Gå til innhold

Noen enkle/dumme spørsmål fra en nybegynner i strikking

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette må sikkert være håpløst dumme spørsmål. Men som helt fersk strikker, så spør jeg her da jeg ikke har noen familie/venner som strikker..

1) Når man strikker frem/tilbake - er da 2 omganger det samme som 1 pinne? (at man må strikke frem/tilbake for å kalle det en pinne. På oppskrifter står det feks; "neste pinne feller du.... osv". Eller er en pinne fra første til siste maske uansett om en strikker frem/tilbake eller sammenhengende på rundpinne.

2)Hva gjør jeg galt når jeg pluteslig har flere masker enn jeg la opp? (og de er bare garn rundt pinne, ikke skikkelig maske) og hva gjør jeg da? Strikker den falske masken sammen med neste maske?

3)Vrangbord; Når man strikker frem og tilbake, ikke sammenhengende på rundpinne; Det står i strikkeboøkene og jeg leser på nettet at man skal strikke like masker oppå hverandre. Altså rette masker over rette masker, og vrang over vrang. MEN; det blir jo feil. Derimot - hvis jeg strikker MOTSATT (ikke likt som det står overalt) så får jeg vrangbord. Dvs - hvis jeg har avsluttet med to rette, så starter jeg neste omgang med to vrange. Men det er jo motsatt av det som er beskrevet i litteratur.  /nettsteder?? Jeg tenker tydeligvis feil og klarer ikke forstå hvorfor det blir motsatt av det jeg har lest meg til. Derimot på rundpinne får jeg jo vrangbord ved å starte "neste runde" med 2 rette oppå 2 rette.. Jeg tenker sikkert feil ifht rett/vrangside - men en vrangbord er jo lik fra begge sider - så klarer jo ikke si at - dette er bakside -dette er forside og dermed liksom bare forstå hva jeg skal gjøre for å få vrangbord..

3A; Og hvordan lykkes jeg da med perlestrikk? Da skal det jo være motsatt "på vei tilbake"/runde 2 - men da skal jeg strikke likt? Dvs; avsluttes pinnen med en rett maske, så starter jeg med rett maske på første maske igjen?

4). Hvordan forstå grunnleggende rundt å strikke genser i en del. Er det det samme som at man gjør en  "ranglanfelling"? Hva betyr egentlig det? At når man har strikket hoveddelen av genseren på rundpinne opp til der armene skal være, så strikker man på en spesiell måte som gjør at man får 2 prosjekter på hver side til hver arm? (og gudene skal vite at jeg trolig aldri kommer til å forstå/lære noe sånt)

5) Strikking med mønster - hvordan lære seg å forstå en oppskrift ifht bytte av farge(r)? Finnes det en smart video som lærer en nybegynner å forstå en enkel oppskrift med mønster? Og har du tips/link til en enkel oppskrift med enkelt mønster  som er superenkel og kan øves på av en fersking/nybegynner?

6) Og bytting av div farger midt i et strikkeprosjekt: Når jeg skal bytte farge er det bare å legge det nye garnet over fingeren og starte å strikke? Og så klippe av den fargede tråden når man skal tilbake til basefarge, og så starte på nytt over fingeren ved neste farge? Da blir det vel endel tråder å feste innvendig, men tenker jeg riktig?

7) Hull midt i strikkingen.. Har sett på video hvordan man kan dra opp igjen en maske, men hva hvis man oppdager dette hullet først etter man har strikket flere rader - er det bare å rekke opp? Og hvordan rekke opp så man ikke mister flere masker - er det oen triks her? (når jeg har gjort dette tidligere har jeg bare tatt alt. Men vil jo helst bare ned til der hvor hullet er for å rette opp. Og lager man da bare en ekstra maske  - at man rekker opp frem til hullet; lager en ekstra maske og strikker videre igjen?

8 )Når man skal øke midt i med feks 1 maske. Jeg har sett div videoer. Men klarer ikke helt å forstå HVOR/hvilken del av tråden jeg drar opp på pinnen til ny maske. Det sies/står "mellom de to maskene", men det er ingen tråd imellom - så enten må jeg dra opp tråd fra en av maskene, om dere skjønner. Selv om det på noen videoer er en tydelig tråd mellom maskene som det blir opplagt at man fisker opp, men det er vanskelig å forstå helt hvor man tar opp tråd for å lage ny maske. Noen som klarer å forklare/vise med bilde?

Jeg har så lyst å bli god på strikking, men oppfatter at den veien er veldig lang. Til nå har jeg kun strikket enkle  prosjekter som kluter, skjerf og lue. Er nå på min første genser av typen 4 deler som skal syes sammen. Men det blir jo ikke veldig pent eller veldig jevnt. Men skjønner at det er mengdetrening som gjelder, så tenker første genser blir som den blir. Det er jo øvning.

Har kjøpt og lest 2 bøker, det har jo hjulpet litt, men det er mye helt basic - som slike dumme spørsmål jeg tar opp her, som den ikke forklarer (ref vrangbord hvor det bare står 2 like oppå hverandre). Ser også mye på youtube. Men også her går det litt over det helt enkle som regel.

Usikker om noen i det hele tatt orker å svare på sånt - ser jo jeg formulerer meg dårlig også. Skulle gjerne hatt en strikkekyndig venn, men det har jeg dessverre ikke. Men takk for at du leste uansett 

Anonymkode: 4652d...1d1

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Raglanfelling: Se en av Østerdalsbruras nydelige videoer Hun viser og forklarer veldig godt 🥰

Anonymkode: 75317...197

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

8 )Når man skal øke midt i med feks 1 maske. Jeg har sett div videoer. Men klarer ikke helt å forstå HVOR/hvilken del av tråden jeg drar opp på pinnen til ny maske. Det sies/står "mellom de to maskene", men det er ingen tråd imellom - så enten må jeg dra opp tråd fra en av maskene, om dere skjønner. Selv om det på noen videoer er en tydelig tråd mellom maskene som det blir opplagt at man fisker opp, men det er vanskelig å forstå helt hvor man tar opp tråd for å lage ny maske. Noen som klarer å forklare/vise med bilde?

Se 9:26 i videoen her :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

1) Når man strikker frem/tilbake - er da 2 omganger det samme som 1 pinne? (at man må strikke frem/tilbake for å kalle det en pinne

Nei, da er 1 pinne det du har strikket fra første til siste maske på 1 pinne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips og råd og linker til andre tråder og videoer med tips og triks m.m. her:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

7) Hull midt i strikkingen.. Har sett på video hvordan man kan dra opp igjen en maske, men hva hvis man oppdager dette hullet først etter man har strikket flere rader - er det bare å rekke opp? Og hvordan rekke opp så man ikke mister flere masker - er det oen triks her? (når jeg har gjort dette tidligere har jeg bare tatt alt. Men vil jo helst bare ned til der hvor hullet er for å rette opp. Og lager man da bare en ekstra maske  - at man rekker opp frem til hullet; lager en ekstra maske og strikker videre igjen?

Der hullet er  har du kanskje mistet en maske fra pinnen. I så fall må du fange opp den masken (gjerne med en heklekrok) og du kan faktisk få ordnet opp i det uten å rekke opp dersom det ikke er mønsterstrikk og at mønsteret blir feil pga den masken som ble mistet.

Hente opp mistet maske:

https://www.garnstudio.com/video.php?id=52&lang=no

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Usikker om noen i det hele tatt orker å svare på sånt - ser jo jeg formulerer meg dårlig også. Skulle gjerne hatt en strikkekyndig venn, men det har jeg dessverre ikke.

Du formulerer deg veldig godt ♥️ Her på KG er det mange hyggelige og hjelpsomme strikkere som med glede hjelper til så her kan du spørre om alt 🥰

Lykke til med strikkingen ♥️

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

2)Hva gjør jeg galt når jeg pluteslig har flere masker enn jeg la opp? (og de er bare garn rundt pinne, ikke skikkelig maske) og hva gjør jeg da? Strikker den falske masken sammen med neste maske?

Da har tråden ved et uhell snurret seg rundt en av pinnene. Jeg bruker bare å løfte den tråden (falske masken) vekk fra pinnen og strikke som vanlig videre. Du får jo et litt lengre trådstrang der men det ordner du opp i ved å strekke litt på strikketøyt senere.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da har tråden ved et uhell snurret seg rundt en av pinnene. Jeg bruker bare å løfte den tråden (falske masken) vekk fra pinnen og strikke som vanlig videre. Du får jo et litt lengre trådstrang der men det ordner du opp i ved å strekke litt på strikketøyet senere.

Eventuelt, hvis den tråden er veldig lang, kan man jukse litt med å sy noen sting på baksiden av strikketøyet for å forkorte den tråden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

3)Vrangbord; Når man strikker frem og tilbake, ikke sammenhengende på rundpinne; Det står i strikkeboøkene og jeg leser på nettet at man skal strikke like masker oppå hverandre. Altså rette masker over rette masker, og vrang over vrang. MEN; det blir jo feil. Derimot - hvis jeg strikker MOTSATT (ikke likt som det står overalt) så får jeg vrangbord. Dvs - hvis jeg har avsluttet med to rette, så starter jeg neste omgang med to vrange. Men det er jo motsatt av det som er beskrevet i litteratur.  /nettsteder?? Jeg tenker tydeligvis feil og klarer ikke forstå hvorfor det blir motsatt av det jeg har lest meg til. Derimot på rundpinne får jeg jo vrangbord ved å starte "neste runde" med 2 rette oppå 2 rette.. Jeg tenker sikkert feil ifht rett/vrangside - men en vrangbord er jo lik fra begge sider - så klarer jo ikke si at - dette er bakside -dette er forside og dermed liksom bare forstå hva jeg skal gjøre for å få vrangbord..

Du tenker helt rett. Vrangbord strikket frem og tilbake: Da må man strikke vrangmasker på bakstiden for at det skal bli rettmasker på forsiden.

3A; Og hvordan lykkes jeg da med perlestrikk? Da skal det jo være motsatt "på vei tilbake"/runde 2 - men da skal jeg strikke likt? Dvs; avsluttes pinnen med en rett maske, så starter jeg med rett maske på første maske igjen?

Perlestrikk strikket frem og tilbake: Hvis du har perlestrikk med 1 vrang, 1 rett, 1 vrang, 1 rett osv, så må du på baksiden (slik det vises fra baksiden) strikke vrang over rett og rett over vrang. Og det samme m du gjøre på forsiden.

Altså hvis det er en enkel perlestrikk som dette:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. Se gjerne Østerdalsbruras video. Hun viser et smart triks der hun løfter den første masken løst av. Det gir en penere kant tror jeg 🥰

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3)Vrangbord; Når man strikker frem og tilbake, ikke sammenhengende på rundpinne; Det står i strikkeboøkene og jeg leser på nettet at man skal strikke like masker oppå hverandre. Altså rette masker over rette masker, og vrang over vrang. MEN; det blir jo feil. Derimot - hvis jeg strikker MOTSATT (ikke likt som det står overalt) så får jeg vrangbord. Dvs - hvis jeg har avsluttet med to rette, så starter jeg neste omgang med to vrange. Men det er jo motsatt av det som er beskrevet i litteratur.  /nettsteder?? Jeg tenker tydeligvis feil og klarer ikke forstå hvorfor det blir motsatt av det jeg har lest meg til. Derimot på rundpinne får jeg jo vrangbord ved å starte "neste runde" med 2 rette oppå 2 rette.. Jeg tenker sikkert feil ifht rett/vrangside - men en vrangbord er jo lik fra begge sider - så klarer jo ikke si at - dette er bakside -dette er forside og dermed liksom bare forstå hva jeg skal gjøre for å få vrangbord..

Du har misforstått hva det betyr å strikke like masker… du kan se på maskene om de forrige er strikket rett eller vrang, og rette vil alltid være vrange fra baksiden og vrange vil være rette. Du skal derfor strikke rette masker over de rette (det vil si dem du strikke vrang fra baksiden/forrige pinne) og vrange over vranger (det vil si dem du strikket  rett på forrige pinne).

Anonymkode: 3cb76...f6e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5) Strikking med mønster - hvordan lære seg å forstå en oppskrift ifht bytte av farge(r)? Finnes det en smart video som lærer en nybegynner å forstå en enkel oppskrift med mønster? Og har du tips/link til en enkel oppskrift med enkelt mønster  som er superenkel og kan øves på av en fersking/nybegynner?

Her kan du se mønsteret til selbuvottene: https://osterdalsbrura.blogspot.com/2018/12/how-to-knit-selbu-mittens.html

Se litt uti videoen her og se de to siste videoene:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NB. Anbefaler å se hele videoene fra Østerdalsbrura, da hun forklarer og viser veldig godt steg for steg alt du trenger å vite/lære og hun kommer med smarte triks 🥰

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6) Og bytting av div farger midt i et strikkeprosjekt: Når jeg skal bytte farge er det bare å legge det nye garnet over fingeren og starte å strikke? Og så klippe av den fargede tråden når man skal tilbake til basefarge, og så starte på nytt over fingeren ved neste farge? Da blir det vel endel tråder å feste innvendig, men tenker jeg riktig?

Ps. Alt dette kan du lære av å se på Østerdalsbruras videoer. Du kan feks øve deg på mønsterstrikk med mønster fra selvuvotter uten å strikke votter. Du kan feks strikke et pannebånd eller håndleddsvarmere feks, ved å bruke deler av mønsteret til selbuvottene :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke klipp!

Se her:

"  AnonymBruker skrev (På 31.1.2022 den 0.17):

Kan noen fortelle meg hvordan man gjør det med trådsprangene, når det er kun litt gult garn her og der på bl.a. vott nr 1 på første bilde? Klipper man av garnet og starter med ny tråd når man skal bruke det gule garnet mange omganger senere? :klo: 

Anonymkode: 66ee1...bee"

"Jeg flytter med meg garnet oppover, så blir det mindre tråder å sy inn. Det er et mareritt å holde orden på trådene når det blir så mange farger, men når man har knotet et titalls ganger går det lettere."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her - wow altså - takk! Her er det mye jeg skal se på og lære meg - tusen takk alle sammen ❤️

Anonymkode: 4652d...1d1

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...