AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #101 Skrevet 23. februar 2022 On 2/19/2022 at 5:53 PM, AnonymBruker said: Tegn i livet jeg ikke visste var relatert til ADHD: Selvskading Bulimi Stort behov for adrenalin/ekstremsport Mer sannsynlighet for å ende i forhold med psykisk eller fysisk vold Behovet for å isolere og gjemme meg/rømme Ekstreme følelser Ekstremt ille pms Hudplukking Angst og depresjon Utfordringer med å bli i en jobb lenge Å føle at det er noe feil med meg Stor skam Utfordringer med å holde kontakt med venner Utfordringer med grensesetting Behov for smerte under sex som en slags avkobling og selvskading Evnen til å trene alt for hardt og å få skade Å aldri huske muntlige beskjeder Å ikke klare å unngå å prokrastinere Fikk diagnosen som 33 åring. Anonymkode: 5a673...a8c Flesteparten av disse er ikke relatert til ADHD og bør ikke ses på som tegn på diagnose av noen som leser i denne tråden. Anonymkode: d5ba6...12c 8 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #102 Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Flesteparten av disse er ikke relatert til ADHD og bør ikke ses på som tegn på diagnose av noen som leser i denne tråden. Anonymkode: d5ba6...12c Jeg skrev relatert til, ikke på grunn av. Dette er ikke ment som en diagnose beskrivelse, men en beskrivelse av destruktive mestringsstrategier jeg opparbeidet meg på grunn av ubehandlet ADHD. Hørte en podcast med en ekspert på kvinner med ADHD og alle av disse elementene er vanlige komorbide symptomer. Pms kan bli verre for kvinner med ADHD fordi østrogen påvirker hjernen vår og senteret som har med dopamin å gjøre. Man isolerer seg fordi man tar inn for mye inntrykk hele tiden. Hudplukking oppstår på grunn av indre uro. En måte å grounde seg på. Ekstremt mange kvinner med ADHD har en angstdiagnose i tillegg. ADHD hjernen søker stimuli, god eller dårlig. Smerte er stimuli og kobler av hjernen. Men å søke smerte er selvskading, selv om det føles godt. Det gir også adrenalin som gir rus. Spiseforstyrrelser er en vanlig komorbiditet for unge ubehandlede jenter med ADHD. Og da bulimi og ikke anorexia på grunn av dårlig impulskontroll. Alle disse elementene er noe en del kvinner som har levd hele livet udiagnosert med ADHD kan kjenne seg igjen i. Du kan fint ha alt dette uten å ha ha ADHD, men hos meg er dette relatert til min ubehandlede ADHD. Kjenner man en med ADHD, kjenner man en med ADHD. Hør gjerne på podcasten som ble lagt ut her. Anonymkode: 5a673...a8c 5
AnnnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #103 Skrevet 24. februar 2022 Hei! Jeg mistenker at jeg har ADD eller ADHD Et spørsmål. Jeg får nok ikke utredning via fastlege fordi jeg har ingen dokumentasjon fra skoler osv at jeg slet i barndommen. Jeg har alltid vært flink å skjule mine symptomer. Er feks ekstremt følsom, men viste det ofte ikke for andre, gikk på rommet mitt eller feks låste meg inn på badet og gråt. Klarte ikke konsentrere meg på skolen, men det skjønte aldri læreren (jeg fikk bra på prøver, men glemte jo det meste rett etterpå). Kjenner meg så igjen i denne brosjyren noen tipset meg om i en annen tråd: https://www.adhdnorge.no/brosjyrer/adhd-hos-kvinner Så: er det noen som kan anbefale privat utredning som forstår ADHD/ADD hos kvinner (og som ikke krever dokumentasjon fra barne-/ungdomsskolen osv?). I Oslo eller Viken.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #104 Skrevet 24. februar 2022 AnnnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei! Jeg mistenker at jeg har ADD eller ADHD Et spørsmål. Jeg får nok ikke utredning via fastlege fordi jeg har ingen dokumentasjon fra skoler osv at jeg slet i barndommen. Jeg har alltid vært flink å skjule mine symptomer. Er feks ekstremt følsom, men viste det ofte ikke for andre, gikk på rommet mitt eller feks låste meg inn på badet og gråt. Klarte ikke konsentrere meg på skolen, men det skjønte aldri læreren (jeg fikk bra på prøver, men glemte jo det meste rett etterpå). Kjenner meg så igjen i denne brosjyren noen tipset meg om i en annen tråd: https://www.adhdnorge.no/brosjyrer/adhd-hos-kvinner Så: er det noen som kan anbefale privat utredning som forstår ADHD/ADD hos kvinner (og som ikke krever dokumentasjon fra barne-/ungdomsskolen osv?). I Oslo eller Viken. Han her er privat med avtale. Du kan be om henvisning fra fastlegen. Jeg fikk utredning uten å ha noen dokumenter fra barndommen. Svenn Erik Jacobsen: https://g.co/kgs/ZCqojV Står på ditt med fastlegen. Du burde få utredning. Du skal ikke trenge å betale masse penger fordi leger ikke lærer om kvinner med ADHD i utdanningen sin. Hadde ventetid på 3 måneder ca. Anonymkode: 5a673...a8c 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #105 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 16.2.2022 den 22.52): Ritalin fungerer veldig bra på meg, selv om jeg har et stort rødt kryss i journalen min angående morfinpreparater. Jeg får vanvittig hjertebank og angst av morfinpreparater. Det er faktisk det aller verste man kan gi meg mot hva som helst. Der andre går i døs står jeg plutselig oppe i senga og veiver panisk rundt, eller løper bortover sykehuskorridoren med rumpa bar. Ja dette har faktisk skjedd, før jeg fikk det krysset i journalen min. 😆 Jeg synes det er veldig interessant at du også reagerer på slikt, for jeg har faktisk spurt min lege om det har sammenheng med adhd. Ikke ulogisk har jeg tenkt, at vi blir opprørt av det andre blir avslappet av, når vi blir rolige av det andre blir håper av. Min lege trodde ikke at det var sammenheng, men nå er vi to som opplever det. Er det flere her også som reagerer motsatt på slikt????? Anonymkode: 431fc...3b4 Ja, jeg blir gira av tramadol! Anonymkode: 59b32...4d1 2
AnnnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #106 Skrevet 24. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han her er privat med avtale. Du kan be om henvisning fra fastlegen. Jeg fikk utredning uten å ha noen dokumenter fra barndommen. Svenn Erik Jacobsen: https://g.co/kgs/ZCqojV Står på ditt med fastlegen. Du burde få utredning. Du skal ikke trenge å betale masse penger fordi leger ikke lærer om kvinner med ADHD i utdanningen sin. Hadde ventetid på 3 måneder ca. Anonymkode: 5a673...a8c Tusen takk for svar! Hadde legen samtaler med dine foreldre (eller andre) om deg som en del av utredningen? Endret 24. februar 2022 av AnnnonymBruker
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #107 Skrevet 24. februar 2022 Hei, Når jeg leser hva dere skriver i denne tråden blir jeg 100% overbevist om at jeg har ADHD uoppmerksom type. Har hatt mistanke i mange år, men ikke gjort noe med det. Jeg kvier meg for å ta det opp med fastlegen, jeg ser for meg at han vil se på meg som en «diagnosejeger» som har Googlet for mye og som egentlig «bare» har angst og depresjon. Dere som har fått diagnosen i voksen alder: hvordan gikk dere frem på første samtale med legen? Anonymkode: 365de...664 2
Vimsepetra Skrevet 24. februar 2022 #108 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei, Når jeg leser hva dere skriver i denne tråden blir jeg 100% overbevist om at jeg har ADHD uoppmerksom type. Har hatt mistanke i mange år, men ikke gjort noe med det. Jeg kvier meg for å ta det opp med fastlegen, jeg ser for meg at han vil se på meg som en «diagnosejeger» som har Googlet for mye og som egentlig «bare» har angst og depresjon. Dere som har fått diagnosen i voksen alder: hvordan gikk dere frem på første samtale med legen? Anonymkode: 365de...664 Jeg svarte en annen tidligere i tråden, men kopierer inn her også: Vimsepetra skrev (På 10.2.2022 den 7.01): Jeg bad fastlegen om henvisning, og ramset opp utfordringer i hverdagen og ting jeg hadde lest som jeg kjente meg igjen i. Alltid mistet/rotet bort ting, glemsom og distre til tusen, ofte sent ute, og så videre. At to i nær omgangskrets har diagnosen, og vi er så like på akkurat de samme punktene at det nesten er skummelt. Legen mente at det var grunnlag for utredning, og sendte en henvisning. Noen måneder senere var diagnosen satt, og jeg fikk medisiner. Vil legge til at råd fra den ene jeg kjenner med samme diagnose, var å fokusere på det jeg sliter med i hverdagen som er relatert til ADD. Det samme under utredningen; få bekreftet/avvist add først, og så se på eventuelle tilleggsdiagnoser etterpå. Mange med add har angst og/eller depresjon i tillegg, men ofte kommer det av å gå lenge med ubehandlede symptomer på add, og konsekvensene det får. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #109 Skrevet 24. februar 2022 Vimsepetra skrev (4 minutter siden): Jeg svarte en annen tidligere i tråden, men kopierer inn her også: Vil legge til at råd fra den ene jeg kjenner med samme diagnose, var å fokusere på det jeg sliter med i hverdagen som er relatert til ADD. Det samme under utredningen; få bekreftet/avvist add først, og så se på eventuelle tilleggsdiagnoser etterpå. Mange med add har angst og/eller depresjon i tillegg, men ofte kommer det av å gå lenge med ubehandlede symptomer på add, og konsekvensene det får. Takk for svar! Jeg har ekstrem PMS og har akkurat brukt kvelden på å skrive ned symptomene på det og hvilke konsekvenser de har for meg. Når jeg så på lista innså jeg at mye av dette er jo også symptomer på ADHD som jeg lenge har lurt på om jeg har, men aldri turt å ta opp med legen. Leste også en artikkel om sammenhengen mellom ADHD og PMS/PMDD, og ble sikrere enn jeg har vært før. Tar til meg tipset ditt og bestiller legetime nå! «Problemet» mitt er bare at hvis legetimen havner utenom PMS-ukene mine kommer jeg til å bagatellisere det hele, for da er humøret så bra at ingenting virker utfordrende 🙈😅 Anonymkode: 365de...664 1 2
Vimsepetra Skrevet 24. februar 2022 #110 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): «Problemet» mitt er bare at hvis legetimen havner utenom PMS-ukene mine kommer jeg til å bagatellisere det hele, for da er humøret så bra at ingenting virker utfordrende 🙈😅 Haha, kjenner til den! Hva om du skriver et notat til timeavtalen? "Husk hvordan det føles under pms!" 🤪 Gjerne et "dagboknotat" mens du har pms, hvis du får det i løpet av tiden frem til legetimen. (Hadde jeg husket å gjøre dette selv, om jeg var i samme situasjon? Næh! 🤣) 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #111 Skrevet 25. februar 2022 AnnnonymBruker skrev (23 timer siden): Hei! Jeg mistenker at jeg har ADD eller ADHD Et spørsmål. Jeg får nok ikke utredning via fastlege fordi jeg har ingen dokumentasjon fra skoler osv at jeg slet i barndommen. Jeg har alltid vært flink å skjule mine symptomer. Er feks ekstremt følsom, men viste det ofte ikke for andre, gikk på rommet mitt eller feks låste meg inn på badet og gråt. Klarte ikke konsentrere meg på skolen, men det skjønte aldri læreren (jeg fikk bra på prøver, men glemte jo det meste rett etterpå). Kjenner meg så igjen i denne brosjyren noen tipset meg om i en annen tråd: https://www.adhdnorge.no/brosjyrer/adhd-hos-kvinner Så: er det noen som kan anbefale privat utredning som forstår ADHD/ADD hos kvinner (og som ikke krever dokumentasjon fra barne-/ungdomsskolen osv?). I Oslo eller Viken. DPS i Bærum..Legesenteret mitt er på Høvik verk legesenter. Min far er ikke egnet til å mene noe om min oppvekst og mor er død. Jeg fikk diagnose alikevel. Men har barn med diagnose da. Anonymkode: e41aa...083
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #112 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 16.2.2022 den 22.52): Ritalin fungerer veldig bra på meg, selv om jeg har et stort rødt kryss i journalen min angående morfinpreparater. Jeg får vanvittig hjertebank og angst av morfinpreparater. Det er faktisk det aller verste man kan gi meg mot hva som helst. Der andre går i døs står jeg plutselig oppe i senga og veiver panisk rundt, eller løper bortover sykehuskorridoren med rumpa bar. Ja dette har faktisk skjedd, før jeg fikk det krysset i journalen min. 😆 Jeg synes det er veldig interessant at du også reagerer på slikt, for jeg har faktisk spurt min lege om det har sammenheng med adhd. Ikke ulogisk har jeg tenkt, at vi blir opprørt av det andre blir avslappet av, når vi blir rolige av det andre blir håper av. Min lege trodde ikke at det var sammenheng, men nå er vi to som opplever det. Er det flere her også som reagerer motsatt på slikt????? Anonymkode: 431fc...3b4 Jeg får masse energi av Tramadol, og får gjort unna såå masse husarbeid! Svetter som en gal også, og får null matlyst, men durer ivei i timesvis likevel 🤷♀️ Anonymkode: d3e44...b01 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #113 Skrevet 25. februar 2022 AnnnonymBruker skrev (På 24.2.2022 den 20.07): Tusen takk for svar! Hadde legen samtaler med dine foreldre (eller andre) om deg som en del av utredningen? Nei, bare et intervju med meg. Jeg var helt hyper som barn, så hadde jeg vært gutt hadde jeg nok blitt plukket opp da. Kan hende han henter inn informasjon hvis han er usikre, men dette vet jeg ikke. Anonymkode: 5a673...a8c
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #114 Skrevet 1. mars 2022 Vimsepetra skrev (På 25.2.2022 den 0.09): Haha, kjenner til den! Hva om du skriver et notat til timeavtalen? "Husk hvordan det føles under pms!" 🤪 Gjerne et "dagboknotat" mens du har pms, hvis du får det i løpet av tiden frem til legetimen. (Hadde jeg husket å gjøre dette selv, om jeg var i samme situasjon? Næh! 🤣) Jeg har skrevet store mengder egne notater gjennom en periode på flere måneder. Skriver når jeg er langt nede og når jeg føler meg ok. Alt av følelser og tanker skrives ned. Skriver ned måter jeg er på i ulike situasjoner. Skriver ned hva jeg sliter mest med, hva mine styrker er og hva som "hjelper" i vanskelige tider. Jeg har organisert det i ulike kapitler. Å skrive slike dokumenter og organisere tekst faller lett for meg, men jeg skjønner at det ikke faller seg like lett for alle med adhd/add eller mistenkt. Uansett om du får skrevet ned bare noen stikkord så hjelper det. Og det er virkelig en øyeåpner å se alt samlet og nedskrevet slik, da ser jeg på hvor mange områder jeg faktisk sliter. Det er sånn med meg også, at i gode perioder, så tenker jeg at " nei nei, dette går bra, jeg er et hestehode foran jeg, ikke noe å tenke på". Jeg er et utpreget ja-menneske, eller "det går sikkert fint det" - men det er fordi jeg da slipper å sette ord på HVORFOR jeg evt skulle si nei, eller forklare hvorfor ting kan være vanskelig for meg. Anonymkode: 48961...40d 2
Maestro Skrevet 2. mars 2022 #115 Skrevet 2. mars 2022 Kan varmt anbefale ADHD jentene din podkast på Spotify:) 1 1
MiniMjau Skrevet 7. mars 2022 #116 Skrevet 7. mars 2022 Maestro skrev (På 2.3.2022 den 16.26): Kan varmt anbefale ADHD jentene din podkast på Spotify:) Enig, fin podcast! 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #117 Skrevet 7. mars 2022 Noen som har erfaring med utredning av ADHD på dps? Jeg har startet nå og må gjennom noen uker med "pakkeforløp" , uten at jeg helt vet hva det er. Noen som har vært gjennom det? Anonymkode: 48961...40d
Vimsepetra Skrevet 7. mars 2022 #118 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Noen som har erfaring med utredning av ADHD på dps? Jeg har startet nå og må gjennom noen uker med "pakkeforløp" , uten at jeg helt vet hva det er. Noen som har vært gjennom det? Anonymkode: 48961...40d Jeg har vært gjennom det, men har egentlig fortsatt ikke skjønt hva det er. 🤣 Det ble vel en slags oppfølging, hvor man kunne snakke om utfordringer og hvordan man har det og sånt. Jeg fikk et par tips/"oppgaver" (som jeg ikke klarte å følge opp🤣), og det var litt godt å få satt ord på noen ting, og få bekreftet en del ting. (Som at å være sliten kl 22 på kvelden faktisk er helt normalt.) Samtidig er jeg usikker på hva jeg egentlig fikk ut av det på lenger sikt. Vi jobbet riktig nok også i forhold til vinterdepresjon, som jeg også har, det har sikkert også litt å si. Æsj, jeg har tatt medisinen, men jeg har sovet for lite til at den hjelper på noe som helst annet enn tankekjøret. 🤦♀️🤣 Sorry, det var sikkert ikke så godt svar, dette her. Men jeg måtte prøve. 🤪
Laraa Skrevet 9. mars 2022 #119 Skrevet 9. mars 2022 Jeg kjenner meg igjen i det meste på ADD. Flere av de som står meg nærmest har uavhengig av hverandre spurt meg om jeg kan ha ADD og da jeg leste om det,falt brikkene på plass, MEN legen min nekter å henvise meg videre til utredning. Argumenter med: hva skal du med en belastende diagnose? Du klarer deg så bra. Hva skal du med ENDA flere diagnoser ( jeg har en diagnose som statistisk ofte forekommer sammen med ADD hos kvinner) Du har førerkort, jobb og samboer. Hvorfor skal samfunnet bruke ressurser på å diagnostisere noen som ikke er dysfunksjonell? Klarer du å fullføre en bok? Jeg: ja. Da svarer legen: da er det ikke sikkert at du har ADHD, for du hadde ikke klart å lese en bok med ADHD. Legen: det viktigste er at barn med spesielle behov blir prioritert og får riktig hjelp tidlig. Og om det er sånn at du har ADD, hva skal du bruke diagnosen til? Det vil bare bli et negativt vedheng og stigmatisering. Hvorfor skal samfunnet prioritere deg? Altså, kjære fastlege. Du har null peiling på hvordan en dag i mitt liv og hode ser ut. Kaoset, prikking av rastløshet som spinner rundt i hodet og tankekjøret, angsten og uroen, Å være så distrahert at folk rundt deg legger merke til det, å mangle evnen til å holde hodet over vannet, mangle fokus, å ha 1000 prosjekter samtidig, og at du konstant blir forstyrret av egne tanker og andres meninger og uttrykk sånn at du ikke får fullført, at du glemmer ting og kompenserer, under kompenserer og overkompenserer, setter deg i situasjoner der plan B er brukt opp og alle energien jeg bruker på å framstå som normalt. At det i grunnen er et under at jeg klarer meg i en jobb ( som riktignok krever alt jeg har av overskudd og konsentrasjon). Kjipt at fastlegen er den som skal holde meg igjen fra en utredning 1 5
Vimsepetra Skrevet 9. mars 2022 #120 Skrevet 9. mars 2022 Laraa skrev (33 minutter siden): Klarer du å fullføre en bok? Jeg: ja. Da svarer legen: da er det ikke sikkert at du har ADHD, for du hadde ikke klart å lese en bok med ADHD. Joda, det klarer man hvis lesing er interessen! Jeg har ADD, og som min mor sa ved spørsmål om jeg klarte å holde på med stille aktiviteter; "det var bare å gi henne en bok det, så var det stille den stunden." 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå