Gå til innhold

Til dere som mener ordet "kjerringa" er positivt.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://snl.no/kjerring

Kjerring er et ord som betyr kvinne, særlig om gift kvinne og ektefelle.

Faktaboks

ETYMOLOGI av norrønt kerling ‘kvinne, helst av lavere stand og litt gammel’, igjen avledet av karl ‘mann’ og etterleddet -ing

Nå blir ordet ofte brukt nedsettende, om menn også i betydningen 'pyse, reddhare' eller lignende.

I deler av landet, spesielt nordenfjells, er kjerring brukt nøytralt om kvinne, særlig om kvinnelig ektefelle.

Kjerring brukes også om en stor snøfille.

Sønnen min på 9 år er opptatt av banneord for tida. Hvilke ord som faktisk er stygge, og de egentlige betydningen, og hvorfor de er "banneord". Jeg sier at orda i seg sjøl er uskyldige, og ofte også gode, men om den som sier det mener det styg, da, og kun da, er det stygt. Enkelt og greit, og han forstår det. Sånn er det med "kjerring". Mener den som sier det stygt, da er det stygt. Mener hen det fint, da er det fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge den som bruker ordet og den det blir brukt til/om er enige om betydningen, har det lite å si om andre bruker det på andre måter og tillegger det andre betydninger. Som ugift blir jeg sjelden kalt kjerring, men jeg har blitt kalt frøken i ymse sammenhenger. Det har vært ment nedlatende, humoristisk, høflig og nøytralt, og jeg har aldri vært i tvil om konnotasjonen i noen av tilfellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DildoShwaggins skrev (37 minutter siden):

Nei det gjør det ikke. Det er norrønt (kerling) å betyr to ting: 

- kone 

- eldre kvinne fra lavere samfunnslag 

nå er det slik med språk at ords betydning kan forandre seg både i tid og i region. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan

Det spørs vel hvor man bor. Jeg er vokst opp med at det er et nøytralt/positivt ord og at det brukes som når man sier 'kona mi' eller om kjæresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel uansett et utrydningstruet ord, for dagens unge kan jo knapt uttale KJ lyden.

"Skjærring" høres jo helt feil ut.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (2 minutter siden):

Det er vel uansett et utrydningstruet ord, for dagens unge kan jo knapt uttale KJ lyden.

"Skjærring" høres jo helt feil ut.

🤭🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et slags positivt ord med litt ironi i.  Det er ikke noe tvil om at du er hans utkårede for resten av livet i Nord når du er "kjærringa mi." Hvis du er en tilfeldig kjæreste så er du ikke kjærringa mi, da er du bare "ho eg e sammen med nu". 

Mine onkler i Nord-Norge bruker det, "men kjærringa sier nei", "Kjærringa er på tur". Det er jo litt hva de legger i det, og for deres del ligger det mye gode følelser og hensyn bak det ordet slik jeg opplever det. Jeg er gift med en fra vestlandet og en annen generasjon, og der er det mer et skjellsord. 

Anonymkode: 9c157...feb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke nødvendigvis det er negativt ladet når man bruker ordet i stedet for "kone", men det høre så veldig gammeldags ut. Et ord som kun blir brukt av menn på 60+ her jeg bor. 

Anonymkode: b10aa...6b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan finne på å introdusere meg som kjærringa til mannen i stedet for kona, da det føles mest naturlig på min dialekt. Jeg er i 30-årene og langt unna noe "kjerring" slik det brukes som skjellsord. Dialekt og kontekst er sentralt for hvordan jeg oppfatter ordet.

Anonymkode: e2ff4...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Nord-Norge.  Kjerring er en del av dagligtalen og utelukkende positivt. Jeg sier kjærring om alle ho-kjønn. Feks "Æ ska på tur me kjærringen fra jobben" "Snakka med ei kjærring på Bohus. Ho kunne gje oss rabatt!" Haha.  Elsker det ordet ❤️ Og jeg er kjærring sjøl 😁

Anonymkode: 4090d...9df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har sett noen skrive det betyr kjære?🤔

For meg så høres det bare utrolig stygt ut når jeg hører noen si det. Da høres det ut som h*n ikke har respekt for partner. 

Hva mener dere? Begrunn svaret til hvorfor du mener det du mener.

Anonymkode: ebcc2...2b8

Ja, kjærring og å kalve når man føder er normalt noen steder 😄

Anonymkode: a4b83...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo egentlig ingen grunn til at kjær-ing skal være noe verre enn kjær-est. 

Anonymkode: de2e6...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...