AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #21 Del Skrevet 7. februar 2022 Oppdaget forøvrig noe «interessant» i dag 😆 Alle kollegene mine har unisont jublet over at vi skal tilbake på kontoret igjen nå. Likevel popper det nå frem den ene etter den andre som «må dessverre være hjemme hele uken siden sønn/datter/mann/kone har testet positivt i dag». Dette er folk som alle er vaksinert med tre doser for flere uker siden- altså skulle de vel strengt tatt ikke behøve å være hjemme og i karantene så fremt de selv tester negativt hver dag?! Får derfor litt følelsen av at en god del «benytter anledningen» til å være hjemme hver dag enda litt til, siden de liksom kan det, nå som de har smitte i husstanden 😅 Tror muligens at jeg likevel ikke er den eneste på jobben som ikke er strålende fornøyd med å være tilbake til tre dager pr uke på kontoret 😆 ts Anonymkode: 4ceca...26f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #22 Del Skrevet 7. februar 2022 Vi har fortsatt mulighet for hjemmekontor men det er flere som er på kontoret. To stk på vårt lille kontor som har korona nå. Anonymkode: 00410...029 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #23 Del Skrevet 7. februar 2022 Jeg har delvis gått tilbake. Jobber nå på kontoret to dager i uken og tre dager hjemme. Jeg er også introvert så det passer meg helt perfekt. Jeg får det jeg trenger av sosial nettverk og input fra kollegaer og resten av tiden hjemme. Anonymkode: 83f71...178 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #24 Del Skrevet 7. februar 2022 Jeg er så glad for alle som kan være ærlige rundt dette. Irriterer meg over de som er overpositive til kontoret - men som helt åpenbart ikke foretrekker det når man har et valg. Anonymkode: 12a05...f62 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #25 Del Skrevet 7. februar 2022 Jeg trodde faktisk at de aller fleste IKKE vil tilbake til full kontorhverdag, og at det heller er unntakene som gleder seg vilt. Får gjort mye mer hjemme. I åpent landskap hører jeg etter på alle andres samtaler, uten å mene det, men greier ikke la være, jeg blir forstyrra av prat, folk som går, og veldig sliten av å måtte være sosial. Dessuten sparer jeg 40 min reisevei hver vei og sykt mye stress om morgenen. Vi kommer til å ha 3 dager hjemme og 2 dager der de ØNSKER at vi er på kontoret, men ingen tvang. Hos noen arbeidsplasser kan det virke som at sjefene har kjeda seg når det ikke har vært folk der, så de gleder seg vilt til å få se masse folk igjen..! Anonymkode: 8ed8d...29d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #26 Del Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er så glad for alle som kan være ærlige rundt dette. Irriterer meg over de som er overpositive til kontoret - men som helt åpenbart ikke foretrekker det når man har et valg. Anonymkode: 12a05...f62 Helt enig- jeg skulle virkelig ønske alle kunne være ærlige om dette istedenfor å stå med brede smil og snakke sjefen etter munnen og fake at man er SÅ happy over å «endelig være tilbake på kontoret igjen!!!» 🙄 Når de fleste tilsynelatende er strålende fornøyd over å være tilbake igjen, blir det desto vanskeligere for oss som IKKE føler det sånn, å si noe. Sjefene får jo heller ingen innsikt i hvor mange som egentlig ønsker større fleksibilitet (og kommer derfor heller ikke til å hensynta det), når ikke folk er ærlige om hva de egentlig ønsker seg..! Anonymkode: 4ceca...26f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #27 Del Skrevet 7. februar 2022 Jeg synes faktisk det er helt krise at fast hjemmekontor blir borte. Det har fjerna 100% av stresset i hverdagen. Framover må man betale for å komme seg til jobb og få en masse ulemper, en forferdelig dårlig deal. Mindre tid med barn og lengre barnehagedager, ikke tid til å lage middag fra bunn hver dag, redusert søvn, redusert fysisk og mentalt overskudd som betyr lite sosial omgang både på og utenfor jobb, knapt med tid til å handle, stress i forbindelse med transport til jobb, mye stress de 50+ dagene i året man som aleneforelder ikke rekker barnehagen pga. nevnte transport. Sikkert femti ting til, men disse er ille nok. Anonymkode: 3bbbe...c8b 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #28 Del Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Helt enig- jeg skulle virkelig ønske alle kunne være ærlige om dette istedenfor å stå med brede smil og snakke sjefen etter munnen og fake at man er SÅ happy over å «endelig være tilbake på kontoret igjen!!!» 🙄 Når de fleste tilsynelatende er strålende fornøyd over å være tilbake igjen, blir det desto vanskeligere for oss som IKKE føler det sånn, å si noe. Sjefene får jo heller ingen innsikt i hvor mange som egentlig ønsker større fleksibilitet (og kommer derfor heller ikke til å hensynta det), når ikke folk er ærlige om hva de egentlig ønsker seg..! Anonymkode: 4ceca...26f Akkurat!! når man har hatt anonyme undersøkelser så pleier det jo å vise at minst halvparten ønsker hjemmekontor, men det er tydeligvis så tabu å si høyt.. jeg blir så irritert, hvem er overrasket over at jeg heller vil spare 2 timer i forberedelser og reisevei hver dag??! At jeg heller kan spise fersk lunsj som jeg selv har laget.. at jeg kan gjøre hva jeg vil i lunsjen?? At jeg kan jobbe i ro og fred, sitte hvor jeg vil, ha på hva jeg vil. Så blir jeg «shamed» og kalt anti-sosial, fordi jeg ikke ønsker å bo på jobb hvis jeg har et valg. Jeg jobber for å leve, jeg lever ikke for å jobbe, selv om yrket mitt er hobbyen min. Etter hjemmekontor startet har jeg faktisk energi etter jobb. Før satt jeg på tbanen og holdt på å svime av fordi jeg var så sliten i hodet, kunne aldri gjøre noe etter jobb annet en å parkere i sofaen resten av dagen. Nå gidder jeg faktisk å gjøre ting etter jobb, finne på noe med venner, trene osv. Anonymkode: 3c0d1...aba 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #29 Del Skrevet 7. februar 2022 Jeg elsker hjemmekontor, og kvier meg til å måtte møte fysisk på jobb. På min jobb er det mye press om å møte opp fysisk igjen. Sjefen er hyperekstrovert, og mener at vi MÅ møtes fysisk for å se hverandre i øynene og ta de ærlige samtalene og blabla... til tross for at ingenting av det vi faktisk gjør krever at vi er fysisk samlet. Jeg er introvert. På jobben er det et svææært åpent kontorlandskap, med masse støy og forstyrrelser, både lyd og visuell støy. Det er absolutt ingen andre steder enn på do man kan være usett. Alle møterom og stillerom er laget av glass, og plassert INNI kontorlandskapet.. Så der sitter man i glassbur, ikke akkurat et sted å trekke seg tilbake til. Og om man prøver få et par minutters fred på do, står det alltid en løkrull og sliter og drar i dørhåndtaket etter fem sekunder (hva ER det som er så vanskelig med å bare se etter om det lille feltet på låsen er rødt eller hvitt..?) Og ikke minst er det digg å slippe å bruke halvannen time på bussing hver dag. Anonymkode: 3344b...9d1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #30 Del Skrevet 7. februar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Oppdaget forøvrig noe «interessant» i dag 😆 Alle kollegene mine har unisont jublet over at vi skal tilbake på kontoret igjen nå. Likevel popper det nå frem den ene etter den andre som «må dessverre være hjemme hele uken siden sønn/datter/mann/kone har testet positivt i dag». Dette er folk som alle er vaksinert med tre doser for flere uker siden- altså skulle de vel strengt tatt ikke behøve å være hjemme og i karantene så fremt de selv tester negativt hver dag?! Får derfor litt følelsen av at en god del «benytter anledningen» til å være hjemme hver dag enda litt til, siden de liksom kan det, nå som de har smitte i husstanden 😅 Tror muligens at jeg likevel ikke er den eneste på jobben som ikke er strålende fornøyd med å være tilbake til tre dager pr uke på kontoret 😆 ts Anonymkode: 4ceca...26f Det er helt latterlig. Sånn er det hos oss også. De som har ropt høyest om hvor grusomt mye de har savnet å få lov til å møte opp fysisk er de som har alle unnskyldninger i verden for å ha hjemmekontor når det er åpent igjen. Da må de jobbe hjemmefra fordi de har frisørtime, skal hjelpe sine gamle foreldre på butikken, må hente i barnehagen, sov litt dårlig osv. de VISSTE vel at de hadde et liv utenom jobb når de begynte å syte om å komme tilbake på kontoret også? Så er det vi som stille har mumlet «jeg syns egentlig det er helt greit med hjemmekontor jeg» hele veien som blir sittende med skjegget i kontorkassa nå 🙄 Anonymkode: d87e5...4c7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #31 Del Skrevet 7. februar 2022 Finnes det en gruppe mennesker som er mindre fleksible enn de som er introverte? Anonymkode: c906f...104 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #32 Del Skrevet 7. februar 2022 Vi er et lite firma og jeg er leder. Hadde jeg kun hatt meg selv og tenke på ville vi vært permanent hjemme og ikke hatt noe kontor. Det har fungert KNIRKEFRITT de siste to årene for meg personlig og for produktiviteten. Men jeg har et par ansatte som veldig gjerne ønsker seg tilbake til kontoret, og jeg føler jeg også da må inn minst et par dager i uken for å kunne tilby dem et riktig arbeidsmiljø. Og ja - jeg gruer meg! Det har vært så vanvittig fantastisk å være hjemme! Jeg sparer omtrent 2,5 time reise om dagen og hverdagsstresset er nesten forduftet. Rolige morgener, kortere dager for barna, mer fleksibilitet for mannen min som må møte på jobb og ingen stress med å rekke treninger/aktiviteter på ettermiddagen. Hunden blir luftet i lunsjen og slipper lange dager alene hjemme. Sparer 2000,- i mnd på busskort. Frister absolutt ikke å gå tilbake til «gamledager», men må man så må man. Anonymkode: b9750...96c 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #33 Del Skrevet 7. februar 2022 Heldigvis for vår del tror jeg. Det er nok mange det har fungert bra for, men hos oss syntes jeg ikke det har fungert spesielt godt. Blitt mye sånn at det er de samme som får hjemmekontor hele tiden, mens andre har måttet være på jobb hele tiden. Syntes også enkelte har sluntret unna for mange oppgaver fra hjemmekontor, og med liten oppfølging så blir det sånn at den jobben havner på andre. Anonymkode: 165b7...c16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #34 Del Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Finnes det en gruppe mennesker som er mindre fleksible enn de som er introverte? Anonymkode: c906f...104 Alle de ekstroverte som har sutret og klaget over å måtte sitte på hjemmekontor noen få måneder, kanskje...? Anonymkode: 3344b...9d1 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #35 Del Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Finnes det en gruppe mennesker som er mindre fleksible enn de som er introverte? Anonymkode: c906f...104 Ja, de ekstroverte som krever at alle må på kontoret hver eneste dag for ellers blir det kjedelig, og som krever at alle har kosemosepause med kake sammen og gjerne finner på noe etter jobb i tillegg hvor alle mååååå være med. Anonymkode: 623c7...1b4 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #36 Del Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Finnes det en gruppe mennesker som er mindre fleksible enn de som er introverte? Anonymkode: c906f...104 Vi har vært fleksible i årevis. Det aller meste gjøres på ekstrovertes premisser. Kan for øvrig si det samme om a- og b-mennesker. B-mennesker må også tilpasse seg til forhold som strider mot ens eget instinkt. De som ikke har kjent på disse utfordringene er privilegerte. Anonymkode: ab2a4...066 17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #37 Del Skrevet 7. februar 2022 Den "jippi tilbake til kontoret!", men jeg vet at det er bare sjargong. Vi hadde en anonym spørreundersøkelse hvor hele 95% (!) var positive eller delvis positive til hjemmekontor. Klart jeg har savnet kollegaene mine, og det er godt å møte dem igjen ved møter eller andre sammenkomster, men vet at det kollegiale forholdet er bedre når alle slipper å sitte oppi hverandre halve dagen og irritere seg over andres prat og ulyder. Det har blitt mye unødige konfliker over sånne ting før. Man skaper bedre samhold av å møtes sjeldnere 🙂 Anonymkode: e1ddb...cfd 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #38 Del Skrevet 7. februar 2022 Jeg er introvert, men er veldig glad vi skal tilbake på kontoret Det blir nok 1-2 dager med hjemmekontor, og jeg er også glad det blir flertall av dager på jobb. Jeg syns nemlig mikrokommunikasjonen har blitt helt borte på hjemmekontor. Å diskutere noe ved kaffemaskinen, få en kjapp avklaring, å faktisk ses i fysiske møter.. det har vært utmattende med 3-4 Teams-møter på en dag og jeg har lidd veldig av skjermfatigue. Vi har også stort åpent landskap, men her er det god kultur for å ikke forstyrre hverandre og snakke lavt om man må. Jeg bruker støydempende headset også. Har jeg noe hvor jeg ikke vil bli forstyrret kan jeg booke et møterom og sitte der. Anonymkode: e5438...e7a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #39 Del Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dere som har kontorjobb, og som nå har hatt veldig mye hjemmekontor de siste par årene: Er det noen av dere som synes det er kjipt at det nå normaliseres mer og går mot mer tid på kontoret, eller synes alle bare at det er fantastisk og herlig nå som den lange perioden med mer eller mindre kun hjemmekontor, ser ut til å være over? Jeg har elsket å ha hjemmekontor hver dag, og fra og med i dag er det tilbake til hjemmekontor maks to ganger pr uke på min jobb. Jeg synes det er HELT forferdelig å tvinges til kontoret tre dager i uka (selv om jeg har verdens greieste og fineste sjef og kjempeflotte kolleger som jeg trives veldig godt sammen med). Jeg er introvert og jobber dessuten med mange konsentrasjonsoppgaver. På jobben sitter vi i åpent landskap med 50-60 stk, og jeg blir helt enormt sliten av det. Synes også det er slitsomt å måtte ha lunsj sammen med noen mange ganger i uka og høre om noens helgetur til hytta eller naboens nye baby- når alt jeg egentlig helst vil, er å få være i fred og f.eks lese en bok eller avis.. Før pandemien gikk det greit, for da kjente jeg jo ikke til noe annet. Men nå som jeg først har fått prøvd ut å være hjemme, føles det SÅ tungt å vite at jeg må på kontoret minst tre dager i uka nærmest «til evig tid» (føles det som, jeg har vel rundt 30 år igjen av arbeidslivet 😅) Flere som føler som meg, og som kunne ønske at arbeidsgiver åpnet for enda større fleksibilitet mht hjemmekontor også etter pandemien? Jeg kunne tenkt meg å være maks 1 gang i uka på kontoret, men det føles som jeg er den eneste på jobben som opplever det sånn. Alle andre nærmest jubler over å kunne være tilbake på kontoret igjen… Anonymkode: 4ceca...26f Har inntrykk av at de fleste jubler både for at hjemmekontorfasen er over, og for at de kan gjøre hva de vil igjen, føle seg fri igjen, gå på pub, restaurant, konserter osv osv. Selv er jeg motsatt, jeg lever mer isolert enn noen gang nå, nettopp fordi «alle andre» er ute og mingler, og smitten florerer. Men bare vent, ts, med 50-60 kolleger i åpent landskap, blir det snart mange syke og hjemme fra jobb, så det blir nok snart rolig på kontoret❤️ Anonymkode: f8875...ebd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #40 Del Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Den "jippi tilbake til kontoret!", men jeg vet at det er bare sjargong. Vi hadde en anonym spørreundersøkelse hvor hele 95% (!) var positive eller delvis positive til hjemmekontor. Veldig interessant. Ja kanskje mange blir revet med, og føler de må «juble» i takt med venner og kolleger? Men innerst inne kjenner på at de vil savne hjemmekontoret av ulike grunner? Anonymkode: f8875...ebd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå