AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #61 Del Skrevet 8. februar 2022 I mitt firma er det stort press om fysisk oppmøte. Hver dag. Til og med i den perioden det var påbudt med hjemmekontor maste de om å komme på jobb, og påsto at "det er lov å komme på jobb om man føler at man trenger å komme seg ut av huset". Stikk i strid med påbudene. For det er så viktig å se hverandre i øynene, nemlig. Det er da man får de Ærlige Samtalene. De Gode Tilbakemeldingene. Man får Båten Til Å Gå Fortere. Herre. Gud.. Aner ikke hvilke Ærlige Samtaler det er de tror vi utviklere har, men til og med når vi er fysisk samlet på kontoret foregår mesteparten av kommunikasjonen skriftlig mens vi sitter med støykansellerende headset på hele gjengen.. Anonymkode: 3344b...9d1 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #62 Del Skrevet 8. februar 2022 Jeg er helt enig med deg, TS. Opplever at «alle» gleder seg til å være tilbake på kontoret, men jeg tror også at mange sier det fordi det er det som er «sosialt akseptabelt». Jeg elsker hjemmekontor og føler meg ikke ensom et eneste sekund. Jeg har en hund her hjemme som jeg er lykkelig over å få tilbringe nesten all min tid med, selv om hunden for det meste sover om dagen så er det mye selskap i hunden uansett. Det er helt fantastisk å spare over to timer hver dag med pendling, slippe å måtte sminke seg og ha på «kontorklær». Det betyr ikke at jeg ikke ordner meg eller sitter i pysj (mange som slarver om at folk på hjemmekontor ser ut som en dass og sitter i nattøy hele dagen, men det stemmer jo ikke for alle). Min psykiske helse har faktisk blitt bedre etter jeg startet med hjemmekontor, fordi jeg som introvert ikke lenger fikk energien min sugd ut av meg av enkelte råtne epler på arbeidsplassen min. Gruer meg til jeg snart må tilbake, men er veldig glad for at jeg fortsatt kan ha hjemmekontor to dager i uken. Anonymkode: 92f48...699 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #63 Del Skrevet 9. februar 2022 Har hatt mine to første hele dager tilbake på kontoret og er tilbake i den gamle tralten. Stress om morgenen, tidlig opp, sminke og ordne seg, et barn som må ordne seg alene fordi jeg må reise så tidlig, ringe fra jobben for å sjekke at barnet ikke har glemt tiden når det nærmer seg tiden for å gå på skolen. Hodepine gjennom dagen av støyen fra andre på flermannskontoret. Hjemme sent, sliten, må forte meg å fikse noe enkel mat før jeg kjører barnet på trening (tilbake samme vei som jeg akkurat kom fra). Lage middag etter trening, rydde, sette på en klesvask kanskje.. klar for sengs før klokka ti. Orker ikke😭 Anonymkode: 27f0d...145 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #64 Del Skrevet 9. februar 2022 Her har jeg jobbet 08-1600, opp 0630, barn avgårde til skolen med buss 0720, tur med hund. Logget på jobb pc på hjemmekontoret , frokost, fylle i maskin så den starter og er ferdig så jeg kan henge opp tøy i lunsjen, og eventuelt lufte hund liten tur. Bestilt varelevering fra Meny som kommer imorgen tidlig og helgehandelen er unnagjort. Ingen lyder eller støy fra noe eller noen. Jeg har fullt utstyrt kontor hjemme, med hev/senk pult, kontostol, 2 pc skjermer og alt som trengs. Dekket internett og tilskudd til strømregning. Når klokken er 1600 logger jeg av, klar for å lage middag uten stress, idag var vi klare for å spise 1645, jeg og to barn. Null stress. resten av kvelden fri til det jeg måtte ønske, sånn har jeg hatt det i 6 år og skal fortsette ha det slik, omgås kollegaer en del privat. Og vi snakker både på zoom/teams og i telefon. Vi er alle veldig effektive på hjemmekontor. Så deilige dager og lett å trives på jobb Anonymkode: 1fcd0...8d8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 9. februar 2022 #65 Del Skrevet 9. februar 2022 Vi fortsetter med hjemmekontor. Er ikke plass til særlig mange i jobblokalet 🤣 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #66 Del Skrevet 10. februar 2022 norw skrev (8 timer siden): Vi fortsetter med hjemmekontor. Er ikke plass til særlig mange i jobblokalet 🤣 Hvor jobber du og har dere noen stillinger ledig? 🤓 Anonymkode: f3698...b32 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 10. februar 2022 #67 Del Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvor jobber du og har dere noen stillinger ledig? 🤓 Anonymkode: f3698...b32 Haha, jobber innen statistikk/analyse, om det frister. Jobblokale sentralt i Oslo 😆 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #68 Del Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 8.2.2022 den 13.38): Etter noen dager tilbake på kontoret har jeg gjort meg følgende betraktninger: -Produktivitet: Alt tar lenger tid fra kontoret. Bare det å hente seg en kaffekopp tar noen minutter, da jeg må gå gjennom halve lokalet og bort til kjøkkenet, trykke på en knapp på en maskin og vente. På vei til og fra blir jeg stoppet av kollegaer som vil småprate. Hjemme står kaffekanna på arbeidsbordet. Morgenene blir brukt på å si «hei» til et titalls kollegaer. «Hei-hei. Ny hårklipp?» osv. Lunsjene blir lenger pga. småprat. På hjemmekontoret spiser jeg lunsjen foran PC’en mens jeg jobber. Jeg har også arbeidsro og får konsentrert meg langt bedre, uten avbrytelser og lyden av kollegaer som skravler i bakgrunnen. Pga. mye å gjøre har jeg jobbet mye (ubetalt) overtid den siste tiden, men etter at jeg måtte tilbake på kontoret har jeg jobbet totalt NULL minutter ekstra. Med tiden det tar meg å komme meg til og fra jobb og så sliten jeg blir av å «løpe etter klokka» for å rekke bussen, jobb og henting/levering i barnehagen så har jeg rett og slett ikke overskudd til å logge meg på på kveldstid. -Fysisk arbeidsmiljø: På kontoret kan jeg verken lufte eller justere temperaturen. Vinduene går ikke an å åpnes, og lufta er rett og slett temmelig dårlig (på tross av at vaktmesteren hevder at det ikke er noe feil på det massive ventilasjonsanlegget i bygget) Fryser jeg (og det gjør jeg ofte!) må jeg ta på en jakke. Lydforurensningen er... vel, til stede på kontoret. Ikke bare av kollegaer som skravler, men det er en jevn during fra både printeren, fra taklampene og en snål tikkelyd fra ventilasjonsanlegget som kommer og går. Jeg antar at jeg kunne ha tatt på meg øretelefoner og hørt på musikk for å stenge (u)lyden ute, men poenget er jo at jeg vil ha det stille for å konsentrere meg. Dessuten så faller vel hele poenget med å være tilbake på kontoret «på grunn av (det sosiale) arbeidsmiljøet» dersom jeg skal møte opp, sette på meg øretelefoner og ikke høre noe noen sier. 🤷♀️ På kontoret kan jeg ikke justere lyset, det er skinnende HVITT og veldig skarpt. Hjemme har jeg mer «lun» belysning, og summen av lyd-og lysforurensningen på kontoret gir meg jevnlig hodepine. -Sosialt arbeidsmiljø: Joda, det er jo hyggelig å treffe kollegaer. Men jeg er på jobb for å jobbe, og har faktisk ikke så mye tid til å skravle om private ting i arbeidstiden. Dessuten så ble jeg kjent med kollegaene på en helt annen måte da jeg kunne se de i deres hjemmemiljø via Zoom (jeg vet f. eks. nå at en kollega er en racer på interiør, har fått se potteplanta en annen har snakket om i en evighet, og «møtt» moren til en tredje digitalt da hun logget seg på et møte en dag hun hadde tatt fri for å feire et rundt år. I tillegg har jeg fått sett den fantastiske utsikten fra kjøkkenvinduet på en kollegas hytte i Nord-Norge, som jeg tidligere kun hadde hørt om. ) Jeg syntes faktisk kollegiale møter og sosiale treff er minst like hyggelige digitalt, det blir rett og slett veldig mye tørrprat om alt og ingenting når vi må treffes daglig. I tillegg har hjemmekontor gjort at jeg faktisk har lyst til å treffe kollegaene mine, og jeg har hatt overskudd til å faktisk prioritere treff på fritiden (dersom det hadde vært mulig) Det er faktisk ikke like stas når «Margit» foreslår at hele avdelingen skal gå på restaurant på torsdag ettermiddag, når jeg allerede har tilbragt hele uka med de samme menneskene. Anonymkode: f3698...b32 Haha! Kjente meg så utrolig igjen i denne. Er som jeg skulle skrevet det selv om meg og min arbeidsplass. Jeg har et mye mer komfortabelt kontor hjemme med skikkelig stol, stor skjerm, bedre belysning og så videre. Vet at mange av kollegene mine ikke har det og har jobbet delvis fra seng eller kjøkken, så skjønner jo at det er mindre ideelt. Å slippe å stenge ute støy med headset er helt fantastisk. Nå har jeg genuint lyst å treffe kollegene mine på lønningspils, mens det var noe jeg unngikk tidligere. Det mest negative for min del med hjemmekontor er at jeg har blitt mer bevisst på arbeidstiden min. Dvs. om jeg er mindre effektiv eller gjør noe i arbeidstiden, så jobber jeg alltid inn denne slik at jeg har 8 effektive timer per dag. Om man sammenligner med jobb på kontoret, så blir arbeidstid = tid på kontoret. Uansett hvor effektiv man er. Anonymkode: 3cb57...af9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #69 Del Skrevet 10. februar 2022 Jeg har i utgangspunktet avtale om fast hjemmekontor, men det kan endre seg nå uten at jeg skal utdype det. Om arbeidsgiver ønsker meg tilbake fast på kontoret 5 dager i uken kommer jeg til å si opp. Så enkelt er det. Jeg er ikke veldig glad i jobben min, men med hjemmekontor er den overkommelig. Tenker man kan møtes litt på halvveien, så om arbeidsgiver hadde foreslått 1-2 dager i uken på kontor og resten hjemme ville jeg akseptert det. Faktisk tror jeg at jeg hadde hatt godt av det da fast hjemmekontor kanskje kan bli vel mye selv for meg. Er godt å komme seg ut og ha litt kollegial kontakt. Men tilbake fast 5 dager i uken? Ikke en sjanse i helvete. Pardon my french. Anonymkode: 3cb57...af9 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #70 Del Skrevet 10. februar 2022 On 2/7/2022 at 5:12 PM, AnonymBruker said: Er det noen av dere som er pålagt full tilstedeværelse på kontoret fra nå av? Jeg har bare hørt om påtvunget tilstedeværelse minst 3 dager. Hvor jobber dere i så tilfelle? Bransje? Offentlig eller privat sektor? Anonymkode: 3c196...383 Ja påbudt tilstedeværelse hos oss nå, har vært det nesten hele pandemien. Var 2 mnd (mars og april) i 2020 og 1,5 mnd nå desember/januar som var. Jobber i økonomiavdeling ved sykehus og kan gjøre 100% av jobben hjemmefra, men sjefen vil ha kontroll. Elsket hjemmekontor. Skal heldigvis bytte jobb snart. Å jobbe i det offentlige er ganske dritt, for ikke å snakke om mange av lederne og legene ved sykehus. Mer ovenfra og ned folk skal man lete lenge etter. På hjemmekontoret var det fantastisk behagelig, den lille tiden jeg fikk hatt det. Anonymkode: 4f884...697 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #71 Del Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 7.2.2022 den 13.05): Det er helt latterlig. Sånn er det hos oss også. De som har ropt høyest om hvor grusomt mye de har savnet å få lov til å møte opp fysisk er de som har alle unnskyldninger i verden for å ha hjemmekontor når det er åpent igjen. Da må de jobbe hjemmefra fordi de har frisørtime, skal hjelpe sine gamle foreldre på butikken, må hente i barnehagen, sov litt dårlig osv. de VISSTE vel at de hadde et liv utenom jobb når de begynte å syte om å komme tilbake på kontoret også? Så er det vi som stille har mumlet «jeg syns egentlig det er helt greit med hjemmekontor jeg» hele veien som blir sittende med skjegget i kontorkassa nå 🙄 Anonymkode: d87e5...4c7 Å, det er morsomt, har egentlig følelsen av at de færreste liker andre mennesker, og "ekstroverte" bruker peopleskillsa til å slippe unna. Mye introverte folk i kundeservice f.eks Anonymkode: 0b858...dc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #72 Del Skrevet 10. februar 2022 norw skrev (4 timer siden): Haha, jobber innen statistikk/analyse, om det frister. Jobblokale sentralt i Oslo 😆 Ja, det kunne friste. 🤓 Tips leder og rekrutteringsansvarlig om meg («anonymbruker på Kvinneguiden er SÅÅÅ dyktig, dere bare MÅÅ ansette henne!») så ses vi på lønningspils om 3-4 måneder. 🤓 Anonymkode: f3698...b32 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #73 Del Skrevet 10. februar 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det kunne friste. 🤓 Tips leder og rekrutteringsansvarlig om meg («anonymbruker på Kvinneguiden er SÅÅÅ dyktig, dere bare MÅÅ ansette henne!») så ses vi på lønningspils om 3-4 måneder. 🤓 Anonymkode: f3698...b32 Man får ikke mer produktiv medarbeider enn AnonymBruker. Over ni millioner innlegg har vi produsert så langt, og vi tar aldri pause. 😎 Anonymkode: f2004...4de 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #74 Del Skrevet 10. februar 2022 Vi får heldigvis hjemmekontor inntil videre. Sjefen har endelig gitt oss lov å avtale noen faste dager i uka med hjemmekontor når alle blir "tvunget" tilbake til kontoret. Anonymkode: fb728...781 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #75 Del Skrevet 10. februar 2022 Tror det blir 3 dager på kontoret og to dager hjemme og det passer meg perfekt. Jeg liker en kombo og liker å bli "sliten" samtidig som jeg har to dager pluss helg som jeg kan slappe av i 😊 Eneste er at vi har en med munn diaré som SKRIVER MED CAPS LOCK og utropstegn mesteparten av tiden. Vi jobber i team så jeg får dritten hennes hver bidige dag. Hun holdt kjeft på kontoret, men det får jeg bare tåle, heller det ennå være tilbake 5 dager i uka. Anonymkode: fa894...8e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #76 Del Skrevet 10. februar 2022 Jeg konsentrerer meg dårligere på kontor enn hjemme, da nye av tiden ofte går med til unødvendig kakling. Jeg føler jeg får nok sosialisering med venner og familie (og er par kollegaer som jeg er med på fritiden), så jeg foretrekker hjemme. Anonymkode: 49536...0ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #77 Del Skrevet 10. februar 2022 Alle dere som er så imot å være på kontoret, forstår dere ikke at deler av jobben deres også er å bidra til et godt arbeidsmiljø for kolleger? Dette er til og med lovfestet i arbeidsmiljøloven! Videre, forstår dere ikke at deres kompetanse kan være gull for nye medarbeidere? Samværet med dere kan løfte både dem og teamet du jobber med - om nettopp du er tilstede? Anonymkode: 994bb...302 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #78 Del Skrevet 10. februar 2022 Må si at denne tråden var god lesing. Jeg syns det har vært veldig mye pjatt om at "nå må vi begynne å leve igjen, nå må vi få gå på kontoret" osv. Selv er jeg som dere, hjemmekontor har vært helt flott. Jeg liker kollegaene mine og arbeidsgiver, men jeg er på jobb for å jobbe. I et åpent og trangt kontorlandskap blir man jo bare lei av folk. På hjemmekontoret merket i allefall jeg at jeg ble mindre lei de aller mest spesielle kollegaene mine og at jeg ble mer positiv til å treffe dem, f.eks. på fritiden. Håper på en hybridløsning fremover og det tror jeg mange arbeidsgivere kommer til å kjenne press på også. Folk er veldig forskjellige og derfor hadde det vært topp om forholdene lå til rette både for de som jobber best på kontoret og de som er mest effektive hjemme. Anonymkode: 3d1ab...41d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #79 Del Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Alle dere som er så imot å være på kontoret, forstår dere ikke at deler av jobben deres også er å bidra til et godt arbeidsmiljø for kolleger? Dette er til og med lovfestet i arbeidsmiljøloven! Videre, forstår dere ikke at deres kompetanse kan være gull for nye medarbeidere? Samværet med dere kan løfte både dem og teamet du jobber med - om nettopp du er tilstede? Anonymkode: 994bb...302 Godt arbeidsmiljø kan man sikre digitalt, det betyr kun å være hyggelig og hjelpsom, ikke å tørrprate ved kaffemaskinen. Opplæring og spørsmål tas også i teams. Anonymkode: 623c7...1b4 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 10. februar 2022 #80 Del Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Alle dere som er så imot å være på kontoret, forstår dere ikke at deler av jobben deres også er å bidra til et godt arbeidsmiljø for kolleger? Dette er til og med lovfestet i arbeidsmiljøloven! Videre, forstår dere ikke at deres kompetanse kan være gull for nye medarbeidere? Samværet med dere kan løfte både dem og teamet du jobber med - om nettopp du er tilstede? Anonymkode: 994bb...302 Det blir jo et mye bedre arbeidsmiljø av at vi slipper å tilbringe all mulig tid med hverandre. Det er jo generelt dårlige arbeidsmiljø rundt om i Norge, fordi folk blir syke av den kunstige, utadvente kontorkulturen som alle forsøker å etterstrebe. Jeg blir dårlig av folk som ikke forstår at andre mennesker kun er på jobb for å få en lønn og dra derfra så fort de er ferdige. Veldig mange føler det samme som meg. Aldri har det vært et bedre miljø på vårt kontor enn de siste to årene. Jeg er heller ikke opptatt av å dele min kunnskap med andre. Det er den jeg lever av og den min arbeidsgiver betaler for. Hvem er det som tjener på tett samarbeid og kunskapsutveksling? Jo, det er plaprerene som bruker kollegaer til å klatre i hiarkiet. Sånne folk er bare plagsomme. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå