Gjest Kerrs Pink Skrevet 7. februar 2022 #21 Skrevet 7. februar 2022 Oj, så slitsomt! Vi har det sånn vi også innimellom. Men hva er middag? Felles måltid på kvelden? Må ikke alltid være varmmat. Ungene her elsker å noen ganger få eggerøre, røkt fisk, rundstykker og annet pålegg som middag. Eller som buffet som en over skriver, småting, litt av alt. Del det opp og i små skåler, så kan en forsyne seg selv! Jeg har også, ofte,gjemt grønnsakene i saus,kjøttboller, pannekaker og sånt som de liker. Putter i ekstra konditorfarge og kaller det apehjernemos,spykaker, marskaker, lakenskrekk, regnbuemos, .. alt mulig rart som de synes er morsomt. Og god tid! Det er viktig
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #22 Skrevet 7. februar 2022 Vi har et kresent barn og et «altetende» barn. De har samme foreldre og har fått samme mat oppigjennom. Jeg har ingen annen forklaring enn at de er født forskjellige. Begge har fått variert og god mat fra de var små. IKKE stress med det. Man blir ikke mindre kresen av å bli mast på konstant. De færreste voksne er sykelig kresne, man vokser det av seg. Hos oss hjelper det at ting blir servert hver for seg, ikke blandet sammen i saus. Barnet oppfordres til å smake på alt, og vi maser kanskje litt om å spise opp. Men vil h*n ikke, så får h*n være i fred. Anonymkode: 0a9ca...d1e 5 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #23 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Man husker at det er foreldre som oppdrar barn. Og så stiller man seg selv noen kritiske spørsmål om hvorfor akkurat ens egne barn er blitt kresne. Og så kommer man frem til noen ubehagelige svar som man så tar tak i. Og så får man ikke-kresne barn. For jeg kjenner ingen voksne som har et normalt godt forhold til mat med kresne barn. Så deri ligger det noen ubehagelige erfaringer. Anonymkode: b34ed...d00 Om det var så enkelt... Jeg er personlig veldig opptatt av sunn mat, og spiser det meste. Trener daglig. Ett av to barn er superkresent. Anonymkode: 4d713...94b 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #24 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Slutt med rasjonalisering! 1/3 barn er ikke kresne det handler om oppdragelse! Anonymkode: 3383e...347 Så at noen ikke takler feks smør på brødskiva, poteter eller rosenkål er det fordi foreldrene har gjort en elendig jobb? Så da jeg satt og brakk meg, med brødskive med smør og pålegg er det fordi mamma gjorde en elendig jobb? . Anonymkode: 6f7cf...8ef 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #25 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så at noen ikke takler feks smør på brødskiva, poteter eller rosenkål er det fordi foreldrene har gjort en elendig jobb? Så da jeg satt og brakk meg, med brødskive med smør og pålegg er det fordi mamma gjorde en elendig jobb? . Anonymkode: 6f7cf...8ef Mente du at du fikk brødskive, i stedet for middag som du brakk deg av? Eller brakk du deg av brød? Grunnen til at jeg spør, er at vi har ei som brekker seg av mye mat. Vi har vært i kontakt med både leger, helsestasjon mm. Alle sier vi ikke skal tvinge til å smake på mat, når de er så kresen/ selektiv. Så jeg håper vi gjør rett- med å ikke stresse rundt dette med mat. Anonymkode: c89dd...c3a
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #26 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hva med å kjøre "buffet style" på maten? Ha forskjellige grønnsaker i egne skåler, ris/pasta/nudler i egne skåler, kjøtt / fisk / o.l. i egne skåler, ha varm mat og kald mat også videre og la barna aktivt velge maten sin selv? Det høres kanskje ut som mye jobb å diske opp "buffet", men man kan ha mat i flere dager / til lunsjer også videre 🙂 Anonymkode: fcc50...910 Dette tror jeg også kan være en god idé. Mange barn liker ikke at maten er blandet, og så er det en del som har aversjoner mot enkelte konsistenser (klissete/mykt/hardt osv osv). Med "buffet style" kan man unngå dette. Husk bare at det ikke er all ferdiglaget mat som bør lagres i flere dager. Pasta og ris er jo blant de tingene hvor det er fort gjort at man får vekst av matforgiftningsbakterien bacilleus cereus hvis maten ikke kjøles ned raskt etter tilberedning. Anonymkode: 2128a...404 3
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 7. februar 2022 #27 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Man husker at det er foreldre som oppdrar barn. Og så stiller man seg selv noen kritiske spørsmål om hvorfor akkurat ens egne barn er blitt kresne. Og så kommer man frem til noen ubehagelige svar som man så tar tak i. Og så får man ikke-kresne barn. For jeg kjenner ingen voksne som har et normalt godt forhold til mat med kresne barn. Så deri ligger det noen ubehagelige erfaringer. Anonymkode: b34ed...d00 Så enkelt er det jo ikke. Jeg har et barn som spiser "alt", og et som er ganske kresent, selv om de alltid har blitt tilbudt den samme maten. Tror det er en ganske vanlig erfaring. Unger (mennesker) er forskjellige, selv om de har samme foreldre.
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 7. februar 2022 #28 Skrevet 7. februar 2022 Jeg tror det er lurt å ikke gjøre for mye utav at de er kresne. Tilby normal mat, oppfordre dem til å smake. Ikke lag et strengt regime der de MÅ spise x og y, det tror jeg bare bidrar til å gjøre det verre.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #29 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man husker at det er foreldre som oppdrar barn. Og så stiller man seg selv noen kritiske spørsmål om hvorfor akkurat ens egne barn er blitt kresne. Og så kommer man frem til noen ubehagelige svar som man så tar tak i. Og så får man ikke-kresne barn. For jeg kjenner ingen voksne som har et normalt godt forhold til mat med kresne barn. Så deri ligger det noen ubehagelige erfaringer. Anonymkode: b34ed...d00 Jeg var ekstremt kresen som liten, men hadde altetende foreldre. Så jeg tror ikke nødvendigvis kresenhet er noe barna plukker opp av foreldrene, i mitt tilfelle var det nok heller barn jeg var sammen med som påvirket. Jeg elsket for eksempel servelat i matpakken, men sluttet med det umiddelbart etter at en som gikk et trinn over meg sa at servelat var laget av grisehjerne. Det syntes jeg var utrolig ekkelt, og det er først i voksen alder (20 år++) at jeg har forsøkt meg på servelat igjen og nå spiser det uten problemer. Anonymkode: c3649...729
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #30 Skrevet 7. februar 2022 Takk for alle synspunkter! Får vel bare ta tiden til hjelp, og mase litt mindre tror jeg. Pleier aldri å blande maten til barna, de liker uansett ikke saus eller lignende, så legger bare maten hver for seg på tallerken. Men de kan jo få prøve å velge mer selv som noen foreslår. Litt vanskelig spesielt med eldste dog. Han har noen ting han aksepterer, som feks blomkål, men om han kan velge så velger han det bort. Spiser det under "frivillig tvang." Så er redd det blir endre mindre variert om de får styre helt selv. Ts Anonymkode: d9c63...e52
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #31 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk for alle synspunkter! Får vel bare ta tiden til hjelp, og mase litt mindre tror jeg. Pleier aldri å blande maten til barna, de liker uansett ikke saus eller lignende, så legger bare maten hver for seg på tallerken. Men de kan jo få prøve å velge mer selv som noen foreslår. Litt vanskelig spesielt med eldste dog. Han har noen ting han aksepterer, som feks blomkål, men om han kan velge så velger han det bort. Spiser det under "frivillig tvang." Så er redd det blir endre mindre variert om de får styre helt selv. Ts Anonymkode: d9c63...e52 Jeg leste en artikkel på forskning.no (som jeg selvsagt ikke finner igjen nå), hvor de skrev at barn faktisk spiste mye mer variert enn foreldrene trodde. Det er ikke viktig at de spiser masse ulike ting hver dag. Det viktige er at de spiser ulike ting i løpet av en uke. Og det gjorde de aller fleste barn, også de som var kresne. Så lenge de ikke er undervektige eller har mangelsyksommer, er rådet å la dem styre maten selv. Press og tvang gjør vondt verre. Så så lenge barnet ikke er sykt, er det ikke så farlig om barnet nekter spise middag en dag, og bare spiser tre maiskorn til middag en annen dag. Enhver form for tvang eller press eller ståhei vil som regel bare føre til trass og at de får et maktmiddel (heyhey, jeg kan nekte å spise og da får jeg makt over mamma!). Noen dager spiser vår unge masse grønnsaker. Andre dager spiser han kun fiskepinnen og ikke noe tilbehør. Andre dager igjen spiser han ingenting. Og noen ganger spiser han da tre-fire maiskorn, eller kanskje to stk søtpotetstenger. Han er frisk og fin og normalvektig, så da stresser vi ikke med det. Han var altetende til han begynte i barnehagen da han var 1,5 år, og lærte å si "'æsj blæh" Som fort ble yndlingsfrasen hans, for å si det sånn Anonymkode: 634af...6b2 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #32 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Slutt med rasjonalisering! 1/3 barn er ikke kresne det handler om oppdragelse! Anonymkode: 3383e...347 Nei, det gjør det ikke. Og jo, det forekommer absolutt at et av barna er kresne uten at søsken er det. Anonymkode: bdedf...4f9 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #33 Skrevet 7. februar 2022 Vi bruker belønning for å smake på alt minst 10 ganger. Barnet får velge dessert, men der er vi konsekvent. Kun dessert hvis barnet smaker på alt. Er man flink til å spise hele måneden, får man en gave. Kanskje ikke en god metode for noen, men vi har idag en som spiser alt. Anonymkode: 72fa9...34b
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #34 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mente du at du fikk brødskive, i stedet for middag som du brakk deg av? Eller brakk du deg av brød? Grunnen til at jeg spør, er at vi har ei som brekker seg av mye mat. Vi har vært i kontakt med både leger, helsestasjon mm. Alle sier vi ikke skal tvinge til å smake på mat, når de er så kresen/ selektiv. Så jeg håper vi gjør rett- med å ikke stresse rundt dette med mat. Anonymkode: c89dd...c3a Oj, dårlig formulert av meg 😅 jeg brakk meg fordi det var smør på brødskiva, så hos meg var det pga smaken. Nå har jeg to barn selv, og hun eldste er veldig småspist. Her har vi erfart at det beste er å ikke stresse. Et måltid med familien skal være hyggelig og sosialt og noe vi skal glede oss til. Ikke tving, bare gjør det lett tilgjengelig og fristende. Vår eldste brakk seg mye i begynnelsen, men noen er bare litt trange i halsen. Varer og rekker det slik som jeg har inntrykk av hos dere, er det jo fint dere oppsøkte lege 😊 Anonymkode: 6f7cf...8ef
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #35 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Oj, dårlig formulert av meg 😅 jeg brakk meg fordi det var smør på brødskiva, så hos meg var det pga smaken. Nå har jeg to barn selv, og hun eldste er veldig småspist. Her har vi erfart at det beste er å ikke stresse. Et måltid med familien skal være hyggelig og sosialt og noe vi skal glede oss til. Ikke tving, bare gjør det lett tilgjengelig og fristende. Vår eldste brakk seg mye i begynnelsen, men noen er bare litt trange i halsen. Varer og rekker det slik som jeg har inntrykk av hos dere, er det jo fint dere oppsøkte lege 😊 Anonymkode: 6f7cf...8ef Nei da- du formulerte deg ikke dårlig:) jeg måtte bare være sikker. Vårt barn er 6 år- så hun er under utredning hos bup nå. Enig med deg- å ikke stresse er det beste. Vi fikk beskjed fra flere hold, om faren for spiseforstyrrelser, dersom vi stresset for mye. Jeg skjønner at det kam være ulikt fra barn til barn- men null stress er det beste for oss. Før vi oppsøkte lege osv, prøvde vi med belønningssystem. Det endte i at hun satt å brakk seg og gråt… det er lite hyggelig. Anonymkode: c89dd...c3a
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #36 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja tenk om det var så enkelt. Eldste har en diagnose, og problemene kan godt komme av det. Får faktisk brekninger/oppkast innimellom om det er noe han ikke liker. Minste var rimelig altetende frem til 1 år, deretter gikk det nedover også der. Tror du skal være litt forsiktig med å være så bastant. Ts Anonymkode: d9c63...e52 Men kan han være bittersenestiv? Min datter er bittersensetiv og brekker seg av matvarer med mye bitterstoffer, f.ks jordbær. Betyr ikke at de ikke kan lære seg å like f.ks grønnsaker- men det tar lengre tid. Anonymkode: 2e340...9be
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #37 Skrevet 7. februar 2022 Å tro at noen barn spiser når de blir sultne er å tro på julenissen. Noen barn bare velger å ikke spise og blir etterhvert bare ikke sulten. Man velger ikke å bli kresen. Har selv to kresne barn og vi foreldre spiser det meste. Ene er pga allergi og frykt for at det skal reagere på mer, så mye rå ukokte frukt og grønnsaker utgår. Er også laktoseintolerant. Den andre sliter med konsistenser og blandede smaker. Klarer ikke bitre smaker. Har generelt også bare spist lite mat og har ikke engang vært interessert i godteri. Anonymkode: 52b94...892 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #38 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja tenk om det var så enkelt. Eldste har en diagnose, og problemene kan godt komme av det. Får faktisk brekninger/oppkast innimellom om det er noe han ikke liker. Minste var rimelig altetende frem til 1 år, deretter gikk det nedover også der. Tror du skal være litt forsiktig med å være så bastant. Ts Anonymkode: d9c63...e52 Og dette ble ikke nevnt i hi,men først når noen ga motstand fordi...? Anonymkode: ff437...4ef 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #39 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Og dette ble ikke nevnt i hi,men først når noen ga motstand fordi...? Anonymkode: ff437...4ef Fordi det ikke var relevant? At du må spekulere i årsaker er ikke mitt problem. Ts Anonymkode: d9c63...e52 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #40 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er så lei. Kresne barn og melkeallergi. Liker ingenting. Eneste de spiser er kjøttboller, pølser, pizza og pannekaker. Ene liker ikke poteter, ris eller pasta. Grønnsaker går i gulvet sammen med ovennevnte. Hva gjør man? Har bare lyst til å droppe alt av middager, men mannen insiterer.... Anonymkode: d9c63...e52 Min er snart 9 og er veldig kresen, han spiser det han vil, gidder ikke mase eller tvinge,men han er heldigvis glad i fisk og grønnsaker,men ikke kylling, rent kjøtt, pizza ( spiser kun med ost på ) ,Taco med grønnsaker ( liker ikke kjøttdeig, rømme, taco saus ) , supper liker han kun tomat, så er ikke lett her heller, men han har blitt litt bedre mellom 18 mnd-7 spiste han så vidt noe middag i hele tatt Anonymkode: b2703...ac7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå