at hun må prøve, snakker om dagen i barnehagen og vanlige ting. Forteller bare hva som er på bordet og spør hva hun vil ha. Ofte tar hun det trygge først og smaker på resten etterhvert. Plutselig en dag spiser hun masse av noe hun aldri har rørt før, uten å kommentere det noe særlig. Det går fryktelig opp og ned, det er helt vanlig! Spiser hun veldig lite får hun kveldsmat, men prøver å unngå det ved å alltid ha én ting som er «trygt» for henne som vi vet at hun liker. Spiser hun ikke det så er hun altså ikke så sulten. Går vi tomt for det hun liker får hun gjerne kveldsmat. 

Spiser brød, yoghurt og frukt i barnehagen. Tidvis egg og fiskekake.

Anonymkode: ea777...fdf

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Man husker at det er foreldre som oppdrar barn. Og så stiller man seg selv noen kritiske spørsmål om hvorfor akkurat ens egne barn er blitt kresne. Og så kommer man frem til noen ubehagelige svar som man så tar tak i. 

For jeg kjenner ingen voksne som har et normalt godt forhold til mat med kresne barn. Så deri ligger det noen ubehagelige erfaringer.

Nei så lett er det ikke

Anonymkode: f7de6...d44

• Liker 2
Skrevet

Slutt med rasjonalisering! 1/3 barn er ikke kresne det handler om oppdragelse!

Anonymkode: 3383e...347

Hva i allverden babler du om? Hva mener du man skal gjøre når barna ikke vil spise, tvinge i dem maten? La dem gå sultne? 

Anonymkode: 16ce0...d86

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvorfor nevne det senere om det ikke var relevant?

Anonymkode: ff437...4ef

Fordi jeg responderte på svarene jeg fikk!? Seriøst hva er problemet?

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har to barn. Ene er superkresen, andremann spiser alt. Og akkurat sånn var jeg og min søster også. Hun spiste knapt noe når hun var 3-4 år🤷‍♀️

Anonymkode: be96e...838

Skrevet

Du verden. Hadde det enda vært så enkelt du, å unngå kresne barn. Du vet for eksempel at det finnes familier hvor 1 av 3 barn er kresne, uten at noen har fått spesialbehandling. 

Hilsen mor til kresent barn, som har blitt tilbudt variert kost fra innføring av fast føde og ikke fått noe spesialmat. 

Anonymkode: bdedf...4f9

Helt enig. Har 2 brødre som er toeggede tvillinger. Den ene liker ikke mat som smaker mer enn høyst nødvendig (f eks taco krydret kjøttdeig smaker for mye), den andre spiser så og si alt på eget initiativ  inkludert ting andre skyr unna. Og det har de gjort siden de var under 2 år gammel. Han som ikke liker smakfull mat nektet fullstendig å spise noe annet enn morsmelk til han var over året gammel. Så alt kan ikke legges på oppdragelsen. De er riktignok barn nr 4 & 5 så det er ikke som om mamma ikke hadde vært gjennom tilvenning av mat før, og tid til spesialmat hadde hun ikke utover å la være å forsyne de med det hun visste de ikke spiste. F eks ingrediensene i salat i hver sin bolle så fikk hver ta det de likte for å blande sin egen salat og ingen klagde over att det ble en bit tomat med eller en agurkbit som ble oversett. 

Skrevet

Leste en artikkel en gang om å få barn til å like ny mat. De la en liten bit av den nye matvaren i matboksen hver dag i 2 uker. De første dagene ble det ikke rørt, men mot slutten av de to ukene ble deler av det spist. 

jeg har delvis prøvd det samme med min og det funker med eksponering. Jeg sier ikke noe om det, bare lar barnet ta det i sitt tempo

Anonymkode: 7e875...345

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For en enkel forståelse av det! Jeg har to barn. Eldste spiste ALT fram til han var 3. etter det har det blitt mindre og mindre. Det handler om alt fra smak til konsistenser. Yngste var motsatt, spiste ingenting fram til han var tre, nå som han snart er seks, spiser han omtrent alt som er. Far liker ikke fiskeboller og lakris. Jeg liker ikke søtpotet og rosenkål. Ellers er hverken han eller jeg kresne på noe vis.

men! Med allergier så kommer risikoen for å bli dårlig. Jo mer man opplever det, jo større sjanse er det for at man får et problematisk forhold til mat. For mat = dårlig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leste en artikkel en gang om å få barn til å like ny mat. De la en liten bit av den nye matvaren i matboksen hver dag i 2 uker. De første dagene ble det ikke rørt, men mot slutten av de to ukene ble deler av det spist. 

jeg har delvis prøvd det samme med min og det funker med eksponering. Jeg sier ikke noe om det, bare lar barnet ta det i sitt tempo

Anonymkode: 7e875...345

Det hadde vært digg om det funka her! Her slutta han å åpne matboksen og spiste ikke hele skoledagen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja tenk om det var så enkelt. Eldste har en diagnose, og problemene kan godt komme av det. Får faktisk brekninger/oppkast innimellom om det er noe han ikke liker. Minste var rimelig altetende frem til 1 år, deretter gikk det nedover også der. Tror du skal være litt forsiktig med å være så bastant. Ts

Jeg har samme problem. Eldste har diagnose og store problemer med konsistensen på mat, så h*n spiser nesten aldri middag. Sitter pent ved bordet. Yngste lærer av eldste, men spiser til slutt. Hater middager. Men JEG synes det er viktig med familiemiddag. 

Vil forøvrig si at matlaging er en hobby, så har prøvd utallige vinkler. Men må orker jeg ikke mer og bare venter til de blir eldre. Kjører makaroni uten saus, ris uten tilbehør, tomatsuppe, fiskekaker (uten tilbehør), pannekaker eller risengrynsgrøt til middag. Hver uke. Om igjen og om igjen. 

Anonymkode: 0e355...669

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er så lei. Kresne barn og melkeallergi. Liker ingenting. Eneste de spiser er kjøttboller, pølser, pizza og pannekaker. Ene liker ikke poteter, ris eller pasta. Grønnsaker går i gulvet sammen med ovennevnte. Hva gjør man? Har bare lyst til å droppe alt av middager, men mannen insiterer.... 

Så flott at mannen din insisterer. Da lar du mannen din ta seg av middagsprosjektet, så kan du ta deg av klesvask og andre ting 😀 (jeg føler med deg, jeg har kresne autismeunger, men jeg har ingen far i hus som blander seg. Det ble bedre med eldstemann, ihvertfall. Har trua på nestemann. Han liker noen få retter om gangen, så vi rullerer på de så lenge han liker de 🙄 det er litt sunnt i rettene ihvertfall)

Anonymkode: 7ff20...28a

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Wow, hva gjør du da, tvinger i de maten? 

Alt. har ikke barn selv 

Anonymkode: 6fad2...8d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...