Gå til innhold

Hvorfor må ikke svensker og dansker lære seg å snakke norsk hvis de bor i Norge.

Sommer2464

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Kanskje slutte og mobbe da? Siden det er mindreårige som også bruker kg eller du er kanskje en av de som synes og mobbe er greit?

Anonymkode: 3f2e6...687

Tror du skal lese deg opp på begrepet ‘mobbing’.

Anonymkode: d83ef...b22

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Enig. Men I følge visse troll så er vi ikke oppegående siden vi bare forstår norsk..🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️

Det er en «bitteliten» forskjell på finsk/islandsk og svensk/dansk.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fabienne skrev (1 time siden):

Ingen er forpliktet til å lære seg norsk i Norge. 

De skandinaviske landene har en særavtale seg i mellom som blant annet innebærer at man kan skrive alle oppgaver, eksamener etc på universitetet på sitt eget språk. Bare spør alle nordmenn som studerer i Sverige og Danmark. :) 

Forpliktet eller et krav. Jo de som kommer på f ex familie gjenforening og ønsker varig opphold eller statsborgerskap må vise til et visst nivå i norsk som et krav for å få opphold/statsborgerskap 

Anonymkode: 69e14...f30

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Forpliktet eller et krav. Jo de som kommer på f ex familie gjenforening og ønsker varig opphold eller statsborgerskap må vise til et visst nivå i norsk som et krav for å få opphold/statsborgerskap 

Hva er det du babler om? Det er da ikke krav om oppholdstillatelse for de nordiske landene. Vi kan reise, flytte både med og uten familie mellom landene om vi ønsker det. Vi kan også jobbe i Norge, bo i Danmark og ha hytte i Sverige uten at vi trenger oppholdstillatelse og statsborgerskap i Norge.

Anonymkode: f07aa...e5c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil å påstå - Svenske og danske som bor i Norge og jobber osv. snakker litt norsk - de tilpasser seg, selv om det for oss norske høres ut som de snakker helt svensk/dansk. Møtte min danske norskboendes danske venner, og da skjønte jeg ikke mye! I følge dem snakker min venn nå «helt norsk», selv om det ikke høres sånn ut for meg.

Anonymkode: 6d32f...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville du sagt det samme til en fra Somalia? Eller ville du sagt han eller hun må lære seg å passe inn i det norske samfunn etc. 

Anonymkode: 0851e...af1

Jeg sier jo at alle må kunne gjøre seg forstått - det gjelder både svensken (som har det enklere) og han eller hun fra Somalia. Norsk eller engelsk er likegyldig for meg, da de fleste forstår begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er en «bitteliten» forskjell på finsk/islandsk og svensk/dansk.

Nei.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig dette stemmer. Det er veldig strengt. "For alle andre" men svensker og dansker er en særgruppe som slipper unna.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Teatrica said:

det gjelder både svensken (som har det enklere) og han eller hun fra Somalia.

Ut I fra tråden så virker det ikke sånn..hvorfor et det da vanskeligere for en som er fra fks usa og få jobb I norge en for en svenske eller danske? Vil tro engelsk er lettere og forstå da engelsk  er et verdensspråk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ville du sagt det samme til en fra Somalia? Eller ville du sagt han eller hun må lære seg å passe inn i det norske samfunn etc. 

Anonymkode: 0851e...af1

Nei folk er rasister så lenge man er hvit I huden så spiller det vel ingen rolle om en intergrerer seg eller ikke men et man mørk I huden DA skal man intergrere seg. Jeg blir kvalm.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nei.

Håper du kødder. Hvis man synes svensk er like vanskelig å forstå som finsk da har man virkelig et problem.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ut I fra tråden så virker det ikke sånn..hvorfor et det da vanskeligere for en som er fra fks usa og få jobb I norge en for en svenske eller danske? Vil tro engelsk er lettere og forstå da engelsk  er et verdensspråk.

Fordi en fra USA må ha tilbud om jobb for å få oppholdstillatelse i Norge. Med mindre vedkommende er faglært og kan vise til at en har nok penger til å forsørge seg selv i minst 12 mndr mens en søker jobb.

De nordiske landene har en samarbeidsavtale som gjør at statsborgere i de nordiske landene f.eks ikke trenger oppholdstillatelse for å søke jobb innen de nordiske landene.

Språkmessig er det temmelig likt, det finnes dialekter i Norge som er vanskeligere å skjønne enn en fra Danmark eller Sverige. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei folk er rasister så lenge man er hvit I huden så spiller det vel ingen rolle om en intergrerer seg eller ikke men et man mørk I huden DA skal man intergrere seg. Jeg blir kvalm.

Du er jo helt ute å kjøre, som klarer å dra frem rasismekortet i denne tråden🤦🏼‍♀️Det forventes at alle som kommer hit skal tilpasse seg, det har ingenting med hudfarge å gjøre. Men selvfølgelig er det lettere å forstå en svenske som kommer hit, og han kan bruke språket sitt lettere enn en som kommer fra f.eks Polen eller Ghana. De kan nemmelig ikke gjøre seg forstått på samme måte med sine språk som svensken og dansken kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fordi vi forstår hverandre.

Anonymkode: ed46b...ea4

Ikke alltid, nei. Vi nordmenn forstår svensk ganske godt, men må jobbe litt mer med dansk. Enkelte dansker og svensker later til å bare ville forstå sine egne språk, mens andre forstår det de vil forstå. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da er språkforståelsen din unormalt dårlig 

Anonymkode: 07d00...358

Ikke nødvendigvis. Jeg har f.eks. aldri hatt problemer med å forstå en svenske, og forstår de fleste dansker om jeg legger godviljen til. Men jeg kjenner en danske som har bodd og jobbet i Norge i mange, mange år, og jeg kjenner ingen som forstår ham uten problemer, bortsett fra de som selv er danske eller har dansk familie. 

Brunello skrev (3 timer siden):

De fleste som snakker dansk og svensk legger om til en mer forståelig variant dersom de har en vanskelig dialekt.

Sjal vi sette samme krav til forståelighet til nordmenn med vanskelige dialekter. Tror du hadde hisset på deg en del folk om du krevde at de pratet Østlandsk fordi dialekta deres var uforståelig. 

De fleste, men ikke alle. Jfr. min danske bekjente som etter x antall år fremdeles bare er forståelig rundt 50 % av tiden. I en vanlig samtale går jeg altså glipp av ca 50 % av det han sier. Litt av problemet er at han kommer fra et område som har en ekstra "grøtete" dialekt i norske ører, men det virker heller ikke som han legger to pinner i kors for prøve å gjøre seg forstått. Derimot forventer han tilsynelatende at alle rundt ham skal lære seg dansk så vi kan forstå ham. 🙄 

Anonymkode: f1bc8...2d8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er jo helt ute å kjøre, som klarer å dra frem rasismekortet i denne tråden

Nei faktisk ikke.

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Det forventes at alle som kommer hit skal tilpasse seg,

Ja da tenker jeg at svenskene og danskene kan snakke norsk eller engelsk her I norge. Siden ikke "alle forstår svensk og dansk. Majoriteten norge forstår engelsk og norsk.

46 minutter siden, AnonymBruker said:

det har ingenting med hudfarge å gjøre.

Men da må det settes like krav til svensker og dansker.

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Men selvfølgelig er det lettere å forstå en svenske som kommer hit, og han kan bruke språket sitt lettere enn en som kommer fra f.eks Polen eller Ghana.

Nei dette stemmer ikke. Folk som kommer fra ghana og polen snakker engelsk  og de fleste forstår engelsk I norge. Er selv norsk og forstår bedre engelsk en svensk og dansk.

49 minutter siden, AnonymBruker said:

De kan nemmelig ikke gjøre seg forstått på samme måte med sine språk

Jo Fordi de som kommer fra ghana har engelsk som "hovedspråk" og de fra polen snakker også ganske greit engelsk.

50 minutter siden, AnonymBruker said:

ikke gjøre seg forstått på samme måte med sine språk som svensken og dansken kan.

Vil si jeg forstår de som kommer fra ghana og polen bedre en en danske og svenske men vi er forskjellige ser jeg. De fleste (internasjonalt) forstår engelsk bedre en svensk og dansk.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi en fra USA må ha tilbud om jobb for å få oppholdstillatelse i Norge. Med mindre vedkommende er faglært og kan vise til at en har nok penger til å forsørge seg selv i minst 12 mndr mens en søker jobb.

De nordiske landene har en samarbeidsavtale som gjør at statsborgere i de nordiske landene f.eks ikke trenger oppholdstillatelse for å søke jobb innen de nordiske landene.

Språkmessig er det temmelig likt, det finnes dialekter i Norge som er vanskeligere å skjønne enn en fra Danmark eller Sverige. 

Uavhengi av det du skriver så er dette Heller ikke det jeg diskuterer. Dette blir avsporing fra din side.  Hvorfor skal det være lettere for en som snakker svensk eller dansk eller finsk eller samisk en for noen som snakker engelsk?? Engelsk lærer vi tilogmed på skolen vi lærer verken svensk eller dansk eller finsk eller samisk.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du kødder. Hvis man synes svensk er like vanskelig å forstå som finsk da har man virkelig et problem.

Nei faktisk ikke.  Forstår man ikke norsk eller engelsk da har man et problem svensk trenger jeg Heller ikke og lære meg medmindre jeg skal bo eller jobbe I sverige..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke alltid, nei. Vi nordmenn forstår svensk ganske godt, men må jobbe litt mer med dansk. Enkelte dansker og svensker later til å bare ville forstå sine egne språk, mens andre forstår det de vil forstå. 

Ikke nødvendigvis. Jeg har f.eks. aldri hatt problemer med å forstå en svenske, og forstår de fleste dansker om jeg legger godviljen til. Men jeg kjenner en danske som har bodd og jobbet i Norge i mange, mange år, og jeg kjenner ingen som forstår ham uten problemer, bortsett fra de som selv er danske eller har dansk familie. 

De fleste, men ikke alle. Jfr. min danske bekjente som etter x antall år fremdeles bare er forståelig rundt 50 % av tiden. I en vanlig samtale går jeg altså glipp av ca 50 % av det han sier. Litt av problemet er at han kommer fra et område som har en ekstra "grøtete" dialekt i norske ører, men det virker heller ikke som han legger to pinner i kors for prøve å gjøre seg forstått. Derimot forventer han tilsynelatende at alle rundt ham skal lære seg dansk så vi kan forstå ham. 🙄 

Anonymkode: f1bc8...2d8

Helt enig med deg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei faktisk ikke.  Forstår man ikke norsk eller engelsk da har man et problem svensk trenger jeg Heller ikke og lære meg medmindre jeg skal bo eller jobbe I sverige..

Det er jo faktisk omtrent bare du som har et problem. Gå å lær deg litt språk, inkludert norsk. 

Anonymkode: 57f1a...c3c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...