AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #1 Skrevet 7. februar 2022 Er så lei. Kresne barn og melkeallergi. Liker ingenting. Eneste de spiser er kjøttboller, pølser, pizza og pannekaker. Ene liker ikke poteter, ris eller pasta. Grønnsaker går i gulvet sammen med ovennevnte. Hva gjør man? Har bare lyst til å droppe alt av middager, men mannen insiterer.... Anonymkode: d9c63...e52 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #2 Skrevet 7. februar 2022 Hvor gamle unger? Er de over 2 år er ikke hiving av mat i gulvet akseptabelt. Anonymkode: e38a5...c9b 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #3 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor gamle unger? Er de over 2 år er ikke hiving av mat i gulvet akseptabelt. Anonymkode: e38a5...c9b Minste er under 2. Syns ikke noe om å la et barn under 2 år gå sultent... Anonymkode: d9c63...e52 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #4 Skrevet 7. februar 2022 Og det er da minste som hiver på gulvet, ikke eldste. Anonymkode: d9c63...e52
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #5 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er så lei. Kresne barn og melkeallergi. Liker ingenting. Eneste de spiser er kjøttboller, pølser, pizza og pannekaker. Ene liker ikke poteter, ris eller pasta. Grønnsaker går i gulvet sammen med ovennevnte. Hva gjør man? Har bare lyst til å droppe alt av middager, men mannen insiterer.... Anonymkode: d9c63...e52 Man husker at det er foreldre som oppdrar barn. Og så stiller man seg selv noen kritiske spørsmål om hvorfor akkurat ens egne barn er blitt kresne. Og så kommer man frem til noen ubehagelige svar som man så tar tak i. Og så får man ikke-kresne barn. For jeg kjenner ingen voksne som har et normalt godt forhold til mat med kresne barn. Så deri ligger det noen ubehagelige erfaringer. Anonymkode: b34ed...d00 12
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #6 Skrevet 7. februar 2022 Liker barna mer most mat? Lage vegetarkjøttboller for eksempel? Vegetar pizza? Potetmos istedenfor vanlige poteter. Må du skille grønnsakene, at det kun er gulrot de får og ikke amerikansk blanding for eksempel? Vi må også tilpasse oss litt. Prøver og feiler og finner ut nye varianter for å få variert kosthold som alle spiser. Noen dager spises mindre enn andre, men det er også greit. Da blir det mer til kveldsmat. Vi har en regel i huset. Alt må smakes på, men det er lov å spytte det ut hvis det ikke smaker godt. Trenger ikke spise opp maten men alt må smakes på! Anonymkode: 96654...9a7 4 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #7 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man husker at det er foreldre som oppdrar barn. Og så stiller man seg selv noen kritiske spørsmål om hvorfor akkurat ens egne barn er blitt kresne. Og så kommer man frem til noen ubehagelige svar som man så tar tak i. Og så får man ikke-kresne barn. For jeg kjenner ingen voksne som har et normalt godt forhold til mat med kresne barn. Så deri ligger det noen ubehagelige erfaringer. Anonymkode: b34ed...d00 Ja tenk om det var så enkelt. Eldste har en diagnose, og problemene kan godt komme av det. Får faktisk brekninger/oppkast innimellom om det er noe han ikke liker. Minste var rimelig altetende frem til 1 år, deretter gikk det nedover også der. Tror du skal være litt forsiktig med å være så bastant. Ts Anonymkode: d9c63...e52 13 4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #8 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Liker barna mer most mat? Lage vegetarkjøttboller for eksempel? Vegetar pizza? Potetmos istedenfor vanlige poteter. Må du skille grønnsakene, at det kun er gulrot de får og ikke amerikansk blanding for eksempel? Vi må også tilpasse oss litt. Prøver og feiler og finner ut nye varianter for å få variert kosthold som alle spiser. Noen dager spises mindre enn andre, men det er også greit. Da blir det mer til kveldsmat. Vi har en regel i huset. Alt må smakes på, men det er lov å spytte det ut hvis det ikke smaker godt. Trenger ikke spise opp maten men alt må smakes på! Anonymkode: 96654...9a7 Vil ikke ha potetmos noen av dem dessverre, heller ikke vegetarboller. Ene spiser blomkål og får selvsagt det, men andre spiser ikke noe som helst av grønt. Vet ikke hva jeg skal gjøre, kan ikke fysisk tvinge minste til å smake og han er for liten til å forhandle med. Ts Anonymkode: d9c63...e52
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #9 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man husker at det er foreldre som oppdrar barn. Og så stiller man seg selv noen kritiske spørsmål om hvorfor akkurat ens egne barn er blitt kresne. Og så kommer man frem til noen ubehagelige svar som man så tar tak i. Og så får man ikke-kresne barn. For jeg kjenner ingen voksne som har et normalt godt forhold til mat med kresne barn. Så deri ligger det noen ubehagelige erfaringer. Anonymkode: b34ed...d00 Du verden. Hadde det enda vært så enkelt du, å unngå kresne barn. Du vet for eksempel at det finnes familier hvor 1 av 3 barn er kresne, uten at noen har fått spesialbehandling. Hilsen mor til kresent barn, som har blitt tilbudt variert kost fra innføring av fast føde og ikke fått noe spesialmat. Anonymkode: bdedf...4f9 21 1 4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #10 Skrevet 7. februar 2022 Her er regelen at man kan spise hva man vil av det vi serverer, men ingen får spesialmat. Vi lager alltid NOE som de spiser. Noen dager betyr det at en unge går fra bordet og kun har spist tre paprikastenger, men det er hans valg. Neste måltid er kveldsmat (som er et par timer senere, så han sulter ikke ihjel akkurat...). Ingen spisetvang, ingen smaketvang, men heller ingen degging i form av at vi kun serverer favorittrettene og ungene skal styre middagene. Anonymkode: 634af...6b2 16
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #11 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du verden. Hadde det enda vært så enkelt du, å unngå kresne barn. Du vet for eksempel at det finnes familier hvor 1 av 3 barn er kresne, uten at noen har fått spesialbehandling. Hilsen mor til kresent barn, som har blitt tilbudt variert kost fra innføring av fast føde og ikke fått noe spesialmat. Anonymkode: bdedf...4f9 Slutt med rasjonalisering! 1/3 barn er ikke kresne det handler om oppdragelse! Anonymkode: 3383e...347 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #12 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vil ikke ha potetmos noen av dem dessverre, heller ikke vegetarboller. Ene spiser blomkål og får selvsagt det, men andre spiser ikke noe som helst av grønt. Vet ikke hva jeg skal gjøre, kan ikke fysisk tvinge minste til å smake og han er for liten til å forhandle med. Ts Anonymkode: d9c63...e52 Nå vet jeg ikke hvor sunne de er, men prøvd ikea sine vegetarkjøttboller? Jeg lurte min familie når jeg servert det for noen dager siden 🤭 Men hva spiser barna dine? Typ frokost, middag og kvelds? Tenk på alle de som ikke spiser variert. Tenk på de som ikke spiser grønnsaker før de er 16. Eller de som bare skal ha nugatti på skiva. Det går helt fint! jeg tenker dere må være avslappet rundt det. Dere prøver hver dag, spesielt at de må smake bittelitt så de får smaken på tungen. Og det er godt nok. Plutselig så spiser de. Det kan være uker eller år. Så lenge de får noe mat i kroppen så de kan vokse så går det helt fint Anonymkode: 96654...9a7 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #13 Skrevet 7. februar 2022 Det finnes noen videoer på nett med mange bra tips, både om "baby led weaning" og "et hyggelig måltid". Legg vekk fokus på at barna skal spise, legg vekt på at det skal være hyggelig rundt bordet. Tilby ulike ting, men ikke mas eller kommenter noe som har med maten å gjøre. Snakk om noe hyggelig, ha en avslappet tone, og om barna spiser noe, er det en bonus. La barna være med å lage maten, snakk om råvarene. Hvilke farger de har, former, lukt, konsistens og smak. Prøv å gjøre mat og måltider til en hyggelig og positiv situasjon for alle. Anonymkode: 3c497...ad5 3
casting Skrevet 7. februar 2022 #14 Skrevet 7. februar 2022 Men hva med å bare ha brød (eller rundstykker /ostesmørbrød til middag et par dager, så kan spesielt du slappe litt av. Spiser de rå grønnsaker? Det kan ta bort presset. Evt mos grønnsaker ned i lasagne/kjøttsaus/supper ol.? En tid her var spesielt ett av barna veldig kresent, ville ikke ha noe middag. Da tok vi en uke med barnevennlige måltider, for å snu om fra at middag var pes til at middag er hyggelig. Nå er hen på vei til å bli altetende som sitt søsken. Men det tar jo litt tid, da. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #15 Skrevet 7. februar 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Man husker at det er foreldre som oppdrar barn. Og så stiller man seg selv noen kritiske spørsmål om hvorfor akkurat ens egne barn er blitt kresne. Og så kommer man frem til noen ubehagelige svar som man så tar tak i. Og så får man ikke-kresne barn. For jeg kjenner ingen voksne som har et normalt godt forhold til mat med kresne barn. Så deri ligger det noen ubehagelige erfaringer. Anonymkode: b34ed...d00 Dette er så dumt å si! Det stemmer overhode ikke! Mine foreldre er alt-etende og har alltid vært det, spiser masse forskjellig. Jeg er kresen og har vært det siden jeg var barn. Sliter spesielt med forskjellige konsistenser. Har i voksen alder øvd på å like en del ting og klart det på noe men andre ting er helt umulig for meg å spise. Og ja jeg måtte smake på mye forskjellig som barn, det hjalp ikke. Er glad de ikke tvang meg til å spise masse mat jeg ikke klarte, da ville jeg nok fått ett ennå dårligere forhold til den maten jeg ikke liker enn jeg har... TS, kan det være konsistens som er greia? Har dere forsøkt feks rå grønnsaker heller enn kokte? Agurk og paprika istedet for kokt gulrot feks.. Jeg som er kresen har alltid syntes kalde grønnsaker er bedre enn varme og det går helt fint å servere kalde grønnsaker til middag. Liker de rent kjøtt? Tenker man kan forsøke å bytte ut pølser og kjøttboller med biter av ren kyllingfilet og rent svinekjøtt feks? Bare pass på at de ikke får fett og bein så det er lett for dem å spise det og det smaker ganske likt som de prosesserte variantene? Hva med fiskegrateng? Nuggets? Fiskepinner? Fiskekaker? Tenker om de liker kjøttboller og pølser så kanskje de liker dette og det gir både inntak av fisk og mer variasjon. Barnet som ikke liker ris/potet/pasta, spiser det grønnsaker istedet? Prøvd couscous? Ellers kan jo det barnet få en brødskive tli maten istedet Anonymkode: dfc60...86e 8
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #16 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her er regelen at man kan spise hva man vil av det vi serverer, men ingen får spesialmat. Vi lager alltid NOE som de spiser. Noen dager betyr det at en unge går fra bordet og kun har spist tre paprikastenger, men det er hans valg. Neste måltid er kveldsmat (som er et par timer senere, så han sulter ikke ihjel akkurat...). Ingen spisetvang, ingen smaketvang, men heller ingen degging i form av at vi kun serverer favorittrettene og ungene skal styre middagene. Anonymkode: 634af...6b2 Enig så enig! Det her jeg også konsekvent gjort. Barna mine er nå 13 og 15, og selv om yngstemann enda er litt "fuzzy" så blir det ikke gjort noe vesen utav det. Jeg sier hen kan ta seg en skive om middagen ikke frister. Anonymkode: 958ff...8b5 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #17 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Her er regelen at man kan spise hva man vil av det vi serverer, men ingen får spesialmat. Vi lager alltid NOE som de spiser. Noen dager betyr det at en unge går fra bordet og kun har spist tre paprikastenger, men det er hans valg. Neste måltid er kveldsmat (som er et par timer senere, så han sulter ikke ihjel akkurat...). Ingen spisetvang, ingen smaketvang, men heller ingen degging i form av at vi kun serverer favorittrettene og ungene skal styre middagene. Anonymkode: 634af...6b2 Det der gjør jeg og. Jeg lager mye forskjellig uten å tenke over hva barnet mitt spiser mest av. Han spiser vanligvis noe av det. Teorien min er at han kommer til å spise det etter hvert som han blir større, så lenge jeg tilbyr det over lengre tid Og så er det litt avhengig av dagsformen, ser jeg. Noen dager spiser han laksen, andre dager ikke. Anonymkode: dde10...fc1 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #18 Skrevet 7. februar 2022 Hva med å kjøre "buffet style" på maten? Ha forskjellige grønnsaker i egne skåler, ris/pasta/nudler i egne skåler, kjøtt / fisk / o.l. i egne skåler, ha varm mat og kald mat også videre og la barna aktivt velge maten sin selv? Det høres kanskje ut som mye jobb å diske opp "buffet", men man kan ha mat i flere dager / til lunsjer også videre :-) Anonymkode: fcc50...910
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #19 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Man husker at det er foreldre som oppdrar barn. Og så stiller man seg selv noen kritiske spørsmål om hvorfor akkurat ens egne barn er blitt kresne. Og så kommer man frem til noen ubehagelige svar som man så tar tak i. Og så får man ikke-kresne barn. For jeg kjenner ingen voksne som har et normalt godt forhold til mat med kresne barn. Så deri ligger det noen ubehagelige erfaringer. Anonymkode: b34ed...d00 Dette er ikke sant, ingen i min familie er kresne, har aldri sett dem takke nei til noen ting, og jeg ble tvunget til å sitte ved bordet til jeg spiste opp (gjorde det sjeldent). Men jeg hadde problemer med mat, fikk merkelig tanker. Hvis noen sa hvilket dyr det var så begynte jeg å overtenke og brakk meg av tanken på å spise det. Spiser fortsatt ikke seigmenn.. pleide å ikke like gulost hvis den ikke var smeltet (helt uten grunn) osv. alt var i hodet, jeg vokste av meg det meste men er fortsatt kresen, og veldig nøye på konsistens. Det var absolutt ikke foreldrene mine sin skyld. Anonymkode: f0702...222 6 1
Mooza Skrevet 7. februar 2022 #20 Skrevet 7. februar 2022 Jeg mener dere skal lage variert sunn mat, og er de sulten så spiser de. Er de ikke sulten, så spiser de ikke. Så venner de seg til å spise ordentlig mat. Ingen skal tvinges til å spise noe, men de må ikke "skape seg" ved matbordet. Det er folk som ikke får mat i denne verden og man skal ha respekt for mat som blir laget. Lag mat du synes er godt, og lag sunn god mat. Skap matglede der du koser deg med maten, og de ser at du synes dette er koselig og godt, så kan det hende at de glemmer at dette er noe de skal protestere mot. Jeg vil tro den eldste lærer opp den yngste til dårlige matvaner, og så har du det gående. Mat og middag skal være godt, kjekt, og samlende. Nå er det ikke kjekt for noen og det blir masse krav og tull fra ungene. Dette er oppdragelse. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå