Gå til innhold

Hvorfor må ikke svensker og dansker lære seg å snakke norsk hvis de bor i Norge.

Sommer2464

Anbefalte innlegg

Nå tenker jeg mest på svensker fordi det har vært mye svensk arbeidsinnvandring i Norge før korona. Vi forstår jo som regel hva de sier bortsett fra danskene da der er det veldig mye jeg ikke forstår. Men når man bor i Norge burde man være forpliktet til å snakke norsk med nordmenn. Så hvorfor er svensker og dansker fritatt fra å lære seg norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke nasjonaliteter er forpliktet til å lære seg norsk?

Anonymkode: 5bb78...3af

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi vi forstår hverandre.

Anonymkode: ed46b...ea4

Nei, svensker har vanskeligere for å skjønne norsk enn motsatt. Mange nordmenn som bor i Sverige må ofte snakke litt svensk. 

Anonymkode: 003d8...c1b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi forstår dem. 
Det er da ingen som er forpliktet til å lære seg norsk om de skal bo i Norge, men det er helt klart en fordel å kunne gjøre seg forstått. Hvis man da har et språk som ikke ligner norsk i det hele tatt lærer de fleste seg norsk, men mange hadde jo klart seg lenge med engelsk også...

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lær deg å forstå dansk. 

Anonymkode: 57f1a...c3c

Enig. Ikke vanskelig. 

Anonymkode: 003d8...c1b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi vi forstår hverandre.

Anonymkode: ed46b...ea4

Nei det gjør vi IKKE.

Anonymkode: 3f2e6...687

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Teatrica said:

Fordi vi forstår dem. 

Ikke alle nei.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er skandinaviske språk. Du kan faktisk skrive oppgaver på norske universitet på et skandinavisk språk eller engelsk.

Anonymkode: bb0de...9ec

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt helt feil !! at vi som bor I norge og som snakker norsk, eller som har lært oss norsk og måtte tilpasse oss og lære oss svensk og dansk I norge. I norge må alle lære seg norsk syns jeg!!!! De fleste forstår engelsk også men de som snakker engelsk får beskjed og og lære seg norsk da bør svensker og dansker lære seg norsk også syns jeg.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Fordi det er skandinaviske språk

Det spiller da ingen rolle!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt helt feil !! at vi som bor I norge og som snakker norsk, eller som har lært oss norsk og måtte tilpasse oss og lære oss svensk og dansk I norge. I norge må alle lære seg norsk syns jeg!!!! De fleste forstår engelsk også men de som snakker engelsk får beskjed og og lære seg norsk da bør svensker og dansker lære seg norsk også syns jeg.

Nå må du gå å legge de tolv ungene dine, tror jeg. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Nå må du gå å legge de tolv ungene dine, tror jeg. 

Nei. Alle som skal bo og jobbe I norge bør kunne lære seg og forstå norsk og ikke alle andre som kommer fra andre land en svergie og danmark. Det finnes mange som ikke forstår dansk og svensk.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen er forpliktet til å lære seg norsk i Norge. 

De skandinaviske landene har en særavtale seg i mellom som blant annet innebærer at man kan skrive alle oppgaver, eksamener etc på universitetet på sitt eget språk. Bare spør alle nordmenn som studerer i Sverige og Danmark. :) 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Alle som skal bo og jobbe I norge bør kunne lære seg og forstå norsk og ikke alle andre som kommer fra andre land en svergie og danmark. Det finnes mange som ikke forstår dansk og svensk.

Synd for deg da. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel egentlig ingen problemer forså verken dansk eller norsk, muligens enkelte ord innimellom. Det problemet har en med norske dialekter også, finnes nok av dialekter som har rare ord de fleste som ikke kan dialekten ikke skjønner heller. 

Anonymkode: 6db04...9aa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel egentlig ingen problemer forså verken dansk eller norsk, muligens enkelte ord innimellom. Det problemet har en med norske dialekter også, finnes nok av dialekter som har rare ord de fleste som ikke kan dialekten ikke skjønner heller. 

Dansk eller svensk* Bokmål er jo basert på dansk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Jeg synes det er 100% vanskeligere å forstå Haugesund-dialekt enn dansk. Og eldre folk rundt Røros er klin umulig å forstå. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Fordi vi har så likt  språk, at det ikke er nødvendig. 

Endret av AthenaRavenLuna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...