Gjest normal igjen? Skrevet 22. oktober 2005 #1 Skrevet 22. oktober 2005 I mange mange år har jeg gått på forskjellige hormonprevensjonspreparater. Har brukt p-piller, hormonspiral (til sammen syv år) og nå sist p-sprøyte. Nå er jeg ikke i noe forhold, så nå har jeg kuttet ut alt sammen. Det jeg opplever nå er mildt sagt merkelig. Jeg har akseptert at jeg ikke har hatt så mye energi. At jeg er en av dem som bare ikke gidder å ha det ryddig hjemme bestandig fordi jeg ikke har orket. At humøret har vært svingende, jeg har blant annet vært mye nervøs og nedfor, nærmest deprimert. Har til og med slitt med en spesiell type situasjonsbetinget angst. Alt dette er nå så godt som borte! Jeg har aldri opplevd maken! Hjemmet mitt er ryddig og rent, jeg er langt fra like deppa som før, og angsten holder jeg også på å få kontroll over. Men så tenker jeg at det sikkert er bare en periode, det går snart over. Snart er jeg den gamle igjen, rotet flyter litt sånn som før, jeg kan sitte en hel dag og bare se på tv. Nå klarer jeg knapt et par timer... Men det gir seg ikke. Ser ut som jeg har forandret meg etter at jeg sluttet med hormonprevensjon. Er det flere som har opplevd det samme? Og er det ikke i beste fall litt nifst at noe så vanlig kan ta så totalt kontroll over livet til dem som bruker det?
Gjest gjest1 Skrevet 23. oktober 2005 #2 Skrevet 23. oktober 2005 Jeg har opplevd det samme, men ikke i så drastisk grad som du. Etter 2-3 uker så var gresset grønnere, solen lysere bla bla bla Går aldri tilbake til hormonprevensjon igjen.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 23. oktober 2005 #3 Skrevet 23. oktober 2005 Da jeg sluttet på p-pillen etter å ha brukt den mer eller mindre sammenhengende i 15 år, så fikk jeg rett og slett følelsen av å få kroppen min tilbake. Merket ikke at opplevelser ble sterkere slik du beskriver, men var ganske enkelt mer tilstede i min egen kropp. Ikke minst merket jeg det på sexlysten, og hvordan den svinger med hormonsvingningene i en naturlig syklus i stedet for å bare være flat. Kroppen min ble endelig min igjen. Jeg ser ikke for meg å gå tilbake til hormonell prevensjon igjen.
Cinnamon Skrevet 23. oktober 2005 #4 Skrevet 23. oktober 2005 Jeg har opplevd det samme. Har hatt så store bivirkninger av hormonprevensjon at jeg har vært et "hormonmonster" til tider. Før og mellom svangerskapene brukte jeg p-piller, etter siste barn var født prøvde jeg hormonspiralen. Jeg holdt ut med den i nesten 3 år, da orket jeg ikke mer. Prøvde piller igjen men syns det var like ille, så da var det vel egentlig ganske naivt å tro at jeg ikke fikk de samme bivirkningene av p-plasteret. Men det måtte prøves og jeg holdt ut i 4 mnd. Det var verre enn noe annet. Nå har jeg kuttet ut alt og har det minst 100 ganger bedre med meg selv. Hormonprevensjon kommer aldri inn i kroppen min igjen, og jeg anbefaler det ikke til noen!
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2005 #5 Skrevet 23. oktober 2005 Hos meg var det motsatt. Opplevde bl.a. å få et mye mer stabilt humør og mindre depresjoner av å begynne på hormonprevensjon. Har prøvd endel typer prevensjon og har heldigvis aldri merket noe til det som enkelte her har.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå