Gå til innhold

Kan man bli kvitt IBS?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.2.2022 den 15.47):

Tusen takk for svar

Jeg lurte altså på om man kan bli kvitt det, altså at man kan tåle all mat igjen, ikke å redusere symtomene med diett

Anonymkode: 3d311...bdb

Nei, du vil aldri bli kvitt det. Du må finne en diett med mat som passer kroppen din. Finnes ingen mirakel kur som vil gjøre deg frisk fra IBS, Du lærer å leve med det rett og slett ved å skreddersy dietten din for å bli symptomsfri. Jeg har sjeldent plager nå, men gud bedre om jeg rører feil matvarer, da sliter jeg. 

Anonymkode: 2a1f1...818

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.2.2022 den 20.31):

Jeg kan nok ikke det da jeg har en bakenforliggende sykdom. Jeg blir betydelig bedre når jeg er flink og lager Jun (en type fermentert te) og drikker litt av det hver dag. Så fermentering kan gjøre at du blir friskere fordi det kan tenkes at de fleste med IBS har forstyrrelse i tarmfloraen.

Anonymkode: d0158...44f

Smaker den teen vondt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.2.2022 den 3.48):

Man kan ikke spise så mye man vil av grønnsakene i det grønne feltet, og så må man passe på at man ikke blander for mange grønnsaker fra samme gruppe.

Anonymkode: 33c64...732

Det er bare bullshit det du sier her. Alle med IBS har det ulikt og man må egentlig skreddersy sin egen diett. Det er mye prøving og feiling, men mange kan fråtse i mat fra high foodmap lista uten problemer, mens andre kan det ikke. Så disse IBS matvare listene er bare en slags ide om hva noen kan ha god nytte av å følge, men veldig mange vil ikke ha nytte av de listene i det hele tatt. 

Skrevet

Min mor hadde IBS og gikk lenge uten å spise de forbudte matvarene, plutselig en dag etter å ha gjort dette leenge kunne hun spise hva hun ville igjen. Men jeg tror det er en del som er feildiagnosert med IBS, så mulig det ikke var det hun hadde. 

Anonymkode: aea0d...3b3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Merket du umiddelbar bedring eller etter en stund?

Merket bedring etter et par uker :) 

Anonymkode: decc8...cc3

Skrevet

Lavfoodmap over en seks-syv år, og deretter kunne jeg introdusere litt og litt nye matvarer. En av tingene som gav stort utslag hos meg var faktisk å kutte ut gjær. Nå kan jeg spise nesten hva som helst (men i mindre mengder), og det er en fryd! 

Anonymkode: c7c56...a5f

Skrevet
Blue Berry skrev (7 timer siden):

Smaker den teen vondt?

Det er ikke slik at jeg brekker meg, og jeg etterfermenterer med f.eks bringebær eller mango og da smaker det helt OK.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke slik at jeg brekker meg, og jeg etterfermenterer med f.eks bringebær eller mango og da smaker det helt OK.

Takk for svar :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du må finne de matvarene som trigger din IBS...ikke bare se på listen av matvarer som kan hjelpe om du fjerner dem, for den listen er ofte bullshit.

Dette er prøve-feile metoden og kan ta en stund. Men du må ty til elimineringsdietten.

Matvarer jeg anbefaler deg å kvitte deg med uansett er: søtningstoffer ( les innhold på matvarene), melkeprodukter, hvitt sukker (bruk kokosukker istedenfor), mais, aubergine, tørket frukt.

Mange reagerer også dårlig på ulike typer korn slik som havre og diverse. Så her må man prøve seg frem.

Jeg er desperat etter å få slutt på dette, så de siste dagene har jeg kuttet det meste.. men aubergine og havre har jeg spist siden jeg trodde det skulle være trygt? Har du noen tanker om hva jeg kan spise før jeg begynner å prøve meg frem?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lavfoodmap over en seks-syv år, og deretter kunne jeg introdusere litt og litt nye matvarer. En av tingene som gav stort utslag hos meg var faktisk å kutte ut gjær. Nå kan jeg spise nesten hva som helst (men i mindre mengder), og det er en fryd! 

Anonymkode: c7c56...a5f

Hvilke plager hadde du?

Skrevet
On 2/4/2022 at 3:47 PM, AnonymBruker said:

Tusen takk for svar

Jeg lurte altså på om man kan bli kvitt det, altså at man kan tåle all mat igjen, ikke å redusere symtomene med diett

Jeg svarte før i tråden og som sagt jeg har ikke IBS-diagnose fra lege (men opplevde mye luft i mage + intens magesmerte og kramper + akutt diare ofte etter middag eller andre litt større måltider, i blant utenom men sjeldent etter frokost/lettere lunch) og det kan ha vært tilfeldig men jeg ble altså mye bedre egentlig nesten helt bra etter oppstart på SSRI-medisiner, uten å starte på noen spesiell diett. Hadde hatt mye plager i 2-3 år før det. 

Anonymkode: 9106f...de8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...