Gå til innhold

Hjemmekontor er over for denne gang

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette.

Den effektive uavbrutte jobbingen spares til hjemmekontordagene. Dagene jeg er på kontoret har jeg ikke nubbsjans til å få ting unna på samme måte. Da er det slarve-kaffe, oppdateringer om tanta til naboen og alskens tidstyver og avbrytelser. 

Anonymkode: f3698...b32

Hmm. 

Rart arbeidslivet gikk rundt i det hele tatt før pandemien.

Anonymkode: b1697...ca1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men det gikk altså rundt.

Så det vil si at det er har noe med innstillingene deres å gjøre. 
Late folk med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/7/2022 at 10:31 AM, ElectricScum said:

Er det vanskelig å forstå at det kan være utfordrende å jobbe i åpent kontorlandskap med masse folk og lyder rundt seg når man skal jobbe konsentrert?

Velkomment til livet i alle Norges klasserom😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.2.2022 den 11.44):

Får ikke gjort halvparten av det jeg gjorde fra hjemmekontor på kontoret, så ikke bare har jeg mistet masse fritid pga. reiseveien til og fra kontoret samt må betale masse for månedskort, jeg er også stressa fordi jeg ikke får gjort alt jeg skal. 🤦‍♀️

De av dere som fortsatt får ha minimum 3 dager hjemmekontor i uka må gjerne dele tips om arbeidsgivere for de av oss som nå har blitt jobbsøkere. 🧐

Da får du lære deg å være litt mer effektiv 😉

Anonymkode: c14b3...3da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.2.2022 den 9.11):

Jeg gleder meg til å komme tilbake til kontoret og håper det aldri blir hjemmekontor igjen 😍

Når noen skriver at de ikke får gjort det de skal på kontoret lurer jeg oppriktig på hvor de jobber og hva sjefene holder på med?! Det er jo sykt. 

Anonymkode: 479a7...a2c

Jeg er en av dem som får gjort mindre på kontoret enn på hjemmekontor. Og noe av dette skyldes nærmeste leder som stadig roper om hjelp når jeg er på kontoret. Vi har åpen løsning. Men det er ikke noe anderledes enn når vi hadde cellekontor. Det ble ropt nedover hele gangen dengang også. Og ingen respekterte at jeg stengte døra, om jeg ikke satt med kunder. 

På hjemmekontor kan jeg velge om jeg svarer på telefon, og kan dypdukke i oppgaver som krever konsentrasjon uten å bli avbrutt. Men vi har kun hjemmekontor i spesielle anledninger når det er ekstremt travelt. Vi har endel kundemøter og det egner seg dårlig med hjemmekontor 

Anonymkode: 412de...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hmm. 

Rart arbeidslivet gikk rundt i det hele tatt før pandemien.

Late folk med andre ord.

«Arbeidslivet gikk rundt» ? Hva er det du mener med å «gå rundt»? :klo:
Dersom det du mener er at arbeidsgiver måtte ha flere ressurser for å få utført samme mengde arbeid, så «gikk det rundt» før hjemmekontor, ja. Det var bare ikke like effektivt. ;) 

Da får du lære deg å være litt mer effektiv 😉

Anonymkode: c14b3...3da

Jeg er faktisk veldig effektiv. :)  Det er en av tingene jeg til stadighet får tilbakemelding om; At jeg er «effektiv» og «rask». Men det kommer med en pris; Nemlig at jeg blir oppfattet som lite sosial i arbeidsmiljøet, fordi jeg er opptatt med å jobbe i steden for å slarve… 🙄

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Late folk med andre ord.

Hvorvidt det er mulig å jobbe samtidig som man har 2 samtaler gående tror jeg beror på hva slags arbeidsoppgaver man har. Jobber man med noe som ikke krever så stort fokus er det selvfølgelig mulig å gjøre flere ting på en gang. Mens andre arbeidsoppgaver krever ens fulle oppmerksomhet. Det kan dessuten være at man har en jobb man ikke ønsker å begå feil i. Jeg vil påstå at konsekvensene av feil er større om man sitter og skriver vedtak om å frata foreldre omsorgen for et barn (men overser noe viktig fordi man ble forstyrret) enn om man har mer mekaniske arbeidsoppgaver der man krysser av i skjemaer, klipper og limer, osv. 

En ting jeg ikke forstår - greit at normen har vært at man arbeider fra kontoret veldig lenge. Men når man ser at mange av oss trives bedre og er mer effektive med større frihet - hvorfor skal man fortsette med den gamle, dårligere løsningen? Det er dyrere for arbeidsgiver og dårligere for arbeidstakerne. Jada jada, det sosiale er viktig osv. Men kan man ikke være sosial med måte? Hvorfor må akkurat den delen av arbeidet overskygge og gå på bekostning av alt annet?

Anonymkode: 22a5a...b1c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er faktisk veldig effektiv. :)  Det er en av tingene jeg til stadighet får tilbakemelding om; At jeg er «effektiv» og «rask». Men det kommer med en pris; Nemlig at jeg blir oppfattet som lite sosial i arbeidsmiljøet, fordi jeg er opptatt med å jobbe i steden for å slarve… 🙄

Du kan være både effektiv og rask og samtidig være sosial med kollegaer. Det er ikke nødvendigvis to ytterpunkter. Det er sjeldent sånn på en arbeidsplass at en gruppe bare "slarver", mens en annen gruppe "bare" jobber. 

Men hjemmekontor er kommet for å bli.

Anonymkode: 61dc4...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortsatt hjemmekontor. Stortrives, har byttet jobb under korona og spesifisert at jeg skal ha hjemmekontor på intervjuer. Anbefaler alle å gjøre det samme, får dere ikke hjemmekontor bytt til noen som tilbyr det. Så tar de meldingen til slutt.

Er så deilig å slippe reisetid, særlig nå på vinteren. Sparer minst to timer hver dag tilsammen. Slipper å sitte utslitt på bussen hver ettermiddag og glede meg til å komme hjem. Nå bare lukker jeg laptopen og starter på middagen!

Anonymkode: 3c0d1...aba

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har fortsatt hjemmekontor. Stortrives, har byttet jobb under korona og spesifisert at jeg skal ha hjemmekontor på intervjuer. Anbefaler alle å gjøre det samme, får dere ikke hjemmekontor bytt til noen som tilbyr det. Så tar de meldingen til slutt.

Er så deilig å slippe reisetid, særlig nå på vinteren. Sparer minst to timer hver dag tilsammen. Slipper å sitte utslitt på bussen hver ettermiddag og glede meg til å komme hjem. Nå bare lukker jeg laptopen og starter på middagen!

Samme!! Jobber som programmerer. Hjemmekontoret redder hverdagen med små barn.

Anonymkode: d9741...bc4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere på hjemmekontor hva drikker kaffe og kuker med e-post og sånn og får 600k+ 

Anonymkode: ee00b...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samme!! Jobber som programmerer. Hjemmekontoret redder hverdagen med små barn.

Anonymkode: d9741...bc4

Jeg og fikk beholde hjemmekontor da jeg leverte oppsigelse fordi de skulle ha oss tilbake 3 dager i uka. Råder folk til å kreve det. Det er ingen som er tjent med at vi må være på kontoret, bortsett fra de folkene du antageligvis helst bør unngå å ha som arbeidstakere uansett.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.2.2022 den 10.14):

Helt enig med deg, TS. Det du skriver kunne jeg ha skrevet selv. Har slitt med stressindusert migrene og søvnproblemer nå siden tirsdag, fordi jeg ikke tror jeg kommer til å bli stående i full jobb lenge dersom det blir påbudt at man må på kontoret så og så ofte...

Anonymkode: 2e1a0...05f

Dette blir jeg sjokkert av å lese. Hva tenker du på når du skriver «ikke stå i full jobb»? Jeg håper du tenker på deltid?

Hvis du ikke fikser den jobben du har, må du jo søke noe annet. 

Anonymkode: 93c81...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Samme her!

Jeg ble nyutdannet og begynte å jobbe i sluttfasen av pandemien hvor vi ble enige om at hjemmekontor noen dager i uka var innafor. Da pandemien var helt over så fikk vi varsel om at nå var hjemmekontor ikke lengre en løsning fordi det "ikke lengre er forsvarlig". 

Jeg begynte å søke jobber og fikk meg raskt en ny jobb. Var nok en kombinasjon av at jeg følte meg lurt, at dette ble dårlig håndtert, at jeg var irritert over sjefene som tok seg hjemmekontor når passet dem ("nå er det snø på hytta, så jeg har hjemmekontor på fredag"), at man var altfor tilgjengelig for å bli spontant innkalt til møter, et veldig åpent og veldig bråkete kontorlandskap, kolleger som følte at de måtte på kontoret covid og kraftig forkjølelse, og at for folk med lik utdannelse og stilling som meg så var hjemmekontor en helt vanlig "perk" som det nesten er forventet at arbeidsgiver kan tilby.

Anonymkode: e52bd...040

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har permanent hjemmekontor😊

Kan reise til kontoret hvis jeg ønsker, men det ligger 1 time unna. Så er så mye styr med henting/levering av unger på skole/sfo.

Jeg synes jeg jobber mer effektiv på hjemmekontor og føler meg mindre sliten og stresset. Setter på maskin med klær og tar en liten rydde runde her og der. Merker ikke at jeg har en 100% stilling faktisk😅

Vi har møte på teams 2 ganger i uken, pluss det er bare å ringe kollega på teams dersom man ønsker det. Prøver møtes til lønningspils en gang i blant.

Jeg stortrives med dette og savner ikke kontorlivet i det hele tatt. Noen ganger pynter jeg meg litt mer enn andre dager, men ofte har jeg på meg treningsklær og trener i pauser. 

Anonymkode: bf57f...f02

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skriver i denne tråden, det er til å bli sjokkert over arbeidsmoralen deres.

Hvis effektiviteten går så dårlig når dere er på kontoret og dere virkelig evner å få så lite til som dere skriver, så bør dere ikke være i jobb. Da kasserer dere inn lønn for å sitte på rumpen tydeligvis.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere som skriver i denne tråden, det er til å bli sjokkert over arbeidsmoralen deres.

Hvis effektiviteten går så dårlig når dere er på kontoret og dere virkelig evner å få så lite til som dere skriver, så bør dere ikke være i jobb. Da kasserer dere inn lønn for å sitte på rumpen tydeligvis.

Jeg blir mer effektiv for jeg slipper å begynne senere på jobb og dra hjem tidligere for å unngå rushtrafikk og hente unger😅 All den tiden jeg vanligvis bruker i kø osv går nå på arbeid. 
Maken til kommentar, har du ikke noe fint å si så la vær.. ta deg en bolle sier jeg bare!!

Anonymkode: bf57f...f02

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tro meg, jeg prøver så godt jeg kan å jobbe skikkelig på kontoret. Men jobben min krever konsentrasjon, og når jeg blir revet it av en tankerekke så tar det lang tid å komme inn i det igjen. Når jeg da i tillegg har kollegaer som syns det er greit å fysisk ta meg på skuldrene for å få min oppmerksomhet for bagateller når jeg sitter med headset på og nistirrer konsentrert i skjermen, så gjør det noe med produktiviteten.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en kontorjobb sitter man faktisk på rumpen😉

Men enig med andre med å få en jobb som tilbyr hjemmekontor. Noen dager i uken hjelper. Viktigste er at jobben blir gjort, ikke at en skal være sosial på jobb eller ha unødvendige møter. 

Anonymkode: b1340...693

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kollega som vaker utenfor døra mi til stadighet for å ta opp småting som ikke er viktige eller så store at de burde tas i et møte så man faktisk får tid til å forberede seg og tenkte gjennom hva man mener. 

Så jo, effektiviteten er mye høyere når jeg slipper å bli avbrutt av henne 4-6 ganger per dag. Jeg har begynt å bare ignorere henne, men da kommer det alltid når jeg skal dra, så jeg må snike meg ut. Hun eier ikke sosiale antenner, men har en lederjobb, det er ikke rart hun vil ha innspill hele tiden, det er bare veldig slitsomt fordi hun ikke har særlig selvinnsikt. 

Anonymkode: b9ecb...a7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...