Gå til innhold

Hvorfor må ikke svensker og dansker lære seg å snakke norsk hvis de bor i Norge.

Sommer2464

Anbefalte innlegg

Just now, AnonymBruker said:

Jo.

Anonymkode: 3f2e6...687

https://www.udi.no/ord-og-begreper/nordisk-borger-som-skal-bo-i-norge/

"Hvis du er svensk, dansk, islandsk eller finsk statsborger, er alt du trenger å gjøre for å bo i Norge å melde flytting til Folkeregisteret."

Anonymkode: 57f1a...c3c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nå er det faktisk sånn at de ikke trenger statsborgerskap for å jobbe og bo her, så hva du vræler om forstår jeg ikke. Disse reglene du mener finnes eksisterer ikke. 

Om man ønsker og søke om det så må man kunne norsk jo og gå I gjennom statsborgerskapsprøve og forskjellige prøver. Flykninger må gå på norskkurs. noen må betale flere tusen for kurset selv. skal man fks ha jobb I norge blir man diskriminert om man ikke snakker norsk eller skandinaviske språk... det er for meg rart når engelsk er verdensspråket. Folk forstår engelsk bedre en dansk og svensk.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

"Hvis du er svensk, dansk, islandsk eller finsk statsborger, er alt du trenger å gjøre for å bo i Norge å melde flytting til Folkeregisteret."

Og det synes jeg er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje starte med deg først da?

Anonymkode: d83ef...b22

Kanskje slutte og mobbe da? Siden det er mindreårige som også bruker kg eller du er kanskje en av de som synes og mobbe er greit?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nei jeg snakker norsk og forstår alt på norsk det er ingen plikt I norge og lære seg svensk eller dansk.

Det er ikke noe man lærer, det er noe man forstår av seg selv fordi språkene har lik grunnstamme.

Anonymkode: 07d00...358

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Om man ønsker og søke om det så må man kunne norsk jo og gå I gjennom statsborgerskapsprøve og forskjellige prøver. Flykninger må gå på norskkurs. noen må betale flere tusen for kurset selv. skal man fks ha jobb I norge blir man diskriminert om man ikke snakker norsk eller skandinaviske språk... det er for meg rart når engelsk er verdensspråket. Folk forstår engelsk bedre en dansk og svensk.

Feil.

Krav for å få norsk statsborgerskap

• Du må betale et søknadsgebyr
  • Du må ha klarlagt identiteten din. Det er som hovedregel et krav at du har lagt frem pass.
  • Du må være over 12 år.
  • Du må ha bodd i Norge sammenhengende de siste to årene, og ha tenkt å fortsette å bo her.
    • Det betyr at du ikke kan ha reist mer enn to måneder til utlandet per kalenderår i løpet av de siste to årene før vi fatter vedtak i saken din.
  • Du må forstå det norske eller samiske språket.
    • Som nordisk borger er det tilstrekkelig dokumentasjon hvis for eksempel arbeidsgiveren din går god for at du forstår norsk eller samisk.
  • Hvis du har fylt 15 år: Du må bestille politiattest (eksternt nettsted), som du leverer sammen med søknaden. Attesten kan ikke være mer enn tre måneder gammel når du møter opp hos politiet for å levere søknadsdokumentene. Derfor må du vente med å søke om politiattest til du vet når du har time for oppmøte hos politiet. Hvis du allerede har en politiattest som har blitt eldre enn tre måneder, må du søke om en ny attest før du møter opp til timen din. Hvis du har blitt straffedømt, har fått bøter av politiet eller er under etterforskning, må du kanskje vente lenger før du kan bli norsk statsborger.
  • Fra 1. januar 2020 er det ikke et krav at du gir fra deg ditt tidligere statsborgerskap for å bli norsk statsborger. Du kan ha ett eller flere statsborgerskap i tillegg til det norske. Hvis landet du er statsborger av nå ikke tillater at du har flere statsborgerskap, kan du likevel miste dette statsborgerskapet når du blir norsk.

Du må selv undersøke hvilke regler som gjelder i landet du er statsborger av nå. Du kan for eksempel se etter informasjon på en offisiell nettside som tilhører myndighetene i dette landet, eller spørre en ambassade.

Du trenger ikke å gi beskjed til norske myndigheter om at du ønsker å beholde det tidligere statsborgerskapet ditt.

Ergo, det eneste som kreves er at DE forstår norsk. Eller samisk. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Finsk og islandsk hadde jeg slitt med å forstå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. 

Jo det er diskriminerende at vi som bor I norge skal tilpasse og svensker og dansker som ikke ønsker og intergrerte seg. Men siden det er sånn så trenger vel ingen og tilpasse seg og intergrere set I norge da??

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jo det er diskriminerende at vi som bor I norge skal tilpasse og svensker og dansker som ikke ønsker og intergrerte seg. Men siden det er sånn så trenger vel ingen og tilpasse seg og intergrere set I norge da??

Du må huske å puste før du skriver. Dette er uforståelig. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Finsk og islandsk hadde jeg slitt med å forstå. 

Enig. Men I følge visse troll så er vi ikke oppegående siden vi bare forstår norsk..🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Svergie du skjønner hva jeg mente du trenger ikke og være frekk I kjeften din.

Den eneste som er frekk i kjeften her er du. 

Jeg syns også at spesielt dansk er vanskelig og forstå, men man klarer somregel å legge litt godvilje til begge veier. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammy! skrev (2 minutter siden):

Den eneste som er frekk i kjeften her er du. 

Jeg syns også at spesielt dansk er vanskelig og forstå, men man klarer somregel å legge litt godvilje til begge veier. 

Nei det er du som er frekk i k******

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Sommer2464 said:

Nei det er du som er frekk i k******

Oi glemte du anonymknappen nå?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er jo bare å tenke seg om.  Lettere enn trøndersk og sondre.

Jada, 65% på kg har det.

Anonymkode: 4d2dd...4d9

Nettroll har som regel det! 😄

Anonymkode: 94350...8c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sammy! skrev (1 minutt siden):

If you say so.. 

Å påpeke at andre er frekk i kjeften gjør at man selv er frekk i kjeften så da er jeg forøvrig også frekk i kjeften

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er absolutt helt feil !! at vi som bor I norge og som snakker norsk, eller som har lært oss norsk og måtte tilpasse oss og lære oss svensk og dansk I norge. I norge må alle lære seg norsk syns jeg!!!! De fleste forstår engelsk også men de som snakker engelsk får beskjed og og lære seg norsk da bør svensker og dansker lære seg norsk også syns jeg.

Folk med denne holdningen gjør meg rett og slett matt 🤦‍♀️

Anonymkode: b26e7...07e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

skal man fks ha jobb I norge blir man diskriminert om man ikke snakker norsk eller skandinaviske språk...

Du vet at svensk og dansk er skandinaviske språk sant? Ergo svensker og dansker trenger i følge deg ikke å lære norsk siden de ikke blir diskriminert.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Og det synes jeg er feil.

Hva du synes og hva som er fakta er to vidt forskjellige ting. Hjelper lite å si «ja men jeg synes» når noen kommer med dokumentasjon på at din påstand er feil. Tar du feil så tar du feil!! Hjelper nada hva du synes.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...