Gå til innhold

Jeg synes vi som ikke er kristen bør døpe barna våre

Sommer2464

Anbefalte innlegg

Krakilsk skrev (11 timer siden):

Nå er jeg i den situasjonen at jeg er ufrivillig barnløs etter at Ullevål konfiskerte livmora mi, men jeg skal spille med, just for the hell of it. Poenget mitt var å velge minste motgangs vei, og i så måte er islam et særdeles dårlig alternativ. Jeg kan neppe forestille meg at det er så lett å bare melde hypotetiske barn inn i islam uten å selv ha noen tilknytning til trossamfunnet. 

Hva buddhisttempler angår hadde jeg glatt valgt det over enhver annen religion ja, det er jo per def ikke en religion (ettersom det ikke er noen gudstro.) Det ville stått mellom Human Etisk Forbund, Buddhismen eller Den sataniske kirke. Sikkert hyggelig for mine ikke-eksisterende barn å få ta del av et mentalt stimulerende og sosialt ateist-miljø 🥰

BTW, om dine barn er født før 2018 folketelles de som medlemmer av kirken, som en form for symbolsk støttemedlemskap 

https://www.human.no/aktuelt/slutt-pa-kirkens-registrering-av-udopte-barn

Poenget mitt var ikke å si at den ene trosretningen er bedre enn den andre. Tråden handler om å døpe barn når foreldrene (og åpenbart barna) ikke er kristne. Så sier du at det kan da ikke være så nøye, for det er så lett å melde seg ut. Men hvis oppdragelsen ikke følger en kristen, eller annen religions tro, da spiller det heller ingen rolle om navnet står registrert i harddisken til en kirke, buddhisttempel eller moské, men det er prinsippet i det mange gjør jeg synes er feil. Man har religionsfrihet, altså frihet til å tro på hvilken religion man vil, eller ingen av dem, men får kastet et medlemskap i kirken (eller noe annet) etter seg rett etter fødsel. Vi har også politisk frihet, men jeg har aldri hørt om noen som melder spedbarna sine inn i Kristelig Folkeparti. Religiøse og politiske standpunkter tar man når man er i stand til det. Derfor: Kirken er et like dårlig alternativ som noe annet. Og jo, det er såre enkelt å bli muslim. Du kan sitte hjemme i sofaen og si «Asjhado alla-ilaha illAllah, wa ash-hado anna Muhammedar-rasool Allah», så er du muslim. Neppe noe vanskeligere for barn. Innmelding i en moské er også gjort på et øyeblikk, som du ser på bildet. Express innmelding heter det til og med😄

At nyfødte automatisk ble innlemmet i kirkeregistrene var en uting som heldigvis etter altfor lang tid tok slutt. 

Screenshot 2022-02-08 at 02.39.46.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Påkrevd skrev (9 timer siden):

Poenget mitt var ikke å si at den ene trosretningen er bedre enn den andre. Tråden handler om å døpe barn når foreldrene (og åpenbart barna) ikke er kristne. Så sier du at det kan da ikke være så nøye, for det er så lett å melde seg ut. Men hvis oppdragelsen ikke følger en kristen, eller annen religions tro, da spiller det heller ingen rolle om navnet står registrert i harddisken til en kirke, buddhisttempel eller moské, men det er prinsippet i det mange gjør jeg synes er feil. Man har religionsfrihet, altså frihet til å tro på hvilken religion man vil, eller ingen av dem, men får kastet et medlemskap i kirken (eller noe annet) etter seg rett etter fødsel. Vi har også politisk frihet, men jeg har aldri hørt om noen som melder spedbarna sine inn i Kristelig Folkeparti. Religiøse og politiske standpunkter tar man når man er i stand til det. Derfor: Kirken er et like dårlig alternativ som noe annet. Og jo, det er såre enkelt å bli muslim. Du kan sitte hjemme i sofaen og si «Asjhado alla-ilaha illAllah, wa ash-hado anna Muhammedar-rasool Allah», så er du muslim. Neppe noe vanskeligere for barn. Innmelding i en moské er også gjort på et øyeblikk, som du ser på bildet. Express innmelding heter det til og med😄

At nyfødte automatisk ble innlemmet i kirkeregistrene var en uting som heldigvis etter altfor lang tid tok slutt. 

Screenshot 2022-02-08 at 02.39.46.png

Express innmelding? Nå har jeg aldri! The more you know 😆

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...