Gå til innhold

Hvorfor må ikke svensker og dansker lære seg å snakke norsk hvis de bor i Norge.

Sommer2464

Anbefalte innlegg

43 minutter siden, AnonymBruker said:

Og siden du stadig sammenligner med de som snakker engelsk: det går fint an å bo og jobbe i Norge som engelskmann uten å kunne snakke norsk. Jeg vet om flere. 

Likevel er det ikke til og legge under et tepper at de som snakker engelsk blir mer utsatt for etnisk diskriminering en det svensker blir..🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 3f2e6...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Herregud du skjønner jo ingenting av poenget. Svensker kan godt lære seg norsk, men de behøver ikke det ettersom 90% av nordmenn forstår svensk. Let it go.

Anonymkode: d83ef...b22

Men da kan de jo lære seg det og snakke det siden det likevel er "det samme som norsk" også kan de snakke svensk når de er I landet sitt. Lit it go.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Likevel er det ikke til og legge under et tepper at de som snakker engelsk blir mer utsatt for etnisk diskriminering en det svensker blir..🤷🏻‍♀️

Legge under et tepper....?

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Men da kan de jo lære seg det og snakke det siden det likevel er "det samme som norsk" også kan de snakke svensk når de er I landet sitt. Lit it go.

Lit it go?

Var det ikke du som kunne så sykt mange språk?

Anonymkode: 57f1a...c3c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du sliter med forstå dansk, burde du jo egentlig slite med feks sørlendinger. Vi snakker jo egentlig litt likt, danskene har noen andre rare ord… men tipper de lærer rimelig fort hvordan vi teller, at det heter brus ikke sodavann osv. Jeg lærte iallefall fort de danske begrepene, så tviler på det er problematisk omvendt. 

Anonymkode: 6db04...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Lit it go?

Oh I am so sorry. I mean let it go. Do you feel little better now? Oh my God stupid pepole like you 🤦🏻‍♀️🙈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legge under et tepper....?

Lit it go?

Var det ikke du som kunne så sykt mange språk?

Ja. Jeg kan snakke engelsk, norsk, arabisk, fransk, spansk, italiensk, tyrkisk og russisk. Så vil si jeg kan en del språk. Problemet mitt er at jeg har en del skrive vansker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kanskje ikke du, men normale folk 😄

Anonymkode: 4d2dd...4d9

Mener du at man må være normal for å forstå dansk? 🤔

Anonymkode: afc6d...5d8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har svaret på det ts lurer på. Svensker og dansker snakker ikke norsk Fordi de synes det er vanskelig og de synes også at det er vanskelig og forstå norsk 

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/WqMg/derfor-sliter-svenskene-med-aa-forstaa-norsk

https://forskning.no/sprak-spor-en-forsker-kjonn-og-samfunn/hvorfor-forstar-ikke-danskene-norsk/374528

Det er ganske store forskjeller på norsk og svensk og norsk og dansk. Mange ord er forskjellige og msn kan mistforstå hverandre ganske ofte..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (8 timer siden):

Nå tenker jeg mest på svensker fordi det har vært mye svensk arbeidsinnvandring i Norge før korona. Vi forstår jo som regel hva de sier bortsett fra danskene da der er det veldig mye jeg ikke forstår. Men når man bor i Norge burde man være forpliktet til å snakke norsk med nordmenn. Så hvorfor er svensker og dansker fritatt fra å lære seg norsk?

Fordi nordmenn har vært under Sverige og Danmark i nesten 600 år og vi har lett for å forstå svensk og dansk pga vi aldri dubber filmer og tv-program. 

Anonymkode: 3e264...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Oh I am so sorry. I mean let it go. Do you feel little better now? Oh my God stupid pepole like you 🤦🏻‍♀️🙈

Pepole 😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja. Jeg kan snakke engelsk, norsk, arabisk, fransk, spansk, italiensk, tyrkisk og russisk. Så vil si jeg kan en del språk. Problemet mitt er at jeg har en del skrive vansker. 

Det tror jeg omtrent 0% på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg omtrent 0% på. 

Ok. I dondt care. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Særlig. En som har så et så godt språkøre at de snakker 8 språk, noe som er langt over hva som er vanlig for et menneske, ville ikke ha slitt så mye med å skjønne svensk som du. Tipper du kan litt tyrkisk, litt arabisk, litt engelsk og mest norsk jeg🤐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ok. I dondt care. 

Det skrives «I don’t care».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Fordi nordmenn har vært under Sverige og Danmark i nesten 600 år og vi har lett for å forstå svensk og dansk pga vi aldri dubber filmer og tv-program. 

Anonymkode: 

600 år seriøst? Bare 420 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De danske og svenske som bor i Norge som jeg kjenner endrer endel ord slik at de snakker norsk med dansk eller svensk aksent. Det har jeg også inntrykk av at nordmenn i Danmark og Sverige gjør. 

Anonymkode: dc078...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Har jeg sagt det? Kanskje man skal holde kjeft da og slutte og syte over andre som kommer fra andre land som snakker sitt språk når man Tillater at svensker og dansker gjør det.

Ja, du sa det, det var sitatet ditt om regler jeg svarte på. Ingen syter vel om at folk fra andre land snakker sitt eget språk heller, tvert i mot har de krav på opplæring i morsmålet sitt.

Anonymkode: cf597...d81

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere som snakker flytende norsk, men som ikke er 100% etnisk norske. disse har gode jobber og er smarte mennesker.  likevel har de problemer med og forstå svensk 100%,  det betyr ikke at de er treige. Men siden folk mener svensk er det samme som norsk så skjønner jeg ikke hvorfor svensker ikke kan snakke norsk I norge? Er det vanskelig for de? Eller gidder de ikke? Da er det jo I såfall de som er treige

Folk mener ikke svensk er det samme som norsk, men at nordmenn forstår svensk 

Eh... Nei, det blir de ikke. 

Igjen, ikke det samme som norsk. 

Anonymkode: cf597...d81

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De danske og svenske som bor i Norge som jeg kjenner endrer endel ord slik at de snakker norsk med dansk eller svensk aksent. Det har jeg også inntrykk av at nordmenn i Danmark og Sverige gjør. 

Anonymkode: dc078...1c1

Jepp. Det gjorde jeg da jeg bodde i Danmark. Men det var mange som spurte meg om jeg var svensk!

Anonymkode: 62067...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.2.2022 den 22.52):

Helt enig med deg. 

Men jeg er ikke helt enig med deg. :P

Å skulle få f.eks. svensker til å snakke engelsk blir bare rart. Det er mange av oss som er sånn passe voksne som hadde en god forståelse av svensk flere år før vi lærte de første engelske ordene på skolen. Mye takket være Astrid Lindgren, men språkforståelse er språkforståelse. :) 

Anonymkode: f1bc8...2d8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...