Gå til innhold

Tråden for oss damer med ADHD

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dere som har forsøkt medisiner. Vil dere dele erfaringer? Jeg har som nevnt en følelse av at jeg ikke vil tåle Ritalin så godt fordi jeg lett får angstfølelse av sentralstimulerende midler. Vet dere på hvilke andre måter enn Ritalin de medisinske alternativene fungerer? Hvilke annerledes virkestoffer har de? Mulig det ikke er lov å spørre om slike medisinske her i forumet, men prøver meg likevel, for er så nysgjerrig😌

K35

Anonymkode: 0b5af...edb

Du må prøve de som er forhåndsgodkjent først. Det er flere man kan søke om å få dekket, men da må man ha prøvd de andre først. I hovedsak Ritalin og medikinet. Men terskelen for å bytte, skal ikke være veldig høy. Du skal ha mer nytte av medisinene, enn ulemper. Jeg reagerer på kaffe osv, men tålte Ritalin veldig bra i starten. Men jo mer jeg økte, jo dårligere ble jeg. Fikk bytte til equasym siden ungen min bruker den, og har god effekt av den, og der har jeg ikke merket noe. Samme virkestoff, men ulike hjelpemidler i dem, så de fungerer ikke likt likevel. Nå har jeg stått på equasym i snart to år, og funnet en fin balanse. Har litt kviser men ellers ingen bivirkninger. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest AnomynBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk for tipset om faste ‘pakkelister’! Pleier å skrive sånne før ferie og når barna skal på overnatting/tur med skolen o.l, men glemmer ofte å skrive viktige ting på lista, så SELVFØLGELIG burde det være en fast liste hengende i skapet! 

Ellers var jeg tidlig ute med å skaffe ekstra reserve nøkler, kort osv og ikke mins et reserve sted å legge et sett på, til nøds. Problemet er at de forsvinner likevel😳 Hadde feks 4 bilnøkler for 2 år siden. Nå har jeg kun EN nøkkel🥴  

Du skrev tidligere at du syns det var greit med diagnose, som en forklaring på hvorfor folk syns du ‘er rar’. Slik tenker jeg også. Ser på en måte frem til den endelige diagnosen, slik at jeg kan si til foreldrene mine ‘ nå skjønner dere kanskje hvorfor dere hadde så store utfordringer med meg rundt leksearbeidet alle årene hjemme. Og hvorfor de forsøkte å overtale meg til å ha nøkkel i snor rundt halsen frem til utover ungdomskolen😆 Samtidig som de forsøkte å prakke på meg belteveske og påstå det var kult på 90-og starten av 2000-tallet😝  Hvorfor mamma stadig følte hun måtte forsikre meg om at jeg IKKE var dum, bare ukonsentrert. Og viste til diverse intelligens tester jeg hadde  mestret med glans i oppveksten.. 

Og så alle de sosiale utfordringene. Alltid føle seg annerledes. Føle at venner ser på meg som rar. Vanskelig for å slippe folk inn på meg i frykt for at jeg er for merkelig. Da er det tryggest at de bare kjenner meg litt, slik at de slipper å bli kjent med utfordringene mine.

Og de jeg har turt å slipp nærere…men hvor vi likevel ‘vokste fra hverandre’… Kanskje det kunne vært fint å finne en anledning til å gi dem en mulig forklaring hvorfor..? At nei, kanskje jeg nok ikke var så lett å dra på utenlandsferier sammen med oppi alt vimset mitt. Og ja at det faktisk VAR sykt… at jeg klarte å stå på flyplassen med passet mitt liggende igjen på hotellrommet til tross for at jeg hadde lagt det på ‘et lurt’ sted slik at jeg ikke skulle glemme det..

At jeg nok har hatt mange merkelige vaner opp i gjennom årene…men at det egentlig bare handlet om sterkt behov for egne rutiner for å unngå å glemme ting og holde hode skjerpet..

Nå vil kanskje ting falle på plass for mine nærmeste også..har jeg tenkt.

Samtidig skremmer det meg litt om jeg nå får den endelige diagnosen. Tanken på at jeg kunne fått hjelp med dette lenge før. Hjelp til å sette ting på plass i hodet og kanskje ha fantastisk utbytte av medisinsk hjelp som kan gi meg en ro i hodet jeg ikke trodde var mulig å oppnå? 

Syns derimot det er tøft av deg på snart 50 og ta valget om å takke nei til hjelp, inkl medisinsk hjelp. At du er så trygg på deg selv som person tross alt. At du har funnet dine metoder og måter å leve godt med din adhd. Ikke minst funnet en samboer som syns diagnosen kler deg☺️

Det kommer aldri til å skje fra samboeren min😆 Samtidig har han jo holdt ut med meg i snart 8 år da, og turt å få flere barn med meg. Noe som jo er en god bekreftelse i seg selv❤️ 

Føler likevel jeg skylder ham et forsøk på ordentlig utredning og hjelp. Slik at hverdagen kan bli litt mer smertefri, både for meg, ham og barna😌

Denne tråden er den beste på hele KG! 

Jeg kjenner meg så godt igjen i det du skriver! Alle årene på skolen bar jeg med meg ALLE bøkerne i skolesekken. Ellers glemte jeg de. Jeg var en sterk onge😅 og så var jeg enten kjempegod eller kjempedårlig i de forskjellige fag. 

Og det var deilig å fortelle familie at alt surret mitt er en diagnose. Men ingen ble vel overrasket. Mamma har det, søster har det og to av mine tantebarn. Vi er en rar og veldig engasjert familie. Ingen av oss bruker medisiner.

Min bestevenninne har også ADHD og småbarn. Hun sier at alt har blitt enklere nå. Hun bruker ritalin. 

Men jeg kan be om det om jeg vil, senere da. Jeg har jo ikke barn, så da er det er det enklere å si nei. Jeg har også hatt hjemmekontor siste 15 årene, og er unntatt arbeidstidsbestemmelsene. Så jeg kan jobbe når jeg blir motivert. 

Og rot og kaos ja. Jeg har glemt å ta et fly og jeg. Min mor ringte meg fra flyplassen og lurte på hvor jeg var. Og jeg bare, - oh shit! Det var det jeg skulle i dag ja😅

Og alt jeg har rotet bort!? Hjelpe meg! Men jeg skal etterhvert søke grunnstønad. Vi får jo 6-700 i mnd for å "erstatte" alt vi ødelegger og tuller bort. 

Og venner. Jeg er så alien. Så jeg er mye stille. Jeg er egentlig veldig utadvendt. Men det er tøft når folk ler av meg uten at jeg skjønner hvorfor. Eller de synes jeg prater for mye. Eller de småkjefter for at jeg ikke hører etter. Eller glemmer. Så jeg har blitt en veldig privat person. Jeg forstår akkurat hva du mener. 

Og ja. Jeg har stått i denne utredningen for min mann. Han fortjener det. Og jeg merker at mye er bedre for han også. Da forstår han hvorfor jeg er som jeg er. Vi har fått et mer kjærlig forhold. 

Takk for at du sier jeg er tøff. Jeg er egentlig ganske stolt av hjernen min. Men jeg har levd et langt liv og har jobbet mye med å godta meg selv. Det tok sin tid. Så nå skal det få være som det er. Kanskje det er et dårlig valg, vi får se, for jeg kan ombestemme meg. 

Takk for at du delte dine tanker og opplevelser med oss❤️

50

Skrevet

brukt en hel dag på å se en film på 2 timer.

🤣😂

Anonymkode: 48961...40d

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

"I dag SKAL jeg og femåringen tidlig i seng!" tenkte jeg i morges. Tre netter på rad med for lite søvn er dumt.

Meen femåringen sovnet kl 21.15(!) etter å ha brukt en time(!) på kveldsmaten, og jeg skal legge meg nå...

🤦‍♀️🙈🤣

Jaja. Kanskje i morgen? 🤪

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Takk for denne tråden! Det hjelper å lese om andre som har det likt. Er dere plaget av hjernetåke og hukommelsessvikt også?Glemmer dere kunnskap dere hadde før? Hvordan be om utredning?

Anonymkode: d0bdf...fa9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Smugleseren skrev (På 9.2.2022 den 0.15):

Jeg likte så godt den delen med de uredde som gikk først inn i hulen på jakt! :) 

Den skal jeg gjenfortelle til en jeg er glad i! 

Me 2 😁 

Anonymkode: e913c...f56

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan be om utredning?

Jeg bad fastlegen om henvisning, og ramset opp utfordringer i hverdagen og ting jeg hadde lest som jeg kjente meg igjen i. Alltid mistet/rotet bort ting, glemsom og distre til tusen, ofte sent ute, og så videre. At to i nær omgangskrets har diagnosen, og vi er så like på akkurat de samme punktene at det nesten er skummelt. Legen mente at det var grunnlag for utredning, og sendte en henvisning. Noen måneder senere var diagnosen satt, og jeg fikk medisiner. 

Skrevet

Litt ADHD-fun: 

Når du ENDELIG har funnet bittelitt motivasjon til å sette deg ned med litt privatøkonomi og regnskap ...

så er likevel veien til youtube og å sitte synge Wellerman sea shanty UFATTELIG kort.... 

Anonymkode: 48961...40d

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest AnomynBruker
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Takk for denne tråden! Det hjelper å lese om andre som har det likt. Er dere plaget av hjernetåke og hukommelsessvikt også?Glemmer dere kunnskap dere hadde før? Hvordan be om utredning?

Anonymkode: d0bdf...fa9

Jeg tror jeg må be deg om å si litt hva du nøyaktig mener, men jeg kan forsøke likevel, mens jeg venter: 

Hjernetåke: jeg zoomer ut om jeg kjeder meg. Eller når jeg leser. Når jeg må se noen inn i øynene når det prater til de. 

Hjernetåke som medisinsk begrep er noe annet. Det TROR jeg ikke er et symptom ved ADHD. 

Hukommelssvikt: jeg kan glemme hvorfor jeg gikk i et rom, eller jeg skal ta meg en glass melk, der jeg ender med å tenke på kyr, og så at kyr bor i fjøs, og der bruker de mye strøm, og lurer på hvilken strømstøtte de får, og om det vil hjelpe å kutte de kablene, og om Vedum sliter med nattesøvna, og om det mye midd i norske senger. Så ender jeg med å støvsuge soverommet mitt. Melka har jeg glemt. 

Ellers har jeg VELDIG god hukommelse. Om ting jeg har interessert meg for. 

Fastlegen så jeg ikke satt i ro på stolen, fiklet med håret mitt og så bort når jeg prata med han. Da spurte han om jeg noen gang hadde tenkt på om jeg hadde ADHD og om jeg ville ha utredning. Så babblet jeg litt og sa ja, ok, det kan jeg sikkert. 

50

Endret av AnomynBruker
Skrevet

Jeg har ADHD som tilleggsdiagnose til Aspergers, så litt vanskelig å si hva som er grunnet det ene og hva som er grunnet det andre. 

Mitt største problem er konsentrasjonsvansker. Sliter enormt på jobb. Jeg har store problemer med å komme igang, og mister veldig fort fokus. Jeg MÅ ha små, helt konkrete oppgaver. 

Men jeg er ikke rotete, glemmer ikke ting, kommer ikke for sent til avtaler, og slikt. 

Jeg kan være veldig rastløs i kroppen, og er avhengig av å få beveget meg hver dag. Blir gal av å ikke få daglig trening. 

Anonymkode: 7c56e...4b3

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg er dame i midten av førti årene og fikk først diagnosen for et par år siden. Jeg var nær med å miste jobben min pga null konsentrasjon, hukommelsesproblemer, slurvefeil  osv osv. Det sies at bedriften er en IA bedrift, men i virkeligheten så vil dem ha folk ut når dem ikke presterer. 

Jeg var også langt nede på den tiden pga mye annet. Men har vært i dialog med legen i mange år pga mistanke om adhd (add). Fikk asap en time og kom raskt igang med medisiner. Det hjalp veldig med konsentrasjonen og fikk jobben gjort. Men har fortsatt uro og angst i kroppen, men forsøker å trene hver dag og avtar litt der og da.

Jeg sleit skikkelig på skolen, spesielt på ungdomsskolen og videregående. Det var da oppmerksomhets problemene mine startet. Var den jenta i klassen som enten satt å pratet og fniste eller satt bare å stirret ut vinduet og dagdrømte. 

Jeg er ofte den som får ting gjort når det er noe som interesserer meg, og min samboer er imponert over hva jeg ofte får til og ikke minst over alle ideen mine og løsningene jeg har på det meste. 

Jeg har heller aldri trivdes i store venninnegjenger og liker helst å forholde meg til noen få. 

Jeg mistenker det er flere i min familie som har typisk ADD, men tror dem aldri har gjort noe med det. Mine egne barn ser ut som om dem kan ha sluppet unna. Var dere andre roligere da dere var gravide? Jeg var mye roligere da jeg var gravid og den kroppslige uroen forsvant. Jeg var også opptatt av å spise sunt og fikk i meg sunne fettstoffer som jeg vet kan ha en positiv virkning både på meg og på fosteret. Jeg hadde det også fint da jeg ammet, men kom brått tilbake etter noen måneder etter jeg hadde sluttet å ammet.

Anonymkode: cace2...062

• Hjerte 2
Skrevet
On 2/7/2022 at 9:31 PM, AnonymBruker said:

Hei damer 😊 jeg har en datter på 20 som har ADHD , og jeg har så vondt av henne. Hun sliter veldig psykisk, og har mange tunge dager. Hun har prøvd Ritalin men gått over til aduance nå. Ser jo at bivirkningene er angst/uro/depresjon 🙈 så dumt at medisinen gir noe, men samtidig tar fra henne så mye annet. Kan jeg spørre om noen av dere i denne tråden har noe erfaring mtp medisinering ? Hun klarer ikke og holde på nære vennskap og hun føler seg ensom. Jeg føler meg så maktesløs, for alt jeg vil er jo bare at hun skal ha det bra. 

Anonymkode: 712ca...4fe

Jeg er i litt samme situasjon som deg. Har en voksent barn på 21 år med diagnosen. Veldig vanskelig situasjon. 

Anonymkode: fb538...4c0

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.2.2022 den 22.56):

Add dame her 😇 for meg har diagnosen bare gitt utfordringer.. som førte til angst, stabil depresjon over lang tid, utmattelse og smerter ( ved for store belastninger som arbeid og når det har vært mye på meg ) 

jeg er veldig nysjerrig på: 

hva jobber dere med? ( dere som MÅ ha variert arbeid for å ikke kjede dere ) 

Hva sliter dere mest med? Har dere mye hukommelsesproblemer, oppmerksomhetsvansker, lærevansker, forståelsesvansker, tempovansker, osv?

Sliter dere mye i hverdagen med familie, alle gjøremål, jobb ? 

Hvordan ligger dere på skalaen utifra alder? Normalt? Under/over ? 

Anonymkode: 2b959...e46

Er ufør nå, men den type jobb jeg trivdes best best med før jeg ble ufør var kombinasjonen 1. og 2. linje innen IT. Sitte og ta i mot telefoner og epost et par dager i uka og løse oppgaver etterhvert som de kom inn, mens resten av uka løp jeg rundt og hjalp folk der de var eller kunne bruke litt bedre tid på å løse oppgaver fra kontoret mitt. (Når man sitter på første linje skal man løse det som kommer fortest mulig, der jeg jobbet var vi maks to som satt og svarte på telefoner)
Men å ha eget kontor fungerte dårlig for meg - samme med stort kontorlandskap. Å være 2-3 stykker på samme kontor var for meg perfekt.

AnonymBruker skrev (På 7.2.2022 den 21.31):

Hei damer 😊 jeg har en datter på 20 som har ADHD , og jeg har så vondt av henne. Hun sliter veldig psykisk, og har mange tunge dager. Hun har prøvd Ritalin men gått over til aduance nå. Ser jo at bivirkningene er angst/uro/depresjon 🙈 så dumt at medisinen gir noe, men samtidig tar fra henne så mye annet. Kan jeg spørre om noen av dere i denne tråden har noe erfaring mtp medisinering ? Hun klarer ikke og holde på nære vennskap og hun føler seg ensom. Jeg føler meg så maktesløs, for alt jeg vil er jo bare at hun skal ha det bra. 

Anonymkode: 712ca...4fe

Kjenner hun noen andre med adhd? Jeg syns det kan være enklere å forholde meg til andre som også har ADHD. 

AnonymBruker skrev (På 8.2.2022 den 1.12):

Ser mange av dere andre også sliter sosialt. Er det da med uoppmerksom type (tidligere kalt ADD)?

Får inntrykk av at de hyperaktive ofte er veldig sosiale og godt likte utad. Men at mange kanskje sliter med nære og gode venner?

Selv er jeg av typen som har følt jeg ‘aldri har passet inn’. Og alltid vært usikker sosialt. Har alltid tenkt det er pga sosial angst og sjenerthet. Men nå innser jeg at det nok handler om flere ting.

Tror derimot ikke det er uvanlig å slite med angst, depresjon og flere andre psykiatriske diagnoser samtidig. Så det er nok maaange varianter av oss tross felles adhd diagnose😌

Jeg sliter også litt sosialt, men har sosial fobi i tillegg

Anonymkode: 3419f...b01

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kjenner hun noen andre med adhd? Jeg syns det kan være enklere å forholde meg til andre som også har ADHD. 

Det syns jeg også. (Samtidig, å melde meg på noe i håp om å finne venner med samme utgangspunkt fungerer dårlig for meg.)

Skrevet

Hvordan var utredningen for dere? Jeg kom til en privat nevropsykolog med avtale og det hele var over på 2,5 time. Testing, spørreskjemaer og litt info om livet. 

Hadde forventet mer motstand. At jeg måtte gjøre mer? Han sa dps var unødvendig treige. 

Anonymkode: 5a673...a8c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvordan var utredningen for dere? Jeg kom til en privat nevropsykolog med avtale og det hele var over på 2,5 time. Testing, spørreskjemaer og litt info om livet. 

Hadde forventet mer motstand. At jeg måtte gjøre mer? Han sa dps var unødvendig treige. 

Jeg vet ikke for er ikke utredet men er det Nå nylig ? Eller mange år siden?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vet ikke for er ikke utredet men er det Nå nylig ? Eller mange år siden?

Tirsdag denne uken. Ikke fått formelt svar, men han sa det var høy sannsynlighet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.2.2022 den 21.35):

Jeg og brukte så kort tid, men jeg fikk beskjed om at jeg hadde adhd når jeg var barn, tror det var derfor undersøkelsen var så kort, for jeg ønsket mere svar. Men vist man ikke har hatt adhd som barn, så må det nå ta mer enn 2,5 time og få svar. Det er veldig masse de skal igjennom for å klare å stille riktig diagnose, det er ikke gjort på 2,5 timer 🙈 

jeg har også tatt en breiere undersøkelse nettopp for å få mer svar på alle problemene og det tok to dager. Så kan bare ikke tenke meg at det kan gå så kjapt vist man feks ikke allerede har diagnosen?😅

Anonymkode: 2b959...e46

• Liker 1
Gjest AnomynBruker
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 14.2.2022 den 21.35):

Jeg har vært gjennom 6 mnd utredning, inkl opptrapping av medisiner. Jeg har hatt fra 1 til 4 timer i mnd. Jeg kunne ringe og sende sms om det var noe jeg lurte på. 

Psykiater Astrid Haram utredet og fulgte opp meg (offentlig avtale). Fastlege fulgte også opp, via app. Det var fint å få noen heia-rop fra han også. Og litt skryt for at jeg tok tak i min psykiske helse. 

Det var skjema, tidslinjer og pårørendesamtaler. To av mine nærmeste stilte opp. Jeg fikk også prate fritt. 

Det har vært en veldig positiv opplevelse for meg, og jeg følte meg godt ivaretatt av henne. 

50

Endret av AnomynBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke diagnosen som barn, men hadde helt tydelig ADHD som barn. Var superhyper og begynt å grine av alt.

Må vel ha vært en profesjonell avgjørelse at utredning ble så kort. Og det at jeg allerede har vært i terapi i 9 år og utredet for andre lidelser. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...