AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #1 Del Skrevet 4. februar 2022 Har sett noen skrive det betyr kjære?🤔 For meg så høres det bare utrolig stygt ut når jeg hører noen si det. Da høres det ut som h*n ikke har respekt for partner. Hva mener dere? Begrunn svaret til hvorfor du mener det du mener. Anonymkode: ebcc2...2b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #2 Del Skrevet 4. februar 2022 Det er dialekt. Der jeg kommer fra sier vi "kjæringa hass Kåre", og ikke "kona til Kåre". Kona er ikke et ord som ligger naturlig hos oss. Anonymkode: 094e0...27d 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #3 Del Skrevet 4. februar 2022 Toneleie betyr alt. Anonymkode: 700bb...b4b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #4 Del Skrevet 4. februar 2022 Jeg har forresten alltid sett på dette som et skjellsord for det er bestandig blitt brukt i en stygg mening da vedkommende har vært sint/irritert når ordet er blitt brukt mot noen. Dette har jeg sett utallige ganger, og hver gang er det dårlig stemning når ordet er blitt brukt. Så?🙄 Anonymkode: ebcc2...2b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DildoShwaggins Skrevet 4. februar 2022 #5 Del Skrevet 4. februar 2022 Ordet i seg selv er ikke negativt, med mindre du setter feks jævla foran. Syns det er mye koseligere at mannen kaller meg kjerringa enn pus 🤷🏻♀️ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #6 Del Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er dialekt. Der jeg kommer fra sier vi "kjæringa hass Kåre", og ikke "kona til Kåre". Kona er ikke et ord som ligger naturlig hos oss. Anonymkode: 094e0...27d Hvilken dialekt har dere? Anonymkode: ebcc2...2b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #7 Del Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har forresten alltid sett på dette som et skjellsord for det er bestandig blitt brukt i en stygg mening da vedkommende har vært sint/irritert når ordet er blitt brukt mot noen. Dette har jeg sett utallige ganger, og hver gang er det dårlig stemning når ordet er blitt brukt. Så?🙄 Anonymkode: ebcc2...2b8 Så? For oss som bruker det er det jo ikke ment som et skjellsord eller stygg mening. Anonymkode: 094e0...27d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #8 Del Skrevet 4. februar 2022 "Eg og kjær-inga " betyr noe annet enn "den helvetes kjerringa " Anonymkode: 1735e...d1c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #9 Del Skrevet 4. februar 2022 Det kommer fra "Kjær-i". "Kjerr-i-nga" i nyere tid. Anonymkode: 345b5...e3d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #10 Del Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvilken dialekt har dere? Anonymkode: ebcc2...2b8 Østerdalen. Anonymkode: 094e0...27d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 4. februar 2022 #11 Del Skrevet 4. februar 2022 Jeg har lest en del av forfatter Thor Gotaas sine kulturhistoriske bøker om gamle dager i Norge, og han bruker ofte ordet "kjerring". Kan ikke si jeg tar meg nær av det, det er vel noe litt folkelig over betegnelsen i akkurat den konteksten. Hadde noen derimot rullet ned bilvindu og ropt kjerring etter meg på gaten, så hadde det sikkert vært mye mer provoserende. Det kan jo fort bli ganske nedlatende i hverdagslivet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #12 Del Skrevet 4. februar 2022 Ser ingenting galt med det ordet. Det kommer helt an på hvordan man bruker det. Om min mann f.eks sier på jobben at «nå skal jeg hjem til kjærringa» er jo det helt legitimt. Tenker ikke at går å snakker dritt om meg på jobb av den grunn 😅 Vi er fra Oslo. Anonymkode: eecc4...9c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DildoShwaggins Skrevet 4. februar 2022 #13 Del Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kommer fra "Kjær-i". "Kjerr-i-nga" i nyere tid. Anonymkode: 345b5...e3d Nei det gjør det ikke. Det er norrønt (kerling) å betyr to ting: - kone - eldre kvinne fra lavere samfunnslag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #14 Del Skrevet 4. februar 2022 DildoShwaggins skrev (Akkurat nå): Nei det gjør det ikke. Det er norrønt (kerling) å betyr to ting: - kone - eldre kvinne fra lavere samfunnslag Deg om det. Her betyr det det jeg sier. Anonymkode: 345b5...e3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 4. februar 2022 #15 Del Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det kommer fra "Kjær-i". "Kjerr-i-nga" i nyere tid. Anonymkode: 345b5...e3d Tull. Her fra SNL Etymologi av norrønt kerling ‘kvinne, helst av lavere stand og litt gammel’, igjen avledet av karl ‘mann’ og etterleddet -ing Er du sikker på at noen bruker det positivt? Meg bekjent brukes det nøytralt på enkelte dialekter, som synonym til kone. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
♥ Skrevet 4. februar 2022 #16 Del Skrevet 4. februar 2022 Kjerringa er vel et nøytalt ord? Det kan legges negativt innhold til ved tonefall eller å legge banneord foran. At gubben kaller meg kjerringa ville jeg ikke ragert på, men han snakker noe penere enn meg og sier fruen. "Kjerring!" blir helt annet enn "Jeg sa nettopp til kjerringa at..." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
17.11 Skrevet 4. februar 2022 #17 Del Skrevet 4. februar 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Deg om det. Her betyr det det jeg sier. Anonymkode: 345b5...e3d Hva da "her", i denne tråden? Hvem utnevnte deg til språksjef? Du tar jo feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DildoShwaggins Skrevet 4. februar 2022 #18 Del Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Deg om det. Her betyr det det jeg sier. Anonymkode: 345b5...e3d Jøss, så greit å bare bestemme selv hva opprinnelsen til et ord er. Du virker smart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #19 Del Skrevet 4. februar 2022 Jeg hørte Finn-Erik Vinje snakket om dette en gang på radioen. Og så vidt jeg kan huske så sa han at det kom litt an på hvor i landet en er fra, og hvilken dialekt en snakker. Og som nevnt litt lengre opp i tråden her så sa han at noen steder så betyr ordet «kjær i». Anonymkode: b1b52...4c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #20 Del Skrevet 4. februar 2022 Dette er veldig stedsbetinget. På deler av Østlandet har ordet en negativ konnotasjon. Nordover er det helt nøytralt og en del av dagligtalen. Anonymkode: b0005...67b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå