Gå til innhold

Skal man ikke bli støl av øvelser som går på kjernemuskulaturen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går til behandling for diverse plager, og har fått beskjed om at kjernemuskulaturen min må styrkes. Nå har jeg holdt på med øvelser noen dager, og en av dem, som heter ryggliggende ettbenssenk, er så tung for meg at jeg nesten ikke greier å gjennomføre. Jeg tar 10x3 repetisjoner, de siste på hvert sett koster meg alt jeg har av krefter, og jeg er helt svett når jeg er ferdig. Men jeg blir ikke støl, og det synes jeg er kjemperart. Blir man ikke støl i kjernen som man blir ellers på kroppen? Er det jeg som gjør noe feil? 

Anonymkode: 468a2...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du sliten eller støl hvis du gjør samme øvelsen dagen etter?

Det kan være du blir sliten i noen muskler som du ikke bruker i hverdagen, og da kjenner du ikke at du er sliten der når du ikke bruker de..?

Det at øvelsen er tung er et tegn på at du gjør det rett.

Anonymkode: 3229c...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis.

Stølhet er heller ingen indikator/målestokk på om man har trent bra eller riktig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg blir det. Altså at jeg kjenner stramhet når jeg gjør visse bevegelser dagen etter. 

Anonymkode: 3e473...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Er du sliten eller støl hvis du gjør samme øvelsen dagen etter?

Det kan være du blir sliten i noen muskler som du ikke bruker i hverdagen, og da kjenner du ikke at du er sliten der når du ikke bruker de..?

Det at øvelsen er tung er et tegn på at du gjør det rett.

Anonymkode: 3229c...076

Jeg kjenner ingen ting når jeg gjør samme øvelse dagen etter heller. Problemet mitt er at jeg ikke er i kontakt med kjernemuskulaturen, og åpenbart ikke bruker den i det daglige. 

Kan det kanskje være at jeg kommer til å kjenne mer når jeg lærer hvordan jeg skal ta dem i bruk, men jeg regnet jo i hvert fall med at jeg skulle kjenne stølhet mens jeg gjør øvelsene - om ikke annet som en bekreftelse på at jeg har gjort øvelsene mine riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (28 minutter siden):

Ikke nødvendigvis.

Stølhet er heller ingen indikator/målestokk på om man har trent bra eller riktig.

Den eneste indikatoren kan altså være at øvelsene etter hvert blir mindre tunge å gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Den eneste indikatoren kan altså være at øvelsene etter hvert blir mindre tunge å gjøre? 

Det er i hvert fall en god indikator ja☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.2.2022 den 14.53):

Jeg kjenner ingen ting når jeg gjør samme øvelse dagen etter heller. Problemet mitt er at jeg ikke er i kontakt med kjernemuskulaturen, og åpenbart ikke bruker den i det daglige. 

Kan det kanskje være at jeg kommer til å kjenne mer når jeg lærer hvordan jeg skal ta dem i bruk, men jeg regnet jo i hvert fall med at jeg skulle kjenne stølhet mens jeg gjør øvelsene - om ikke annet som en bekreftelse på at jeg har gjort øvelsene mine riktig. 

Hvis du ikke hadde brukt muskulaturen og ikke hadde hatt kontakt med den, så hadde du ikke kunne stått oppreist eller beveget seg rundt. Du bruker nok muskulaturen mer enn du tror.

Er korsryggen din i bakken gjennom hele øvelsen der du senker beinet? I så fall vil jeg mene at du bruker riktig muskulatur og at kontakten bare vil bli bedre jo mer du gjør øvelsene dine 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (1 time siden):

Hvis du ikke hadde brukt muskulaturen og ikke hadde hatt kontakt med den, så hadde du ikke kunne stått oppreist eller beveget seg rundt. Du bruker nok muskulaturen mer enn du tror.

Er korsryggen din i bakken gjennom hele øvelsen der du senker beinet? I så fall vil jeg mene at du bruker riktig muskulatur og at kontakten bare vil bli bedre jo mer du gjør øvelsene dine 😊

Jeg konsentrerer meg veldig om å holde korsryggen nede, men kjenner at den automatisk kommer opp fra gulvet mens jeg gjør øvelsen, så jeg må hele tiden kjempe for å presse den ned. Jeg greier ikke å strekke benet helt ned og ut uten at korsryggen forlater gulvet, så jeg strekker bare det jeg får til før jeg trekker benet tilbake. Det koster meg alt jeg har av konsentrasjon og krefter å få gjennomført øvelsen halvveis, og jeg er helt pumpa etter hvert sett med 10 x, mens mannen min legger seg ned og gjør den uten at det koster ham en drue. Utrolig frustrerende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir bare støl om jeg trener muskler jeg ikke pleier å trene eller øker belastningen.

Anonymkode: 14b6e...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (På 6.2.2022 den 14.24):

Ikke nødvendigvis.

Helt riktig det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan trene så hardt at svetten renner og jeg skjelver, uten å bli støl.
Andre ganger så har jeg knapt gjort noe, og blir støl.

Jeg lo litt av meg selv i fjor. Jeg malte ett rom, og gikk opp og ned av gardintrapp, dagen etter så var jeg så støl i lårene at jeg knapt kunne sitte. På samme tid trente jeg 1-2 dager i uka med PT, uten å bli spesielt støl.  (Og dette rommet er blitt malt 5-6 ganger på 5 år, og de andre gangene har jeg ikke blitt støl.)

Anonymkode: fd5e1...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...