Sommer2464 Skrevet 6. februar 2022 #1 Del Skrevet 6. februar 2022 Hva er vitsen med å melde barna inn i kirken når vi ikke er kristne. Og jeg snakker også om dere som er kristne men synes gudstjenester er kjedelige og pga det bare bidrar til tomme kirkebenker. Forresten dere som er kristne kan jo melde dere inn i en pinsemenighet mye mer spennende gudstjenester der. Men er det flere som er enig med meg om at ikke-kristne ikke skal døpe barna våre? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #2 Del Skrevet 6. februar 2022 Jeg syns ikke at noen foreldre bør ha rett til å døpe barna sine. Barna bør få velge religion selv, uten å først måtte melde seg ut av den foreldrene valgte. Informert samtykke fra den som skal døpes eller som på annen måte blir meldt inn i en religion. Anonymkode: 9915a...5e7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krakilsk Skrevet 6. februar 2022 #3 Del Skrevet 6. februar 2022 Å ikke døpe et barn kan allikevel føre til tomme kirkebenker, da et udøpt barn som ikke er registrert i *noe* trosamfunn folketelles som medlem av kirken. Just saying. Hvis poenget ditt var å ikke bidra til kirken liksom Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krakilsk Skrevet 6. februar 2022 #4 Del Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg syns ikke at noen foreldre bør ha rett til å døpe barna sine. Barna bør få velge religion selv, uten å først måtte melde seg ut av den foreldrene valgte. Informert samtykke fra den som skal døpes eller som på annen måte blir meldt inn i en religion. Anonymkode: 9915a...5e7 Hvor mye jobb er det å melde seg ut, strengt talt? *spoiler: det er innmari lettvint og fort gjort Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissB Skrevet 6. februar 2022 #5 Del Skrevet 6. februar 2022 Jo jeg synes at man skal døpe barna, men la de heller å ha valgmulighet til å velge å ikke ha kristen konfirmasjon. Da får de ta valget selv. Og oppfordre gjerne til å ikke ha det også selv om alle vennene gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 6. februar 2022 Forfatter #6 Del Skrevet 6. februar 2022 MissB skrev (10 minutter siden): Jo jeg synes at man skal døpe barna, men la de heller å ha valgmulighet til å velge å ikke ha kristen konfirmasjon. Da får de ta valget selv. Og oppfordre gjerne til å ikke ha det også selv om alle vennene gjør det. Sier du dette som ikke-kristen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #7 Del Skrevet 6. februar 2022 Krakilsk skrev (13 minutter siden): Hvor mye jobb er det å melde seg ut, strengt talt? *spoiler: det er innmari lettvint og fort gjort Jeg måtte melde meg ut 4 ganger før det ble registrer og vet om mange som har slitt med utmelding. Og hvorfor skal man måtte styre med det når man aldri sa ja til å bli meldt inn? Husker det var ramaskrik da voksne ble innmeldt i et politisk parti på inngangsbilletten. For sånt gjør man da ikke! Melder inn folk uten informert samtykke. Neivel? Det er jo bare å melde seg ut igjen Anonymkode: 9915a...5e7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissB Skrevet 6. februar 2022 #8 Del Skrevet 6. februar 2022 Sommer2464 skrev (2 timer siden): Sier du dette som ikke-kristen? Jeg har barnetroen, men kristen vil jeg ikke kalle meg. For meg er det viktig at barna skal kunne ta et valg når de skal konfirmeres selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frida Skrevet 6. februar 2022 #9 Del Skrevet 6. februar 2022 Sommer2464 skrev (2 timer siden): Hva er vitsen med å melde barna inn i kirken når vi ikke er kristne. Og jeg snakker også om dere som er kristne men synes gudstjenester er kjedelige og pga det bare bidrar til tomme kirkebenker. Forresten dere som er kristne kan jo melde dere inn i en pinsemenighet mye mer spennende gudstjenester der. Men er det flere som er enig med meg om at ikke-kristne ikke skal døpe barna våre? Overskriften på tråden sier det motsatte av det du sier her. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #10 Del Skrevet 6. februar 2022 I overskriften skriver du at ikke kristne bør døpe barna og i innlegget det motsatte? Det ble kanskje litt utydelig. Men uansett, ja jeg mener at ikke kristne heller bør velge humanetisk forbund istedefor for kirkelig medlemsskap med dåp, konfirmasjon og vielse. Det blir jo mer politisk korrekt. Men jeg har gjort det samme selv, av tradisjon. Er nå meldt ut av kirken. Anonymkode: 9be0b...771 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 7. februar 2022 Forfatter #11 Del Skrevet 7. februar 2022 MissB skrev (17 timer siden): Jeg har barnetroen, men kristen vil jeg ikke kalle meg. For meg er det viktig at barna skal kunne ta et valg når de skal konfirmeres selv. Årsaken til at du har barnetro er sannsynligvis at den norske skolen forteller Noahs ark og skapelsen som sannhet før i tiden ihvertfall. Når kreasjonisme blir presentert som sannhet er det vanskelig å ikke ha barnetro. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 7. februar 2022 Forfatter #12 Del Skrevet 7. februar 2022 Frida skrev (17 timer siden): Overskriften på tråden sier det motsatte av det du sier her. Gi f*** Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 7. februar 2022 Forfatter #13 Del Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): I overskriften skriver du at ikke kristne bør døpe barna og i innlegget det motsatte? Det ble kanskje litt utydelig. Men uansett, ja jeg mener at ikke kristne heller bør velge humanetisk forbund istedefor for kirkelig medlemsskap med dåp, konfirmasjon og vielse. Det blir jo mer politisk korrekt. Men jeg har gjort det samme selv, av tradisjon. Er nå meldt ut av kirken. Anonymkode: 9be0b...771 Gi f*** Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 7. februar 2022 #14 Del Skrevet 7. februar 2022 (endret) Jeg synes det må være opp til enhver å velge om de vil døpe dine barn eller ikke. Klarer ikke forstå hvorfor andre skal blande seg inn i det valget. Endret 7. februar 2022 av Lawyam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 7. februar 2022 Forfatter #15 Del Skrevet 7. februar 2022 (endret) Lawyam skrev (19 minutter siden): Jeg synes det må være opp til enhver om de vil døpe dine barn eller ikke Spoiler . Klarer ikke forstå hvorfor andre skal blande seg inn i det valget. Gi Spoiler Faen Endret 7. februar 2022 av Sommer2464 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 7. februar 2022 #16 Del Skrevet 7. februar 2022 Krakilsk skrev (21 timer siden): Hvor mye jobb er det å melde seg ut, strengt talt? *spoiler: det er innmari lettvint og fort gjort Da foreslår jeg at du melder de neste ungene du får opp i en moské eller et buddhisttempel. Spedbarna tror like mye på det som på bibelen, og det er like greit å melde seg ut av alle trossamfunn i Norge. Eller høres det fornuftig ut å vente til vedkommende er gammel nok til å vite hva religion er, har en sjanse til å sette seg inn i de forskjellige og ta et eget valg? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krakilsk Skrevet 7. februar 2022 #17 Del Skrevet 7. februar 2022 Påkrevd skrev (13 minutter siden): Da foreslår jeg at du melder de neste ungene du får opp i en moské eller et buddhisttempel. Spedbarna tror like mye på det som på bibelen, og det er like greit å melde seg ut av alle trossamfunn i Norge. Eller høres det fornuftig ut å vente til vedkommende er gammel nok til å vite hva religion er, har en sjanse til å sette seg inn i de forskjellige og ta et eget valg? Nå er jeg i den situasjonen at jeg er ufrivillig barnløs etter at Ullevål konfiskerte livmora mi, men jeg skal spille med, just for the hell of it. Poenget mitt var å velge minste motgangs vei, og i så måte er islam et særdeles dårlig alternativ. Jeg kan neppe forestille meg at det er så lett å bare melde hypotetiske barn inn i islam uten å selv ha noen tilknytning til trossamfunnet. Hva buddhisttempler angår hadde jeg glatt valgt det over enhver annen religion ja, det er jo per def ikke en religion (ettersom det ikke er noen gudstro.) Det ville stått mellom Human Etisk Forbund, Buddhismen eller Den sataniske kirke. Sikkert hyggelig for mine ikke-eksisterende barn å få ta del av et mentalt stimulerende og sosialt ateist-miljø 🥰 BTW, om dine barn er født før 2018 folketelles de som medlemmer av kirken, som en form for symbolsk støttemedlemskap https://www.human.no/aktuelt/slutt-pa-kirkens-registrering-av-udopte-barn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CAPS LOCK Skrevet 7. februar 2022 #18 Del Skrevet 7. februar 2022 MissB skrev (På 6.2.2022 den 19.57): For meg er det viktig at barna skal kunne ta et valg når de skal konfirmeres selv. Hva mener du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissB Skrevet 7. februar 2022 #19 Del Skrevet 7. februar 2022 CAPS LOCK skrev (2 timer siden): Hva mener du? Om de vil konfirmere seg i kristen tro eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tånegla Skrevet 7. februar 2022 #20 Del Skrevet 7. februar 2022 @MissB Det valget blir vel lettere om de ikke er døpt? Da må ungdommen ta et aktivt valg og ikke bare «go with The flow» Forøvrig står det ingen steder i Bibelen at barn skal døpes. Det er noe prestene fant på i middel-alderen i sin prosess med å skremme alle til å tro. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå